"Zo jullie durven zónder bit"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Re: "Zo jullie durven zónder bit"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:02

arno8 schreef:
Eigenlijk moet je gewoon terugzeggen: "Zo, jij durft, zonder anker en zonder knuppel om hem knockout te slaan zomaar buiten rijden". Denk niet dat ze het meteen begrijpen, maar wie weet dringt het na een tijd door. Vork

dat is inderdaad wel een leuke om te zeggen Vork ga ik onthouden

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:10

och rij een beetje om en om
als je dan buiten bitloos rijd en ze komen naar je toe
"moet die geen bit in ?" of ijzers onder of wat ever
dan antwoorde ik steevast , nee waarom ?
en reed weer door
mooiste was nog de bokt actie reactie dat ik de mond van mijn grommende paard open trok (reed met een stal halster ..)
momenteel rjiden we dan wel met ijzers , na een jaar ijzerloos (deze dan
alle andere hebben altijd jizerloos gelopen)
paard loopt veel ruimer en heeft eindelijk geen pijn eer in zijn voetjes ..
slechts ik in mijn portemonnee

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:16

ach ik zie nog regelmatig verbaasde blikken, sta op een dressuurstal, maar rijd naast gewoon met bit ook regelmatig met mijn sidepull of neckrope. haha verbaasde gezichten van: ze heeft geen hoofdstel om, kan je ook afwenden Clown, hoe stuur je dan?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:19

idd de hoe stuur je dan vraag
"nou net zoals jij hoort te doen met je zit"
dan staan ze je vaak toch aan te kijken alsof ze water zien branden
gaat er een wereld voor ze open
sturen op je zit , jeeh ..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:20

nog zo een: dat je durft te galoperen (met halsring) hihi die van mij galopeert 10x rustiger en relaxter met halsring dan met hoofdstel

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:35

gister na mijn heerlijk buitenritje bitloos krijg ik op stal de opmerking: 'ja maar wat als hij er vandoor gaat?' Alsof je daar een bit voor nodig hebt. Heb zelf het idee dat mijn paard beter luistert naar mij zonder bit dan met

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:52

Met bit heb je ook geen rem, alleen het gevoel dat je een rem hebt, is mijn idee. Ik heb mijn haf gereden met bit en later bitloos. Mijn shetten staan nu met bit voor de kar, maar ik wiol bitloos, ik heb alleen nog geen bitloze neusriem in maat mini gevonden, maar nu wel de tips gekregen om mijn kopstuk aan te passen naar bitloos. Dus daar ga ik vanaf vandaag mee beginnen.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:36

ik rij sinds kort bitloos (en boomloos) en het is een tink met vlekken en 1 dressuurmuts bij mij in de bak:zo, kan je nu ook met je westernvlekkenpaard ook het hek dichtdoen?! Clown Clown tsss..ik rij geen western en hekken dichtdoen op mijn paard kon ik al niet met bit en boom, nu wel ineens als ik zonder bit en boom rij dan?(krijg je dan aparte gaves ofzo!!tssshihih Haha! zou wel mooi zijn eigenlijk!)
maar de meeste "normale"mensen bij ons op stal vinden het wel grappig.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:02

Feminsky schreef:
ik rij sinds kort bitloos (en boomloos) en het is een tink met vlekken en 1 dressuurmuts bij mij in de bak:zo, kan je nu ook met je westernvlekkenpaard ook het hek dichtdoen?! Clown Clown tsss..ik rij geen western en hekken dichtdoen op mijn paard kon ik al niet met bit en boom, nu wel ineens als ik zonder bit en boom rij dan?(krijg je dan aparte gaves ofzo!!tssshihih Haha! zou wel mooi zijn eigenlijk!)
maar de meeste "normale"mensen bij ons op stal vinden het wel grappig.

die is wel origineel Tong uitsteken

als ik paard boven fiets verkies als vervoermiddel naar de club waar ik lesgeef dan krijg ik steevast grappige commentaren van mijn leskindjes Clown "eeee, je paard heeft geen bit in" "zijt ge u hoofdstel vergeten?" (rij met monty roberts dus lijkt op stalhalster) "hoe stuurt gij dan?" maar het blijft altijd wel heel lief Ja

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:58

Het zit allemaal tussen de oren zeg ik altijd maar Knipoog Sommige mensen denken dat ze met bit een hoop te vertellen hebben maar houd die massa paard maar eens in bedwang als hij echt aan de kletter wil gaan. Dan heb je ook niet te vertellen.
Als ik zonder hoofdstel op halsring rijd krijg ik te horen "maar JIJ hebt zo'n braaf paard". Ammehoela, meneer kan ook flink eigenwijs zijn op zijn tijd maar door een stuk vertrouwen en oefening door grondwerk bereik je meer dan door angst ingegeven ruk en plukwerk waarbij je nog niet eens vertrouwen hebt in je eigen paard (en andersom ook niet).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:37

Bojangles schreef:
Ik moet er niet aan denken om nog met bit te rijden.

Alles is relatief Knipoog

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U8IDHIFK.jpg

Ik ontmoet hier (in Andalucia, op Bokt en PN bijvoorbeeld wel Cool ) geen onbegrip, enthousiaste reacties zijn de regel. Krijg ook veel vragen over hoe het te leren. Sinds Bandida twee jaar terug de site heeft opgezet kan ik daar naar verwijzen; dát snappen is stap 1.

hc

Sannemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:22

Ook leuk: nou dan zullen jullie wel heeeel brave paarden hebben!!
Nou...ik ben er zaterdag anders behoorlijk van af gekukeld omdat het paard bokte! (van blijdschap dat wel, maar toch)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:37

Ja vast, heeeele brave paarden.
En brave paarden bokken niet, en al helemaal niet zonder bit.
Ziek

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:25

Hahaha Haha! , tegen mij zeggen ze nu ook ''jaaa, maar jouw paard is heel braaf''. Terwijl ze me twee jaar geleden voorspelden dat ik er meer naast zou liggen dan er op zou zitten. Dat ik keihard gewerkt heb aan deze samenwerking zijn ze even vergeten, geloof ik.
Kan daar op bepaalde momenten best pissig over worden eigenlijk.

Overigens werk ik nog steeds keihard aan een fijne bitloze samenwerking. Het gaat echt niet vanzelf, maar dat zou het met bit ook niet gegaan zijn. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:28

nickyu schreef:

Nou, inderdaad. Bij mij vragen ze vaak of ze op Sam mogen rijden, maar dan zeg ik altijd 'ga eerst maar eens op je zit leren rijden en leren dat je niet zo mag trekken aan de teugels'. Ik wil dat soort ruiters echt niet op mijn paard hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:33

Ik hoor ook vaak dat het bij mij allemaal wel kan omdat ik zo'n brave pony heb. Alsof dat meer toeval is dan het resultaat van hard werken aan onze band en onderlinge communicatie.
En nu lukt het ook met mijn paard, wat een toeval en geluk; weer zo'n braaf dier Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:20

Afbeelding

ik durf zelfs zonder hoofdstel Clown

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:32

Nadya schreef:
nickyu schreef:

Nou, inderdaad. Bij mij vragen ze vaak of ze op Sam mogen rijden, maar dan zeg ik altijd 'ga eerst maar eens op je zit leren rijden en leren dat je niet zo mag trekken aan de teugels'. Ik wil dat soort ruiters echt niet op mijn paard hebben.

mijn nichtje van 9 rijdt al 3 jaar in een manege, en is zwaar beledigd dat ze geen teugels in haar handen krijgt als ik haar in de bak wat rondjes laat lopen op roel.
ook een halstertouw krijgt ze niet meer in haar handen, roel wordt alleen maar bang van al dat trekken en sleuren
ik probeer het haar elke keer weer uit te leggen, maar wat weet die tante er nou meer van dan zij? Verward

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:36

Zo herkenbaar fojoe Ja gelukkig zijn de enige kinderen met pony's die ik tegenkom mijn lesklantjes die dus doorhebben dat wat ik zeg meestal wel waar is Knipoog

(wat een geweldig filmpje in je onderschrift trouwens Haha! )

Sannemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:48

JoviBan schreef:
En brave paarden bokken niet, en al helemaal niet zonder bit.
Ziek

Ik neem aan dat je dat sarcastisch bedoelt?

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:01

lijkt me wel Knipoog

Bij ons stonden ze ook raar te kijken toen ik voor de eerste keer op een paardje ging zitten en meteen bitloos reed. 'Zonder bit heb je niks te houden als ie ervandoor gaat' waren ze van overtuigd. Keken ook raar toen ik zei dat ik er liever af val dan dat ik het paard moet verpesten door keihard een bit in z'n mond te trekken als ie gaat rennen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:11

fojoe schreef:
mijn nichtje van 9 rijdt al 3 jaar in een manege, en is zwaar beledigd dat ze geen teugels in haar handen krijgt als ik haar in de bak wat rondjes laat lopen op roel.
ook een halstertouw krijgt ze niet meer in haar handen, roel wordt alleen maar bang van al dat trekken en sleuren
ik probeer het haar elke keer weer uit te leggen, maar wat weet die tante er nou meer van dan zij? Verward

Haha! Heel herkenbaar. Bij mij zijn ze ook altijd zwaar beledigd en eerlijk gezegd, heb ik het bij oudere ruiters (zelfs van mijn eigen leeftijd ook) wel eens. Ze houden die teugels zo kort (controle willen houden) en juist dan gaat mijn paard er tegenin (en terecht Ja ).

Omgaan met een touwhalster is ook een kunst, ik wil dat getrek en gepluk gewoon niet bij mijn paard. Gaan ze hem precies onder de kin vast houden, weet je wel, en hem dan 'vooruit' duwen. Tja, dan loopt Sam niet meer met je mee, dan gaat hij staken Haha! . En terecht (moet ik ze nog tegen houden dat ze hem geen lel gaan geven, dat soort fijne situaties). Zo oneerlijk naar het paard toe. Laat je het halstertouw gewoon wat hangen, dan loopt hij heel braaf met je mee. Je moet hem niet dwingen, nee, je moet het hem 'vragen' en dan krijg je vanzelf het antwoord. En dat antwoord zegt dan weer genoeg over jouw vraag. Haha!

Maar ja, er zijn nog maar weinig mensen die echt zo met paarden omgaan. Gelukkig worden het er wel steeds meer. Lachen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:03

ik riep gister nog naar meisje dat mijn pony springt, loslaten !!!, thinka gaat soms racen en als je dan gaat trekken gaat ze alleen maar harder en wordt boos Clown

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:16

Arabesk schreef:
Arggggghhhh, ik word er gek van.

We staan nu vlak bij de duinen, omringd door diverse maneges. Dus als je 's avonds lekker koetedekoet door de duinen rijdt, kom je vaak andere ruiters tegen. En negen van de tien keer:

"Goh jullie durven zo zonder bit"

'durven'
Koe Koe
Jaaaaaaa zeer gewaagd Sigaar
(weet je wat ík eng vind, van die grote bitten met slofteugels eraan Nagelbijten / Gniffelen , als je dát nodig hebt om op je paard te kunnen rijden, stapte ík niet op)

Ik denk dat ik komend weekend maar eens hoofdstelloos de duinen inga Extreme duivel, denk dat ze dan flauwvallen Vork

cool! Dan ga ik mee met Sam, bitloos en met alleen een schapebontje! Haha!

Ik krijg ook regelmatig opmerkingen vanwege ietwat onorthodoxe optoming. En dan rij ik nog niets eens met een neckrope! Wel leuk om mensen zo toch weer even aan het denken te zetten.
Die van Arno ga ik onthouden voor mijn volgende duinrit! OK dan!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:50

Ik had een hele tijd terug mijn barefoot te koop en een meisje kwam het zadel ophalen. Het was sowieso de eerste barefoot die ze in het echt zag,dus ze was al wat verwonderd. Maar toen las ze ook nog op mijn trui dat ik bitloos reed en toen stond ze helemaal Wow! Perplex!
Meteen de vraag 'Dan heb je zeker wel een heel braaf en oud paard?'
Ik had vertellen dat Viralda (was met mijn bijrijdpaardje toen) nét 6 was en af en toe best pittig. Bleek haar paard net zo oud! Toen stond ze toch wel even beteuterd te kijken en een week of drie later mailde ze me dat ze ook een keer bitloos is gaan rijden. OK dan!

Ik vond de reacties op de manege altijd heel erg leuk. Mensen maakten er gewoon grapjes over en vonden het wel stoer.
In het dorp zijn sommige mensen gewoon boos geworden omdat ze het gevaarlijk vonden en blabla Gaaaap

Met mijn huidige paard rijd ik nog niet bitloos. Wel al een keer geprobeerd met de crosslink, maar deze accepteerde hij niet.
Ik wil hem eerst wat beter opvoeden voordat ik er met een minder 'scherpe' optoming opga. Met bit is hij geschoold en hij is te rijden zonder dat ik de teugels oppak, maar aan de hand met bv een stalhalster om, wil hij nog wel eens de kant opgaan die IK niet op wil! Daarom vertrouw ik hem er nog niet in om met mijn touwhalster of sidepull te gaan rijden.
Dat komt vanzelf wel, maar daar wordt eerst voor getraind.