Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:19

Ik heb een stapel verschillende optomingen uit geprobeert voor ik de goede had.

Touwhalster/cross-rope-bridle: Erg leuk voor grondwerk en rondhobbelen, maar vind de teugelhulpen veel te grof, daarnaast is het imo ook nog best scherp.
Hackemore: Ideaal voor buiten, heerlijk met een los teugeltje en reageert er prima op. Alleen de druk op de neus voor dressuur vond ik veelste veel, en nog steeds de grof.
Dr. Cook: Na een half uurtje maar weer af gedaan, kreeg het idee dat we volkomen stuurloos waren (afgezien van de stem, zit en been hulpen dus valt nog mee Knipoog ) Ook mijn paard leek er niet lekker mee te lopen.

Het hoofdstel wat ik nu heb werkt heel fijn voor ons allebei.

Nu ben ik wel heel benieuwd wat je nu gekozen hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:28

Ik ga dus voor het hoofdstel van www.paardenmetplezier.eu. Ik heb er zeer enthousiaste verhalen over gelezen, ook via mijn PB box. Hij is alleen wel erg prijzig, maar ja..... Wat ik wel niet voor mijn lieve paard over heb.... Haha!
Hopelijk werkt het bij ons ook zo als wat ik gelezen heb in al die verhalen. Knipoog

Het riempje met de neusring kun je draaien, dus dat je hem zowel onder als boven kan zetten. Aangezien ik grondwerk doe met touwhalster en vaak ook zonder enige optoming, zal ik hem niet als 'kaptoom' gebruiken. Ik dacht eerst dat er zowel boven op de neus als onder de kaak zo'n ring zat, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik ben echt op zoek naar een hoofdstel om mee te rijden en voor grondwerk hebben wij onze eigen manier al. Die werkt heel fijn voor ons, daar ga ik niets aan veranderen met een andere optoming. Lachen

En wat ik ook fijn vindt, is dat er ook bijpassende teugels bij zitten. Dat mis ik ook vaak bij diverse bitloze optomingen. Moet er alleen nog van die 'snaps' voor aanschaffen. Iemand enig idee waar ik dat kan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:30

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:33

Dank je wel voor die website. Lachen

Ik heb die prijs er ook wel voor over, hoor, maar ik heb inmiddels al aardig wat euri's betaald aan diverse optomingen. Knipoog

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:47

weten jullie wel wat een bid doet in een paarden mond

als jullie het niet weten meld je dan aan bij onze hyves (bitloosrijden.hyves.nl

daar staat een filmpje op van nevzarov en die lecht uit wat een bid doet in een paarden mond

het is het kijken waard dus kom senl kijken

groeten bitloosrijden

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:51

Ik rijd met het hoofdstel van de ruitersportshop. Maar zag bij Paard 2008 eentje van Imperial Riding liggen die er ook wel fijn uitzag. Iemand daar ervaring mee?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:52

JuravelOX schreef:
weten jullie wel wat een bid doet in een paarden mond

als jullie het niet weten meld je dan aan bij onze hyves (bitloosrijden.hyves.nl

daar staat een filmpje op van nevzarov en die lecht uit wat een bid doet in een paarden mond

het is het kijken waard dus kom senl kijken

groeten bitloosrijden

Weet je wel wat een bitloze optoming doet op de neus van een paard (op bot, bloedvaten en zenuwen)? Een bit is niet altijd slecht en bitloos is ook niet altijd de oplossing. Kijk gewoon waar je paard het best op reageert, wat hij het fijnst vind.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:54

Ik rijdt op een touwhalster en bevalt me prima Haha!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:00

Ik heb ook diverse optomingen geprobeerd.
Ik heb een Marylot crosslink hoofdstel, 4 in 1, halster met gewoon bithoofdstel, bitloos crosslink hoofdstel (zelfde principe als Dr.Cook) en een sidepull.
Mijn pony loopt het beste op de crosslink, terwijl mijn paard de sidepull fijner vindt, zij raakt in de war van die crosslink.
Ik heb sinds kort een merothische neusriem gekocht, maar die moet ik nog proberen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:29

ik rijd ook bitloos met hoofdstel van de ruitersportshop.
Werkt prima want paard is ligt aan de hulpen, andere merrie van me reageerd er minder fijn op.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:42

Ik heb in het verleden ook al vanalles geprobeerd, en rijd nu met een stalhalster waar ik zelf in plaats van de ringen aan de neusriem een hack in gefreubeld heb. Ik heb er wel een kinketting aan (de werking onder de kin doet volgens mij meer dan die op de neus, althans bij mijn paard). Voordeel is dat hij lekker zacht is als je met een losse teugel rijdt, maar als meneer zelf zijn grenzen opzoekt, dan ben ik toch degene die de beslissingen neemt. ALS het nodig is heb ik dus genoeg te vertellen (hij houdt vreselijk van racen buiten). Ik rij er trouwens ook dressuurmatig mee, gaat prima.

nilan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:58

ik rijd afwisselend. voor mijn wedstrijden moet ik et bit rijden. dus ik rijd daarom met trainen ook met bit. zondags is ons bitloze dagje en als we op vakantie gaan loopt die elke dag bitloos. Haha!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:02

ik rij nu met een sidepull van marylot. bevalt erg goed, maar ik rij nu alleen nog maar buiten, weet dus niet of het ons bevalt voor dressuur, maar dat zien we dan wel weer