Zadelloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zadelloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:46

RianneH schreef:
En voltige? Is dat niet nog belastender?

Dat vroeg ik me ook af. Er ligt dan wel zo'n dikke pad tussen paard en 'ruiter(s)', maar ik denk dat die dingen net als barebackpads de druk dan ook niet voldoende verdelen. En er wordt dan ook nogal wat bewogen met voltige.
Weet iemand of er iets bekend is over voltigepaarden en rugproblemen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:35

iemand met veel ervaring en inzicht die ik laatst sprak was van mening dat alleen maar zonder zadel rijden niet goed was, net zo min als alleen rijden met bareback of boomlooszadel. Daar stond echter tegenover dat volgens een onderzoek het merendeel van de gebruikte zadels (iets van 70 of 80 % ) de druk ook niet goed verdeeld en dus net zo min geschikt zijn. (of de schouder niet vrij laten, of te lang zijn etc etc)
Weer een nieuwe stelling dus....

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:35

@ liljebo: ja maar dat is op zich toch ook allang al bekend? ALs een zadel niet goed past ( boom dus ) is het net zo goed schadelijk. Het voordeel van boomloos is dan weer dat ze in de schouder veel meer bewegingsvrijheid hebben. Lastige vind ik alleen dat er zoveel verschillende dingen worden gezegd over boom/boomloos. Ben even haar naam kwijt, maar iemand die hier ook boomloze zadels verkoopt ( pmarena of zoiets? ) heeft dan weer heel veel argumenten dat een boomloos zadel mits juist gebruikt en met de juiste pad ed de druk ook goed verdeeld.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:23

ja, ik vind het eerlijk gezegd ook allemaal nog verwarrend. Daar komt nog bij dat een zadel perfect kan passen en een half jaar later voor drukpunten kan zorgen omdat het paard dikker of dunner is geworden, of de bouw verandert door ouderdom ed. En dan is een zadel dus weer niet beter dan zadelloos. En dat is nu niet bepaald een uitzondering. Als als je dan hoort dat je niet gierig moet zijn en een duur aangepast zadel moet kopen, vraag ik mij af hoe de gemiddelde paardenbezitter zonder enorm inkomen dat doet als ie toevallig een paard heeft wat bv in de zomer dikker is, waarmee gefokt wordt of wat ouder wordt en daardoor steeds een ander zadel nodig heeft.

Ik heb al eerder geschreven dat ik een groot onderzoek een goed idee vind, maar dan moeten ze dus ook pads en boomloze zadels meepakken in dat onderzoek en een behoorlijke steekproefcontrole houden van de druk bij de zadels die dus op dat moment in gebruik zijn (liefst een paar keer met tussenpozen van een paar maanden) en dat allemaal door een objectieve instelling.Een dergelijk onderzoek zou enorm veel tijd in beslag nemen, maar volgens mij wel heel verhelderend werken.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:19

Tsja.. boomloos zou dat probleem dan dus kunnen oplossen, aangezien dat zadel gewoon 'meegroeit' , maar ja... ook daar weer de verschillende verhalen..! Een onderzoek zou inderdaad uitkomst bieden

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:19

Zonder zadel rijden is niet slecht, maar geloof ik is met zadel rijden beter. Ik heb eens gelezen 80% van het harnachement is nuttig voor de ruiter en 20% is nuttig voor het paard. Die 20% zijn de (goedpassende) zadels en die 80% zijn de dingen om mee te communiceren (al kan je hier weer een onderschijt maken tussen dwangmiddelen en comminicatiemiddelen)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:05

als het goed is heb je geen harachement nodig om te communiceren Pling

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 08:23

alwel ik heb me er eens in verdiept, want anders kom ik weer wet die rarwe weetjes.
Maar volgens de boeken en mensen die ik er over gesproken heb, is het rijden zonder zadel helemaal niet schadelijk voor je paard. Je kunt er rustig een uur mee rijden. Een zadel geeft namelijk meer druk op ver keerde plekken, dan een mens die op de rus van een paard zit zonder zadel.

Mits je een beetje een fansoenlijke houding heb kun je dus heel goed zonder zadel rijden zonder dat je de pony rug/ zijn lijf beschadigd.

En wat Louise95 zegt, kan ik best heel goed begrijpen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:58

Stendo schreef:
Maar volgens de boeken en mensen die ik er over gesproken heb, is het rijden zonder zadel helemaal niet schadelijk voor je paard. Je kunt er rustig een uur mee rijden. Een zadel geeft namelijk meer druk op ver keerde plekken, dan een mens die op de rus van een paard zit zonder zadel.

Mits je een beetje een fansoenlijke houding heb kun je dus heel goed zonder zadel rijden zonder dat je de pony rug/ zijn lijf beschadigd.

.

Welke "boeken" en welke "mensen"? Dit is een nl. een onzinnige bewering, in tegenspraak met basale natuurkunde/fysiologie kennis.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 11:07

Graag gewoon nederlands ik ben maar een mbo studentje techniek.
Maar mensen in mijn omgeving, mijn instructices en ook gediplomeerde orun - deurne mensen.
Boeken uit de bibliotheek over natural horsemanship, dressuur, vrijheid van het paard, gymnastiek met je paard enz enz.
ik heber meerder boeken op nagekeken heb helaas niet de titels onthouden

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:34

( Wat is er niet nederlands aan? Snap je opmerking niet zo goed )

Maar wat was dan de onderbouwing? Een zadel verdeeld de druk namelijk juist ( mits het goed passend is uiteraard ) en wanneer je zonder zadel rijdt, zit je dus direct op de ruggengraat en slechts op een kleine plek. Die druk wordt dus niet verdeeld, maar blijft op 1 kleine plaats.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:37

de druk wordt minder verdeeld zonder zadel, maar je kunt een gelpad op de rug leggen en daar op rijden... wel met singel(longeersingel/voltigesingel) vastmaken tegen het verschuiven. maar adn wordt de druk al een stuk beter verdeeld...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:39

Supertje schreef:
De druk van je zitbeenknobbels op zich is dan wel minder, maar dat neemt nog niet weg dat de kracht nog steeds over een veel kleiner oppervlak verdeeld wordt dan wanneer je een boomzadel gebruikt waarbij de kussens/panelen de kracht over een groter oppervlak verdelen.
Uitgebreid onderzoek zal er vast gedaan zijn, maar er is hierbij maar 1 ding van belang en dat is de druk die het weefsel van de rug waar het gewicht op steunt kan verdragen. En dat is veel minder dan de meesten denken, een paardenrug is er nou eenmaal niet op gebouwd om gewicht te dragen en om het voor een paard zo comfortabel mogelijk te maken en schade te minimaliseren zul je de kracht over een zo groot mogelijk oppervlak moeten verdelen.
Ik weet niet meer exact hoeveel druk het weefsel kan hebben tot het schade oplevert, maar volgens mij was het iets van 110 gr/cm2 (pin me er niet op vast) en dat is dan de MAX, daar blijf je zonder zadel nooit onder.
Hier iets beter uitgelegd Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:41

Mara zit je met zo'n singel dan niet veel te veel naar achteren? Een longeer singel heeft aan de bovenkant en zijkanten een verbreed stuk, waar je dus niet kan zitten. Ik heb geloof ik ooit eens ergens gelezen of gehoord dat de rug achter de schoft het sterkst is, dus zou je daar ook moeten zitten zonder zadel. Of het klopt weet ik niet hoor..

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 12:45

basale natuurkunde/fysiologie kennis ?? Dat kan ook vertaald worden als??

Maar een zadel verdeeld de druk niet zo zeer, het is makkelijk voor de ruiter zn evenwicht. Als je zonder zadel op een paard zit zit je natuurlijk en evenwichtiger. de druk word verdeeld over de je hele zit vlak en als je gewoon in het midden zit zit je niet op de ruggen wervel. Je zit dan ook met je benen, daarmee houd je je vast, teminste ikke wel. doordat je natuurlijke zit heb je ook een verdeelde druk

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 12:46

je zit met een zadel ook vlak achter de schoft dus dat is dan het zelfde

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:49

Ja maar een zadel vedeeld de druk dus weer, dus dat kun je weer niet vergelijken

En mijn argument was juist dat je te vér achter de schoft zou komen te zitten als je een longeersingel of iets dergelijks gebruikt

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 12:50

als je zelf achter de schoft zit verdeeld je lijf ook de druk

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:53

Stendo schreef:
basale natuurkunde/fysiologie kennis ?? Dat kan ook vertaald worden als??

Maar een zadel verdeeld de druk niet zo zeer, het is makkelijk voor de ruiter zn evenwicht. Als je zonder zadel op een paard zit zit je natuurlijk en evenwichtiger. de druk word verdeeld over de je hele zit vlak en als je gewoon in het midden zit zit je niet op de ruggen wervel. Je zit dan ook met je benen, daarmee houd je je vast, teminste ikke wel. doordat je natuurlijke zit heb je ook een verdeelde druk

Maar de bedoeling van het zadelloos rijden is dus juist ontspanning en meegaan in de bewegingen van het paard. Dat bereik je niet door je benen vast te klemmen.
En... een zadel ( met boom dan ) verdeeld de druk wel degelijk.
En zonder zadel zitten is voor een mens juist niet natuurlijk. Het is juist een hele onnatuurlijke houding. Ben het met je eens dat het goed is voor je balans en onafhankelijke zit, maar het is dan wel weer een vereiste dat je goed mee kan gaan met de bewegingen van je paard. Anders hinder je je paard alleen maar.

En hoe zie jij dan de drukverdeling zonder zadel? Naar mijn idee is die er dus nl niet

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:56

Fysiologie is de werking van je lichaam en natuurkunde is.. nou ja.. natuurkunde.. Toegepast in dit topic dus gericht op druk verdeling, zwaartekracht (?) etc. ( ik was niet zo'n ster in natuurkunde )

Lees eens terug in het topic; dan kan je zien wat er wordt bedoeld met de natuurkunde. HC legt het duidelijk uit

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:00

je benen klem je alleen met de draf en galop anders val je er af. En of het nu wel of geen vereiste is om goed met de bewegingen van je paard mee te gaan was even buiten de order.

De druk verdeling zonder zadel is je kont ( plat gezegt) en een deel van je benen. Als je gaat draven houd je je vast met je benen door deze aan de drukken, je kunt dat zien als een soort van klemmen. en ga je gallopperen dan klem je nog meer vast om er niet vanaf te vallen. dus nemen je benen weer meer druk weg.

Ga een sop een stoel zitten, ik wet dat je niet recht op zit dus met een bolle rug. ga eens op een paard zitten, zonder zadel, je zit automatich met een bolle rus. op een stoel kun je je benen op de grond houden. (meestal) en bij een paard laat je ze afhangen. Dus weldegelijk natuurlijk. een mens zit namelijk niet recht op uit zijn eigen je zakt altijd in en ook al denk je van niet toch is het zo, dat kun je na vragen bij een fisiotherapeut. 95% van de mensen zitten ook al denken ze van niet onderuitgezakt ofzo. in iedergeval niet recht op

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:11

Je benen mogen nooit klemmen, dan druk je jezelf idd uit het zadel.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:14

Dat rechtop zitten is natuurlijk weer een andere discussie. Dat heeft simpelweg alles te maken met een correcte houding of niet. De bolle rug die veel mensen inderdaad aannemen bij het zitten is simpelweg een verkeerde houding. Wat wil je hier nou precies mee zeggen?

De reden dat ik het mee gaan met de bewegingen aanhaalde is wel degelijk van belang in deze discussie. Wanneer je gaan klemmen, zoals jij dus doet, ontspan je niet meer en kan je niet meer mee gaan met de bewegingen met als gevolg dat je je paard hindert en kan gaan stuiteren. Als jij eraf valt als je je benen niet kan klemmen is je zit simpelweg niet goed. Dit zeg ik niet om je aan te vallen of iets dergelijks, maar het hele eieren eten van het zadel loos rijden is een goede zit kunnen aannemen en dus kunnen ontspannen.

HEt nadeel van zadelloos is dat je méér druk op minder wervels hebt. Met een zadel heb je evengoed hetzelfde gewicht, maar wordt dit door de boom verdeeld over de rug en dus over meer wervels. Dat is wat hierboven bedoeld werd met de basale natuurkunde.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:17

Denk je maar eens in dat iemand heel hard op je rug duwt op één plaats. ( bijvoorbeeld met zijn duim ) Die druk voel je slechts op één plaats. Wanneer iemand nu iets van een plank of zo op je rug legt en met dezelfde druk gaat duwen, voel je de druk verdeeld over de plank en dus over een groter gedeelte van je rug. Dat is ( een beetje krom gezegd, ik ben niet zo goed in vergelijkingen ) een beetje hetzelfde principe als de drukverdeling met een zadel

* duikt even in haar natuurkunde geschiedenis om t beter uit te kunnen leggen
Laatst bijgewerkt door SuperSmurf op 08-01-08 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:24

nou ik weet het goed gemaakt ieder zn mening, ieder zn idee.
Ik ga niet een eindeloze dicusie aan over wie wat vind. en me constant zitten te verdedigen, omdat ik iets vind dat ik uit goede bronnen heb gehoord

Ik heb me er enigzins in verdiept, rond gevraagt bij mensen die orun en of deurne gedaan hebben en gediplomeerd zijn en daar rust mijn oordeel op. Ook heb ik diverse boeken uit de bibliotheek gehaald en bekeken.
Ieder zn mening en ieder zn oordeel. Mijn ervaring is dan ook dat paarden die soms zadelloos of compleet zadelloos gereden worden net zo lang mee gaan en met zo veel plezier en net zoveel presteren als paarden die met zadel worden gereden.