Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
assie schreef:Wat doet ze als ze explodeert? Is het rennen? Is het bokken?
Mijn merrie ging enorm zijwaarts uitwijken of achterwaarts proberen te gaan. Voorwaarts houden en een ervaren groom achterop was voor mij ook fijn. Als ze dan zou gaan rennen of achterwaarts oid dan kon de groom aan de goede kant hangen, of haar bij de leidsels grijpen als het nodig was. Nu moet ik eerlijk zeggen dat beide situaties niet zijn voorgekomen dat de groom moest ingrijpen.
Alleen het enorme zijwaarts uitwijken in het begin. Daarna ben ik het dus zo langzaam gaan opbouwen.
En in het begin was dat ook een kwestie van met ogen in je achterhoofd rijden en steeds proberen te anticiperen op wat anderen doen en dan alvast de ruimte opzoeken met extra voltes bijvoorbeeld.
Zou ze bokken, dan zou ik met een slagriem werken. Maar ook dat was bij mij gelukkig niet aan de hand.
Dennis schreef:Mijn jonkie heeft het juist bij mensen die rond lopen wat echt heel eng is.
Ze is toen ze er net voor stond enorm geschrokken van een wandelaar met een hond die achter een huisje gingen staan. En toen we er bijna waren sprong de hond op, spul bijna in de greppel en in een hand galopje er uiteindelijk voorbij.
Maar sindsdien is dat een ding.
Een instructeur die in de baan staat, iemand die langs de kant staat te kijken, een parcours hulp die door de baan loopt is allemaal ingewikkeld.
Maar even iemand er naast laten lopen is dus ook een ding omdat ze zich niet laat benaderen. Of iets aan het tuig aanpassen (dat is van de week voor het eerst gelukt terwijl ze er voor stond).
Haar vast pakken met uitspanning was ook lastig, groom gaat ergens staan, ik rij er op af, op een meter of 2 gaan we niet verder, dan kan mijn groom voorzichtig naar haar toe lopen. Eenmaal er bij is het goed, want mensen opzich zijn helemaal niet eng.
Afgelopen vrijdag hadden we meer moeite mee de grote bak door stappen met mensen die aan het verkennen waren dan in de kleine bak met 3 aanspanningen en 2 ruiters.
Wel lastig, met mijn nutteloze angst heb ik soms een handje nodig, maar m'n pony laat zich slecht begeleiden. Achter op springen en mijn er doorheen praten is voor nu dus nuttiger, maar dat uitleggen is vaak geen tijd voor als er wat gebeurt.