[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 20:59

Zoooo zonde.
Gelukkig dit keer geen dure fout, maar wel een zinloze.

Ik zou mijn lijstje voorlopig altijd laten controleren, dressuur vaardigheid is een eitje, samengesteld is nog te nieuw voor mij.

Ik mag morgen, met mijn kleutertje, 1 proefje dressuur en onze eerste 2 rondjes vaardigheid. Beide gaan nog nergens over, maar gewoon kilometers maken voor de ervaring en het vertrouwen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 21:00

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 14:11

Wat gaaf belker,mooie omgeving

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 17:54

Heel gaaf Belker.

Leuke plannen Dennis. Heb jij nooit samengesteld gestart? Voor mijn gevoel heb ik je al een paar keer op smw gezien, maar dat is dus onzin haha

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:01

1x op Texel 2 jaar geleden, dus dat houd niet over. En wat minimarathons, oefen marathon van onze eigen vereniging, maar daar heb je geen traject tijden.
Toen had Marga, waar we zo lief mochten logeren, de tijden voor mij voor gekauwd!

Dressuur en vaardigheid kan ik dromen.

Vandaag weer met mijn kleutertje op pad geweest.
1 proefje L dressuur en 2 rondjes M vaardigheid (onze eerste vaardigheid!). 184 en over 1 rondjes 1 balletje, en een berg tijd overschrijding. Maar braaf rond en fijn kunnen rijden! Ze is net 4 en zo kort voor de wagen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:31

Ah assie dat is zonde, maar je weet nu zeker dat het je nooit meer gaat gebeuren. Snap dat je er wel erg van baalt hoor.

Ik ga even kijken naar je topic Belker. Edit: ik heb gekeken, ziet er heerlijk uit en inderdaad hele mooie, ruige omgeving <3

Dennis nou dat is toch zeker niet slecht voor een jonkie Dennis! Is bij de dressuurproeven ook 180 wp net als onder het zadel? En je zegt M vaardigheid, maar het was jullie eerste vaardigheid, mag je zelf bepalen in welke klasse je begint (of is dat omdat je in het verleden meerdere pony's op hoger niveau hebt uitgebracht)?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:35

Ik heb er al een stuk of 5 a 6 ZZ gereden, ook 2span.
Ik mag dus nooit meer B dressuur starten. En enkelspan geen L vaardigheid meer.

Dus dat word met jonkies altijd meteen L dressuur en M vaardigheid starten.
Wedstrijden zijn bij mij ook echt trainings momenten, zonder stress of druk. Dus zeker zoals de vaardigheid vandaag is puur training, pony ging er vol vertrouwen doorheen in een braaf drafje dus ook al kwamen we daar niet in de buurt van winst is dat helemaal prima.

In alle klasses is 180 winst, net als in de lagere klasses onder het zadel (daar volgens mij vanaf het Z niet meer toch? Dat was vroeger bij het mennen ook zo).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:45

Dank je voor de uitleg, dan snap ik het. Ik mocht onder het zadel ook geen B meer (dressuur) omdat ik meedere paarden Z2 en ZZ-L had gestart, maar gelukkig is dit helemaal nieuw en mogen we lekker van voren af aan beginnen. Ik weet van mezelf dat ik nogal last kan hebben van faalangst en flinke zenuwen, dus ik hoop dat ik hier ook meer ontspannen in kan stappen en die druk minder voelen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:07

Oh dan heb ik het dus gewoon verkeerd onthouden Dennis. Mooie resultaten met je jonkie. Leuk dan om op te leiden :) .

Idd bij de dressuur is 300 punten het maximum wat je kunt halen, dus gemiddeld een 6 =180=een winstpunt.
In de dressuur van de samengestelde is de puntentelling anders, dan wordt alles omgerekend naar strafpunten. En ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar nog nooit goed in heb verdiept. :oo

Vanmiddag even een blokje om met de prinses. Deze keer eens een voor mij onbekend paadje ingeslagen. Daar lagen dus om de paar honderd meter traanplaten op. Daar kon je niet omheen en bij de eerste had je aan weerszijden ook nog water. Maar gewoon verstand op 0 en overheen gedraafd. De eerste schrok ze zich de pleuris, want ijzers op traanplaat is lawaai. Maar bij de 2e had ze het door en bij de 4e deed ze volgens mij haar best zo hard mogelijk te stampen. Grapjas :+

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:52

Assi dat zijn van die dingen dat gebeurt je maar 1x

Dennis lekker met kleuter aan de gang.

Ik heb meteen de stopwatch (zo'n eventing ding) voor mijn neus gelegd moet weer even kijken hoe deze werkt. Heb hem nog maar 1x gebruikt.

Vandaag de eerste 3 hindernissen bewonderd met opa Pep voor de sulky, ventje was al 5 jaar niet buiten het bos geweest. Hij deed het braaf weer <3 in al dat verkeer, maar had een gegeven moment iets van .. niet rechtdoor dan gaan we die hele lange rit maken :D Heb hem kunnen overtuigen dat het nog een klein stukje was naar H3 en zijn weer omgekeerd richting huis. Zijn tom tom deed het nog best.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:45

Dennis schreef:
Ik heb er al een stuk of 5 a 6 ZZ gereden, ook 2span.
Ik mag dus nooit meer B dressuur starten. En enkelspan geen L vaardigheid meer.

Dus dat word met jonkies altijd meteen L dressuur en M vaardigheid starten.
Wedstrijden zijn bij mij ook echt trainings momenten, zonder stress of druk. Dus zeker zoals de vaardigheid vandaag is puur training, pony ging er vol vertrouwen doorheen in een braaf drafje dus ook al kwamen we daar niet in de buurt van winst is dat helemaal prima.

In alle klasses is 180 winst, net als in de lagere klasses onder het zadel (daar volgens mij vanaf het Z niet meer toch? Dat was vroeger bij het mennen ook zo).

Wat een mooie mentaliteit heb jij! Lijkt me heel goed om wedstrijden als trainingsmomenten te beschouwen.

Assie, wat balen van dat briefje en de tijden, maar het was erger geweest als jullie vooraan hadden gestaan denk ik. Dapper van die traanplaten haha, kan me voorstellen dat ijzers extra lawaai er op geven.

Wat is opa Pep voor een pony/ paard Marga? Wat fijn dat hij zo braaf was na 5 jaar niet buiten het bos te zijn geweest.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:25

Dennis, onder het zadel is vanaf het Z dressuur 210 een winstpunt.

Ik begin dat hele vaardigheid wel steeds interessanter te vinden.
Maar ik weet van mijzelf dat ik moeite heb om routes te onthouden, dus durf het nog steeds niet -O-

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 14:08

Voorheen was bij het mennen in het Z en ZZ 204 winst bij de oude proeven, nu is alles 180 winst. Ik wist wel dat het onder het zadel anders was maar niet precies hoe, iets met een klok en een klepel.

Ik heb gister ook iemand geholpen die in de stress raakte van het wel of niet een route kunnen onthouden, haar pony vind het super om te doen, dus ik zei dat ze gewoon voor haar pony eens mee moest doen. Vorig jaar heb ik met die pony, zonder er ooit achter gezeten te hebben of verkend te hebben, de winnende vaardigheid op een onderlinge wedstrijd gewonnen (ik was er met mijn verzorgpony die toen nog geen vaardigheid hoefde te lopen de 1e keer van huis, dus als spontane actie met haar pony gereden).

Ik zou het gewoon een keer doen, liefst meteen 2 rondjes, de 2e gaat vaak soepeler omdat je het al een keer gedaan heb. Het liefst een ervaren groom achter op, die mag tegenwoordig ook praten (voorheen was je groom in de vaardigheid echt alleen voor de sier). En met een ervaren rijder samen lopen.

Mijn rondje van gister. Gewoon lekker braaf de baan door en dik tevreden over haar prestatie (en 29 strafpunten voor tijd, dus 58 seconden te langzaam :j ). Onderweg ook nog gedacht, loopt ze nog steeds fijn en blij, oke, dan kunnen we door. Als we dat onderweg kwijt geraakt waren had ik ook zo af kunnen groeten als het trainings technisch geen doel meer heeft.
https://www.facebook.com/10000308965723 ... 7553657476

Op een kampioenschap heb ik echt wel iets gezonden spanning, maar echt zenuwen of stress helemaal niet. Gewoon lekker rijden en gaan met die banaan. Zeker met jonge pony's.
Hippiade met mijn 4jarige verzorgpony was ook gewoon een feestje. Heerlijk ontspannen alleen heen, niet aan hoeven passen aan andere, in mijn eigen bubbel verkennen, rondje rijden, pony netjes na verzorgen en daarna nog even bij andere kijken en hier en daar wat kletsen. Echt een heel fijn dagje uit was dat!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:13

Wedstrijdkleding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Geen foto van met koets)

Er is niet zoveel regelgeving meer, maar het wordt uitermate gewaardeerd als je iets 'sjieks' aan doet. Lichtbruine handschoenen wordt nog altijd gewaardeerd, schone / gepoetste schoenen, en (zelfs) een beetje make-up en een ontspannen glimlach ook. Spijkerbroek niet.
Ik had twee menschorten die dubbelzijdig te gebruiken waren. Met een effen jas de ruitjes zijde, met een licht of geruit jasje de effen zijde.
De jury mag er weliswaar niet op punten, maar toch werkt het stiekem door in je punten. Het blijft mensenwerk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:20

Dat ziet er fijn en relaxt uit Dennis, hele leuke pony ook! Kan goed draven zie ik.

Ik ben jaloers op jouw gebrek aan zenuwen en spanning haha.

Dressuur blijft natuurlijk een jury sport, ik kan me voorstellen dat presentatie daar psychologisch een verschil in kan maken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:40

Dennis ik vind het echt knap hoe je dat allemaal onthoudt in zo'n doolhof :) . Hele leuke pony ook. Wat is dat voor accentje wat ik hoor, welke streek van nl is dit? Bij vaardigheid is het dus ook niet verplicht dat er een groom achterop mee gaat?

Gem dat zijn hele mooie sets! Mijn probleem is dat ik over het algemeen geen dames-kleding pas. Jasjes/colbertjes hebben standaard te korte mouwen of zitten te krap om mn schouders en als ik dan een paar maten groter neem waardoor het om mn schouders past, dan zijn ze weer veel te wijd voor mijn buik. Ik koop meestal herenkleding om die reden, maar dat lijkt natuurlijk niet sjiek.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:40

Daarom heb ik ook getwijfeld bij het aanschaffen van mijn wagen of het niet té veel was.
Maar meerdere mensen in mijn directe omgeving waren meteen enthousiast dus heb het toch gedaan.
En met mijn jasje erbij, en blauw menschort ziet het er toch nog wel goed uit (denk ik whahaha)

Gem, ik vind jouw kleding echt heel sjiek en mooi staan ook!
Dat zou op mijn wagen dan echt weer niet passen....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:49

Ik heb ook nog nooit zo'n goede pony gehad als deze. Ik heb altijd alleen maar shetten gereden, die hebben het ZZ ook allemaal gehaald, maar die lopen in de hogere klasses niet boven de 200 punten. Deze hopelijk wel over een paar jaar.

Kop van Noord Holland, maar er zat een stel (wat al meer dan 40 jaar in NH woont) dat uit Groningen komt in de hoek naast de filmer.

Enkelspan dressuur en vaardigheid hoeft de groom niet op de wagen. Mag wel, als je bang bent de weg kwijt te raken is het natuurlijk geen gek idee om het wel te doen ;) .

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:27

Ooit met een districtkampioenschap in een zandbaan de weg kwijt met de vaardigheid,ik keek naar het spoor op de grond van voorgangers en kon weer door _/-\o_
Altijd handig,moeten ze niet tussendoor voor je de baan slepen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 21:02

Ik had er een heel mooie bruine hoed bij, maar die mocht ik van mezelf pas op als ik M was. En toen ik eenmaal M startgerechtigd was, mocht de hoed niet meer en moest je met een cap |o .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:15

Dennis schreef:
Ik heb ook nog nooit zo'n goede pony gehad als deze. Ik heb altijd alleen maar shetten gereden, die hebben het ZZ ook allemaal gehaald, maar die lopen in de hogere klasses niet boven de 200 punten. Deze hopelijk wel over een paar jaar.

Kop van Noord Holland, maar er zat een stel (wat al meer dan 40 jaar in NH woont) dat uit Groningen komt in de hoek naast de filmer.

Enkelspan dressuur en vaardigheid hoeft de groom niet op de wagen. Mag wel, als je bang bent de weg kwijt te raken is het natuurlijk geen gek idee om het wel te doen ;) .

Dan heb jij dus wel echt alle ervaring om deze pony ook goed op te leiden en met deze te gaan knallen over een paar jaar. +:)+

Ik zou bij een vaardigheidsparcours ook bang zijn dat ik de route niet kan onthouden, vond dat vroeger in spring parcoursen al moeilijk. :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:25

Ik hoor steeds mensen die geen vaardigheid rijden omdat ze bang zijn het niet te onthouden.

Maar wat als je het een keer niet meer weet?
Dan rij je een extra rondje en kom je de juiste poort vanzelf tegen maar heb je wat tijd fouten, maar heb je het wel mooi gedaan. Juist door het regelmatig te doen ga je de logica in een parcours zien, of als er een onlogisch lijntje in zit die herkennen zodat je daar scherp op kan zijn.
Of je groom kan je net wel een beetje helpen. Bij een enkelspan shet zou ik de groom lekker aan de kant houden ivm gewicht, maar met een grotere pony in het begin, lekker op de wagen voor de mental suport.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 13:31

Dennis,
Ik heb vroeger ook gesprongen en ben afgehaakt omdat ik zo perfectionistisch was dat ik daardoor na 3 hindernissen niet meer wist waar ik heen moest. Want ik zat zo in mn hoofd, zo op de sprong aanrijden, zoveel galopsprongen, oh paard voelt scheef en dat moet ik fixen, op het goede moment aantrekken op de sprong etc. En dan kreeg ik paniek en wist ik het ineens helemaal niet meer.

Zelfde met agility met de hond, die was overigens zo rete snel dat ik het bijna niet bijhield, maar ik wilde het té goed doen.

Dus ja, als ik een keer verkeerd rijd, dan haak ik af -O-

Maar een stalgenootje heeft een hele set kegels gekocht voor op stal, wij zijn met 3 menners op een grote pensionstal, dus we moeten het een beetje met elkaar doen. En heb al diverse parcoursen gevonden die we dan neer kunnen zetten en kunnen gaan oefenen

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 13:45

Elisa 2 opa Pep is een shetlander van 21 met cushing. Daar rij ik alleen nog niet te lange rondjes met de sulky mee.

En bij vaardigheid is meestal vanuit de ene poort de volgende te zien, zodat je de lastige van links of rechtsomkeert extra goed moet onthouden. Ik vond het eerst ook lastig maar het went.

En zoals Dennis zegt gewoon rustig aan beginnen en eerst de ballen laten liggen dan komt de snelheid vanzelf wel.

Zo ben ik ook begonnen met Pep en Bob (rip) heeft mij bij mij 2 jaar geduurd voordat ik foutloos binnen de tijd was.
En dan begin je met een nieuwe pony (Eef) en rij je direct foutloos binnen de tijd, en dan rij je voor de eerste keer buiten vaardigheid (finale) en dan een bal te veel eraf en kukkel je van plaats een naar drie in het algemeen klassement.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 13:52

ivy_power89 schreef:
Dus ja, als ik een keer verkeerd rijd, dan haak ik af -O-

Maar een stalgenootje heeft een hele set kegels gekocht voor op stal, wij zijn met 3 menners op een grote pensionstal, dus we moeten het een beetje met elkaar doen. En heb al diverse parcoursen gevonden die we dan neer kunnen zetten en kunnen gaan oefenen

Weet je wat het leuke is, mennen is een team sport! Dus je groom mag je er doorheen praten.

Parcoursen zijn idd wel te vinden, en als je een bouwer vraag kan je soms ook wel een eerder gebruikt parcours krijgen.

En wat een heerlijkheid, 3 menners om het samen mee te doen.
Hier staan ze achter het huis, aan de ene kant heerlijk, maar aan de andere kant (zeker met een jonkie) een belemmering. Geen goede bak, geen hulp. Met m'n shetten lukte het allemaal wel, maar nu met m'n grotere is het toch wat lastiger.