[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:40

Ik heb nooit gezocht naar een men-pony. Shetten zijn allemaal op m'n pad gekomen of hier geboren, en allemaal zelf opgeleid.
Sheeca wel gekocht als toekomstig men-pony, die was 2 toen ik haar 2 jaar geleden kocht en loopt nu ruim een half voor. Die heb ik ook niet gezocht, die is ook zomaar op m'n pad gekomen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 08:16

greendragon: Ja hij is ook nog maar net 3 jaar dus tijd zat, Toen mijn andere pony Obelix plotseling kwam te overlijden was is er helemaal klaar mee en was overtuigd dat ik voorlopig geen pony meer erbij wilde, dus alles verkocht, HCA en tuig enz.

Maar ja na 2 jaar kwam toch Elvis als bijna jaarling erbij :+

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:31

Dan heb je een handige aantrekkingskracht, Dennis!
Hoe gaat het met Sheeca, eigenlijk?

mvermeulen; oh zonde eigenlijk dat je alles verkocht had. maar ach, als je het in de schuur had laten liggen was het er misschien ook niet mooier op geworden.
Nog maar 3 jaar! Lekker rustig aan doen met Elvis. Ze moeten nog hopelijk lang mee dus tijd zat om hem rustig verder te trainen vanaf de grond.

ik heb ook een hca voor mijn shet, maar die heb ik ook bijna anderhalf jaar ongebruikt in de schuur gehad omdat shetje HB werd. Ik had altijd de hoop dat ze weer op zou knappen en dat is nu eindelijk gelukkig gebeurt dus was blij dat ik die niet had verkocht. Maar wel vaak op het punt gestaan, hoor.
Er staat ook nog een vierwieler voor haar in de schuur, nog nooit kunnen gebruiken...

En nu mijn bpony er niet meer is, staat er nu voorlopig ook een grotere vierwieler ongebruikt te zijn...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:59

Een pony als Sheeca wou ik er graag bij over een paar jaar als ik minder shetten zou hebben.
Maar de shetten staan er nog (de oudste 28 en 31), en Sheeca dus ook.

Ik heb van het weekeind een van der Mee 2wieler gekocht, echt zo'n gaaf ding. Heb er al een rondje mee gereden met mijn 3 jarige, die loopt er net zo makkelijk voor als voor de HCA. Zo met Deedee op pad en kijken hoe die het er voor doet.
Als deze echt zo bevalt als ik hoop gaat de bezem verder door mijn wagenpark, want heb nu 5 wagens O:) . Dan wil ik terug naar 2, de van der Mee en een marathon wagen voor Sheeca waar de shetten in het 2span voor kunnen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:59

Wij hebben net een rondje gemend maar de winter men outfit mag weer aan. Het is weer een stuk kouder……

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:58

dennis, die vd mee zijn echt fijn, reed er ook mee met een c-pony van een kennis,echt onwijze hobbelpaden mee gereden en lag echt super stabiel,zelfs met 2 personen erop!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:17

greendragon schreef:
Zijn jullie er nog op uit geweest, afgelopen week? En dit weekend ziet er ook weer goed uit. Fijn menweer!

Afgelopen week wel met mijn shetje naar de menvereniging geweest. Fijne les gehad en hulp met de rem op shetje zetten. Zit nog genoeg werk aan, dus we kunnen nog lekker oefenen de komende tijd.

Helaas ben ik weer op de markt voor een menpony. Vandaag de b-pony in laten slapen. |(
Ik ben op zoek naar een b/kleine c.
Hoe zijn jullie aan menpony's gekomen?

Gewoon een groene New Forest gekocht. En na de Forester een ontzettende lieve, geweldige, onvermoeibare .... miskoop. Inova ook groen gekocht en door Wito laten betuigen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:20

Dennis schreef:
Ik heb van het weekeind een van der Mee 2wieler gekocht, echt zo'n gaaf ding. Heb er al een rondje mee gereden met mijn 3 jarige, die loopt er net zo makkelijk voor als voor de HCA. Zo met Deedee op pad en kijken hoe die het er voor doet.

Dat leken mij ook zulke fijne wagens! Maar (toen) tweedehands nauwelijks te krijgen

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:44

@greendragon misschien eens kijken bij Marike Hammink die heeft vaker ponys te koop staan.

Ik heb nu mijn 3de pony in 3 jaar tijd, eerste was prachtige palomino merrie na jaar wedstrijd klaar toen afgekeurd ivm kreupelheid.
De 2de was na 1 jaar zover dat ze beleerd kon worden, dat was gelukt maar alles werd steeds moeilijker na dik een half jaar ging het mis ze ging en twee keer flink vandoor toen heb ik haar verkocht.
Nu via een bekende een pony gekocht welke al beleerd was en deze lijkt goed te zijn!

Wij zijn lekker aan het trainen langzaam wedstrijd klaar aan het maken om in het voorjaar te kunnen starten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:31

Dat is ook wel veel pech hebben zeg..gelukkig lijkt de huidige pony wel een goede te zijn. :-)

Ik kocht mijn vorige pony die al betuigd zou zijn zonder die in het tuig te hebben gezien, lekker een stomme fout. Die bleek een trauma te hebben voor de wagen en bouwde zoveel spanning op, die heb ik omgeschoold naar rijpony wat haar beter ligt en verkocht. Voor mij te moeilijk en complex voor de wagen. Mijn huidige heb ik zo goed als groen gekocht, was een gokje..heb wel het karakter getest bij het kijken en goed door gevraagd. Zelf de voorbereidingen gedaan en het echte voor de wagen zetten uitbesteed aan een prof. Die was vanaf dag 1 fijn in het tuig en heerlijk cool.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:48

Dennis, Nou ben ik wel benieuwd naar je nieuwe wagentje! Foto?

Belker, valt me ook tegen hoe snel je het koud krijgt op de wagen. Ieder keer dat ik denk dat ik goed genoeg uitgerust ben... En dan halverwege de rit bedenken, dat handschoenen wel fijn waren geweest, of een muts onder mijn cap, of een jas ipv bodywarmer.... Nou al doende leert men... ;-)

Gem, wat was er mis met de miskoop?
Wel fijn als je een jong dier zelf kunt opleiden, ook al besteed je het beleren zelf uit.

Spaikey, ja, Marijke heb ik ook al als tip gekregen, dank! En al contact gehad; nog even afwachten.
Fijn dat je nu wel een mooie wedstijdpony hebt. Mag ik vragen wat er met de eerste, die kreupel werd, is gebeurd?

Elisa, heel herkenbaar hoor; Ik heb in mijn vorige zoektocht ook meerdere pony's bekeken, die in het verleden wel voor de kar liepen, maar vanwege omstandigheden al een tijdje niet meer. En dan was het ook niet mogelijk om dat te testen, vanwege gebrek aan materiaal bijv. Twee keer bijna op het punt gestaan om te kopen, maar uiteindelijk niet aangedurfd. Uiteindelijk uitgekomen bij een super lieve brave pony die wel beleerd was, maar uiteindelijk ook met een behoorlijke rugzakje kwam en dan toch de moeilijke beslissing genomen om daar niet verder mee te gaan.

Een groene pony kopen en laten beleren is natuurlijk ook een super goede optie! Ik denk wel dat het dan beter is, als je zelf al ervaring hebt, en dus ook de jonge pony kunt begeleiden... Dat is dan voor mij minder slim voorlopig, denk ik.

Gisteravond menles gehad van Melanie bij de vereniging met mijn shetje. Zo trots op die kleine pony! Ze doet zo haar best. We staat allebei nog aan het begin, dus we doen vooral hele basale oefeningen, maar ik stap steeds heel blij en tevreden af van de sulky...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:16

Met mijn kleutertje er voor <3
Afbeelding

Het is echt nog maar gister dat ze zo was
Afbeelding

Wat misschien nog wel een idee is om een 5 of 6 jarige rijpony te kopen en die te laten beleren. Wel al wat van de wereld gezien, dus wat dat betreft niet helemaal groen. Dan heb je meer oog voor wat je koop omdat die niet helemaal groen is, en dan naar een fijne beleer stal.
Al zie ik ook zeker het punt om gewoon een pony te kopen waarmee je proef kan rijden en lekker mee aan de gang kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:14

Wat een leukerd Dennis!

Basale oefeningen zijn belangrijk genoeg, fijn dat het zo goed ging! Een goed opgeleide pony kopen als je minder ervaring hebt is misschien wel handig GD, maar ook wel prijzig denk ik.
Het voorbereidende werk kun je eventueel ook met een instructeur doen. :) Maar ja, het blijft een gokje denk ik.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:28

Net terug van mijn eerste rit 2 span mennen zonder mijn man erbij en dus met een groom die ook bijrijdster is en groom als ik enkelspan rij. Was fantastisch!! Enorm genoten en de paarden liepen fantastisch. De groom kon ook zonder problemen een deel van de route mennen. Zo komen we de winter wel door!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:30

Of melanie uitleggen wat je zoekt en bij je past,zij weet genoeg te koop :j

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:04

Dennis: Dat ziet er mooi uit! zoiets zou ik ook wel willen, Ik vind de verzinkte tweewieler van der Mee ook erg gaaf, wil hem niet te zwaar hebben omdat ikzelf een grote meid ben :+

Ik had een 2 persoons HCA sulky (omgebouwd naar 1 persoons) met rem en vraag me af wat jullie voorkeur is betreft rem op een tweewieler. Ik gebruikte hem eigenlijk vrijwel nooit enkel als ik voor een drukke weg moest halthouden en hij wat ongeduldig werd was dat extra rem/druk wel handig maar verder deed ik er niks mee dus rijst nu de vraag of de rem bij een eventuele nieuwe sulky nodig is.

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:08

Ik heb ook een gewone HCA, maar mijn pony's geven nu al de voorkeur aan de van der Mee terwijl die meer dan het dubbele weegt.
Ik was 'bang' voor het gewicht, maar dat is dus geen enkel probleem.

De HCA die jij hebt kan ik niet met mijn pootjes bij de grond en krijg ik niet in evenwicht.
Geremd, ik gebruik hem niet veel, mis hem niet als hij er niet op zit, maar als ik hem heb gebruik ik hem toch wel.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:32

Dennis schreef:
Ik heb ook een gewone HCA, maar mijn pony's geven nu al de voorkeur aan de van der Mee terwijl die meer dan het dubbele weegt.
Ik was 'bang' voor het gewicht, maar dat is dus geen enkel probleem.

De HCA die jij hebt kan ik niet met mijn pootjes bij de grond en krijg ik niet in evenwicht.
Geremd, ik gebruik hem niet veel, mis hem niet als hij er niet op zit, maar als ik hem heb gebruik ik hem toch wel.

Ik heb lange benen en ik wil niet de normale HCA want daar kom dan weer in de knoop met die beugels. Het in balans brengen van deze HCA had wat voeten in aarde en ik moest ook echt alles verstellen, wat bij deze ook helemaal kan - wielen, stoel, de hele bak enz alles kon breder, smaller of voor en naar achter. Maar eenmaal klaar reed hij als een zonnetje.

Maar goed deze heb ik dus toen verkocht en ik ben nu opzoek naar een andere soort gelijke, liefs wel iets lichter qua gewicht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:44

Waarom kom je in de knoop met de voetsteunen?
Ik kom juist in de knoop omdat mijn pootjes te kort zijn. Ik zou mijn stoeltje graag nog een paar cm naar achter willen voor het evenwicht, maar mijn rekje zit tegen het frame aan.
Met lange benen kan je juist het rekje makkelijk een eind naar voor zetten. Ik ken mensen van tegen de 2 meter ide er probleemloos op zitten.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 16:49

Omdat ik niet lang mijn benen/heupen in die houding kan houden, en ook betreft in en uitstappen ervan vind ik niet fijn.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:45

Mooi wagentje, Dennis! Je zit wel een stuk hoger dan op een HCA.
Waarom denk je dat de pony's deze fijner vinden dan de HCA?

Wat betreft rem. Ik had op mijn vierwieler voor de b-pony wel een rem. Op de hca heb ik geen rem. Ik mis hem daar ook niet. Ik heb geleerd dat je tempocontrole doet met de pony (leidsels/stem/broek) en alleen de wagen bijremt als je bijv een heuvel/verkeersdrempel over gaat om het voor de pony comfortabel te houden. Ik kan me voorstellen dat in een wat meer glooiend landschap een rem dan wel fijn is.

mvermeulen; leuke pony! hoe groot is hij/zij? en hoe groot de tweewieler?

HT; Ik had Melanie inderdaad ook al gevraagd, maar die wist zo niets.
DF: Heerlijk als je zo samen op pad kunt! Super...

Ik zie meerdere rijpony's staan op MP. Veelal kinderpony's waar het ruitertje uitgegroeid is. Ik zit daar wel eens naar te spieken, en dan zo'n pony laten beleren voor de kar?

Ik kan heel veel zelf tot aan het moment dat de kar in het spel komt. Wat zou laten beleren ongeveer kosten? Ik dacht zelf al snel aan 1000 euro? Met keuring erbij tel ik dan als snel 1500 euro bij de prijs op. Keuring heb je natuurlijk ook bij een tuigpony, dus dat moet ik niet scheef gaan vergelijken.

En niet elke rijpony wordt een fijne tuigpony natuurlijk. Braaf onder het zadel is niet perse braaf voor de kar.
Hebben jullie hier ervaringen mee?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 21:12

greendragon schreef:
Mooi wagentje, Dennis! Je zit wel een stuk hoger dan op een HCA.
Waarom denk je dat de pony's deze fijner vinden dan de HCA?

Hoger vind ik alleen maar fijn, iets meer overzicht ipv er tegen aan kijken.

Voor deze lopen ze iets meer door hun lijf, wat makkelijker voorwaarts en komen minder terug op een slechte bodem.
Ondanks dat deze een stuk zwaarder is loopt het dus voor mijn pony's fijner als ik hun feedback mag geloven.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:33

@greendragon. De kreupele pony is naar een oud collega gegaan en staat daar nu heerlijk als knuffel pony in de weide. Heel veel geluk gehad dat ik een super huisje voor haar heb
gevonden!

Morgen staat er een buitenrit op de planing hopelijk droog weer!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 01:04

Ik ben er ook nog hoor, van alles gemist hier zie ik.

Ik kwam deze week een paar keer een leuke welsh-a merrie tegen op fb. Loopt braaf voor de wagen was te zien op de foto's. Als ik haar weer zie zal ik een linkje hier plaatsen.

Van tweewielers heb ik echt helemaal geen verstand (van vierwielers ook nog niet heel veel,maar goed) :+

Spaikey heel veel plezier morgen!

De winter-outfit is echt geen overbodige luxe nee. Ik heb een ski-pak gekocht, nooit meer zo koud als de vorige winter graag brr.

Nog anderhalve week tot onze eerste wedstrijd. Ik vraag me nu al af waarom ik mezelf dit aan doe := . Hopelijk komen we heel weer thuis, dan is mijn missie geslaagd

Mijn eigen wagen is eindelijk klaar *\o/* . Hij staat al bijna 2 maanden bij de maker omdat het lamoen verhoogd moest worden. Het was nog even puzzelen wanneer ik hem kan ophalen, maar uiteindelijk is het 29 november geworden. Ik kan niet wachten om hem eindelijk echt te kunnen gebruiken straks :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 08:14

Dat snap ik! Spannend nog 1.5 week tot jullie eerste wedstrijd Muronia!

Oh hopelijk gaat het dan niet de hele dag regenen vandaag Spaikey.

GreenDragon, ik heb inmiddels wel een beetje inzicht om in te schatten wat qua karakter geschikt kan zijn voor de kar en wat niet. Sowieso vind ik dat het karakter een beetje aards en nuchter moet zijn, dieren die niet snel in paniek raken en als ze schrikken ook niet direct in blinde paniek wegrennen.
Daarnaast niet ril op het lijf, of moeite hebben met dingen achter zich (geluiden e.d.) die ze niet kunnen zien.

Laten betuigen kost denk ik tussen de 10 en 1500,- euro afhankelijk van de stal en hoelang er voor nodig is.