[AR] menners met paarden zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Re: menners met paarden zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:10

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga zeker eens kijken op de site van Easyboot, wat er allemaal aan variaties zijn. Ik ga eerst zonder proberen, zouden haar voeten er toch niet tegen kunnen dan is dit toch het eerste alternatief. Ijzers vind ik gewoon niet (meer) nodig. Zeker niet omdat het voor hooguit eens per week/twee weken is.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:38

Bedenk dat het werken met blote voeten enige aanpassing vergt om tegen verhoogde slijtage te kunnen. Eens per week/twee weken een tiental km op een verharde weg is eigenlijk al vrij veel voor normale hoeven. De slijtagebestendigheid zou wel moeten verbeteren mettertijd, maar dat is dus niet vanaf de eerste keer in orde.

Groeten, SuSEQ

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:48

Dat laatste heb ik tot zover ook begrepen ja.
Wil je hoeven echt sterk genoeg maken om zonder ijzers over het asfalt te kunnen enkele kilometers paar keer per week. Dan zul je dat moeten trainen.

Waarschijnlijk dus langzaam opbouwen en in het begin zullen ze wel veel slijten.
Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom veel mensen er niet aan beginnen omdat het een zorgvuldig opbouwen van de hoefbelasting vergt...

Zover ik tot nu toe heb begrepen want ik ben ook nog maar een leek.

Gonzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:52

Mijn paard loopt ook voor de kar zonder ijzers, ik rijd veel in het bos, maar ook wel stukken over de weg. Hij word ook via de natuurlijke manier bekapt door een Cytek hoefsmid.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:29

Hoi,

Mijn tuigpaardmerrie heeft ook platvoeten voor. Kleine stukjes over de verharde weg gaan wel. Ga ik echter over onverharde wegen met steentjes etc. dan moet ze toch echt schoenen aan. Doordat ze zulke platvoeten heeft, heeft ze erg snel kneuzingen in haar voet waar ze kreupel van wordt. Inmiddels loopt ze er nu een maand of 4 mee (wel al bijna 3 jaar ijzerloos), en haar hoeven worden nog steeds beter en beter.

Ik heb easyboots Epics en ze zitten super.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:33

Mijn merrie staat ook zonder ijzers voor de kar.
Wel heb ik hoefschoenen voor haar en dat werkt echt super!!