Naturals............hoe natural ben jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Naturals............hoe natural ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:52

Foresttravel schreef:
Nadya schreef:
Tja, ik verdiep me in de paardenpsyche.

ooit de gedachten van een paard opgevangen?
zo niet, dan spreek je dus uit dingen van anderen.
en ik weet zeker dat er ook anderen zijn die wel hebben
gemerkt dat paarden dingen overwegen.

Jij kent mij helemaal niet, dus je weet niet of ik dingen kan opvangen of niet.
Daar vergis jij je lelijk in, dat kan ik je wel vertellen. Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:52

Nadya schreef:
Tja, ik verdiep me in de paardenpsyche.

Doe ik ook, alleen dan door gemiddeld met 5 paarden per dag te werken (reken ik mijn eigen tuig niet mee Lachen ) en ik leer elke dag weer zo vreselijk veel. Paarden zijn door hun simplicity gruwelijk moelijke wezens voor ons denkende mensen. Eigenlijk moet als mens je verstand uitschakelen als je met een paard werkt, en puur instinctief (zoals een paard denkt) reageren... dat houd voor mij in dat ik dus die skup geef zoals de leider van de kudde ook zou doen in zo een geval.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:53

Uit ervaring leer je ook meer dan uit boeken, is in alles zo Lachen

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:53

Nadya schreef:
Jij kent mij helemaal niet, dus je weet niet of ik dingen kan opvangen of niet.
Daar vergis jij je lelijk in, dat kan ik je wel vertellen. Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

ik zeg toch: zo niet dan.. kzeg niet dat je nix opvangt.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:54

mensen ik gaat ervandoor, veel succes nog met deze discussie Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:54

Helemaal met je eens Kim Ja Alleen is dat uitzetten van je eigen verstand soms vreselijk moeilijk. Daarom denk je soms te lang na bij dingen, ben je te laat etc etc.
Overwegen is iets dat puur voorkomt in het menselijk brein, niet in dat van paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:55

Kiwiko, ik gebruik een andere methode dan jij die van jou beschrijft. Knipoog

En FT; ik geloof niet dat jij veel interessants hebt toe te voegen. Alleen wilde verhalen over naturals die allemaal zijn, zoals jij denkt. Maar je bent nog erg jong en hebt nog een hoop te leren in het leven. Dat is me wel duidelijk. Lachen

Ik ga zo lekker naar mijn weidepaardje. Succes met de discussie, ik ga wat leukers doen. Doei! Doei! Doei!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:58

katiavl schreef:

Dat is lang niet altijd het geval. Wel is praktijk ervaring vaak wel een handige bijkomstigheid.

Zo heb ik 10 jaar lang aangenomen dat een paard dat singelnijd had gewoon gevoelig was, totdat ik in een boek las dat het in 99% van de gevallen te maken heeft met een slechtpassend zadel of dat het paard vroeger een slechtpassend zadel had. Toen viel het kwartje want in de praktijk kwam ik wel vaker paarden tegen die meerdere symptonen vertoonden van een slecht passend zadel en die ook singelnijd hadden.

Maar zonder dat boek ging ik er waarschijnlijk nu nog vanuit dat het gevoeligheid was... Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:58

dry schreef:
Waarom vertellen jullie niet over jullie ervaringen mbt de gedachten van een paard, daar hebben we meer aan Cool

vorige week heb ik een ervaring gehad........

iemand die reiky deed kwam bij ons. Nou heb ik een merrie staan die heel, heel assertief is .. Beest stond met 2 benen in het slachthuis met onhandelbaar op het voorhoofd. Joyce heeft haar gekocht en in twee jaar tijd omgeturnd tot een redelijk handelbaar paard.

de mevrouw die dat dingetje deed wilde dat ik ging voelen..........

en ik heb het geweten......... ik heb dat dier haar pijn gevoeld, haar innerlijke pijn... beest is zo gruwelijk mishandeld geweest als jonkie, zo verkeerd begrepen geweest dat voor haar de aanval de beste verdediging werd.

Ik ben er een paar dagen van overstuur geweest........ pijn in mijn lijf gehad van haar verdriet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:00

Visconti schreef:
katiavl schreef:

Dat is lang niet altijd het geval. Wel is praktijk ervaring vaak wel een handige bijkomstigheid.

Zo heb ik 10 jaar lang aangenomen dat een paard dat singelnijd had gewoon gevoelig was, totdat ik in een boek las dat het in 99% van de gevallen te maken heeft met een slechtpassend zadel of dat het paard vroeger een slechtpassend zadel had. Toen viel het kwartje want in de praktijk kwam ik wel vaker paarden tegen die meerdere symptonen vertoonden van een slecht passend zadel en die ook singelnijd hadden.

Maar zonder dat boek ging ik er waarschijnlijk nu nog vanuit dat het gevoeligheid was... Clown

een slecht passend zadel is het eerste waar ik naar ga kijken met dat soort dingen...

een paard is een ontzettend dienstbaar dier

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:01

ja dat weet ik nu ook, ontzettend veel ellende gehad met zadels. Ben daarom wel blij dat ze boomloze zadel hebben uitgevonden, ik heb nu al een half jaar het zelfde zadel en hij past nog steeds Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:04

boomloos is het ook niet helemaal Lachen Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:15

Nee weet ik, heb ook een tijd lang vast gehouden aan "het boomzadel" ivm mindere drukverdeling van de boomloze zadels. Maar elke keer weer paste het zadel naar een paar maand weer niet waardoor de rug van mijn paard steeds meer schade er van ondervond. Dus uiteindelijk een goede compromis gevonden, een boomloos zadel die wel de druk goed verdeeld Haha!

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:18

Dat bedoel ik nou.
Als je je paard juist wilt houden en rijden, zul je moeten blijven verdiepen in alle kennis die er door onderzoek beschikbaar is/komt en daar vervolgens wat mee doen
Dat houdt dus nooit op , dus dan doe je het eigenlijk nooit helemaal goed.
Misschien iets te pessimistisch, maar zo voelt het soms wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:18

hihi heeft e wel goed geld gekost Haha! Haha!

@ dry............ dat is toch het mooie van de paardensport, het nooit uitgeleerd zijn

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:26

KiWiKo schreef:
dry schreef:
Waarom vertellen jullie niet over jullie ervaringen mbt de gedachten van een paard, daar hebben we meer aan Cool

iemand die reiky deed kwam bij ons. Nou heb ik een merrie staan die heel, heel assertief is .. Beest stond met 2 benen in het slachthuis met onhandelbaar op het voorhoofd. Joyce heeft haar gekocht en in twee jaar tijd omgeturnd tot een redelijk handelbaar paard.

en ik heb het geweten......... ik heb dat dier haar pijn gevoeld, haar innerlijke pijn... beest is zo gruwelijk mishandeld geweest als jonkie, zo verkeerd begrepen geweest dat voor haar de aanval de beste verdediging werd.

Ik ben er een paar dagen van overstuur geweest........ pijn in mijn lijf gehad van haar verdriet

Tjonge, das wel een bijzondere ervaring. Dat dat zo'n impact kan hebben...
Het verhaal doet me een beetje denken aan Hempfling.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:35

Visconti schreef:
Nee weet ik, heb ook een tijd lang vast gehouden aan "het boomzadel" ivm mindere drukverdeling van de boomloze zadels. Maar elke keer weer paste het zadel naar een paar maand weer niet waardoor de rug van mijn paard steeds meer schade er van ondervond. Dus uiteindelijk een goede compromis gevonden, een boomloos zadel die wel de druk goed verdeeld Haha!

Heb ook al ervaringen gevonden waar het niet goed lag, en dan gaan ze rijden omdat het vriendelijker is Slapen

ik heb ook hele tijd gezocht naar een goed zadel, na drie maand heb ik wintec geprobeerd en dat was het enigste dat goed lag.
Zadels is soms echt een grrr Boos!

Daarom snap ik niet echt hoe mensen het kunnen met één zadel zeven paarden rijden

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:12

Je moet natuurlijk wel een zadel kiezen dat op je paard past want ook boomloze zadels passen niet altijd. Mijn zadel is speciaal ontwikkeld voor paarden met een hogere schoft (wat mijn paard dus heeft) en houd goed de schoft en ruggengraat vrij. De kussens en het zadel is gemaakt van vrij stug leer waardoor het zadel de druk beter verdeeld dan bv een barefoot.

Maar ideaal is boomloos niet, als mijn paard volgroeit is ga ik weer opzoek naar een boomzadel (met verstelbare panelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:25

Als een paard niet wil met rijden is het 99 van de 100 keer of omdat de ruiter het verkeerd aangeeft of omdat het tuig ergens niet goed zit.
Al dat gezever met mijn paard wil niet heb ik ook een hekel aan.
Als je paard niet wil dan deden wij mensjes niks tegen 600 kg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:59

runningkawa schreef:
Als een paard niet wil met rijden is het 99 van de 100 keer of omdat de ruiter het verkeerd aangeeft of omdat het tuig ergens niet goed zit.
Al dat gezever met mijn paard wil niet heb ik ook een hekel aan.
Als je paard niet wil dan deden wij mensjes niks tegen 600 kg.

Helemaal mee eens. Ja
Maar ik zie nog een hoop mensen die het tegendeel blijven beweren. Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:11

KiWiKo schreef:
dry schreef:

Brrrrrr, wat een intriest verhaal. En zo ga je heel wat meer begrijpen van een paard en zijn gedrag. Bij mensen werkt het net zo (ik studeer kinderspychologie), maar die kunnen praten en zijn van hetzelfde 'soort'. Paarden mogen hopen dat ze bij iemand terecht komen die wat verder kijkt dan zijn of haar neus lang is.

Ik ben ook erg geinteresseerd in dit soort dingen. Veel van mijn eigen familieleden doen aan Reiki (ikzelf niet trouwens. Wilde iets anders doen Knipoog ).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:05

ik ben niet echt van die hocus spocus.......... maar ik weet wel dat ik echt, echt pijn in mijn lijf had van haar pijn........ zo erg zelfs dat een toeschouwer dacht dat de merrie mij gebeten had op dat moment.

nou wist ik wel dat het beessie geestelijk niet helemaal goed in elkaar zat, en dat ze best wel wat had meegemaakt wat haar dit gedrag liet vertonen, net zoals een Rk dat zou hebben gemerkt aan een paard. Hier pas je je benadering aan op zo een dier....... je kan niet over je heen laten lopen, deze merrie heeft ook echt de nodige skup gekregen als ze dacht mij voorbij te gaan (het is naast het aanval is de beste verdediging, ook wel een enorm dominant dier) Maar ik moet wel zeggen dat ik haar zure gedrag anders ervaar nu...... haar dominantie straf ik nog steeds af, maar haar dreigen op stal doe ik nu af met een "tutje, doe maar gewoon"

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:59

Aan Reiki is niets hocus pocus, hoor. Maar ja, ik ben ermee opgegroeid. En gelukkig staan veel meer mensen er voor open in vergelijking tot 20/30 jaar geleden.

Ik geloof inderdaad dat je je houding t.o.v. het paard zo kan verbeteren, omdat je zo'n dier beter snapt. Konden ze het maar gewoon vertellen, he? Dat zou soms een stuk makkelijker zijn. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:01

idd konden ze maar praten Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:02

Ik denk dat we dan wat zouden horen hoor hihihi