Wat vinden jullie het meest paardonvriendelijke tuig ? top 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frangelica

Re: Wat vinden jullie het meest paardonvriendelijke tuig ? top 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 08:50

anneliesdj schreef:
Waratje schreef:
Wat boeit dat? Iemand van 150 kg is zelfs voor een trekpaard te zwaar, want je kunt niet meer fatsoenlijk bewegen door de omvang die daar bijhoort. Ik zeg niet snel dat mensen niet op een paard horen, maar dit is gewoon mishandeling. Verdrietig

Onzin, iemand die zo zwaar is zit zichzelf in de weg ja, dat is niet praktisch maar voor het paard maar het echt geen ruk uit. Vroeger in de bosbouw trokken paarden bomen van meer dan 1000kg wat is dan een ruiter van 150kg? En ja ik weet ook wel dat een boom erachter hangt en een ruiter erop zit maar een paard kan echt wel meer dragen dan 70kg. Let maar eens op hoe hard zo'n paard rent als ie fris uit stal komt.
Daarbij lijkt het me ook een overdreven verhaal, iemand van 150kg kan niet eens op een paard komen.

Een shet van 200kg kan ook een ruiter van 50 kg tillen, dat is 1/5e van zijn gewicht. Een KWPN'er van 600 kg met een ruiter van 120kg draagt ook 1/5e van zijn gewicht, wat is dan het probleem?
Daarbij is een beetje forse KWPN'er al zwaarder dan 600kg.

als je het paard zou zien , praat je wel anders beest heeft gewoon een doorgezakte rug..echt niet overdreven..en tja kan geen foto neer zetten anders zou ik het doen....en op het paard komen doet ze met een opstapje. en ik denkt zelfs dat er mensen hier bij zijn die haar vast wel kennen want ze rijd gewoon op een erg grote manege waar alleen pension klanten staan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:03

anneliesdj schreef:
Onzin, iemand die zo zwaar is zit zichzelf in de weg ja, dat is niet praktisch maar voor het paard maar het echt geen ruk uit. Vroeger in de bosbouw trokken paarden bomen van meer dan 1000kg wat is dan een ruiter van 150kg? En ja ik weet ook wel dat een boom erachter hangt en een ruiter erop zit maar een paard kan echt wel meer dragen dan 70kg. Let maar eens op hoe hard zo'n paard rent als ie fris uit stal komt.
Daarbij lijkt het me ook een overdreven verhaal, iemand van 150kg kan niet eens op een paard komen.

Een shet van 200kg kan ook een ruiter van 50 kg tillen, dat is 1/5e van zijn gewicht. Een KWPN'er van 600 kg met een ruiter van 120kg draagt ook 1/5e van zijn gewicht, wat is dan het probleem?
Daarbij is een beetje forse KWPN'er al zwaarder dan 600kg.

Trekken en dragen zijn twee heel verschillende dingen. Daarbij wordt de draagkracht van een paard niet bepaald door het eigen gewicht, maar door de bouw. Een WPN-er is niet bedoeld voor zware ruiters, daar heeft het de bouw niet voor. Iemand met overgewicht (zeg rond de 100 kg) kan eventueel nog kijken bij de zwaardere types paarden, zoals Shire of Clydesdale, maar een WPN-er heeft meestal een te lange rug voor grotere gewichten.
Het is niet voor niets dat paardenbedrijven in Groot Brittanië ook allemaal een maximaal gewicht hanteren voor de ruiters. Als je zwaarder bent, dan rijdt je gewoon niet.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 10:58

Waratje schreef:
sannekeee schreef:

Wat voor een paardje heeft die vrouw dan?
Welk ras ?

Wat boeit dat? Iemand van 150 kg is zelfs voor een trekpaard te zwaar, want je kunt niet meer fatsoenlijk bewegen door de omvang die daar bijhoort. Ik zeg niet snel dat mensen niet op een paard horen, maar dit is gewoon mishandeling. Verdrietig

Onzin , een trekpaardje ( Shire ) kan zoon iemand toch best dragen lijkt mij ?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:00

Waratje schreef:
sannekeee schreef:

Wat voor een paardje heeft die vrouw dan?
Welk ras ?

Wat dat boeit is of het een Arabiertje is of een Shire ?
Veel verschil !!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:25

Iemand van 150 kg is ook op een Shire mishandeling, ook op een Belg, ook op een Clydesdale, op ieder paard. Iemand die 150 kg weegt, kan namelijk gewoon niet meer in de buurt van normaal bewegen en dus ook niet fatsoenlijk met de beweging van het paard meegaan, die kwabbelt overal achteraan. Erg paardvriendelijk, maar niet heus Frusty
Iemand die 100 kg weegt, is wel te zwaar, maar kan vaak nog wel redelijk bewegen, heeft nog een lichaamscoördinatie die ergens over gaat. Die moet je inderdaad niet op een arabiertje of een smal WPN-ertje zetten, maar zou op een degelijk paard (met vrij korte rug) nog wel kunnen rijden. Daar zal ik ook niet zo'n probleem van maken, zeker niet als ze duidelijk rekening houden met de grenzen van het paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:36

Ehm, 100 kilo Kan ook iets anders dan vet zijn hoor
vriend van mij is 2.03 en nog vrij magertjes, toch weegt hij al 92 kilo, waarneer hij weer gaat trainen (heeft stil gelegen wegens ziekte) komt hij weer terug naar zn oude gewicht, en voorheen lag dat op 112 kilo.(ja spierbonkie is t dan wel ja.) Enkel spier Knipoog dan kan jij prima paardrijden gezien dit spieren zijn. Kan hij er IETS aan doen dat hij zo lang is? nee,, maar het is geen mishandeling zolang hij het dier niet uit evenwicht haalt!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 12:39

smurffie schreef:
vriend van mij is 2.03 en nog vrij magertjes, toch weegt hij al 92 kilo, waarneer hij weer gaat trainen (heeft stil gelegen wegens ziekte) komt hij weer terug naar zn oude gewicht, en voorheen lag dat op 112 kilo.(ja spierbonkie is t dan wel ja.) Enkel spier Knipoog dan kan jij prima paardrijden gezien dit spieren zijn. Kan hij er IETS aan doen dat hij zo lang is? nee,, maar het is geen mishandeling zolang hij het dier niet uit evenwicht haalt!

Mee eens !!
Als iemand hem niet uit evenwicht haalt , en niet erg fanatiek rijd , kan het wel !!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:42

daNiielle_ schreef:
Ja klopt. Maar bijzettteugels worden hier gewoon meteen als 'paard onvriendelijk' bestempeld.

Mijn vorige paard heeft daardoor haar rug weer goed gekregen!
Dus dat noem ik nou niet bepaald paard onvriendelijk.

Ik bied mijn paard liever een ruime (6x7 m) warme stal aan, met fatsoenlijk voedsel, en poetsbeurten ed. Dan dat ik hem op de weide laat staan, zo van 'hij ziet maar.'
Misschien kort door de bocht, maar zo vind ik het.

Hoewel mijn paard ook deels op stal staat in een 'warme' stal, met 'fatsoenlijk' voedsel en poetsbeurten, ben ik het er niet mee eens dat je je paard hier meteen het grootste plezier mee doet, want geen van deze zaken zijn natuurlijk voor een paard in tegenstelling tot het 'hij ziet maar' op de weide. Ik wil hier dan weer wel aan toevoegen dat er door de mens natuurlijk erg veel dingen dusdanig zijn aangepast dat je die vergelijking met een wild paard niet te ver moet/kunt doortrekken, want een paard wat 24/7 op de wei staat en 'het maar moet zien' staat nog steeds heel ver af van zijn wilde soortgenoten die er heel andere levensvormen op na houden. Ik vind wel dat je je paard zo ver mogelijk 'terug naar de natuur' moet laten gaan.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:42

alles kan zielig zijn als je er niet goed mee omgaat.
maar met een slof heb ik wel ziets van: moet dat nou echt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:51

smurffie schreef:

Klopt, maar jouw vriend moet je dus nog steeds niet op een arabiertje of een smal wpn-ertje zetten, want het is uiteindelijk ook gewoon ordinair gewicht heffen voor het paard. Bepaalde takken van paardensport zal hij uiterst voorzichtig mee moeten zijn en bij hem zal meer dan bij lichtere ruiters gelden dat hij heel bewust moet zorgen dat het paard op een correcte manier draagt en loopt.
Die 100 kg gaf ik ook aan als werkbaar onder voorwaarden en ik besef ter dege dat grotere mensen gewoon zo'n gewicht kunnen hebben. Blijft echter het punt dat je moet weten waar grenzen van paard en ruiter zitten. En of hij er wat aan kan doen dat hij zo lang is, is daarom feitelijk ook niet relevant. Relevant is dat hij rekening houdt met de fysieke grenzen van het paard en van hemzelf. En soms betekent dat accepteren dat bepaalde dingen niet kunnen, of je het nu wilt of niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:56

Waratje @ tuurlijk moet hij er rekening mee houden Knipoog maar het is niet zo dat hij alleen op Koudbloeden rijd hoor Knipoog een Kwpn-ertje die ik reed, reed hij ook regeld Knipoog dier was 1,84 en kon hem makkelijk aan Knipoog

Tuurlijk, een arabiertje zal je hem Nooit op zien, maar dit is voornamelijk om zijn lengte ook hoor Knipoog
Zoals ik aangeef, komt hij ruim OVER die 100 kilo Knipoog per alsnog, kan hij prima rijden en zit geen dier in de weg.
Merkt hij dat een dier problemen met zijn lengte en/of zijn gewicht heeft stapt hij af, genoeg dieren die hem wel aankunnen Ja

Maar dan kom ik nogmaals terug op de stelling, Het Meest onvriendelijke tuig is het tuig van een oneerlijke paardenhouder.

Niet 1 van de toegestaande tuigen in nederland is gemeen zonder de hand van de ruiter/menner/wat dan ook Knipoog!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 12:58

Maar iemand die 150 kilo weeg kan dus niet gaan rijden ?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:01

sannekeee schreef:

Dat licht eraan Knipoog iemand die 150 kilo weegt, en dit alleen maar vet is, is het vrijwel altijd zo dat dit inde weg zit gezien dit achter de beweging van de ruiter, dus achter de beweging van het paard zit. Dan is het imo onverstandig om te rijden Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:02

sannekeee schreef:

In principe niet, nee. En al helemaal niet als het iemand betreft die helemaal niet kan rijden. Maar goed, hoeveel mensen met zo'n gewicht hebben er überhaupt interesse in?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 13:05

Waratje schreef:
sannekeee schreef:

In principe niet, nee. En al helemaal niet als het iemand betreft die helemaal niet kan rijden. Maar goed, hoeveel mensen met zo'n gewicht hebben er überhaupt interesse in?

Weet ik niet .. ?
Maar er zouder er vast wel wat zijn.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:11

Ik vind een weefrek zielig....en wel meer dingen die ik in het Divozaboek zie....

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:19

Tja er zullen altijd paarden zijn waarbij deze hulpmiddelen toch echt wel helpen. Ik vind alleen dat mensen er te snel naar grijpen. Ik vind persoonlijk een slofteugel echt fout. Sporen vind ik alleen niet goed als mensen hun benen niet stil kunnen houden.