juliaaa schreef:@Nagini: Je geeft je paard juist geen berisping. Misschien heb ik dit niet heel duidelijk gezegd. Als je paard je bijvoorbeeld meesleurt om van het gras te eten, dan begin je zachtjes met het touw te zwaaien en dit bouw je op tot hij ophoudt met gras eten. Als hij in je persoonlijk ruimte gaat staan til je je knieën op op een afstandje van hem (fase 1) en kom je dichterbij tot je hem een beetje raakt tot hij achteruit gaat. als hij in je hand bijt wapper je lichtjes met je hand. Als je (o.a.) in dit soort situaties op zo'n manier reageert, gaat je paard je zien als dominant en ziet hij je als consequent, maar eerlijk. Maar het is absoluut niet de bedoeling dat als je paard bijt, je dan terugslaat of zo. Je vraagt iets van hem en bouwt het op tot hij doet wat je wil, maar je straft hem niet. Anders is het natuurlijk niet eerlijk, je moet wel een doel hebben zeg maar.
Dit vind ik imo juist ontzettend ONjuist. Als een paard mij in m'n hand bijt. Is hij ONTZETTEND fout. Dat is ook niet eerlijk naar mij toe, hij mag mij niet bijten. Ik bijt hem toch ook niet? En dan vind ik dat je beter snel kunt afstraffen met een tik op z'n neus bijvoorbeeld of een harde waarschuwende ''HEE!'' dan dat je een beetje met je hand gaat wapperen. Ik weet zeker dat de tinker die bij mij op stal staat denkt; wapper jijnog maar een paar uur door. Zowiezo dat is toch ook oneerlijk tov je paard als je eerst 4 minuten staat te wapperen, hij er niet op reageerd en je dan strenger word voor iets wat ie waarschijnlijk al niet meer weet.
Dát is in mijn ogen het onrecht. Het duurt te lang.