Ja bijzonder he? Het is ineens alsof hij er echt lol in heeft!
Echo deed het ook echt super, vind het ook echt een heel heel mooi paard!
Waarom een paard op het laatste moment in galop springt kan wisselend zijn. Vaak is het dan verzuring. Als je ze nog jong in training heb en ze springen in galop is het wel vaak nog dat je er snelheid in moet rijden. Dat zie je in beginnerskoersen ook wat meer, dan overlopen ze zichzelf/rollen ze de galop in.
Wat je echter wel vaak ziet, is dat wanneer een koers onderweg vrij hard gaat er meer paarden in galop springen in de laatste ronde. Dan heb je eigenlijk 'de verzuring' er bij een ander in gereden. Dat is deze koers ook wel gebeurd, je ziet de laatste ronde alles stil vallen/in galop springen. Het mooie is ook als je een paard hebt wat goed bochten loopt, wat Ivar doet: dan kun je juist op het punt dat verzuring lastiger is voor je tegenstander gas geven. Heel vaak gebeurd dat, dat rijders expres druk op hun tegenstander zetten in de bocht. Als je paard dan op is, moet je hem dan veel meer dragen en vast houden
Het is dan ook de kunst van de rijder om dat aan te voelen( als een paard dat al aangeeft) . Wij hebben daarom heel graag kilo's op het bit, dan kun je een paard dragen als hij gaat verzuren. Toen ik bijv. Begon met rijden had ik best een aantal keer dat ik een paard in de laatste 10 meter liet springen. Je 'laat dan toch los' vlak voor de finish, soort van: pfoe we zijn er. En dan knalt een paard er dus uit. Was heel frustrerend, dat doe je erg onbewust soms
.
Ivar bracht inderdaad 3.70, dus voor elke euro krijg je dat bedrag terug. Des te lager dat getal, des te meer mensen geld op hem hebben ingezet 
De rondetijd was ergens in de 19. Hij kan veel sneller, Alkmaar is ook een 'langzame' baan.
Over talent verspillen: Ik denk dat het 2 kanten op gaat. Wij geven paarden meer tijd, maar wij zijn ook veel minder 'goede' trainers. Dus als een paard een laatbloeier is met een lastiger karakter: dan past hij misschien beter bij ons.
Echter qua faciliteiten en qua trainingsleer zijn er echt trainers die zoveel beter zijn, die kunnen veel meer halen uit een paard dan wij.
Het klopt inderdaad dat zijn eindspurt steeds langer word, hij lijkt per keer meer te verbeteren/te kunnen. Nu ging deze koers ook minder hard, dus dan kan dat ook, dan heb je meer in de tank zitten nog 
Dat aaien op de kar doet de rijder inderdaad steeds, leuk dat je dat ziet
. Het blijft een enorm wankel evenwicht, de rijder gaf aan dat hij met warm lopen weer een stuk erg lastig was. Omdat hij nu zo 'vrij' ingespannen staat kan hij enerzijds zijn stress kwijt, anderzijds betekende dat dat hij onwijs liep te duiken en heel erg scheef werd. Als ze dat doorzetten duwen ze gewoon je sulky doormidden( zo'n boom is van hout, of carbon,niet heel stevig
)
Het is een mooie combi deze rijder en Ivar, dus dat klopje is voor mij zo respectvol
Hoelang het seizoen nog duurt,lastig. Wij zetten heel vaak op rust in de winter. Dan hebben ze nov, dec, jan vrij. Trainen we in feb en mrt weer op en starten we weer in april.
Als hij echter zo in bloedvorm blijft weet ik niet of we het seizoen misschien verlengen en naar Wolvega gaan.