Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:38

Bij ons in de omgeving zie je dat het weinige paardenland dat er was langzaam maar zeker wordt onteigend en wordt gebruikt voor woningbouw en uitbreidingsprojecten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:39

In hoek van Holland staan de enige 2 maneges ook al een hele tijd op de schop.. daar gaat uiteindelijk ook op dat terrein gebouwd worden Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:41

Vjellko schreef:
het westland staat vol met kassen nadya.
het is gemakkelijker gezegd dan gedaan Lachen
er kan land zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat jij er wat mee kan Clown

Toen ik nog regelmatig op MP rondkeek, zag ik genoeg in die omgeving. En als ik er rondrij, zie ik heel veel paarden buiten staan. Ook in deze tijd van het jaar. Maar goed, als je een binnenbak en kantine wilt hebben, ja, dan houdt het inderdaad op. Daar kan ik weinig aan doen. Dat is je eigen keuze in elk geval.

Trouwens, ik wilde helemaal niet zozeer ingaan daarop, maar wel even op al dat gezeur over 'zielige paarden die buiten staan' e.d. Ik krijg van die (voornamelijk) kleine pennymeisjes dagelijks dat gezeur aan mijn hoofd, omdat ze blijkbaar niet anders leren op hun maneges en in de pennyboekjes. Dat vind ik een gemiste kans. Maneges zouden ook theorielessen moeten geven over de natuur van het paard en vooral ook dat er meer is dan rijden en longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:44

dat vind ik dan zo flauw.. zo van maar goed als jij een binnenbak en kantine wilt tja..

nee die hoef ik allebei niet hoor. en zat anderen ook niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:46

Dat weet ik, Vjelko. Maar er zijn mensen die dat wel willen. Soms ook om medische redenen of wat dan ook. Dat kan. Daar zeg ik verder niets over, maar dat heeft vaak wel gevolgen voor je paard. Snap je?

Ik heb waarschijnlijk heel veel geluk dat ik in een natuurrijke omgeving woon en in deze omgeving heel veel paarden staan. Zowel binnen als buiten. Ik ben ook echt heel erg blij met de plek die ik nu gevonden heb, zo dicht bij huis. Hoewel ik vlak achter ons huis een (overigens dure) pensionstalling heb, maar nu staat 'ie ietsje verder weg. Nog steeds fietsbaar en met de auto is het helemaal een eitje. Ik realiseer me echt wel dat ik geluk heb gehad, maar als ik dit niet had gevonden, had ik Sam waarschijnlijk niet gekocht.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:48

Vjellko schreef:
dat vind ik dan zo flauw.. zo van maar goed als jij een binnenbak en kantine wilt tja..

nee die hoef ik allebei niet hoor. en zat anderen ook niet.

Ik ook niet, heb ik nu ook niet. En ja ik zou hem graag s'winters een paar uur op de wei hebben overdag. Maar helaas kan dit niet omdat de wei te nat is. Dus niet overal mag het je paard buiten in de winter. Hier in de omgeving niet, kleigrond zeg maar. Gelukkig mogen ze met vriesweer naar buiten, dat is al meer (voor de omgeving waar ik woon) dan de meeste stallen hier bieden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:52

Wij hebben veengrond, ook niet bepaald fijn met nat weer. Maar omdat ze op zo'n groot stuk lopen, is het weer wel te doen. En daarbij gooit de grondeigenaar bij het hek zand, zodat het wat minder modderig is. Hoe dan ook, ze hoeven niet in de heftigste modder te staan. Dat die van mij het blijkbaar wel graag doet, nou ja, het zij zo..... Zijn eigen keuze.....

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:05

Hier hebben we ook veengrond, maar een pensionstal hier in de buurt heeft gewoon een hele grote paddock aangelegt voor in de winter. Alle andere pensionstallen hier in de buurt hebben de paarden vaak maar een half uur/een uur buiten staan...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:05

Nadya jij vind het niet fijn dat mensen "zeuren" dat jouw paard het slecht heeft en zieligis , maar jij doet wel het omgekeerde, jij vind dat stalpaarden het slecht hebben.
Bovendien dring jij je mening op dat er zat weide is volgens jou en dat mensen in de randstad moeten zoeken.
Laat mensen in hun waarden en geloof dat er niet overal weidegang is die jij bedoelt.
De mijne staat nu ruim 15 km verder op en doe er ruim 15-20 min over enkele reis ik vind dat lang zat.
En het is de enige stal hier in de omtrek (zeker straal van 50 km) die weidegang in de zomer heeft met kleine koppels.

Nee nogmaals er is hier geen weidegrond nog ff terug komen op sliedrecht ik weet niet hoe je bij die onzin komt, want bijna alle weide is opgekocht door gemeentes de 2 stallen die Sliedrecht heeft is berperkte weidegang in de zomer laat staan in de winter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:20

tita schreef:
Nadya jij vind het niet fijn dat mensen "zeuren" dat jouw paard het slecht heeft en zieligis , maar jij doet wel het omgekeerde, jij vind dat stalpaarden het slecht hebben.
Bovendien dring jij je mening op dat er zat weide is volgens jou en dat mensen in de randstad moeten zoeken.
Laat mensen in hun waarden en geloof dat er niet overal weidegang is die jij bedoelt.
De mijne staat nu ruim 15 km verder op en doe er ruim 15-20 min over enkele reis ik vind dat lang zat.
En het is de enige stal hier in de omtrek (zeker straal van 50 km) die weidegang in de zomer heeft met kleine koppels.

Nee nogmaals er is hier geen weidegrond nog ff terug komen op sliedrecht ik weet hoe je bij die onzin komt, want alle weide is opgekocht door gemeentes de 2 stallen die Sliedrecht heeft is berperkte weidegang in de zomer laat staan in de winter.

Ik vind dat sommige stalpaarden het slecht hebben, Tita. Zeker als ze niet dagelijks buiten komen of contact met andere paarden hebben. Lees nou eens goed.
Er zijn trouwens genoeg mensen in de randstad die hun paard ook buiten hebben staan. Kijk eens om je heen, ook in jouw buurt, hoor.

En ja, laatst zag ik weidegang in de buurt van Sliedrecht op MP staan. Dat was zelfs tijdens onze discussie, meen ik me te herinneren. Maar ja, daar hadden ze geen binnenbak, nee. Een goede vriendin van me woont daar, en ik heb er zelfs familie wonen. Ik weet dus best waar ik het over heb. Jij richt je alleen op pensionstallingen, maar er zijn ook particulieren e.d. Ik sta zelf ook bij een particulier en veel van de grond in mijn omgeving is van Natuurmonumenten. En ik kan je vertellen dat het daarom barst van de regeltjes over het houden van dieren buiten. De pensionstallingen hier hebben ook alle dieren binnen momenteel. Dat is dus de reden waarom ik daar niet sta met mijn pony.
Nogmaals, toen ik nog in 'de stad' woonde had ik geen paard. Omdat ik er de tijd en ruimte niet voor had.

Nogmaals, mensen zeuren maar een eind weg, uiteindelijk staan al die kleine meisjes wel vol bewondering te kijken dat Sam en ik zo close zijn samen en dat 'ie zo'n heerlijk gek paard is. Het is alleen wat vermoeiend om aan te horen, omdat ze niet beter geleerd hebben over paarden. Toen ik vroeger leerder rijden als 7-jarige stonden die paarden ook gewoon buiten. Ik wist als kind niet beter. Ik denk dat dat wel scheelt...... Ik kan me wel herinneren dat ik nooit paarden met dekens zag, alleen sportpaarden op stal, maar niet buiten.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:25

Ik denk dat die tijd wel veranderd is, tenminste in mijn omgeving zie ik alle sportpaarden inderdaad met een deken maar komen zeker ook gewoon in de wei zomers. En ook in de kudde. Ik zelf sport ook met mijn paard en ik vind het belangrijk dat hij sociale contacten heeft en lekker kan dollen in de wei met zijn vrienden. En lekker schoffie krabbelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:27

tita schreef:

Dat vind ik een beetje overdreven.
Sleeuwijk, oudendijk, nieuwendijk (2), werkendam (zowiezo 2) en dan heb ik het nog niet over jou kant van de rivier, daar ben ik niet bekend. Maar aan mijn kant (waty binnen jou 50km valt) zijn stallen zat die iig in de zomer weidegang bieden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:35

knapmannetje schreef:
Ik denk dat die tijd wel veranderd is, tenminste in mijn omgeving zie ik alle sportpaarden inderdaad met een deken maar komen zeker ook gewoon in de wei zomers. En ook in de kudde. Ik zelf sport ook met mijn paard en ik vind het belangrijk dat hij sociale contacten heeft en lekker kan dollen in de wei met zijn vrienden. En lekker schoffie krabbelen.

Ik zie nu diverse paarden en pony's met dekens op in de stal (en ook op het land trouwens), maar vroeger waren het vooral de 'duurdere sportpaarden' op stal e.d., ja. Nou ja, het zij zo.
Ik heb geen wedstrijdpaardje, maar ik vind het gewoon van belang dat 'ie kan spelen, kan bewegen, de hele dag door kan grazen of hooi eten, kan rollen, kan slapen, vriendschappen kan onderhouden en inderdaad 'schoffie krabbelen'. Geweldig om te zien, ik kan uren naar die paarden kijken. Zomer en winter.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:47

stef schreef:
tita schreef:

Dat vind ik een beetje overdreven.
Sleeuwijk, oudendijk, nieuwendijk (2), werkendam (zowiezo 2) en dan heb ik het nog niet over jou kant van de rivier, daar ben ik niet bekend. Maar aan mijn kant (waty binnen jou 50km valt) zijn stallen zat die iig in de zomer weidegang bieden

dat is iid niet mijn kant van de rivier moet je ook gelijk zeggen dat je vanaf de A15 na 15.00h niet meer over de brug kan komen dan sta je meer dan een uur in de file

Overigens nieuwendijk en oudendijk sleeuwijk die man aan de rijksweg (scherff) hebben wel weidegang maar niet kleine koppels dus 2-hooguit 3 paarden alleen op een groot stuk weide Ja
en onbeperkt dus minimaal 10 uur per dag.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:53

Citaat:
vind dat sommige stalpaarden het slecht hebben, Tita. Zeker als ze niet dagelijks buiten komen of contact met andere paarden hebben. Lees nou eens goed.

Vind dat nogal een kortzichtige gedachte van je.

Contact heeft elke paard die op een pensionstal staat ze kunnen communiceren ze kunnen horen en door de tralies heen kunnen ze elkaar zien en besnuffelen. (toevallig staat de mijne naast een merrie waar ie het helemaal niet mee kan vinden dus er wordt niet gesnuffeld)

Dagelijks buitenkomen dus 10 min in een paddock is voldoende of 1 min van de stal lopend naar de binnenbak das ook voldoende.
Er zijn zat paarden die alleen daglicht zien van de stal naar de bak en jij beweert dat al die paarden het dus slecht hebben in de winter.
Dus zoals ik al zei jij hebt maar een menig en alleen die mening is goed.

Ik durf te wedden dat een mening stalpaard meer aandacht krijgt van een baas als een paard dat 24/7 in de wei staat.
Want als het in de winter een volle week regend en de wei blub is en paard heeft geen regendeken op dan ben je verdomd snel klaar bij je paard want je kan een bal doen.
Stalpaard heeft meer verzorging nodig dan een weidepaard ik ga nu toch ook niet zeggen dat ie beesten zielig zijn omdat de eigenaren niet elke dag iets doen en trainen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:56

Aandacht heeft een paard niet perse van de mens nodig, wel van elkaar.
Net stonden Zanda en Kawa elkaar lekker te kroelen.
dat kan een stal paard niet

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:40

Fijn dat de discussie weer mogelijk is. Knipoog

*bijgelezen*

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:22

tita schreef:
Ik durf te wedden dat een mening stalpaard meer aandacht krijgt van een baas als een paard dat 24/7 in de wei staat.
Want als het in de winter een volle week regend en de wei blub is en paard heeft geen regendeken op dan ben je verdomd snel klaar bij je paard want je kan een bal doen.
Stalpaard heeft meer verzorging nodig dan een weidepaard ik ga nu toch ook niet zeggen dat ie beesten zielig zijn omdat de eigenaren niet elke dag iets doen en trainen
Ik denk dat mijn paard niet zit te wachten op mij,maar liever de aandacvht van soorgenoten heeft.
Spelen,rennen en kroelen,dat doet ze graag.
(ik zie mij nog niet rennen met haar door de wei) Knipoog
En wie zegt dat een weidepaard niet elke dag gereden wordt?
Dat is dan dat vooroordeel,wat je dus over naturals hebt.
En als het geregend heeft,en er ligt blub,dan doe ik ook zat met mijn paard.
Ik ontklit haar manen en staart,doe haar hoeven,ga een stukje wandelen met haar,geef haar wat wortels,enz.

Ik zou niet weten wat ik zou moeten doen als mijn paard op stal stond.
Uitmesten en klaar is klara.
Nee,dat is voor mij dan weer niks. Cool

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:34

Een weidepaard heeft minder verzorging nodig dan een stalpaard en als je op een weide staat zonder schuilstal en het regende de gehele week (of je werkt en s'avonds is het donker) dan doe je minder met je paard.
Je zou wel gek zijn om in het weiland te gaan rijden als het regent of heel de week geregend heeft je beschadigd het land en je paard kan sneller uitgleiden.
Er zijn mensen zat die een paard 24/7 in de wei hebben staan en dan oa voor hun eigen gemakzucht ( ik wijs nu niemand aan hoor)

Stalpaard heeft ook contact met soortgenoten hoor en ik zie de mijne echt niet rennen in de wei.
Tja ik hoef niet eens uit te mesten en iid tita is soms ook snel klaar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:48

tita schreef:
Citaat:
vind dat sommige stalpaarden het slecht hebben, Tita. Zeker als ze niet dagelijks buiten komen of contact met andere paarden hebben. Lees nou eens goed.

Vind dat nogal een kortzichtige gedachte van je.

Contact heeft elke paard die op een pensionstal staat ze kunnen communiceren ze kunnen horen en door de tralies heen kunnen ze elkaar zien en besnuffelen. (toevallig staat de mijne naast een merrie waar ie het helemaal niet mee kan vinden dus er wordt niet gesnuffeld)

Dagelijks buitenkomen dus 10 min in een paddock is voldoende of 1 min van de stal lopend naar de binnenbak das ook voldoende.
Er zijn zat paarden die alleen daglicht zien van de stal naar de bak en jij beweert dat al die paarden het dus slecht hebben in de winter.
Dus zoals ik al zei jij hebt maar een menig en alleen die mening is goed.

Het is geen kortzichtige gedachte.

Contact voor een paard is véél meer dan elkaar kunnen horen, zien en door de tralies heen aan elkaars neus snuffelen.

Wat je zegt over 1 minuut of 10 minuten buiten is voldoende: wanneer je kijkt naar wat een paard in wezen is en wat z'n natuurlijke behoeften zijn, dan is het niet zo moeilijk om te concluderen dat een paard niet geïsoleerd opgesloten hoort te staan.

Wat de aandacht betreft: paarden hebben behoefte aan aandacht van soortgenoten, niet zozeer aan aandacht van de mens.

En dat een paard op stal meer aandacht en verzorging van een mens zou krijgen dan een paard in de wei, zie ik absoluut niet.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:53

Ik snap niet dat heel veel mensen denken dat paarden ongelukkig worden van op stal staan.. Onze paarden komen er altijd direct aanrennen als we ze binnen halen.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:58

Ashquar schreef:
Ik snap niet dat heel veel mensen denken dat paarden ongelukkig worden van op stal staan.. Onze paarden komen er altijd direct aanrennen als we ze binnen halen.

Krijgen ze binnen gevoert?

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:00

Ja hooi, maar gras vinden ze lekkerder. Knipoog

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:01

krijgen ze binnen ook geen biks?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:04

tita schreef:
Een weidepaard heeft minder verzorging nodig dan een stalpaard en als je op een weide staat zonder schuilstal en het regende de gehele week (of je werkt en s'avonds is het donker) dan doe je minder met je paard.
Je zou wel gek zijn om in het weiland te gaan rijden als het regent of heel de week geregend heeft je beschadigd het land en je paard kan sneller uitgleiden.
Er zijn mensen zat die een paard 24/7 in de wei hebben staan en dan oa voor hun eigen gemakzucht ( ik wijs nu niemand aan hoor)

Stalpaard heeft ook contact met soortgenoten hoor en ik zie de mijne echt niet rennen in de wei.
Tja ik hoef niet eens uit te mesten en iid tita is soms ook snel klaar Haha!
Ik rij ook niet in de wei!!!
Ik rij buiten,in het bos,op de weg,of op de hei,maar niet in de wei.
Als het donker is,dan doe ik reflectoren om,en lampjes.
Waarom heeft een weidepaard minder verzorging nodig denk je?
Een weidepaard loopt buiten,wordt vies,speelt en rent,dus komt onder de blub en klitten te zitten.
Je moet altijd goed controleren op wondjes die in de wei opgelopen kunnen zijn,en de bladeren uit de staart en manen kammen.
Hoeven zijn ook belangrijk,en ik borstel mijn paard ook wel,als is het niet heel grondig,maar dat zal jij bij een geschoren paard met deken ook niet doen.
Wat doe jij dan met je paard dat het zoveel verzorging meer nodig heeft?
Deken eraf en erop?
Stont uit de ijzers krabben?
Voer geven?
Ik denk dat ze even veel verzorging nodig hebben,ik kom elke dag bij mijn paard.
Krab de hoeven uit,borstel de manen en staart,en let erop dat ze voldoende kuilgras heeft.
Ook rijden gaat gewoon door,ook als het regend.
(ik smelt niet)
Hoed op,waxcoat aan,en rijden maar.
(heel soms een dagje niet)