[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:03

Ipsilonka schreef:
Je mag wel flink conditie opbouwen voor driezum. Op de een of andere manier is het ook vaak een superhete dag

Ja klopt. 28 juli. Dat is meestal niet heel koud. :7 Vandaar ook maar fanatiek aan de training.
We rijden ook niet mee voor de snelste tijden ofzo, als merrie het niet meer leuk vindt, dan stap ik na een paar hindernissen uit.

marga1

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:18

Dat wordt dus op een hele mooie manier door de hindernissen en geen EL. Maar voor uitrijden zonder gekke dingen.

Omdat ik het eiland niet afga rij ik 1 smw en een oefen smw per jaar + wat dressuurwedstrijden en een enkele vaardigheid.
En is het doel geen tijdfouten en geen EL liefst vaardigheid 0 bal en binnen de tijd, en een winstpuntje.
Vorig jaar was missie geslaagd. En daar gaan we dit jaar weer voor.
Nu aan het zorgen dat de mannen een betere conditie hebben dan vorig jaar, zodat ze wat meer tempo kunnen maken in de hindernissen. Want het is toch een hele kluif voor shetten van 104/106 cm ten opzichte van pony's die 148cm zijn. Ik rij klasse L en vind dat meer dan genoeg voor ze (en mijzelf).

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:28

Dat is wel de leukste manier door de hindernissen toch? Gewoon met lol :)

Ik groom natuurlijk ook bij meerdere combinaties, waaronder een vierspan shetten en ik verbaas me er bij hen altijd over hoe retehard het gaat. Op de lange lijnen leggen ze het af tegen de grotere pony's, maar in het krappe hinderniswerk vouwen ze zich altijd zo makkelijk overal doorheen en ze blijven maar gaan. Heel tof. Ok, één en ander staat of valt wel met de opstelling in het span en de scherpte van de menner, haha. Maar als het loopt... dan doen ze niets onder voor de grote pony's *\o/*
Veel plezier iig Marga.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 23:05

Hoi allemaal,ik kom even uit mijn meelees modus want ik heb jullie kennis nodig.

Dev is nog steeds niet helemaal de oude
maar in overleg met de DA blijven we wel rustig aan "trainen" om zijn spieren weer te kweken en vooral zijn achterhand weer sterker te maken.

Omdat hij dus veel is afgevallen zit zijn tuig niet zoals het zat en moet ik af en toe wat aanpassen en of opvullen. en merkte ik vandaag ineens dat mijn
zweng in een volte of bocht tegen mijn kar komt. Ik heb de strengen al gaatje korter gemaakt en die bewegen mooie mee en staan niet slap. En veel korter kan niet want dan kom Dev te kort op de wagen

Ik weet niet zo goed hoe het komt dat de zweng tegen de wagen aankomt in de volte of bocht, wat zou ik nog meer kunnen aanpassen??

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 22:55

Ik had jullie ontstipt :')
Niet bijgelezen maar wilde dit filmpje even delen.

Tja omdat het kan mag ie mee.
Meestal zit het touw aan zijn halster vast maar ik heb hem al een paar keer met de honden jachtlijn gewandeld en hij is eigenlijk prima te sturen op een halsring. Nu dus ook langs de wagen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:01

Haha wat leuk Belker, ben je niet bang dat hij zich lostrekt als hij schrikt ofzo?

mvermeulen, ligt dit niet aan de zweng/ wagen zelf? Dat er teveel speling op staat? Wat was er eerder anders toen hij nog geen problemen had?

Leuk Marga, veel plezier! Vind het altijd leuk om de shetten voor de wagen te zien..ze hebben misschien korte pootjes maar zijn wel loeisterk.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:08

Elisa als hij zich lostrekt gaat hij of eten of voorop galopperen. Fiesta is dan keurig in te houden. Hij lijkt heel wat maar zonder Fiesta of ons is de wereld heel spannend en zoekt hij steun.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:10

Ah gossie, het is wel een mooie manier om hem ook beweging te geven zo.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 22:45

Elisa2: De zweng had inderdaad wat teveel spelling maar na die vaster gedraaid te hebben komt hij nog in een volte tegen me wagen aan.

Ik snap ook niet waarom het nu ineens zo is. Ik heb aan zijn tuig niks versteld behalve dat hij een dikkere pad nodig heeft onder het schofje

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:09

Ik had dat bij mijn sulky en vorige wagen ook,heb het opgelost met sporenriempjes aan de zweng en wagen,niet te strak ivm met beweging

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:37

Phew lastig, heb je een instructeur oid die mee kan kijken?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 10:53

Mvermeulen, lastig probleem. Ik heb geen idee hoe je dat moet oplossen. Hopelijk kan een instructeur eens meekijken?

Belker wat is die Johnny ook een boef. Waarom heb je het touw niet aan het halster vast? Dat heeft in principe toch hetzelfde effect, of zeg ik dan iets doms?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:45

Geen instructeur want ik les niet met Dev.

Happytime: kijk daar heb ik wat aan, bedankt ik zal eens kijken of dat voor hier ook een oplossing is.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 17:12

en als die nog hard tegen metaal aanslaat even stukje tape(in wagenkleur) op je lamoen,wagen ,ben je van de herrie af

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 18:25

assie schreef:
Mvermeulen, lastig probleem. Ik heb geen idee hoe je dat moet oplossen. Hopelijk kan een instructeur eens meekijken?

Belker wat is die Johnny ook een boef. Waarom heb je het touw niet aan het halster vast? Dat heeft in principe toch hetzelfde effect, of zeg ik dan iets doms?

Dat kan ook maar omdat hij zo naar voren loopt en in net touw hangt geeft dat veel druk op zijn hoofd. En dan wordt hij ook boos en bijterig van. Dit was een probeersel. Binnenkort haal ik het hondentuig van de buren op en gaan we kijken of dat werkt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:13

Oh zo. En een langer touw of hem in een mentuig zetten is zeker ook geen optie?

Ingenieus wel dit. Je hebt iig veel bekijks haha

Wij mochten vandaag op het (hele grote) land van de buurman rijden. Ideaal voor interval galoptraining. Een minuut galopperen, dan een minuut stappen en dat een paar keer herhalen. Ik wil het rustig aandoen zodat mevrouw niet verzuurd, maar mevrouw had die boodschap niet helemaal begrepen. Wat haar betreft konden we nog wel wat harder (ik wilde handgalopje :') ) en langer (ik vind 4 series meer dan genoeg). Als compromis hebben we het 4e blokje een flinke sprint getrokken. Kon ze toch even haar ei kwijt :))
En daarna dat tevreden hoofd van mevrouw. Schatje is het <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 00:32

Hem langs Fiesta aan halster laten lopen resulteert in bijten in Fiesta en dat is ook niet slim want die wordt dan boos, terecht. Mentuig heb ik niet meer voor hem. Het is zo geëscaleerd voor de sulky dat ik alles van hem heb verkocht.

Lekker interval training. Mooie training is dat.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:52

Ik heb vandaag mijn wagen verkocht :oo . Dat ging opeens heel snel en ik vond het even erg spannend om wagenloos te zijn, maar ik heb de deal ook rond kunnen maken met de wagen die ik er graag voor terug wilde dus nu ben ik helemaal blij!

Deze gaat er komen. Daar kan ik hopelijk wel even mee vooruit. Het is ook een clever. <3
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:55

Gefeliciteerd Muronia! Fijn dat het beiden zo vlot gegaan is. Veel fijne kilometers toegewenst met je nieuwe menwagen!
Wij gaan morgen Borselle onveilig maken met een rit waar we met ons 2span aan mee gaan doen. Erg veel zin in en de paarden niet minder...die stonden onverwachts de afgelopen 3 dagen stil en stonden gisteren al aan het hek te klieren om mee te mogen haha

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:20

Dat klinkt leuk! Fijn dat ze zo enthousiast zijn ook. Mijn bak is vandaag veranderd in een grote vijver. Dat gaat wel even duren voordat hij droog is. Dinsdag heb ik les bij Xander dus dan heb ik geen eigen wagen nodig maar dan wordt het even wachten tot de nieuwe er is.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:27

Nieuwe wagen ziet er goed uit Muronia.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:28

Dank je wel. Hij is niet nieuw, maar ik denk dat ik er wel heel blij van ga worden. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:44

Heerlijk Belker, ik hou ervan *\o/* . Volgens mij zou hij zelfs zo los kunnen :P

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 08:47

Gefeliciteerd met de nieuwe wagen. Veel rijplezier ermee *\o/*

Dierenfan veel plezier. Hopelijk hou je het droog.

Ik was gisteren mee in de marathon als groom. 2x enkelspan. Pfff het was k-k-koud! Volgende keer doe ik 4 truien aan. :brr:
Maar goed, wel resultaat, want met de pony 1e en met paard 2e geworden. Ik was nog nooit in Hellendoorn geweest, maar wat een gave omgeving en leuke wedstrijd +:)+. Helaas maar 40 deelnemers, zonde, deze wedstrijd verdient wel beter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:08

Oh ja met die wind en nattigheid brr..lijkt me ook koud op de wagen. Maar wel een topresultaat! gefeliciteerd!

Gefeliciteerd met de nieuwe wagen Muronia, die is vast een stuk lichter? mooi ding.

Jammer dat de shet niet zelf voor de wagen kon Belker, maar dit is wel een ideale manier om hem ook beweging te geven.