Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:55

Het Parelli systeem is een thuisleersysteem, en mensen die deze DVD's aanschaffen om thuis met hun paarden te oefenen hebben zelden een paard die daarmee bekend is. Dus het hele systeem mag in jouw ogen niet geleerd worden omdat het allemaal beginners zijn met paarden die er nog niets van weten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:57

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 19:05

Cassidy schreef:
Het Parelli systeem is een thuisleersysteem, en mensen die deze DVD's aanschaffen om thuis met hun paarden te oefenen hebben zelden een paard die daarmee bekend is. Dus het hele systeem mag in jouw ogen niet geleerd worden omdat het allemaal beginners zijn met paarden die er nog niets van weten?

Ik vind die DVD's een beetje onzin. Ieder paard is uniek en reageert anders. Een ervaren iemand erbij (les dus) waarbij de ervaren persoon eerst alles uitlegt en dan pas het paard erbij haalt vind ik al veel beter. Je merkt aan de man dan die niet weet wat hij nou eigenlijk vraagt en wat hij moet doen als de gewenste reactie komt hoe hij dat moet belonen.
Laatst bijgewerkt door Fry op 12-07-13 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 19:05

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:11

Fry schreef:
Cassidy schreef:

Ik vind die DVD's een beetje onzin. Ieder paard is uniek en reageert anders. Een ervaren iemand erbij (les dus) waarbij de ervaren persoon eerst alles uitlegt en dan pas het paard erbij haalt vind ik al veel beter. Je merkt aan de man dan die niet weet wat hij nou eigenlijk vraagt en wat hij moet doen als de gewenste reactie komt hoe hij dat moet belonen.

Je vergeet hierbij dat niet alle paarden zo extreem zijn, en je vergeet er ook bij dat de afstanden in de USA, waar deze DVD's gemaakt zijn, van dien aard zijn dat er niet zomaar een instructie vlakbij te vinden is. Dan is dat wat Parelli doet, een stukje theorie en daar oefeningen bij, een eyeopener in een land waar voorheen alles op de harde cowboymanier ging, een paard breken en als het paard ging bokken, vasthouden en er vooral niet afvallen.

Deze methode, die jij ons onzin bestempelt, leert een mens waarom paarden denken zoals ze denken, waarom ze reageren zoals ze reageren en hoe de mens daarop in kan spelen. Zodat je uiteindelijk dit krijgt:

http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI

http://www.youtube.com/watch?v=K5ZmDkhqhW8

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:14

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 19:17

Zeker! Sommige doen het ook super door de DVD's. Alleen alsnog.. voor sommige is dat stukje begeleiding toch wel nodig. Zoals voor deze man. Linda pakt het op het filmpje niet zo goed aan, maar ze leert er hopelijk wel van.
Want ze bouwt niet de fases op... maargoed ook hier geldt... de beste stuurlui staan aan wal!
Achteraf is het makkelijk praten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:25

Via de DVD's krijg je een stukje theorie, kan heel goed zijn dat deze man blanco naar een training ging. En dan, hoe weet je of er niet is uitgelegd maar meneer dat gewoonweg niet begrepen heeft? Soms moet je een oefening in praktijk uitvoeren voordat de theorie op zijn plek valt.

En als je eenmaal bij een fase 4 of hoger bent beland, is het moeilijk om terug te gaan. Meneer zal al lang en breed bij fase 4 voordat Linda hem overnam.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 20:26

Ja alleen Linda bouwt ook niet steeds opnieuw op..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:40

Dat kan ook niet. Als je eenmaal bij 4 bent beland moet je door. Kun je niet weer opbouwen. Dus Linda kan niet weer opbouwen omdat de man al bij 4 was beland.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:21

Gister naar mijn oude verzorgpaard geweest om NH mee te doen :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 11:55

Stil hier... :oo

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:40

Ik zou graag een leadrope van parelli kopen, weet iemand waar ik deze kan kopen ??????

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:09

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:12

Kost wel veel hé %)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:37

Als je perfecte resultaten wilt, dan koop de beste spullen. Een plastisch chirurg kan ook geen goede cosmetische operatie uitvoeren met een slagersmes.

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:43

Cassidy schreef:
Als je perfecte resultaten wilt, dan koop de beste spullen. Een plastisch chirurg kan ook geen goede cosmetische operatie uitvoeren met een slagersmes.

Das waar :) nu mamlief nog overtuigen :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:44

Voordat je nieuw gaat kopen, zou je kunnen overwegen om naar tweedehands te gaan kijken.

En er zijn goedkopere oplossingen. Kijk maar even op http://www.equiplay.nl

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:36

Waarom persé een Parelli leadrope? Er zijn er zat te koop. Equiplay, HorseCharms etc. Werken ook allemaal prima, ik merk geen verschil. :)

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:39

Borisje schreef:
Waarom persé een Parelli leadrope? Er zijn er zat te koop. Equiplay, HorseCharms etc. Werken ook allemaal prima, ik merk geen verschil. :)

okeeej :D

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:36

het topic valt stil!

Ik heb een vraagje: Ik ben nu weer met mijn verzorgponys met nh begonnen. gewoon level 1, voor de fun :) . ik ben dus met tum begonnen met het benaderen met halster en touw, en overal aanraken met de hand, het halster en touw en de longeerzweep (heb nog geen carrotstick :o ). hij doet dit zo goed, dat hij er traag van wordt, loom zeg maar. wat kan ik eraan doen dat hij actief blijft? met loswerken moet ik hem de hele tijd achter zjn broek aanzitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:07

Ik ga er van uit dat je level 1 Parelli bedoelt, maar daar komt geen loswerken bij kijken hoor. Parelli zegt dat je niet vaker dan drie rondjes een kant uit mag. Dus regelmatig van richting veranderen. Welke horsenality is je paard? Afhankelijk van de horsenality dien je namelijk je aanpak aan te passen.

En NH "erbij" doen en "voor de fun", is de denkbaar slechtste drijfveer voor NH.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:57

Mag ik me ook melden in dit topic? Ik verzorg nu een merrie van 22 jaar en de eigenaresse leert me grondwerk om met haar uit te voeren. Zelf heb ik 10 jaar op de manege gereden en dat was ik nu zat. Natural Horsemanship is me bekend van naam en heb er kleine dingen over gelezen, maar het sprak me altijd al aan. Nooit echt de kans gekregen om er mee te beginnen en ik wist ook niet zo goed hoe. Nu dus het begin aan het leren en ik vind het erg leuk om te doen! Binnenkort een leadrope kopen :)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:21

Cassidy schreef:
Ik ga er van uit dat je level 1 Parelli bedoelt, maar daar komt geen loswerken bij kijken hoor. Parelli zegt dat je niet vaker dan drie rondjes een kant uit mag. Dus regelmatig van richting veranderen. Welke horsenality is je paard? Afhankelijk van de horsenality dien je namelijk je aanpak aan te passen.

En NH "erbij" doen en "voor de fun", is de denkbaar slechtste drijfveer voor NH.

los werken doe ik sowieso, parelli of niet. freestylen. van richting veranderen gebeurt vaak ja. waar zie jij het woord "erbij" staan? voor de fun, slechtste drijfveer, bedank voor de tip :\ . ik vind nh veel leuker dan engels rijden (western lijkt m erg leuk, helaas geen mogelijkheid) of longeren ofzo, dus slechtste drijfveer of niet, ik doe nh omdat ik dat leuk vind (en handig).

heeft iemand iets nuttigs te zeggen? zou erg fijn zijn :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:33

Weet je, laat ook maar, ik dring zo te zien niet tot je door. Voor NH behoor je te gaan, er compleet voor gaan. Ja, het is leuk, maar het is meer dan alleen leuk. Het is de essentie van het omgaan met een paard. Als je dat niet ziet kan ik het ook niet helpen.