[AR] aangespannen rijden, wat voor paard kies jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: aangespannen rijden, wat voor paard kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:10

blitsie schreef:
Jord schreef:
Waarom laat je je dressuurpaard niet beleren voor de wagen, dan kun je er mee dressuurrijden en mennen. Heb ik met de mijne (op 12 jarige leeftijd) ook gedaan.

Is dat te doen een wat oudere pony nog leren voor de kar te lopen?? Moet je daar zelf egt men-ervaring voor hebben?

Wel nee joh, gewoon ervoor knopen en bidden-bidden-bidden.

Natuurlijk moet je menervaring hebben en wel meer als dat om een paard te beleren. Dat geld toch ook met een paard onder het zadel te beleren

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:46

zoals nappie zegt je moet het wel met ervaring doen. (laat hem beleren en jezelf ook Ja )

maar je kunt inprinciepe ieder paard van elk ras en elke leeftijd voor de kar beleren. Of het paard het leuk vind dat is iets anders. Er zijn namelijk ook maar zat paarden die ohz rijden niets vinden . En zo heb je ook paarden die het voor de kar lopen iet leuk vinden

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:05

Haflinger! kan veel trekken, ideaal!
Of welsh vind ik ook altijd zo lief, en dan 2-span dat op elkaar lijkt, bv 2 zwarte met blesjes.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:12

Ook haflinger Lachen Denk omdat ik het er mee heb geleerd en omdat ik er zelf 2 heb dus er erg gewend aan ben Lachen

Maar Friesen vind ik ook heerlijke paarden om mee te mennen lekker ruim maar wel totaal anders als een haflinger. Tong uitsteken

Mjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:14

Wij hebben een tinker voor de kar, en die is erg braaf.
Daarnaast hebben wij nog een shetlander voor de kar, en die kan af en toe iets eigenwijzer zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:38

Ik heb zelf een grote maat shetlander. Bevalt prima.
2 Volwassenen op een marathonwagen en soms nog 2 kinderen erbij, trekt ze met gemak.

Ik men ook regelmatig met een kruising hackney/welsh en hackney/dartmoor. Die zijn wel feller (worden ook wedstrijdmatig getraind) en hebben vooral een veel snellere stap. Dat is het enige nadeel van een shetlander ... de stap is niet echt snel (in draf kunnen ze het wel weer goed bijhouden, maar in stap komen de wandelaars mij nu voor bij Haha!).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:39

Ezels. Haha!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:41

we hebben een hele mooie friese merrie voor de kar lopen.

eerder mende ik altijd met fjorden en met tuigpaarden(2 span)

MissArianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:55

Ik vind het altijd geweldig om die hackneys aangespannen te zien lopen.
Dat zou mijn keuze zijn Knipoog

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:56

friezen?
Fjorden?
Halflinger?
Shetlander?

Wieke_vSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:31

Ben zelf helemaal weg van m'n friesje, wil altijd werken, is niet snel bang en als ze dat wel is hoef ik maar tegen haar te praten en haar aan te moedigen en ze gaat door.
Heerlijk!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:26

Sharif08 schreef:
friezen?
Fjorden?
Halflinger?
Shetlander?

Slaat ook nergens op ROFL

Zo kan ik t ook:
KWPN-ers?
Welsh?
Arabier?
NRPS?

Njaaa Huilen van het lachen

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:10

Mijn eigen keuze is een ras dat cool in de kop blijft en dat heb ik gevonden bij onze Wielkopolski.
Werklustig, veelzijdig en niet gauw van z'n stuk te brengen.

Nadeel: het spettert niet en je zult met wedstrijden niet snel winnen ben ik bang.

Verder vind ik ieder paard, ongeacht het ras, dat duidelijk plezier heeft voor de wagen schitterend om te zien, daar word ik vrolijk van Haha!

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:13

Heb nu 2 shetlanders ervoor staan en die doen het super.
Ook heb ik 2 tinkers ervoor staan.

Alle 4 vind ik prima voor de wagen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:08

Rano Haha!

Fries x Koudbloed die denkt een Engels Volbloed te zijn Haha!

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:24

shetlanders vind ik zelf ook erg leuk Knipoog . Ik ga volgend jaar met mijn shetlander mennen Go jij! Go jij! . Echt geweldig Haha! ! Maar een haflinger of fries vind ik ook erg mooi. Alleen ze zeggen dat een fries het wel minder vol kan houden dan een haflinger. Dat komt door de (als ik het goed heb) knie-actie.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:36

Ik vraag mij toch af waarom je je dressuurpaard niet voor de wagen wilt hebben. Hij wordt er echt niet slechter van hoor. Door de training van zijn achterhand wordt hij waarschijnlijk alleen maar beter in de dressuur. Als je toch over wilt op een ander paard, hangt het af van de discipline die je wilt gaan doen. Een haflinger is bijvoorbeeld voor de marathon niet zo voor de hand liggend. Met shetjes wordt het wat moeilijker dressuren.

heck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 06:30

twee welshjes
ik heb al met van alles gereden friezen,haflingers,fell,bonte d pony's en schetjes
mijn keuze gaat uit naar a welshjes of grote maat schetten
ik heb nu twee bruine welshjes lekker heet !!!!

groetjes maarten

StalPalousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:08

Sindskort begonnen met een Appaloosa mini van 1.00 m. Geweldig om te doen. Kleintjes zijn lekker wendbaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:57

joytje_05 schreef:
shetlanders vind ik zelf ook erg leuk Knipoog . Ik ga volgend jaar met mijn shetlander mennen Go jij! Go jij! . Echt geweldig Haha! ! Maar een haflinger of fries vind ik ook erg mooi. Alleen ze zeggen dat een fries het wel minder vol kan houden dan een haflinger. Dat komt door de (als ik het goed heb) knie-actie.

Dat valt wel mee. Het probleem bij friezen is vaak de luchtwegen. Door het maken van front, wat veel friezen uit zichzelf al vaak doen, sluiten ze de luchtpijp vaak gedeeltelijk af. Met minder lucht is het wat lastiger. Ik heb op de aangespannen wedstrijden regelmatig een fries tegen de grond aan zien gaan daardoor. Dan lagen ze even voor dood, en na enkele minuten staan ze op alsof er niets aan de hand is. Het karakter is vaak wel zo dat ze door blijven lopen en de wilskracht er wel is, waardoor dit dus gebeurd.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:03

op mijn stage hebt ik toen gemend met 2 tinkers of 2 haflingers voor de kar. en nu op mijn werk men ik met 2 shetlanders zoooo super schattig en men 2 zwarchswalders (weet niet precies hoe je het schrijft) maar 1 daarvan is soms héél vervelend, maar verder doen ze het super

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:05

Tja, in principe zou je elk ras voor de kar kunnen knuppen...

Ik heb zelf een shet en een draver... en beide staan voor een sulky... en nee, mn draver gaat niet als een idioot hard, hij is zelf voor de kar makker dan ohz.
Mijn voorkeur: shet, NF, Frieberger en Draver.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:08

Mijn opa had vroeger een hackney fokkerij, met de hengsten mende hij ook.

Het is wel een ras apart, waar je van moet houden en mee om moet kunnen gaan. Ik vind het geweldige pony's. Met hoogopgeven hoofd en knieën stralen ze zoveel trots en strijdlust uit, een prachtig gezicht. Maar dat levendige, energieke en alerte karakter hebben ze altijd en overal en niet alleen voor de kar Tong uitsteken .

In principe kan ieder paard voor de kar natuurlijk, ik ben zeker van plan mijn Andalusiër dit te gaan leren. Als mennen echt mijn passie zou zijn, zou ik me ook eens verdiepen in de lusitano, die zie ik steeds vaker aangespannen voorbij komen en het lijken me hele fijne menpaarden.

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:10

Als je makkelijke pony zoekt om te mennen zal ik gewoon voor een fjord gaan, Heckney's en tuigers zijn meenstal toch wat pittiger

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 14:25

Wij hebben zelf 3 Geldersen aangespannen. Ik groom bij een vriendin met New forest/Welsh kruisingen, ik ga wel eens mee met een andere vriendin met 2 shetjes en ook wel eens met een vriendin en een Welsh A.
Wat het leukste is?
Ik vind het allemaal leuk. Er is wel degelijk een verschil in karakter, maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze ontzettend graag willen werken en allemaal fanatiek zijn.
Dus ik denk dat de eigenschappen van het paard meer uitmaken dan het ras wat ie is.
Wat dan het mooist is? Ook dat vind ik moeilijk om te zeggen. Tuurlijk, die grote Geldersen zijn prachtig, met hun front en gang, maar die welsh A maakt ook front en heeft ook goede gangen.
Dus ik zou kiezen voor een paard of pony wat werkwillig is, mag best karakter inzitten, maar niet gemeen zijn.
Verder moet het wel uitstraling hebben.
Vaak vind ik de gemiddelde tinker maar wat sloffen voor de wagen. (Niet bedoeld om iemand voor zijn hoofd te stoten, maar de tinkers die ik ken sloffen echt)

Wat ik absoluut niet voor de wagen zou willen hebben omdat het simpelweg niet mijn smaak is: Een fries, tinker, fjord en een tuigpaard wat al getuigd heeft. Die laatsten zijn vaak gewoon op de weg maar moeilijk bij de les te houden. Daar zit ik niet op te wachten.