Effect bitloos ZO sterk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: Effect bitloos ZO sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:46

shanytj schreef:
de meeste mensen weten ook niet wat er kan worden aangericht met een bit in hun mond!!
zo hebben ze al ontdekt dat het gebit van een paard helemaal vervormd kan worden, gewoon van een simpel bit.
ook zeggen veel mensen dat het goed is dat een paard 'kwijlt', niet dus!!!!!!!
dat komt omdat de hersenen signalen doorgeven aan de hersenen, dat het paard moet kauwen (door bit)
en terwijl moet het lopen. dat zijn tegenstrijdige signalen.
probeer jij dat maar eens, een boterham eten terwijl je hardloopt,en je zal zien wat ik bedoel

Sjonge jonge...ik vind dit altijd uit zijn verband getrokken opmerkingen.
Het probleem ligt voor 100% bij de ruiter als het paard schade krijgt in de mond.
De ruiter is te ruw, koopt een bit wat niet past, of het bit hangt te hoog of te laag, belt niet op tijd de tandarts noem maar op.

Mijn haflinger ging vanmiddag ineens aan de ren aan mijn leadrope met touwhalster...kan je zeggen dat ik er absoluut geen lekker gevoel bij had en op zoek ga naar iets wat vriendelijker is.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:33

Mijn dravertje is in de wei ook heel braaf bitloos, maar ik durf hem er echt nog niet mee te nemen op een bosritje. Nu heb ik sidepulls, dan kan ik met dubbele teugels rijden, maar ook dat vind ik eigenlijk nog steeds eng Bloos
Hij hangt ook altijd ontzettend in zijn bit. Omdat dat ook een teken kan zijn van haken aan de kiezen laat ik een tandarts komen. Ik wil eigenlijk in de lente volledig bitloos rijden Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:59

Ene paardje reageert goed op bitloos, het andere doet het beter op een bitje.
Ik toom mijn paarden op met hetgeen ze zelf het allerprettigst vinden. Eentje rijd ik met side-pull (bitloos): dravertje die ook buiten bitloos heel braaf is.

En de arabieren vinden een kunststof-bitje het allerprettigst (happy mouth).
Ik heb het idee dat een ijzeren bitje bij een onverwachte paardenhoofd-beweging (arabieren kunnen schrikken Haha! ) tegen de kiezenrij aanklettert, pijnlijk en daardoor extra schrikreactie/irritatie/heftigheid er boven op zal maar zeggen.

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:58

Wauw geweldig! Ik ben een pony bitloos aan het inrijden en dat gaat super! net zo goed als met bit gewoon Knipoog misschien wel beter!

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:54

ik las net van "Nouja, een heel verhaal maar het bit is echt niet GOED voor een paard, vaak zijn de mensen die met slof, martingaal,scherp bit en sporen zo bezig met dat het paard bij je moet blijven, aan dat soort ruiters heb ik persoonlijk een hekel, aangezien het paard dan niet op zijn gemak kan lopen word het ontzetten heet."
ik rij mét bit, en met een martingaal.
een martingaal doet in feite niks, tot hij zijn hoofd omhoog gooit.
ik heb een andalusier(x appaloosa) en is altijd met stang en trens gereden,
ik ben geen echte voorstander van het bit MAAR rijden met bit moet niet altijd trekken en sleuren zijn vind ik persoonlijk..
ik rij hem nu met een gewone trens met losse ringen.
toen ik het probeerde met hem om bitloos te gaan rijden, dacht hij gewoon dat ik er totaal niet opzat,
1. hij bokte, had hij nog NOOIT gedaan als ik er op zat, en doen de meeste andalusiers ook niet.
heeft hij bij zn vorige eigenaresse ook nooit gedaan.
2. reageerde totaal niet meer op mijn zit en hulpen OF stem, etc
ik vind het stom dat mensen die bitloos rijden(niet persoonlijk opvatten) soms echt vitten op mensen dei wel met bit rijden.
zoals scoxxx ook zei, de ene vind het wel goed en de andere doet het beter op een bit.
ik gebruik mijn bit niet veel, en voor zover ik weet heeft hij er ook geen problemen mee.
kbewonder het allemaal enorm, ik vind het gewoon spijtig dat er af en toe zo gevit word op mensen die wél met een bitje in rijden..

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:44

Herkenning aan de eerste post.
Mijn knollebol was eerder ook niet zo leuk om op te zitten. vlieg acties etc. En neen dat was niet omdat ze last had van haar tanden of door mijn handen (andere ruiter er op en het zelfde probleem)
Sinds ze bitloos word gereden is zo zoveeeel relaxter geworden Lachen

Tja wat goed is voor de een betekent niet dat het altijd goed is voor de ander Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:52

[NH] --> [NA]

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:50

Misschien een beetje een domme vraag, maar kunnen ze dan nog wel aan de teugel lopen en
moeilijkere oefeningen goed doen? Bloos

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:04

CCindy schreef:
Misschien een beetje een domme vraag, maar kunnen ze dan nog wel aan de teugel lopen en
moeilijkere oefeningen goed doen? Bloos

Nah, lekker belangrijk Haha! .

denk ik dan... Bloos

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:04

Uh ja, wel belangrijk, tenminste dat eerste deel van de vraag. Een paard aan de teugel laten lopen is nuttig, want het betekent dat het paard netjes aan de hulpen is en in een correct frame loopt. Dat is het behoud van je paard.
En ja, dat kan zonder bit Knipoog

Moeilijker oefeningen, tja, hoe ver wil je gaan? Een bit kan vaak net wat preciezer worden gebruikt, maar ik zal niet zeggen dat het niet kan. Een paard dat de oefeningen al kan (dus met bit aangeleerd), kan ze gemakkelijker ook bitloos laten zien, daar zijn genoeg voorbeelden van. Hoe goed je de oefeningen kunt aanleren met een bitloze optoming weet ik niet, ik ken niemand die het doet en ik heb zelf ook geen ambities in die richting Clown

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:46

Tsja, als je het zo stelt: 'correct frame' dan zou ik ook zeggen dat het belangrijk is. Persoonlijk vind ik de term 'aan de teugel' gewoon wat misleidend. 'Aan de teugel' zou een gevolg van [...] moeten zijn en niet uit je handen/teugels/bit moeten komen. Dus ja, het kan ook bitloos!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:43

Dani62 schreef:
Tsja, als je het zo stelt: 'correct frame' dan zou ik ook zeggen dat het belangrijk is. Persoonlijk vind ik de term 'aan de teugel' gewoon wat misleidend. 'Aan de teugel' zou een gevolg van [...] moeten zijn en niet uit je handen/teugels/bit moeten komen. Dus ja, het kan ook bitloos!

Ben helemaal met je eens dat de term misleidend is, een paard kan zelfs zonder teugels toch "aan de teugel lopen" Clown

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:45

Waratje schreef:
Uh ja, wel belangrijk, tenminste dat eerste deel van de vraag. Een paard aan de teugel laten lopen is nuttig, want het betekent dat het paard netjes aan de hulpen is en in een correct frame loopt. Dat is het behoud van je paard.

Dat het paard goed draagt met de rug lijkt me logisch in het licht van behoud, maar daar hoeft hij ons west-europees plaatje 'aan de teugel' helemaal niet voor aan te nemen hoor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:03

Bandida schreef:
Waratje schreef:

Dat het paard goed draagt met de rug lijkt me logisch in het licht van behoud, maar daar hoeft hij ons west-europees plaatje 'aan de teugel' helemaal niet voor aan te nemen hoor.

Waar heb ik het over een "plaatje"? Ik doe niet aan plaatjes, ik heb het over de achterliggende theorie van de uitdrukking, niet over wat de massa er van maakt Duivel

LieveCaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:31

ik rij ook bitloos is veel beter ;D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:47

Want??

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:55

bitloos is niet altijd veel beter.
het hangt van het paard af(wat die fijner vind)en van de ruiter(hoe gaat die ermee om)

ik zou ook graag overgaan op bitloos,maar ik heb nog steeds niet de juiste optoming gevonden.
misschien is het bitloos gewoon niet ons ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:03

Snoevie schreef:
ik zou ook graag overgaan op bitloos,maar ik heb nog steeds niet de juiste optoming gevonden.
misschien is het bitloos gewoon niet ons ding.

Wat is voor jou en je paard volgens jou zelf dan de juiste optoming?

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:11

staat een intressant expiriment met bewegende plaatjes op paard natuurlijk ,erg leuk maar ook leerzaam om te zien wat er nu precies
gebeurt als je aan een teugel trekt.zijn bitloze optomingen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:48

nouja tot nu toe rijden we met een myler bit een een normaal hoofdstel.
dat gaat wel hoor,maar voor mijn gevoel zou ik zo graag lekker bitloos willen rijden.
we hebben al meerdere optomingen geprobeerd,maar tot nu toe nog niet gevonden waar ze echt fijn op reageert.
dat zal uiteraard ook liggen aan de training natuurlijk,dat weet ik wel.
maar je moet toch ergens beginnen

insanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:35

echt waar bij de meeste paarden zou je denken van nee ga ik niet met een touwhoofdstel mee rijden.. is veel te wild
maar het helpt echt super.
neem anders een kijkje in mijn profiel onder paarden info
dan kun je zien wat een bit doet met een paard ;)

ik bedoel hier dus niet mee dat het bij alle paarden werkt..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:55

insanity schreef:
echt waar bij de meeste paarden zou je denken van nee ga ik niet met een touwhoofdstel mee rijden.. is veel te wild
maar het helpt echt super.
neem anders een kijkje in mijn profiel onder paarden info
dan kun je zien wat een bit doet met een paard ;)

ik bedoel hier dus niet mee dat het bij alle paarden werkt..

Waarom haal je zo'n oud topic weer boven? Dat is niet de bedoeling.
Daarnaast levert jouw profiel niets nieuws op.
PS dat "foute" filmpje geeft niet aan wat een bit doet, maar wat foute ruiters doen!