hackamore of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransis

Re: hackamore of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:19

heiditjj schreef:
Ik zit een beetje met een dilemma. Mijn paard is qua temperament op buitenritten (alleen of met meerderen) nogal onvoorspelbaar. De ene keer loopt hij maar half te tölten (het is een ijslander), en de andere keer kan ik hem aan een heerlijk lang teugeltje laten stappen zonder dat hij ook maar iets in zijn passen versnelt. Hij vindt het namelijk HEEL leuk om zo hard mogelijk te gaan.

Ik wil heel graag bitloos met hem, ik heb al heel wat geprobeerd, maar hij loopt vrijwel overal doorheen (CRB, touwhalster, glücksrad, kruislinks systeem, dr. cook, sidepull, bosal).

Nu zit ik te denken over een hackamore (die ik hiervoor kort met een ander paard gereden heb), ik heb echter (zoals de meesten) heel veel horror en spook verhalen gehoord over het breken van het neusbot enz.

Mijn vraag: kan een hackamore een oplossing zijn, ook als hij een keer heel druk is buiten en ik bij iedere pas moet vasthouden en weer loslaten? Beschadig ik hem daar niet mee? En kan ik dan het beste aan een hack met korte of lange scharen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, dat bit zie ik niet meer zitten.

hoi ik heb mijn super voorwaardse ijslander altijd op de zware mechanishe duidse hackemore gereden met bijzonder goed resultaat, telkens een lichte ophouding met mijn ringvinger was genoeg om haar rustig op tempo te houden, en juist door de preciessie kon ze met deze hackemore t
ólten als de beste

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:23

sanne83 schreef:
dat werkt echt zeker niet voor alle paarden, als ik die van mij laat razen, gaan we nooit meer stappen Clown .
Ik werk op zo'n moment alleen maar met één been en één teugel. Een hackamore zou hier niet geschikt voor zijn. Ik neem aan dat deze door de hefboom vergelijkbaar is met een stang. Die zijn niet bedoeld voor inwerking met één teugel. Je kan niet onafhankelijk de rechter en linker teugel gebruiken of in ieder geval is het daar niet voor bedoeld.

een hack is gemaakt voor neckraining. je stuurt de hele nek van je paard met de teugels evt in 1 hand, net als bij een boshal, stuur je het paard met de teugel tegen de hals aan

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:57

Leuk om te lezen dat je nu al zoveel plezier hebt van je hack Haha! , donderdag komt er een iemand van een passervice bij me langs om verschillende bitloze optomingen te proberen.
Rijd nu met touwhalster en af en toe met Dr. Cook hoofdstel maar die laatste bevalt niet zo goed.

Mijn haflinger is zowel met als zonder bit goed te rijden, alleen met bit vind ik haar wat onrustiger en sneller gespannen op schrik momenten alsof ik iets heel engs ga doen met het bit ofzo (?), dat heeft ze altijd al gehad, toen ik dr ruim 3 jaar geleden kreeg was ze helemaal niet te rijden met bit maar met de Myler gaat het best goed.

Toch rijd ik liever bitloos dus ga helemaal het bit de deur uit doen, ben erg benieuwd donderdag omdat mijn voorkeur bij een hack of bosal ligt en daar bij andere paarden erg prettig mee heb gereden.
Maar of mijn haflinger er net zo van gecharmeerd is? ik hoop het........