[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marga1

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 10:16

Achenbach willen ze graag zien met het koetsiers bewijs en na het examen kan je het weer vergeten, ik rij net zo als onder het zadel, ivm met gelijke druk op beide leidsels. Ik gebruik alleen bij het opstappen nog een stukje achenbach en af en toe met een hand, maar doe dit vaak op zijn westerns.
Maar rij wel altijd met handschoenen, en dressuur met menschort.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 20:06

Voor de dressuur onderdelen met één hand gebruikte ik wel een Achenbach-achtige manier, maar meer omdat ik geen alternatief kon bedenken :')

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 07:29

Ik vond het ook altijd een dingetje met 1 hand,volte ging nog wel maar volte halve baan links gevolgt door volte halve baan rechts was het altijd maar afwachten waar ik belandde :j
Hoe heeft iedereen de storm doorstaan?
Ik zou met pony vanmorgen naar kliniek gaan voor rontgefoto,nou die heb ik verplaatst naar maandag,hoop dan minder wind

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 09:34

Dank voor jullie reacties en ervaringen, klopt, Achenbach moet ik vooral leren vanwege het koetsiersbewijs hier!
Ik rijd eigenlijk sowieso midden op de weg hier omdat het zo smal is, maargoed ook als ik in een bak wil rijden moet ik eerst een kilometer over de weg. Ik heb gewoon echt geen andere optie, het is of (ook) over de weg, of niet. Maar daarmee doe ik de ponies en mezelf ook tekort! Maar ben super dankbaar dat ze zo cool is, het kleine smurfje <3

Hier ook behoorlijk stormachtig maar goed doorstaan!
Happytime, begrijpelijk dat je het verplaatst hebt, als het kan is het wel zo verstandig!

Spaikey, klinkt wel echt als een fijn dier!! Voor mij is mennen echt wel nieuw maar vind het super interessant hoe alles zo samenkomt, opvoeding, training enz. Echt leuk!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 16:18

Ik men wel met achenbach en wil niet anders meer. Sindsdien loopt mijn paard veel fijner. Ook in 2span vind ik het erg fijn mennen met achenbach

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:06

vanmorgen alle moed bij elkaar geschraapt en de trailer aan de auto gekoppeld mijn vriend de taak gegeven sandra een tip op haar kont te geven de trailer op en naar het kliniek dorp verderop.
rontgefoto's van haar kies en gelukkig geen zenuw bloot of scheur in de kies,zag er allemaal netjes uit wel volgend jaar na laten kijken want stuk kies wat eraf is was wel groot.
assistente moest nog ff met inladen klap op haar kont geven en ze waggelde zo de trailer op,lekker groggie vd sedatie.
thuis snel de rekening betaald,deed wel ff zeer want nu knabbelt er weer een stukje van mijn "nieuwe schuilstal"budget af :( maarja als de kies getrokken had moeten worden waren ze dakloos geworden :(
ze gaan hier op de gemeente grond alle schuren,loodsen, ponystal,kippenhok slopen binnen paar weken,nu zijn we bezig met een tijdelijke schuilstal te maken om (als de vergunning rond is bij gemeente) een nieuwe schuilstal neer te zetten op de plaats van een loods.heel project en beetje jammer dat wij de gemeente moeten wijzen op dingen waar zij een vergunning extra voor moeten aanvragen zodat het hele project ipv juni nu naar november/december verschoven is,echt balen zo midden in de winter :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:42

Dat lijkt me ook totaal niet handig, dan hebben jullie straks helemaal geen schuilstal meer? Gelukkig niks ernstigs met de kies.

Ilsiee, in ieder geval kun je er alleen maar handiger van worden denk ik.

Ik rijd ook zoals onder het zadel, maar denk dat het wellicht met enkelspan ook weer anders is dan met dubbelspan?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 05:30

Elisa2 schreef:
Dat lijkt me ook totaal niet handig, dan hebben jullie straks helemaal geen schuilstal meer? Gelukkig niks ernstigs met de kies.

Ilsiee, in ieder geval kun je er alleen maar handiger van worden denk ik.

Ik rijd ook zoals onder het zadel, maar denk dat het wellicht met enkelspan ook weer anders is dan met dubbelspan?

Op zich niet. Enkel ipv bijna 900 kg heb ik dan bijna 1800 kg aan de leidsel dus je rijdt minder in rust houding en pak sneller dressuur houding bijvoorbeeld omdat je dan net wat meer controle hebt.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:30

Ben het met dierenfan eens, alleen wegen 2 shetten een stuk minder. Maar die kunnen razendsnel zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 03:32

marga1 schreef:
Ben het met dierenfan eens, alleen wegen 2 shetten een stuk minder. Maar die kunnen razendsnel zijn.

Belgen ook :D we lagen onlangs daardoor alsnog bijna in de sloot. Als onze kameel lekker wil draven dan strekt hij erg uit. Daarvoor natuurlijk best extra leidsel nodig. Er stond een natuurlijke afscheiding van bomen aan de kant van landbouw grond tot de dam natuurlijk. Daar lagen drainage slangen wat wij ook niet konden zien. Daar bleek een heel leger kabouters op te zitten aldus mijn paard en als die met 20 km per uur vol opzij springt dan hebben ze stiekum veel ruimte voor je ze strak naar rechts getrokken hebt. Mazzel was dat die ruimte er was en onze kameel (binnenste paard) z'n uiterste best deed hem wat op te vangen en door te gaan.
Het blijven toch vluchtdieren haha. We waren toevallig eens met 3 aanspanningen onderweg maar de rest reageerde gelukkig niet.
Was wel leuk met span haflingers, span fjorden en ons blond trekpaarden span. De eerste kilometers liepen die van ons de rest er behoorlijk uit in gemiddeld tempo maar dat verbeterde wel tijdens de rit toen de rest warm was en die van ons wat gingen matigen. Zo vaak rijden we niet met extra aanspanningen erbij dus ze waren flink wakker.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 16:19

Na hele lange tijd weer eens wat gefilmd. Vanmorgen heerlijk op stap geweest met onze ijsberen (de paarden in wintervacht). Dus we stappen zo'n 90% van de tijd als we geen zweetdekens willen gebruiken. Heb ze nu even afgedroogd en verder deed de zon z'n werk wel.
Na ongeveer 3 weken lang zelf absoluut geen tijd/energie te hebben gehad om ook maar iets te doen met de paarden was dit weer heerlijk! Woensdag weer enkelspan want de komende weken heb ik de woensdag middag terug vrij kunnen plannen gelukkig. Nu duimen dat het weer ook mee zit!
https://youtu.be/gq3Deuo3Jyc?si=SlEll_FdnRwaq-H7

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 19:11

dierenfan schreef:
Na hele lange tijd weer eens wat gefilmd. Vanmorgen heerlijk op stap geweest met onze ijsberen (de paarden in wintervacht). Dus we stappen zo'n 90% van de tijd als we geen zweetdekens willen gebruiken. Heb ze nu even afgedroogd en verder deed de zon z'n werk wel.
Na ongeveer 3 weken lang zelf absoluut geen tijd/energie te hebben gehad om ook maar iets te doen met de paarden was dit weer heerlijk! Woensdag weer enkelspan want de komende weken heb ik de woensdag middag terug vrij kunnen plannen gelukkig. Nu duimen dat het weer ook mee zit!
https://youtu.be/gq3Deuo3Jyc?si=SlEll_FdnRwaq-H7

Heerlijk ontspannend, dat geklepper van de paardenvoeten. Mooi span +:)+

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:15

Heerlijk gezicht.
Ik heb mijn menweekendje gehad,super brave pony veel kilometers gemaakt in nunspeet,samen weer veel geleerd van elkaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:01

Ziet er heerlijk relaxt uit Dierenfan!

Dat klinkt ook lekker happytime, fijn dat alles goed is gegaan want je maakte je zorgen om de wolf toch?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 15:43

ik maakte me er inderdaad zorgen om .kennissen hebben ze wel gezien....in iets met opgezette dieren :D maar geen levende tijdens het mennen.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:05

Zijn jullie er nog op uit geweest, afgelopen week? En dit weekend ziet er ook weer goed uit. Fijn menweer!

Afgelopen week wel met mijn shetje naar de menvereniging geweest. Fijne les gehad en hulp met de rem op shetje zetten. Zit nog genoeg werk aan, dus we kunnen nog lekker oefenen de komende tijd.

Helaas ben ik weer op de markt voor een menpony. Vandaag de b-pony in laten slapen. |(
Ik ben op zoek naar een b/kleine c.
Hoe zijn jullie aan menpony's gekomen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:26

Bewust niet gaan mennen woensdag middag maar s ochtends net bij licht naar ons hooiland verderop gebracht. Half de middag terug gehaald en ze heerlijk geborsteld en gepoetst en de benen goed behandeld tegen mijten (leuk sokken paarden). Van de 15 minuten wandelen van hooiland naar huis waren ze al nat op de borst. Wou ze niet bezweet de nacht in hebben dus vandaar bewust niet gement. Nu waren ze beiden dinsdag middag onder het zadel weg geweest en vanmiddag 1 weg geweest en morgen middag de andere. Onder het zadel kunnen we lekker door de zee dus dat is ideaal voor ze. Heel uitzonderlijk we hebben in november nog gras in overvloed en de weides zijn nog begaanbaar voor onze xxl pony's haha. Echt genieten want ze waren begin maart al de weide 24/7 op en nu nog steeds mogelijk!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:00

GD, op facebook heb je een groep tuig/ menpaarden. Daar wordt regelmatig wat aangeboden. Fijn dat de les goed aan slaat.

Sterkte met het verlies van je pony.

Ik heb alleen binnen gemend, beetje aan het werk met de galop en galop aanspringen. Vind ze moeilijk voor de wagen, moet duidelijk nog meer kracht opbouwen.

Dat klinkt ook heerlijk voor ze DF, het is inderdaad uitzonderlijk warm.

Happytime, gelukkig maar! Mooi om te zien maar niet met paard er bij.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:14

Ik heb vorig jaar zelf een berichtje geplaatst op tuig en menpaarden met wat ik zocht en denk dat ik wel 30 paarden aangeboden kreeg.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:11

Greendragon,sterkte met het verlies van de pony,wil je de pony al betuigd enz hebben? Staan er nu genoeg te koop en idd wat ips zegt : oproep zetten met al je wensen

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:29

Gelijk deze tips opgevolgd! Wacht nu op goedkeuring van mijn berichtje op FB.

Ja voorkeur voor betuigde pony. Of ik moet een bereden pony laten beleren voor de kar. Maar dan weet je ook niet zeker hoe dat gaat uitpakken.

HT, waar zie je betuigde pony's te koop? Ik zie vooral grotere pony's/paarden.

Ben echt op zoek naar b-tje. Dat past beter in mijn kudde, bij mij en bij de spullen die ik al heb. Liever ook weer niet kleiner, want dan is mijn kar weer te groot/zwaar. Ik heb vorig jaar maanden gedaan over het vinden van de pony die ik net heb laten gaan. Dus ik bereid me nu ook wel voor op een lange zoektocht.

Elisa, kun je de galop niet goed trainen aan de longe? eventueel met balkjes?

Ik ga dit weekend shetje ook weer scheren, Moet nog even denken aan een goed patroon, of toch helemaal. Ponytje vind dat laatste wel het meest comfy, maar dan moet ze continu dekens op...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:35

Ja zeker, dat doe ik ook. :-) alleen aan de longe is toch weer anders dan voor de wagen.

Ben benieuwd of je veel reactie krijgt op je oproepje. Denk het wel!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 08:28

Hier gister gemend met dev maar hooguit 20 min want hij liep fijn en was ook best warm en hij deed het goed dus lekker terug naar huis uitstappen met ondergaande zon.

https://youtube.com/shorts/9PfYpTeSoHE? ... g2P7tB0TuT

Pony heb ik in een kort jacht model geschoren, hij heeft het toch snel warm als we op pad gaan. Op gebied van verder beleren voor de wagen staan we beetje stil want ik heb zelf nog een sulky/wagen en voorlopig ook niet de middelen voor dus gewoon beetje longeren, fietsen en wandelen en af en toe slepen.

Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:46

Geerndragon op fb mennen- alles wat je zoekt staan ook wat welshjes aangespannen te koop,op mp menponys intypen,staan er ook wel wat.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:30

Bedankt! Ik ga het in de gaten houden.

Op mijn oproepje op FB kwam welgeteld 1 reactie, tot nu toe...

Ik heb wel wat menpony's gezien, maar a-pony's zijn me te klein ( ik heb al een shetje voor de sulky lopen). En ik heb een paar interessante ponies gespot, maar die hebben bij 'een vorige eigenaar' voor de kar gelopen en zijn daarna beleerd als kinderpony onder het zadel. Zouden best leuke pony's kunnen zijn, maar ze zijn nu niet voor de kar te testen. En dan durf ik het niet aan.

Vandaag heerlijk weer dus vanochtend shetje deels geschoren en in de middag een ritje gemaakt van 6 km. Ze had er flink de pas in, maar ik heb van mijn instructrice wat tips gehad om de rem er op te zetten en dat konden we mooi oefenen vandaag. Het ging nog niet perfect, maar al wel stukken beter. Ze begint het idee te snappen. maar het blijft een dribbelkont en ik heb dat wel liever dan een pony die je de hele tijd moet aansporen.

mvermeulen; mooi plaatje zo met de zon; lekker ontspannen stap. Pony ook mooi geschoren! En wat je nu doet is toch ook prima! lekker blijven doen. Mennen geeft ook weer allerlei verplichtingen.