Wie kent deze halve gare??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Wie kent deze halve gare??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 08:59

Misschien wel, misschien niet, ik ga geen antwoorden geven voor een ander. Ik geef alleen antwoorden voor mezelf. En idd, ik ben hier inmiddels wel klaar mee ja. Heb antwoord gegeven op de vragen die er werden gesteld, maar weer geen antwoord teruggehad. Dan hier nogmaals de vraag: wat is de reden dat jullie het allemaal op jullie eigen paarden projecteren?

En @Fellor. Je laatste reactie geeft wel aan dat je ontzettend in je denkpatroon vast zit. Ik roep nergens dat je meteen hard in moet komen. Als jij met de zachte aanpak dingen voor elkaar kunt krijgen, dan hoef je niet hard in te grijpen. De bereidheid ertoe om het op alle mogelijke zachte manieren niet lukt mis ik wel. Het zoeken naar andere wegen als je het op jouw manieren niet voor elkaar kunt krijgen. En daar gaan de laatste pagina's in dit topic nou over.

When training horses, nothing is written in stone, keep trying until you find something that works....

WolinLotte

Re: Wie kent deze halve gare??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:01

Ik heb even teruggelezen en ik lees inderdaad niet een persoonlijke opmerking over zielige paarden, excusez moi.. :)

Ik zat daar eens over te denken, wat het dan zou zijn... maar jouw manier van discussieren geeft mij een zodanig gevoel dat jij inderdaad degene, tegen wie je het hebt, een verkeerd gevoel kan geven over zijn manier van doen of denken en het dus inderdaad persoonlijk opgevat kan worden. Oftewel; je dramt jouw mening door en laat bijzonder weinig lucht over voor de ander, om weer een mening te vormen over hetgeen wat gezegd is. En als daar uit blijkt dat daar nog geen sjoege wordt gegeven jouw kant op, kom jij weer met iets waardoor het lijkt dat het persoonlijk wordt.. Het lijkt wel alsof je een 'ja en amen' wil horen.

Ik snap je fanatisme wel en ook dat je graag anderen wil laten zien dat het allemaal niet zo zwart-wit werkt in de wereld en we wat verder moeten kijken dan onze tunnelvisie, die behoorlijk heerst in paardenland.. Dat snap ik heus wel. En inderdaad loopt er menig onopgevoede paarden rond, die misschien een keer met een standje teruggehaald kunnen worden van hun verstandsverbijstering en ziet de eigenaar dat helemaal niet in.
Maar ik heb nog een keer de foto's in de link erbij gehaald en gekeken wat ik er nu van vond.. en Nee, ik vind het nog steeds niks.. en vind hoe hij het paard behandelt zelfs schadelijk voor zijn lijf is en ik zou nooit, maar dan ook nooit, zo mijn paard laten behandelen. Punt. Dat is wat ik er van vind, wat een andere bokker er van vind en mijn buurvrouw en daar de buurman weer van. Dat heb je.
Ik geef heus mijn paard een lel op z'n kop als hij in mijn zij hapt o.i.d. én de timing is correct, maar ik heb ook zo mijn fylosofie over de omgang met paarden in het algemeen, zoals menig andere bokker die hier ook op heeft gereageerd. Ik hoef geen ellenlange uitleg te krijgen over waarom dit een geschikte manier zou kunnen zijn. Zo heb ik ook mijn ideeén over zadelmak maken en vind ik bepaalde methodes drie keer niks, ongeacht het waarom en de hoe, dat geloof ik allemaal wel.. Betekent niet dat ik het er mee eens hoef te zijn.

Het heeft geen zin om iemand op zijn knieén te willen krijgen om het 'Ja Cassidy' te laten roepen, in mijn ogen een zeer ineffectieve manier van discussieren, aangezien je zo geen inzicht kweekt, maar iemand in het harnas jaagt en als je hierbij doorgaat, het lijkt op een persoonlijke vendetta.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:41

Elk paard wordt geboren met dezelfde normen en waarden, dezelfde kijk op de wereld. Net als mensenbaby's. Opvoeding, voeding en trauma vormen mens en paard door de jaren heen. Geen enkel dier wordt "moeilijk" geboren, slechts eigenwijzer of brutaler, maar niet lastig of moeilijk of zelfs agressief. De eerste indrukken zijn de eerste vormgevers.

Het is een absolute kunst om het respect en vertrouwen van een trauma-paard te winnen met niets meer of minder dan het bewaken van je eigen persoonlijke ruimte en het respecteren van zijn persoonlijke ruimte. En dat kost tijd, tranen, frustraties, engelengeduld en soms ook blauwe plekken. En wat je er voor terugkrijgt uiteindelijk is waardevoller dan al het goud in de wereld.

Ik ben geen voorstander van deze manier van breken of corrigeren, ook ben ik geen voorstander van de meest voorkomende manier van inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:09

Cassidy schreef:
Ik heb het niet over jouw paard. Ik heb het over een paard. Afgezien van het feit dat jij ze niet allemaal in handen krijgt en kunt krijgen, wat is nou toch de reden dat je het iedere keer op jezelf betrekt?

Er zijn meer dan 500 reacties in dit topic geweest, en dit topic is meer dan 13500 gelezen, ik ga er van uit dat dit niet allemaal mensen zijn geweest die hebben geplaatst. Dan vraag ik me af waarom er geen reactie van de anderen (meer) komt.

Als jij iets in het algemeen roept en daarvoor vrijwel een gelijke opmerking naar mij hebt gemaakt (meerdere malen) dan betrek ik dat o.a. op mezelf. Dat ligt meer aan de manier waarop jij dingen brengt dan aan hoe ik dingen opvat. Voor de duidelijkheid, ik hjeb totaal neit de behoefte me tegenover jou te verdedigen, maar wil wel duidelijk maken dat het nogal een vreemde manier is om dingen een forum op te gooien. Het zorgt er niet voor dat mensen meer open staan voor jouw boodschap.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:14

Fellor schreef:
Het zorgt er niet voor dat mensen meer open staan voor jouw boodschap.

Dat is een aanname, en die klopt niet. Toegegeven, het kan er soms hard aan toegaan, maar ik zet mensen wel tot denken en menig PB-tje is naderhand mijn kant uitgegaan met een bedankje dat ik ze aan het denken heb gezet.
Dat het niet bij iedereen werkt weet ik. Denk dat ik daar mee moet leren leven :D

Mijn definitief laatste reactie in dit topic. Nog veel succes met jullie paardjes verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:17

Cassidy schreef:
En @Fellor. Je laatste reactie geeft wel aan dat je ontzettend in je denkpatroon vast zit. Ik roep nergens dat je meteen hard in moet komen. Als jij met de zachte aanpak dingen voor elkaar kunt krijgen, dan hoef je niet hard in te grijpen. De bereidheid ertoe om het op alle mogelijke zachte manieren niet lukt mis ik wel. Het zoeken naar andere wegen als je het op jouw manieren niet voor elkaar kunt krijgen. En daar gaan de laatste pagina's in dit topic nou over.

IN mijn ogen haal jij twee dingen door elkaar: hard en duidelijk vanuit ons is niet direct hard en duidelijk vanuit een paard. Ook als je weinig kracht gebruikt en minder grote handelingen kan dit zeer sterk o een paard doorkomen. Dat komt omdat het op een dier toepassen van "dominante handelingen" die niet in zijn natuurlijke vocabulaire voorkomen niet effectief is omdat het njiet begrepen wordt. Hard inkomen met iets wat niet begrepen wordt levert automatisch meer stress op dan nodig en het omgekeerde van vertrouwen.
Als ik met een paard werk kom ik soms wel hard in, maar dan wel p een manier die het paard begrijpt en dat heeft niks te maken met vastbinden, keihard trekken, neerleggen en andere praktijken van de foto's. Ik zoek altijd naar een manier die voor een paard vanuit zijn manier van leren en kijk op de wereld gezien begrijpelijk is. Verder kijken en harder inkomen doe ik dus zeker, maar niet op manieren die in mijn ogen zwaar ineffectief zijn als ik naar mijn einddoel toewerk: een paard wat uiteindelijk net zoveel geeft in het werk als ik omdat de wil er nog is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-12 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:22

geerke schreef:
jesito schreef:

mmm....degene die dit paard er goed vinden uitzien moeten denk ik een kleine oogcontrole ondergaan

daar ben ik helemaal mee eens,en dan mag dat paard wel jong zijn,maar dit paard is echt wel te mager. en dat touw om die benen snap ik ook niet helemaal.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:53

Cassidy schreef:
Fellor schreef:
Het zorgt er niet voor dat mensen meer open staan voor jouw boodschap.

Dat is een aanname, en die klopt niet. Toegegeven, het kan er soms hard aan toegaan, maar ik zet mensen wel tot denken en menig PB-tje is naderhand mijn kant uitgegaan met een bedankje dat ik ze aan het denken heb gezet.
Dat het niet bij iedereen werkt weet ik. Denk dat ik daar mee moet leren leven :D

Mijn definitief laatste reactie in dit topic. Nog veel succes met jullie paardjes verder.

(Je) grenzen kennen is een zéér waardevolle eigenschap ;) .. Wordt ook door vele anderen zéér gewaardeerd.

Jij ook succes met je paardjes :) en veel geluk en gezondheid in 2013! *\o/*

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:28

Ik zie niks, hoor? :} Het is misschien iets ruiger dan je zou verwachten van NH, maar om 'm nu een 'halve gare' te noemen...