[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 18:34

Ik heb juist geen enkel probleem met routes te onthouden in vaardigheid of marathon. Maar mijn pony's mogen dat vanaf volgend jaar helemaal niet meer doen officieel. Bordjes of lintjes juist volgen is een groter probleem. Vandaag van Zorgvlied in de stromende regen ook 24 km gemaakt ipv 22,5km. Ik hoop me er morgen met Jorie enkelspan beter aan te houden qua afstand. _O-

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 22:57

Ja ik ben wel verwend, we staan op een grote pensionstal met een loei grote buitenbaan en 2 binnenbanen waarvan de grootste 40 x 70 oid is.

Wel staan wij wat dat betreft onderaan de ladder. Ze gedogen ons zeg maar. Omdat 1 van de 3 er al stond voordat de stal werd overgenomen, en de ander een paard heeft gekocht van een andere menner die de ouder was van de vorige staleigenaar en er dus ook al stond.
Voor mij hebben ze uitzondering gemaakt omdat mijn gezondheid ineens dusdanig slecht werd dat ik niets meer kon doen met mijn paarden en mennen wel ging.
Echter hebben wij ons aan te passen aan de rest van de stal. Want tja.... dressuurpaarden vinden dingen snel eng whahaha. En vooral de paarden die op hoog niveau lopen, en daar hebben we er zeker een aantal van. Ik weet dat ik vooral aan het eind van de ochtend niet echt binnen kan rijden, en in de wintermaanden kan ik savonds ook vaak niet binnen rijden, en de buitenbaan heeft geen verlichting... (die is zo groot... die loopt in een L vorm om de binnenbaan heen en de korte kant is zeker 40 meter)
Dus in de winter verknikkel ik vaak buiten.... maar ik kan wel altijd rijden eigenlijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 23:16

Ik heb dat probleem met onthouden ook al ontdekt vroeger met springwedstrijden. Mijn eerste paard was een springpaard en dus gingen we op springwedstrijden. Nou, dat viel tegen met zo'n parcours onthouden _O- . "Gelukkig" besloot mijn paard ook dat dat niet onze carrière zou worden en hoefde ik uiteindelijk alleen de eerste 3 hindernissen te onthouden want daarna waren we toch uitgebeld wegens 3 weigeringen :+ . Dus maar mee gestopt en dressuur gaan rijden. Dat was toch meer mijn ding. Maar goed.. We gaan ons nu ook hiermee eerst maar eens op dressuur richten. En daarbij wil ik mn groom graag gewoon aan de kant hebben. Lijkt me juist heel lastig om een proef voor te lezen vanaf de kar, beter gewoon vanaf de zijkant.

Ik had vandaag menles.. niet dus, dat is letterlijk in het water gevallen. Volgende week nieuwe kans.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 00:48

Die parcoursen lijken me eerlijk gezegd ook lastig om te onthouden. Ik was ooit mee naar een clinic van Glen Geerts en kreeg toen al error toen ik mee het parcours ging lopen, haha. Gelukkig is dat voor ons ook niet de ambitie. Een keer een oefenvaardigheid of marathon lijkt me wel leuk, maar verder niet.

Hoe groot is de bak waar jullie in mennen? Ik vind het af en toe leuk om wat simpele oefeningen te doen, zoals voltes, van hand veranderen of een gebroken lijn. Nu rij ik meestal op een veldje in de buurt, maar dat is een half uurtje rijden dus combineren we het met een buitenrit. Daar doe ik alles op gevoel, want er staan geen letters. Hopelijk is hij straks goed genoeg stuurbaar dat we niet door het hek gaan, haha. Op stal hebben we een 20x40 buitenbaan, dus misschien moet ik daar toch maar eens vragen of we mogen mennen..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 05:59

Heb vorig jaar 1x zo'n vaardigheid wedstrijd gereden en ik kan links en rechts amper uit elkaar houden haha. Toch maar 2x fout gereden. Ik had wel de avond er voor al parcours verkent en tekening mee gekregen. S ochtends nog eens gelopen en thuis door gekeken. Nu ging ik toch voor de lol en de ervaring.
Wij gaan vanmiddag als het mee zit eindelijk weer een langere rit maken met de menwagen. Paardlief weer volledig hersteld dus we kunnen eindelijk weer!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 08:45

Ik heb de vaardigheid of marathon ook niet als ambitie, maar wil tzt nog weleens een vaardigheid rijden gewoon voor de lol en om te oefenen. Dat wordt dus gewoon een oefenparcours. Ik heb het vroeger als kind weleens gedaan, mijn pa zat toen op de wagen om te zeggen waar we heen moesten maar het is zolang geleden. Kan me alleen nog maar herinneren dat het moeilijker is dan ik dacht. :+

Veel plezier dierenfan!

Ik men meestal in de 20 x 60 baan van de vereniging, vind 20 x 40 toch wel wat krap. Zeker met een jong paard. Maar het kan wel, mits de bodem goed genoeg is. (hard)

Jammer dat de les in het water is gevallen Muronia, gelukkig was jouw springpaard een paard zonder ambities haha. :D

Ivy, oja dat is herkenbaar dat menners "geduld" worden mits ze geen herrie maken en zich volledig aanpassen. Soms denk ik ook bij die andere paarden dat ze er ook nooit aan wennen als ze nooit een aanspanning zien. Maar goed, sommigen gaan er ook wel weer heel erg van stuiteren dus het is dubbel.

Dapper Jorex om in de regen te gaan mennen!

Marga, dat begrijp ik dat je rustig aan doet met zo'n oudje. Wel goed ook om te horen dat het gewoon tijd kost om alles te leren onthouden en rijden.

Dennis, dat is natuurlijk zo..oefening baart kunst!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:22

Dierenfan veel plezier vanmiddag! Fijn dat het weer helemaal goed gaat met je paard.

Mijn bak thuis is 20 x 40. Toen we de bak hebben aangelegd had ik nog geen idee dat ik ooit zou gaan mennen. Het is geen ideale afmeting, maar bij gebrek aan beter redden we ons of gaan we de weg op. Daarnaast men ik tijdens mn lessen in de 20 x 60 bak van mijn instructeur.

Ik heb ons net opgegeven voor een santaride hier in de buurt op 13 december. Een leuke gelegenheid om weer meer ervaring op te doen met allerlei toeters en bellen voor ons.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 18:25

Het weer was vandaag een stuk beter in Zorgvlied. Helaas vond ik het weer niet nodig om me aan de aantal kms te houden. Dus Jorie heeft enkelspan met gemak 30.7km getippeld ipv de 27,5km. Hij was super braaf en doet dus enkelspan gewoon normaal. Ik heb de hele rit met een relaxed leidsel kunnen rijden. Morgen weer tweespan. Even wat kiekjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 20:52

We hebben absoluut heerlijk gereden maar wel met flink dreiging van buien en uiteindelijk bijna wel 0,2mm regen gehad haha. Echter als we de radar geloofd hadden dan waren we thuis gebleven en nu zo'n 8 kilometer gehad. Best redelijk tempo kunnen rijden. We begonnen met een tegemoetkomende vrachtwagen passeren. We zijn de laatste rit door een 16 jarige malloot in tractor met aanhanger bijna van de weg gereden dus mijn hart zat in mijn keel maar hij deed het fantastisch. Later kwam dezelfde vrachtwagen vanaf achteren en zijn we voor mijn gemoedsrust even een boerenerf op gereden waarvan ik weet dat de mensen dat prima vinden. Nog even later kwam er een tractor aan. Omdat de vorige keer uiteraard paardlief behoorlijk flipte is de groom naast hem gaan lopen. Deze chauffeur begreep ons prima en ging zelfs stil staan. Er werd amper gekeken naar deze tractor en aanhanger dus zeer fijne ervaring! Had er graag daarna nog 1 gehad zonder hulp van de groom maar verder niets gehad en ook prima want we hebben een heerlijke rit gehad!
Zijn enthousiasme als we de dijk op gaan :D de bijrijdsters noemen dit 'schattige bokjes ' :D gelukkig slaat hij voor de wagen nooit naar achteren.
https://youtu.be/nD37ieg_zuA?feature=shared

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 12:50

Wat fijn zulke goede ervaringen dierenfan, zo kun je tenminste vertrouwen opbouwen.

Jorex, dat ziet er ook heerlijk relaxt uit..lekker zonnetje er bij.

Nou ik baal, mijn paard is dus bang voor andere paarden en het ging redelijk goed in de lessen..vertrouwen groeide beetje bij beetje. Nu is er een schuin van voren op ons af komen galloperen terwijl we op de hoefslag reden en ze schrok zich helemaal een hoedje en werd daardoor heel erg angstig en daarna was ieder paard wat ook meer een beetje naar ons toe kwam rijden een probleem. Dus ineens tien stappen terug en banger dan ooit. :(

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 12:55

he wat jammer dat het zo gegaan is Elisa, want je wil toch juist vertrouwen kweken en geen angst....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 12:58

Ja daarom baal ik zo enorm, dat was ook mijn idee..stapje voor stapje iets meer vertrouwen. Er waren poortjes en heb wel een beetje het gevoel dat dit allemaal teveel geforceerd was voor mijn jonge paard en daar wellicht niet voldoende over nagedacht is en twijfel nu ook of deze lessen wel geschikt zijn voor ons. De rest is zeg maar wat meer gericht op vaardigheid/ marathon en weinig op dressuur.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 13:12

Oh wat lastig als er weinig rekening mee gehouden word.

Mijn pony maakt er weinig van gelukkig, maar ik ging een paar weken geleden helemaal uit door soort gelijk, kwam trillend mijn wagen af en heb mijn prive les en groepsles die daar op volgde niet gereden omdat ik haar niet in durfde te spannen. En ik kan het relativeren en extra vragen om even rekening met ons te houden.

Gelukkig heb ik me goed kunnen herpakken door een les bij een fijne instructeur (die hier helaas niet uit de buurt komt, volgende maand pas weer bij hem rijden), een paar dagen later een tripje naar Zwartewaal voor een les van een voor mijn onbekende instructrice (wat heel goed uit pakte, dat is voor de Mensport gefilmt, dus komt zelf online) en vanuit daar in de groepsles in een super klein groepje (lees: 1 ander, en mijn instructrice zet hem stil zodra ik iets spannenders doe dan dom rond sturen).
En vanuit daar weer wedstrijd gereden vorig weekeind (mooi als 2e na de pauze, dus lekker rustig met losrijden). En vrijdag wel chaos, in 20x40 met 3 aanspanningen en 2 ruiters los rijden(met veel regen op het dak en onweer in de omgeving) om in de grote baan een trainings rondje vaardigheid te doen. Dat losrijden vond ik heftig, maar kon het managen. In de kleine baan vond ik erger dan het rondje pionnen, 1e rondje fijn braaf dressuurmatig rond gestuurd, 2e rondje een van de marathon mannen achter op en iets meer naar voor rijden, laatste poort zelfs in galop en daarna nog even een paar grote figuren gegalopeerd met hier en daar een willekeurige poort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 13:25

Phew dat losrijden klinkt heftig inderdaad, maar wel mooi om te lezen hoe jij het aangepakt hebt na die mindere ervaring en je hebt kunnen herpakken. Ik zat ook te denken om een bevriende ruiter te vragen om er eens bij te komen rijden met beleid om te oefenen. Want weer vol voor de leeuwen gooien weer na deze ervaring lijkt me niet zo wijs.

Leuk trouwens dat je in de mensport komt!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 13:29

Oh wat zonde Elisa, heel zuur dat je net mooi in een stijgende lijn zat ermee. Hopelijk komt het vertrouwen gauw een beetje terug. Klinkt wel als een goed idee om eens met een bekende in de bak erbij te oefenen. Dan kun je er van op aan dat er rekening met je wordt gehouden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 13:42

Idd, kleine stapjes, eerst maar met een ruiter, is al minder groot, minder imposant, maakt minder geluid dus daarom misschien ook wel echt minder eng.

Ik ben er nog niet hoor, en ben mij er van bewust dat ik zo weer 5 stappen terug kan doen.

Tot nu toe sinds dien steeds met begeleiding gereden. Prive les, wedstrijd met een groom die op mij let, groepsles waar er rekening met mij gehouden word.

Zo naar de vereniging en dan het weer zelf doen, samen met een mede-lesser rijden. Dan is er wel hulp waar nodig, brave andere pony in de grote baan, maar toch er zelf een training van moeten maken.
Weer een mooi stapje naar het zelf moeten doen. Baby stapjes, want ik verzoop in mijn eigen stress en druk(die nergens voor nodig is) waardoor ik zo op tilt ging.

En poonwie is zo zoet, dat ik zo in eens overal mee stopte ging ze stappen. Wat dus echt zo braaf was, maar dan baal ik extra dat ik mijn eigen brave kleutertje zo laat zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 13:57

Ja ik snap je helemaal, maar dat krijg je helaas door nare ervaringen. Daarom is stap voor stap opbouwen zo belangrijk denk ik. Het maakt ook echt uit wie er bij je zijn qua ervaringen denk ik. Ik ben benieuwd of een ruiter minder eng is, ze is niet onder het zadel gereden dus is ook dat niet gewend. Van de winter stapte ik alleen in de bak aan de hand waar twee andere ruiters reden en toen was het al omhoog komen van de spanning. Maar had het idee daarin wel stappen gemaakt te hebben, tot dit incident.

Ik baal ook echt zo enorm Muronia..maar ja, moet het maar gaan omzetten in denken in oplossingen. :)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 19:30

OOoh wat zuur Elisa. Denk je zo je best te doen en dan heb je zo'n nare ervaring. Zou ik ook van balen!

Paar tips/vragen: Ben jij zelf ook wat angstig/onzeker nog in het mennen? En is ze ook wat angstig als er een ervaren menner achter zit, die haar beter kan begeleiden? Als op de eerste vraag het antwoord 'ja' is en op de tweede het antwoord 'nee'... Wellicht is het dan goed om apart van elkaar wat goede ervaringen op te doen. Zeg maar los van elkaar weer wat vertrouwen krijgen. Dus jij mennen met een heel braaf span, jouw merrie met een relaxte menner.

In mijn geval had mijn merrie de angst ook met een zeer ervaren menner, dus helaas lag het niet aan mij. Maar hij kon haar er wel iets beter doorrijden, waardoor het niet erger werd. Beter werd het er helaas ook niet van.
Zelf heb ik een aantal keer gemend met het hele zoete span van een bevriend menner dat echt nérgens naar keek, zodat ik weer wat relaxter op de bok zat.

En samen met mijn merrie hebben we het net zoals jij zegt in hele kleine stapjes opgebouwd.
We hebben het eerst helemaal losgelaten en alleen nog buiten gereden, zodat mennen weer leuk was. Daar kwamen we in principe alleen auto's, trekkers etc tegen en die vond ze niet eng. En áls we dan in het bos een andere combinatie tegenkwamen, dan ging ik achterstevoren staan, eventueel met een groom ervoor. Ik ging het passeren gewoon niet opzoeken en achterstevoren zag ze de andere combinatie iig niet.
Toen mennen weer leuk was, zijn we gaan lessen. Privéles.
Tijdens een privéles kwam de laatste 5 minuten de volgende combinatie vast instappen. Ik zorgde dan dat ik steeds aan de andere kant van de bak was, zo ver weg dat merrie het niet eng vond en die afstand liet ik dan steeds ietsje kleiner worden.
Merrie had een niet-zo-secret-crush op de ruin tegenover haar stal, dus we zijn met hem onder het zadel samen in de bak gaan rijden. Daar keek ze totaal niet naar.
Daarna reed ik een paar keer achter een men-combinatie aan. En toen dat goed ging, elkaar in stap passeren (met stelling van het 'enge' af). Daarna ik in draf, zij in stap. etc etc.
Ik koos daarbij echt héél bewust uit bij wie ik in de bak ging rijden. Ik gaf ook vooraf heel duidelijk aan dat mijn merrie het spannend vond en dat ik bezig was met haar daarop te trainen. Ik ging dus NIET de bak in, als er iemand kwam rijden met lompe grote paarden, of die weinig rekening met anderen houdt. Dan zou ik weer 10 stappen terug zijn. Zeker in het opleiden wilde ik dat niet opzoeken. Je mag dan best voor jezelf en paard opkomen, laat je niet overhalen door mensen die zeggen dat je 'je niet moet aanstellen', of 'dat het best kan, daar leren ze van'.

Inmiddels is ze weer heel chill. Ok.. als er een stel grote Friezen in vierspan aangestampt komen, dan vindt ze het heus niet leuk, maar ik kan de spanning wel laten afvloeien. En ik zorg er ook voor dat ik die situaties kan ontwijken, door haar de ruimte te geven.

Ok, heel lang verhaal, maarre... het komt vast goed met jullie, kleine stapjes en rustig aan <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:05

Oh wat fijn, goed om te lezen hoe jij dit aangepakt hebt. Echt heel erg stap voor stap dus!

Ik vind het alleen spannend als ze gaat exploderen voor de wagen. Deze angst voor andere paarden zou ze met een andere menner ook hebben. Het was eigenlijk met beleren al dat ze heftig op andere paarden reageerde. Als die in een weiland mee ging rennen ging zij aan de klepper.
En dat was dus met een hele coole prof menner.

Het ging eigenlijk best goed, tot dit incident. Hoe het nu gaat zijn met mij en haar is even de vraag dus ik houdt jouw tip wel even in mijn achterhoofd. Dankjewel!

Probleem was nu inderdaad gewoon iemand die echt geen rekening met mij hield. En dat in deze fase verknoeid dan gelijk alles wat opgebouwd was. :(
Ben eigenlijk gewoon echt pissed.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:18

Wat doet ze als ze explodeert? Is het rennen? Is het bokken?
Mijn merrie ging enorm zijwaarts uitwijken of achterwaarts proberen te gaan. Voorwaarts houden en een ervaren groom achterop was voor mij ook fijn. Als ze dan zou gaan rennen of achterwaarts oid dan kon de groom aan de goede kant hangen, of haar bij de leidsels grijpen als het nodig was. Nu moet ik eerlijk zeggen dat beide situaties niet zijn voorgekomen dat de groom moest ingrijpen.
Alleen het enorme zijwaarts uitwijken in het begin. Daarna ben ik het dus zo langzaam gaan opbouwen.
En in het begin was dat ook een kwestie van met ogen in je achterhoofd rijden en steeds proberen te anticiperen op wat anderen doen en dan alvast de ruimte opzoeken met extra voltes bijvoorbeeld.

Zou ze bokken, dan zou ik met een slagriem werken. Maar ook dat was bij mij gelukkig niet aan de hand.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:47

Mijn jonkie heeft het juist bij mensen die rond lopen wat echt heel eng is.
Ze is toen ze er net voor stond enorm geschrokken van een wandelaar met een hond die achter een huisje gingen staan. En toen we er bijna waren sprong de hond op, spul bijna in de greppel en in een hand galopje er uiteindelijk voorbij.
Maar sindsdien is dat een ding.

Een instructeur die in de baan staat, iemand die langs de kant staat te kijken, een parcours hulp die door de baan loopt is allemaal ingewikkeld.

Maar even iemand er naast laten lopen is dus ook een ding omdat ze zich niet laat benaderen. Of iets aan het tuig aanpassen (dat is van de week voor het eerst gelukt terwijl ze er voor stond).
Haar vast pakken met uitspanning was ook lastig, groom gaat ergens staan, ik rij er op af, op een meter of 2 gaan we niet verder, dan kan mijn groom voorzichtig naar haar toe lopen. Eenmaal er bij is het goed, want mensen opzich zijn helemaal niet eng.

Afgelopen vrijdag hadden we meer moeite mee de grote bak door stappen met mensen die aan het verkennen waren dan in de kleine bak met 3 aanspanningen en 2 ruiters.

Wel lastig, met mijn nutteloze angst heb ik soms een handje nodig, maar m'n pony laat zich slecht begeleiden. Achter op springen en mijn er doorheen praten is voor nu dus nuttiger, maar dat uitleggen is vaak geen tijd voor als er wat gebeurt :j .

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:56

Fijn dat je weer een stukje rust hebt gevonden in de training. Dat is belangrijk.
Voor mij geldt wel dat een menpaard 'van nature' cool in het hoofd moet zijn; zeker als je ook de openbare weg opgaat.
Wat kijkerig en nieuwe dingen moeten leren is okay, maar het gaat ook om de aard van het beestje
Teveel gekke ongelukken gezien met aanspanningen. Er is gewoon meer risico dan onder het zadel, omdat je een voertuig bent en minder controle hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 22:17

assie schreef:
Wat doet ze als ze explodeert? Is het rennen? Is het bokken?
Mijn merrie ging enorm zijwaarts uitwijken of achterwaarts proberen te gaan. Voorwaarts houden en een ervaren groom achterop was voor mij ook fijn. Als ze dan zou gaan rennen of achterwaarts oid dan kon de groom aan de goede kant hangen, of haar bij de leidsels grijpen als het nodig was. Nu moet ik eerlijk zeggen dat beide situaties niet zijn voorgekomen dat de groom moest ingrijpen.
Alleen het enorme zijwaarts uitwijken in het begin. Daarna ben ik het dus zo langzaam gaan opbouwen.
En in het begin was dat ook een kwestie van met ogen in je achterhoofd rijden en steeds proberen te anticiperen op wat anderen doen en dan alvast de ruimte opzoeken met extra voltes bijvoorbeeld.

Zou ze bokken, dan zou ik met een slagriem werken. Maar ook dat was bij mij gelukkig niet aan de hand.

Het is een combinatie van steigeren, bokken, rennen, met vier benen de lucht in springen. Niet zo grappig..
Vandaag was de angst vol in de ankers en om willen draaien..en ze is vrij vlug. Maar dat vind ik op zich niet eng maar wel heel vervelend. Dat zijwaarts uitwijken kreeg ik later ook een paar keer. Het is echt pure angst, voor de rest is het een heel betrouwbaar paard. Wat jij schrijft met dat anticiperen dat ben ik daarna ook gaan doen. Steeds maar zorgen dat ik achter de anderen zat. Maar is wel lastig rijden. Ik denk dat ik ook gewoon weer langzaam moet opbouwen, vertrouwen zal weer terug moeten komen na deze schrik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 22:19

Dennis schreef:
Mijn jonkie heeft het juist bij mensen die rond lopen wat echt heel eng is.
Ze is toen ze er net voor stond enorm geschrokken van een wandelaar met een hond die achter een huisje gingen staan. En toen we er bijna waren sprong de hond op, spul bijna in de greppel en in een hand galopje er uiteindelijk voorbij.
Maar sindsdien is dat een ding.

Een instructeur die in de baan staat, iemand die langs de kant staat te kijken, een parcours hulp die door de baan loopt is allemaal ingewikkeld.

Maar even iemand er naast laten lopen is dus ook een ding omdat ze zich niet laat benaderen. Of iets aan het tuig aanpassen (dat is van de week voor het eerst gelukt terwijl ze er voor stond).
Haar vast pakken met uitspanning was ook lastig, groom gaat ergens staan, ik rij er op af, op een meter of 2 gaan we niet verder, dan kan mijn groom voorzichtig naar haar toe lopen. Eenmaal er bij is het goed, want mensen opzich zijn helemaal niet eng.

Afgelopen vrijdag hadden we meer moeite mee de grote bak door stappen met mensen die aan het verkennen waren dan in de kleine bak met 3 aanspanningen en 2 ruiters.

Wel lastig, met mijn nutteloze angst heb ik soms een handje nodig, maar m'n pony laat zich slecht begeleiden. Achter op springen en mijn er doorheen praten is voor nu dus nuttiger, maar dat uitleggen is vaak geen tijd voor als er wat gebeurt :j .

Oh dat lijkt mij ook lastig! Dat was dus ook een enorme schrikreactie waardoor ze vertrouwen kwijt is geraakt. Snap wel dat dit extra lastig is in situaties waar je eigenlijk een handje hulp bij nodig hebt.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:01

Dennis zo'n hondenmens zou beter moeten weten en zich niet ergens achter verstoppen, want dat is voor paarden en honden het zelfde, er ligt iemand indekking om mij aan te vallen.

En met heeeel veel geduld en heeeele kleine stapjes.

Met andere paarden in de baan geen probleem ook met 4span niet. Maar als dat zelfde 4span op de weg achter je aan komt dan heb ik mijn handen vol. Dat lawaai van die hoefijzers op straat dat vinden ze niks.