Parelli fases: ook bij ''noodsituaties''?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

Re: Parelli fases: ook bij ''noodsituaties''?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:20

hiya ik refereerde naar dressuur e.d. dus alle soorten....dressuur is alleen wat ikzelf veel om me heen zie. Komt inderdaad in iedere tak voor en zoals ik al stelde is het aan de eigenaar om hier iets aan te doen.......

Ik ben het er ook zeker mee eens dat als je paard goed reageert op bepaalde dingen je die niet perse hoeft te veranderen ......

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:23

oke, dan zijn we het daar eens Lachen Ja
Overigens rij ik western, dus ik voel me niet beledigd hoor Knipoog Haha!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:36

mooizo! denk dat we het overall wel eens zijn.......per paard is een andere benadering nodig.... Parelli kan daarbij vind ik dan wel erg goed helpen....bij grote problemen is het denk ik altijd verstandig er iemand bij te halen Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:45

orsini schreef:
Parelli kan daarbij vind ik dan wel erg goed helpen....bij grote problemen is het denk ik altijd verstandig er iemand bij te halen Lachen

Daar kan ik me ook wel in vinden.

Alleen was het in mijn geval nogal een zoektocht om de geschikte iemand te vinden Clown

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:48

kan ik me voorstellen! ben wie ben je uiteindelijk terecht gekomen?

mijn paard is ook echt super slim, stout, dominant, maar gelukkig kan ik m goed handelen. Nu moet ik zeggen dat ik m ook al een tijdje heb, maar toen ik eenmaal met NH begon is er toch wel veel veranderd in positieve zin Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:54

Uiteindelijk ben ik bij verschillende mensen terecht gekomen voor verschillende onderdelen Haha! Beetje puzzelen zeg maar.
Ga hier geen namen noemen, maar het is niet geheim ofzo.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:06

mij lijkt in het geval van wendy het parelli systeem niet fout, maar gewoon de combinatie die niet werkte... Ik vind niet dat omdat wendy's paard nu eenmaal niet goed reageerde op parelli daarom het hele systeem naar beneden gehaald moet worden want met parelli kan je wel héél erg mooie dingen bereiken!

ik vind het gewoon jammer dat mensen die willen beginnen hierdoor ontmoedigd worden...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:17

willeke_nijs schreef:
mij lijkt in het geval van wendy het parelli systeem niet fout, maar gewoon de combinatie die niet werkte... Ik vind niet dat omdat wendy's paard nu eenmaal niet goed reageerde op parelli daarom het hele systeem naar beneden gehaald moet worden want met parelli kan je wel héél erg mooie dingen bereiken!

ik vind het gewoon jammer dat mensen die willen beginnen hierdoor ontmoedigd worden...

Willeke, nog 1 keer: het systeem is niet fout, het systeem is niet perfect. Dat is wat anders. Geen enkel systeem is perfect, alles kent negatieve uitzonderingen.

De mooie dingen die je er mee kunt bereiken is iets anders dan waar de leerlingen uiteindelijk op beoordeeld worden, dat is wat ik zo krom vind.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:43

wat denk ik wel bealngrijk is om in de gaten te houden is dat je op bepaalde dingen beoordeeld wordt omdat je anders niet de meer inhoudelijke dingen snapt. Wellicht een beetje raar omschreven maar in level 1 brengen ze alles terug naar in principe 3 basis items waarmee paarden onderling ook communiceren. Zodra je verder komt is dit de basis voor alles wat je vraagt. Als je goed om je heen kijkt worden deze 3 basis items echt overal toegepast, in alle disciplines, alleen denk ik wel dat mensen die met NH bezig zijn dit meer combineren met de psyche van het paard (als ze eenmaal wat verder in het programma zijn) dan andere mensen.

de levels zijn een manier om verder te komen, niet verplicht, je kan ook verder zonder je levels te halen...eigenlijk net als dressuur, je kan Z2 niveau rijden thuis.....moet je aan westrijden deelnemen om dit te kunnen? nee.....is maar net wat je wil.
Natuurlijk als je professional wilt worden zal je overal een systeem door moeten werken, alleen is het echt niet zo dat je precies alles in de levels op die manier moet doorlopen, t gaat om HOE je t doet, niet WAT je doet Lachen get it?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:52

orsini schreef:
Citaat:
En die paarden met dode blik?? Ik heb er meerdere gezien. Ook van parelli-instructeurs tijdens een demo. En hen kun je zeker niet verwijten te lang in level 1 te blijven hangen. Knipoog

natuurlijk zal je dit ook zien, maar moet je eens rondkijken op de wedstrijden dressuur e.d. Die paarden hebben dit ook vaak of zijn zo opgefokt dat de stress er vanaf druipt. Net als bij iedere discipline moet je niet denken dat iedereen die instructeur is ook meteen de beste zijn.....je heb goede en minder goede.....dat zal altijd zo blijven......ik denk ook dat als je zelf met je paard bezig bent jijzelf het beste kan beoordelen of je goed bezig bent of niet door naar je paard te kijken. Helaas dat heel veel mensen dit niet doen, diep van binnen misschien wel, maar ze doen er niets mee....

Dat er in een andere tak van sport/omgangsvorm ook misstanden te zien zijn, is nog steeds geen excuus om de misstanden in je eigen straatje maar te accepteren. Paarden met een dode blik in de ogen is een diep triest verschijnsel, dat inderdaad bij bijna alle takken van paardensport voorkomt (kadaverdiscipline). Zoals Anya ook aangeeft, juist bij mensen die lesgeven in een "betere" manier van omgaan met je paard is het gewoon niet goed te praten. Dit is namelijk het voorbeeld dat je op demo's ziet, dit is wat volgelingen/leerlingen zien als "hoogste doel" en dat dus ook gaan nastreven. Als dat voorbeeld een kapot gemaakt paard is, wat kun je dan eigenlijk nog verwachten van de volgelingen/leerlingen?
En als je dan ook nog eens met het doorlopen van je levels wordt beoordeeld op de uitvoering van kunstjes en niet op de feitelijke omgang met je paard, dan is dat toch op zijn zachts gezegd een gemiste kans Verdrietig
Ondanks dit zal ik zeker toegeven dat de Parelli-pakketten heel zinvol kunnen zijn, met name voor mensen die hun paardenhobby niet hebben ontwikkelt in de nabijheid van mensen die gewoon goed met paarden om kunnen gaan en dit ook doorgeven. Alleen heb ik er niets mee en ik geloof ook niet dat mijn merrie er echt geweldig op zou reageren. Tong uitsteken

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:17

ik praat dit ook zeker niet goed. Maar je moet je natuurlijk ook afvragen in welke context dit geplaatst werd; was het een introvert paard van iemand anders waarmee de instructeur een demo gaf, wellicht was dit juist om te proberen het paard uit deze vorm te halen, juist meer leven/energy/playdrive te bevorderen. (ik was er niet bij dus weet het niet). Een demo hoeft natuurlijk niet altijd te betekenen dat een instructeur zijn eigen paard meeneemt.

nogmaals ik kan t niet beoordelen want was er niet bij, kan alleen zeggen dat de instructeurs die ik dan bezig heb gezien hiermee met hun eigen paarden......wouw......niet te geloven!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:36

In het geval van Birger Gieseke was het wel zeker zijn eigen paard. Ik heb hem 2x met dat paard gezien en nu verlaat ik de ruimte waar hij naar binnen komt. Inderdaad is hij nu niet meer bij Parelli, maar die 2x dat ik hem met dat paard zag was hij dat nog zeer zeker wel.
Verder ook gezien dat een instructeur na de demo stond te praten met mensen en niet doorhad dat zijn paard daar echt niet meer wilde zijn (wilde plassen, maar niet en plein publique), terwijl je dat als buitenstaander gewoon kon zien. Echt niet subtiel aangegeven van dat paard, maar niet opgepikt door de instructeur. Wederom een gemiste kans.....
Ook in de beide filmpjes die ik van level 3 leerlingen gezien heb en filmpjes van mensen waarvan ik het niveau niet weet, weer dat mechanische "kunstjes doen". Het is een erg veel voorkomend verschijnsel bij de promotie van Parelli en natuurlijk de promotie van het ego van de persoon in kwestie.
En ja, er zijn ook Parelli-ers waar ik wel plezier van paard en mens zie, dat zijn de filmpjes die ik leuk vind en waarbij ik de indruk heb dat het systeem van Parelli een positieve impuls heeft gegeven aan de relatie. Meestal zijn dat ook mensen die zelf creatief omgaan met de technieken en ook van het systeem durven afwijken als dat handiger lijkt te zijn.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:30

Waratje schreef:
En ja, er zijn ook Parelli-ers waar ik wel plezier van paard en mens zie, dat zijn de filmpjes die ik leuk vind en waarbij ik de indruk heb dat het systeem van Parelli een positieve impuls heeft gegeven aan de relatie. Meestal zijn dat ook mensen die zelf creatief omgaan met de technieken en ook van het systeem durven afwijken als dat handiger lijkt te zijn.

kijk en daar gaat het dus om.....deze hebben het waarschijnlijk begrepen....ik weet niet van die anderen die je hebt gezien, maar die hadden dus kennelijk het echte idee nog niet te pakken. je moet niet vastzitten in het systeem, maar dit wordt je ook nergens door Parelli opgedrongen. Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:20

Ook ik heb het eigen paard van Birger Gieseke voor ogen als ik aan dode blik denk. Dat paard had er zó geen zin meer in. maar ja het is een quarter (dacht ik) dus hij deed braaf wat er verlangd werd.

Zelf creatief zijn en kijken wat je paard leuk vindt zou een soort basis eerste zinnetje bij ieder parelli pakket moeten zijn. Verplicht Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:15

orsini schreef:
Waratje schreef:

kijk en daar gaat het dus om.....deze hebben het waarschijnlijk begrepen....ik weet niet van die anderen die je hebt gezien, maar die hadden dus kennelijk het echte idee nog niet te pakken. je moet niet vastzitten in het systeem, maar dit wordt je ook nergens door Parelli opgedrongen. Lachen

Maar dan vind ik het wel frappant dat degenen die ik zie op level 3 (of hoger?) meestal meer last hebben van die kadaverdiscipline, dan degenen die minder ver zijn gegaan of zijn afgedraaid naar hun eigen vorm.
Parelli zelf dringt het je misschien niet zo op om je strak aan het stramien te houden, ergens in de begeleiding gebeurt dat toch kennelijk wel......

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:30

Ik heb al veel level 3 ruiters met hun paarden gezien waar helemaal geen dode blik was... Maar vaak heeft het idd te maken met het feit of een paard introvert of extrovert is. Ikzelf heb een héél introvert paard, en vind het heel moeilijk om haar toch extrovert te krijgen. Soms spelen we ook met een dode blik... Maar er zijn momenten dat ze héél enthousiast lijkt... Ik kan niet spreken over de ruiters in kwestie, heb het niet gezien... Maar wat ik wel weet is dat er genoeg materiaal voor handen is om toch creatief te zijn... Maar soit, ik stop erover, want dit begint afgezaagd te worden... :s

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:06

Willeke dat kan zo zijn Ja
Maar zo'n paard neem je dan niet mee op een demo lijkt me Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:48

waarom niet? Als de uitleg gegeven wordt over welk type paard het is e.d. zie ik er niets verkeerd in... Mensen die bezig zijn met parelli weten overigens dat ze geen veronderstellingen (assumptions) moeten maken... Want ik vind dit hele gedoe over die demo gebaseerd op veronderstellingen... het paard zal het saai vinden, vandaar die dode blik... wie zegt dat het paard het saai vind? Misschien is het idd gewoon een introvert paard, of misschien is het paard aan het nadenken over hetgeen gevraagd wordt.... Ik heb het filmpje en de demo niet gezien dus 'k kan niet oordelen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:48

Waarom niet?
Omdat dat geen goede indruk achterlaat als je een programma of een methodiek presenteert. En nee dat paard liet echt niet de indruk achter een introvert paard te zijn. Dat paard keek zoals een paard kan kijken als voor de zoveelste keer hetzelfde wordt gevraagd. Manegepaarden kunnen zo kijken. En sommige reiners en pleasurepaarden ook (om maar bij mijn eigen discipline te blijven).

Het paard was ook zeker niet aan het nadenken. Het gevraagde werd daarvoor te snel een te precies verricht. Maar zonder 'ziel'.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 01:20

birger is niet voor niets eruit, denk ik zo.
Daarnaast vind ik de nieuwe paketten van een enorm zelfinzicht getuigen, het geeft aan dat de parelli's ook door hadden dat studenten de nadruk op de oefeningen legden.
Ik vind persoonlijk het nieuwe level 2 enorm goed, wat word er allemaal herhaald dan? Moet wel toegeven dat ik de stukjes van stephanie nooit gezien heb, die spoel ik zowieso door Haha! het lb&hb is ook super trouwens.
Er zullen altijd mensen zijn die dingen verkeerd uitvoeren, zeker met een thuisstudie pakket. Daarnaast zijn er altijd uitersten. Het probleem was eerst dat mensen blindelings dingen toepasten, nu hebben ze het hele horsenality en is het probleem dat mensen overanalyseren Clown tsja, dat zal je altijd houden.
Zoals in het geval van Wendy, in je eentje red je het niet met een wat moeilijker paard. Parelli raadt dit ook zeer nadrukkelijk niet aan voor een beginner in parelli land. Ik had het zelf ook nooit doorgezet als ik in het begin geen hulp had gekregen. Daarnaast is eddy voor een beginner niet echt laagdrempelig.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:05

voila 't is dat wat ik ook wilde zeggen met die pakketten... Ik heb gisteren nog eens gekeken naar de 5de dvd van level 1, nu ik level 2 gewoon ben moet ik wel zeggen dat het voor mij wel zagerig overkwam omdat hetzelfde keer op keer herhaald werd... maar voor mensen die in hun level 1 zitten zoals ik twee jaar geleden vond ik dat echt wel nodig... Keer op keer hoorde ik linda zeggen: als je paard RB is stap dan niet op, als je paard RB is ga dan niet verder, ga terug naar waar ie LB is... En op den duur had 'k zoiets van: ja ik heb het allemaal al eens gehoord/gezien, maar dat is omdat in level 2 alles van level 1 nog eens terug komt, maar dan verfijnd en idd men speelt veel meer in op de horsenalities en de psyche. Ik heb de stukjes van stephanie wel gekeken en ook nota's genomen. die savvy arrows heb ik nu in kleine vakjes geschreven, geplastificeerd en steken altijd in mijn zak... van het moment ik dan voel dat ik de draad kwijt raak en gefrustreerd raak neem ik die erbij, denk er even over na en kan weer verder...

Ik vind level 2 vooral een pakket dat je met jezelf confronteert. Zo ook het HB&L pakket.

mjah ok, soms ga je overanalyseren, maar dat vind ik daarom niet slecht hoor... Je krijgt véél nieuwe inzichten en raar maar waar, waar ik me vroeger enorm in kon opjagen, kan ik nu véél beter relativeren... Niet alleen bij m'n paard, maar bijvoorbeeld ook op het werk... hahaha het parelli programma is niet alleen goed om met paarden om te gaan, maar ook voor je eigen persoonlijkheid Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:33

t topic gaat inmiddels niet meer over de vraag van ts, maar ik wil er mooi weer op terugkomen Knipoog

willeke_nijs schreef:
Op een gegeven moment kom je dacht 'k in het nieuwe pakket (die met de dvd's en pocketboekjes), tegen hoe je in zulke situaties kan handelen. Daar bestaat de KABOUM reactie. Soms is het inderdaad nodig om voor jullie eigen veiligheid toch eens harder te reageren zonder dat je je fases rustig kan doorlopen. Dat mag je gerust toepassen... Maar probeer wel te zien in welke situatie je dat toepast. Bij bange paarden kan zo'n reactie het Right brain gedrag nog eens extra versterken, terwijl bij paarden die gewoon LB reageren die reactie hun toch weer ff met hun voetjes op de grond brengt en je paard ziet van: oeps jij bent er ook nog baasje.
Vaak helpt het, indien je kan natuurlijk ook om je paard aan het werk te zetten. Er bestaat niet zoiets als een kant en klare oplossing, ook niet in parelli land.

helemaal mee eens.

willeke_nijs schreef:
In het geval van de topic starter zou ik hetzelfde gereageerd hebben als haar, ineens een fase 4, om erger te voorkomen. Daarmee schaad je het vertrouwen niet hoor. Paarden zijn héél vergevingsgezinde dieren. Natuurlijk moet je niet in elke situatie zoiets gaan toepassen, maar ik denk dat iedereen dat verstand wel zal hebben...

ik zelf, (maar ik vermoed dat ik die lompe tinker ken Knipoog hahaha) zou het oplossen met stem. daar is ze heeeeel gevoelig voor. even een strenge `hee!` en ze is erg op je gefocussed weer... als je ziet dat ze daar niet op reageert kun je gelijk je fase 4 met handelingen uitvoeren, maar heb je toch wel 2 fases gehad (ik vind dat je ook stem en handeling kunt combineren, maar dat is omdat ik haar t liefst zoveel mogelijk op stem laat doen, en stem bij mij dus eigenlijk fase 1 is, en ik dus iets meer fases heb)

wat ik verder ook nog wil zeggen... je voelt waarschijnlijk zelf al aan als ze `drammerig` snel de wei in wil. wat je dan nog kunt doen is het draad open (zorgen dat roos er niet uit denderd) en indi eerst nog even een oefeningetje laat doen zoals achterwaarts. zodat draad open niet gelijk betekend: wei in en vrij. ze is niet gek (al lijkt t vaak wel Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:36

Anya schreef:
Willeke dat kan zo zijn Ja
Maar zo'n paard neem je dan niet mee op een demo lijkt me Knipoog

Tuurlijk wel Haha! Haha! want de leek roept ohhhh en ahhhh, die zien dat helemaal niet joh Haha! Haha!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:19

Haha thanks voor het terug komen op de vraag Agnes, overigens vind ik het wel een interessante discussie die hier gevoerd wordt, en deze mag van mij ook zeker voortgezet worden. Knipoog

Stem is misschien inderdaad wel handiger, maar ik denk dat ik die ene keer niet eens tijd daarvoor had gehad. Hoewel ze rustig liep, en niet denderde, maar de afstand paard-draad was gewoon te kort. Maar voor eventuele volgende keren is dit zeker handig. Ja

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:58

willeke_nijs schreef:
Ik heb de stukjes van stephanie wel gekeken en ook nota's genomen. die savvy arrows heb ik nu in kleine vakjes geschreven, geplastificeerd en steken altijd in mijn zak... van het moment ik dan voel dat ik de draad kwijt raak en gefrustreerd raak neem ik die erbij, denk er even over na en kan weer verder...

heb je het pakket niet dan? Hierin zaten alle savvy arrows al op kaartjes, geplastificeerd Lachen, heb je alleen de DVDs? IN de theorie boekjes staat veel extra informatie die niet op de dvds terug te vinden is. Zo ook het boek van stephanie. Totale paketten zijn duur, maar dan heb je dus wel alle info en handige tools Lachen