natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Re: natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:31

Ik kies voor een gewone hoefsmit omdat ik zelf de balle verstand niet van heb! Overal komen gewonen hoefsmeden en tuurlijk ik kan der ook 1 die een paard ze hoeven na de klote heef gebracht, maar goed dan zou ik een opleiding moeten doen zodat ik der verstand van heb en dan kan ik het zelf doen want dan heb ik een diploma voor hoefsmit!

Bij hoeven bekappen moet je overal na kijken en niet alleen na de straal, ook na de been stand. Ik heb toen een site gevonden van een meisje die dat probeerde en die had der paard zo kort gezet dat ie alles behalve goed liep. Er was alleen maar van de hoef uit gegaan en niet na het paard ze benen of werk of wat dan ook!

Ik ben eerlijk ik weet dat allemaal niet maar weet wel dat je voor bepaalde dingen gestudeerd en diploma s moet hebben. Dus heb ook een hoefsmid met papieren en erkenning.
Want hoefsmeden is geen beschermt vak als ik het goed heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:31

Ik vind het zo jammer dat er altijd zo 'n strijd is. Ik zou zo zeggen, praat eens met elkaar hoefsmeden en NBérs, misschien steek je nog wat van elkaar op. Niet alle NB érs zijn geweldig en dit geldt evenzo voor gewonen hoefsmeden. Er zijn aan beide zijden kloothommels en harstikke goeien met deskundigheid over de zaak.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:34

Ja maar waarom keuren de hoefsmeden en NBers elkaars werk af? Toch is er een reden voor. Ze bekappen anders, zover ben ik nu maar het is volgens jullie allebei even goed maar ook weer niet.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:35

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:36

Selket schreef:
Hallo,

mijn vraag is of natuurlijk bekappen een optie is als je elke dag met je paard op het verharde komt.. Ik rij namelijk veel buiten, waarvan ook stukken op de verharde weg. Zal dat een probleem zijn als ik mijn paard natuurlijk wil laten bekappen?

Ik denk dat je goed moet kijken naar je paard (zn hoeven) wat kan en wat niet kan. Ik ken een Fries die nu 3 maanden zonder ijzers is; hoeven zien er prima uit. Worden bij Ascot de ijzers er onder uit gehaald, dan heeft ie binnen 2 weken brokkelhoeven, en rijd ik in de berm Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:44

Danielledm schreef:
Ik kies voor een gewone hoefsmit omdat ik zelf de balle verstand niet van heb! Overal komen gewonen hoefsmeden en tuurlijk ik kan der ook 1 die een paard ze hoeven na de stinkmodder heef gebracht, maar goed dan zou ik een opleiding moeten doen zodat ik der verstand van heb en dan kan ik het zelf doen want dan heb ik een diploma voor hoefsmit!

Hoefsmid is met een d Vork
Ik snap wel wat je bedoeld, jij gaat natuurlijk ook alleen maar voor zekerheid. Maar wat je zegt met 'overal komen gewone hoefsmeden', is een beetje hetzelfde als 'als iedereen in de sloot springt..' Snap je wat ik bedoel? En tuurlijk is een opleiding belangrijk wanneer je dingen gaat lopen veranderen. Maar een hoefsmid opleiding heeft imo net zoveel waarde als de verschillende curcussen, voorlichtingen en boeken waar mijn NB-er zich in verdiept. Hij is altijd bezig met vervolg opleidingen en onderzoeken, zoals het hoort toch?

Danielledm schreef:
Bij hoeven bekappen moet je overal na kijken en niet alleen na de straal, ook na de been stand. Ik heb toen een site gevonden van een meisje die dat probeerde en die had der paard zo kort gezet dat ie alles behalve goed liep. Er was alleen maar van de hoef uit gegaan en niet na het paard ze benen of werk of wat dan ook!

Dit verhaal ken ik ook. Vreselijk dom, stom en naief meisje. Je bent geen NB-er wanneer je eens een curcus doet, zoals jij zelf al zegt. Ik kom ook niet aan de hoeven van mijn paarden, maar mijn bekapper heeft de juiste ervaring en opleidingen ervoor gevolgd. Dit is een geval van rotte appel die ertussen zit. Vind het heel erg jammer dat zij alle schuld op het natuurlijk bekappen afschuift terwijl ze zelf het mes in die hoef heeft gezet.. Dus alles haar eigen schuld is geweest.
Wil je best eens uitnodigen om langs te komen wanneer mijn NB-er er is. Die verteld alles stap voor stap, en doet het zeker niet zoals dat meisje. Hij kijkt naar de volledige stand, vraagt naar het werk dat het paard moet uitvoeren. De paarden hebben alle vijf volledig verschillende beenstanden, dus verschillende hoeven en bij allemaal weet hij hoe en wat.

Danielledm schreef:
Ik ben eerlijk ik weet dat allemaal niet maar weet wel dat je voor bepaalde dingen gestudeerd en diploma s moet hebben. Dus heb ook een hoefsmid met papieren en erkenning.
Want hoefsmeden is geen beschermt vak als ik het goed heb!

Nee klopt. Ik geloof dat paardnatuurlijk bezig is om een erkende opleiding op te richten voor bekappers. Wat natuurlijk heel goed is. Maar iemand die zich natuurlijk bekapper noemt is geen hoefsmid! En slaat dus geen nagels in de hoeven van je paard. Die rotte appel kan dus net zo goed bij de hoefsmeden zitten. Ik heb helaas al te vaak paarden gezien die te kort bekapt waren door een erkende hoefsmid..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:46

Danielledm schreef:
Ja maar waarom keuren de hoefsmeden en NBers elkaars werk af? Toch is er een reden voor. Ze bekappen anders, zover ben ik nu maar het is volgens jullie allebei even goed maar ook weer niet.

Ik ben geen hoefsmid én geen natuurlijk bekapper dus kan hier geen antwoord op geven. Wanneer ze beiden proffecioneel zijn vind ik idd ook dat het geen strijd hoort te zijn, maar ze van elkaar horen te leren.
Ik vind, mits bij een goede, het natuurlijk bekappen beter. Om al mijn voorgaande redenen.
Medisch gezien? Ik heb geen idee wat beter is... Een goede smid/bekapper is altijd beter Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:50

Ik heb even vluchtig op de site gekeken, maar begrijp ik het nu goed, dat zij na een dag cursus zelf aan de slag is gegaan bij haar paard??? Dat zou niet eens in me opkomen om dat te doen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:52

Ja, dat heeft ze idd gedaan. Geloof dat ze wel 'gecontroleerd' is, maar hoe betrouwbaar is dat? Vind het niet de schuld van NB-en, maar van haar domme acties.. Helaas..

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:55

Ik blijf gewoon lekker bij me vertrouwde hoefsmid. Maar mijn hoefsmid verteld ook alles stap voor stap wat ie gaat doen en waarom. De eerste keer dat de hoefsmid bij me paard kwam wilde ik ook alles weten. Waarom doe je dat? en dat? Alles werd met keurig uit geleg.

Heb me paard nou 2,5 jaar en is nog geen 1 keer kreupel geweest!! Dus ik heb een goeie appel Knipoog Ik wil gewoon zekerheid dus ga na een erkende hoefsmid. Dat geef mij veiligheid en zekerheid en mocht er dan wat gebeuren kan ik in iedergeval niet denke wat een muts ben ik dat ik geen erkende hoefsmid heb genomen!?
Ik ga ook na een tandarts met diploma en niet met certificaten!

Ik kom ook ook zo van de manege dus je had mij alles wijs kunnen maken en dat is bij nog tig andere zo!
We hadden een vrouwtje en die had er ook de balle verstand niet van en kocht zo n boek, lekker zelf doen bespaar ik geld!? Nou ja ze heef nu een pony van 7 die niks meer kan. Nou was dat een zelfhobby actie, maar goed bij mij word het er niet populairder op.

Ook heb ik een echte NB te werk zien gaan en bij iedere keer dat ze 2 tellen gevijld had stond ze te zweten en ging ze 5 min staan rusten. Wil niet heel vervelend zijn maar mijn paard zou daar zenuwachtig van worden en denken schiet is op!

Maar uiteindelijk iedereen wat wils en iedereen moet doen wat ie denk dat het beste is voor zijn/haar paard.

Ik ben der zo op door gaan vragen omdat ik graag duidelijkheid wilde waarom enzo maar die heb ik na mijn mening niet echt gekregen. Maar goed ik vind dat het lang genoeg geduurd heefd zo, blijf toch bij me hoefsmid.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:59

Mijn ervaring met nb is dat je er echt niet elke dag mee over het asfalt kunt, eerder 3 keer in de week. Anders slijten ze echt wel te hard. De hoeven groeien in de zomer beter dan in de winter moet ik zeggen.

Wel jammer dat de hoeven nog steeds redelijk hard slijten, ze zijn toch behoorlijk hol getrokken, maar ze zijn nog niet hard genoeg naar mijn idee.

De hoeven worden wel beter van het nb, ze zijn toch harder geworden dan ze waren, en ze brokkelen vele malen minder.

Wij rijden met hoefschoenen zodat de hoeven niet te hard slijten, maar die gebruiken we lang niet altijd, zodat de hoeven wel gestimuleerd worden om te groeien.
Laatst bijgewerkt door Toad op 28-12-07 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:59

Het is een domme actie van haar maar waarom mogen die cursussen dan gegeven worden, en waarom kan je zomaar aan dat materiaal komen??

Je heb toch groothandelen zoals bijv lucas klamer daar heb je een pasje voor nodig! Dus dan is het ook dom van zo n organisatie of hier in nl? weet niet wie daar overgaan. Maar je moet dan een diploma ofzo hebben voor dat je een pasje krijg. Dan heb je geen zelfhobby acties!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:00

RianneH schreef:
Medisch gezien? Ik heb geen idee wat beter is... Een goede smid/bekapper is altijd beter Tong uitsteken

Uiteindelijk is een goede smid beter dan een goede bekapper, omdat hij (m/v Knipoog ) meer mogelijkheden heeft. Een NB-er kan in principe geen ijzer gebruiken, dus ook niet als het een keer wel nodig is. Maar zolang de paarden het op blote voeten kunnen, eventueel aangevuld met hoefschoenen, dan is iemand die goed bekapt ruim voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:06

Even over de hoefschoen, hoe werkt dat eigenlijk. Ik heb een tinker, hij is 2.5 jaar en in de toekomst mijn rijpaard. Hij heeft mooie hoeven (het lijken wel platvoeten, haha). Maar goed zijn hoeven groeien explosief.
Hoe werkt dat dan met hoefschoenen? De hoeven blijven groeien, groeien ze de schoen dan niet uit?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:08

@Mindim: je doet de hoefschoenen alleen aan tijdens het rijden. En je laat je paard (gewoon of natuurlijk) bekappen elke 8 weken.
En tegen de tijd dat jij erop gaat rijden zijn zijn hoeven wel uitgegroeid hoor. Dan meet je gewoon op welke maat hij nodig heeft. Hoefschoenen gaan ongeveer 5 jaar mee, licht eraan hoe intensief je ze gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Toad op 28-12-07 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:08

Als je logisch nadenkt wel! Je moet altijd in de gaten blijven houden of hij ze schoenen nog wel past!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:10

Dat ze de schoenen uitgroeien heb ik nog nooit van gehoord. Jouw voetmaat verandert toch ook niet Verward Als je de hoeven gewoon tijdig bekapt blijven ze prima passen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:12

Danielledm schreef:
Het is een domme actie van haar maar waarom mogen die cursussen dan gegeven worden, en waarom kan je zomaar aan dat materiaal komen??

Je heb toch groothandelen zoals bijv lucas klamer daar heb je een pasje voor nodig! Dus dan is het ook dom van zo n organisatie of hier in nl? weet niet wie daar overgaan. Maar je moet dan een diploma ofzo hebben voor dat je een pasje krijg. Dan heb je geen zelfhobby acties!

Is wel leuk discusseren met jou Knipoog

Ben blij dat je een goede smid hebt. Natuurlijk wil je zekerheid mbt je paard. Er zijn tal van curcussen die niet zouden moeten mogen. Al dan niet paard gerelateerd. Punt is dat je voor jezelf uit moet maken hoe en wat.
Ik wil uiteindelijk ook de curcus gaan doen, maar niet die van een dag en natuurlijk met de juiste begeleiding. Daarnaast volg ik een opleiding die mij meer inzicht geeft in de anatomie van het paard dan menig hoefsmid Knipoog Dus ik ben niet bang dat het fout zal gaan, maar zal zeker niet gaan hobby-en.

Maar opgesomd, wat vind je van het principe van NB? Dus de manier, niet de eendaagse curcussen of de mensen? Want het is wel duidelijk dat die curcus niet helpt Knipoog

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:18

Ik kan daar niet over oordelen, ik vertrouw op mijn hoefsmid (ik heb daar ook de zekerheid mee door het diploma) en zoals ik net al aan gaf.. ik heb er de ballen verstand niet van! Ik zie of een paard lekker loop of niet maar qua anatomie en hoefstanden??? nee

Nou zeggen diploma s nog niet veel maar goed je dat is toch nog je eenige beetje zekerheid!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:20

Dus? Je bent tegen NB, maar je hebt je niet verdiept in wat het inhoudt? Dat vind ik toch wat voorbarig reageren, vooral omdat je zo fel reageerd Knipoog (Niet vervelend bedoeld natuurlijk, want het blijft netjes Knipoog )

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:24

Ik ben er niet voor en ik ben er niet tegen. Ik heb gewoon mijn bedenkingen er over. Als dat natuurlijk bekappen zo geweldig was geweest, had de hoefsmid nu geen werk meer gehad!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:33

Heus wel Tong uitsteken Mensen blijven altijd met ijzers rijden. Denk ook niet dat ieder paard gebaad is met NB-en. Hangt erg van de manier van rijden en gebruik af.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:34

Maar bijv. Mijn paard loop goed nu waarom zou ik na een NB overstappen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:38

Danielledm schreef:
Maar bijv. Mijn paard loop goed nu waarom zou ik na een NB overstappen?

Gewoon niet, lijkt me. Als je een goede smid hebt, dan hou je die. Als je reden hebt om een ander te zoeken, dan kun je ook kijken wat er aan geschikte NB-ers in de regio rondloopt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:38

Waarom zou je? Je bent tevreden over je smid, hij loopt goed en je bent niet overtuigd over de manier van bekappen. Dan hoeft het toch niet? Het heeft voor jou minder waarde en waarschijnlijk meer zorgen. Ik beweer ook niet dat gewoon bekappen slecht is, alleen dat ik natuurlijk bekappen beter vind bevallen Knipoog
Snap je punt wel, heb hetzelfde punt vanuit de andere hoek denk ik Knipoog