Het meelopen, halt houden, achterwaarts gaan en op een commando in stap, draf of galop gaan is zeker de basis. Het is echter niet de basis van vrijheidsdressuur. Het is de basis van je algehele omgang met je paard. En het klopt idd dat heel veel mensen die basis al niet beheersen en daar pas echt achterkomen als ze VD gaan doen. Maar als die mensen objectief naar hun eigen omgang met hun paard kijken dan zouden ze al eerder moeten zien dat er het eea te verbeteren is.
Weet je waar ik de meeste mensen al hogelijk mee verbaas? Met het feit dat mijn paard gewoon komt als ik roep, blijft staan als ik ho zeg en los met me mee loopt. Bij honden vinden we het slecht als ze die basis gehoorzaamheid niet kennen, bij paarden vreemd als ze het wel kunnen... Toch vreemd want het is erg makkelijk in de dagelijkse omgang
Wat is dan wel de echte basis van VD... Dat is het omgaan met voedselbeloningen. Op het moment dat je echt gaat VDen ga je gebruik maken van beloningen. Voedsel is daarbij de sterkste, maar meteen ook de gevaarlijkste. Daarom is het zaak om daar vooraf duidelijke afspraken over te maken met je paard. Zijn de afspraken duidelijk, dan heb je geen last van een schooiend, onbeleefd en opdringerig paard. Heb je daar wel last van, dan is dus je basis niet goed...