Longeren met pessoa, hoe het meest vriendelijk vast te maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: Longeren met pessoa, hoe het meest vriendelijk vast te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:11

Noah2006 schreef:
Noah2006 schreef:
Dan zal ik nog 1 keer alles duidelijk uitleggen, voor degene die het gewoon niet begrijpen of willen lezen.
- Noah is 2,5 jaar, dus profiel is verouderd.

Koe

Waar zie jij dat ik mijn antwoord niet gehad heb? Jij zegt dat niemand er iets vanaf weet omdat de leeftijd niet klopt...dan vraag ik de leeftijd en is het nog niet goed.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:34

Moderatoropmerking:
Graag allemaal respectvol blijven posten. Dit geldt zeker voor TS.
Ieder zijn eigen mening en ook al vraag je alleen naar ervaringen over het longeren met Pessoa: wanneer anderen van mening zijn dat het werkelijk schadelijk is voor jouw pony op dit moment: wees blij dat zij dit melden. Lachen Misschien wist jij dit nog niet en had je jezelf hierdoor behouden van een grove fout doordat zij dat aangehaald hadden. Lachen

Hier komt dan ook geen slotje. Het topic verloopt verder goed en er worden genoeg tips gegeven. Lachen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 12:26

Nou ik geef gewoon antwoord, zie vorige bericht, maar goed in dit gemeirenneuk heb ik geen zin meer. Volgens mij zijn de mods zelf uit op een boktrelletje, dus veel plezier ermee.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:36

Pessoa op 3 jarige is volgens mij ook een beetje vroeg ja, Longeren bij een 2 jarige is zeker geen probleem, Je moet er inderdaad wel op letten dat je het rondje niet te klein maakt, en vaak van hand wisselt zodat je paardje niet scheef gaat lopen. Wat ik hier wel zie staan is dat mensen je aanraden om bijzet te proberen i.p.v. pessoa, dat is inderdaad even beter. Maar wel eerst even met longeersingel leren rijden, dan bitje enzovoorts. Maar longeren te vroeg voor een paard van 2,5 absoluut niet. zo bouw je juist op een niet schadelijke manier op, als je pas op z'n derde zou beginnen met longeren, dan krijgt een paard veel te veel tegelijk, longeren, bit, zadel, inrijden etc.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 18:39

Nou goed, de pessoa misschien wel ja. Maar mijn lerares houdt zich daarmee bezig. Longeren op 2,5 jaar kan geen kwaad, zolang ik het niet langer dan 10 minuutjes doe en een paar keer per week kan ik een goede basis vormen. Daarnaast is het goed voor het vertrouwen, hij loopt zo mee de trailer in en is al heel erg verkeersmak. Als hij bang is verstopt hij zich achter mij Knipoog

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:48

Nee hoor Marijke werd ook al gelongeerd toen ze 2,5 was soms 1 keer in de week 10 minuutjes soms om de week. Longeren kan helemaal geen kwaad. Tenminste ik heb er weinig van gemerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:55

Longeren is een zware belasting voor de benen dus kan je beter met je 2,5 jarige gaan fietsen oid. Ik ben iig niet zo van het longeren op jonge leeftijd.

edit ik vind je post naar de mods errug respectloos...dat niet iedereen het met jou eens is betekent niet dat je ze maar af moet zeiken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 20:01

Ik vind de posts van jullie naar mij respectloos, misschien kan je het zo ook eens bekijken en al helemaal van de mods.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:02

Pardon? Mag jij mij aanwijzen waar ik of de mods zich respectloos tov jou gedragen?

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:35

als je wilt longeren met een 2,5 jarig paard doe dan aub voor zichtig een paard is pas op zijn 4 volgroeid!
rondjes lopen wat je dus doet met longeren is eigelijk hardstikke slecht. snap dat je wat wilt doen met je paard. ga lekker knuffelen poetsten fietsen wandelen zwemmen. als je toch wilt longeer doe hem dan aan de dubbel lange dan kun je gewoon stukken recht uit!! en jij er achter aan lopen is ook nog goed voor je conditie Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:47

Nog erger een paard is pas met 7 jaar volgroeid...

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:09

nou kijk dan is het dus helemaal niet verstandig heb nog wat info voor je op gezocht!!
Jaarling/twenter/drie-jarige
Een Engelse Volbloed dier ervoor gefokt wordt om vroegrijp te zijn (rennen voor 2-jarige!) wordt tot jaarlingen gerekend vanaf de eerste januarie na zijn geboorte. Als uitganspunt voor het berekenen van de leeftijd telt bij de meeste niet-volbloedrassen de datum van 1 mei. Met 12 maanden is het jonge paard nog steeds langbenig en zijn de bewegingen nog enigszins ongecoördineerd. Het lijf begint echter gevuld te raken, een proces dat zich tot de volwassenheid zal voortzetten. De croup van het jonge paard is steeds aanzienlijk hoger dan de schoft, daar deze pas geleidelijk 'omhoog komt' met het klimmen der jaren, tot het paard volgroeid is. Het laaste groeipunt in een paard is de epifyse, het gewrichtsuiteinde van iedere lang pijpbeen.

Totdat deze gewrichten gesloten zijn, moet het paard niet in staat worden geacht opgewassen te zijn tegen de gevolgen van the zware belasting, daar in dit geval kans is op beschadiging of misvorming van de ledematen. De epifyse aan het uiteinde van het pijpbeen, boven de kogel, heeft zich gewoonlijk op de leeftijd van 9 tot 12 maanden gesloten. De epifyse aan het einde van het opperarmbeen, net boven de voorknie, sluit pas wanneer het paard de leeftijd van twee tot tweeënhalf heeft bereikt. hier onder heb je nog meer informatie!!

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 23:11

Bedankt voor de info Yvanda, daar kan ik wat mee.
Overigens doe ik verder niks met hem, dus ik belast hem niet zwaar.
Daarnaast Sappos, zie ik jouw kleine ventje daar over balkjes springen? Als iets belastend in voor de kogelgewrichten is dát het wel. Dat laat ik mijn paard dus zeker niet doen! Paarden zijn inderdaad zo laat pas volgroeid, maar menig Nederland rijdt al daarvoor erop. Jij ook, niet?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:31

Haha ja mijn jaarling springt over een pvc buis ROFL oow shoot me!! Daarbij is 1x over een pvc buis nog altijd minder schadelijk dan longeren, dit doet hij nl zelf en als je ziet wat voor mongolische sprongen dat dier af en toe maakt dan is dit daar helemaal niks bij...
Ik rijd niet op mijn pony's btw. De oudste is nu 3 jaar en 3 maanden en die doet nog helemaal niks, hij kent de longe, kent het bit, kent het tuig maar ik heb nergens haast mee.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:29

Nou dat is even belachelijk als dat ene rondje wat noah ooit gelopen heeft, dus misschien snap je nu mijn reactie?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:42

Tuurlijk snap ik die maar hij mag hier en daar wat vriendelijker. Mijn jaarling is al gelongeerd (hij was aan het stunten aan de longeerlijn toen hij droes had) heeft al een bit ingehad (ja alles wat in mijn handen komt moet ook in de mond genomen worden Nagelbijten / Gniffelen ) springt dus (want alles wat de grote broer doet moet hij ook) etc etc...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:47

Het is gewoon jammer dat er soms zo heftig gereageerd wordt, terwijl hij echt een leven op pantoffels leidt Knipoog.
Hahah ja dat ken ik wel, die van mij heeft mijn string al in zijn mond gehad Knipoog.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:49

HIhi viespeuk Nagelbijten / Gniffelen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 21:00

Tijdens het hoefkrabben Vork

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:58

hhahahh nou ik zit al op marijke en marijkeis sinds mei 3 en moet je kijken hoeveel mensen hem niet al strak en aan de teugel hebben lopen en zo hoog mogelijk laten springen. Dus beetje longeren is heus niet erg. Als je het maarn iet elke dag doet en ik ben daarn iet bang voor dat zij dat doet. Marijke werd ook al gelongeerd toen 2,5 was. Nou niks mis mee. Maar als je heb in ene paar maand het bit hoofdstel , zadel stemhulpen en alles nog moet leren nou daar owrd je ook niet beter van