De werking van de paardenvacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: De werking van de paardenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:16

Nadya schreef:
Visconti schreef:
Ik vind het ook super mooi om te zien Haha! Maarja ik ben geloof ik één van de weinige, een glad velletje staat Visco zo wijverig, wintervacht staat hem gewoon heel stoer Tong uitsteken

Whahaha Haha! , ik krijg ook altijd van die reacties in het voorjaar als zijn vacht verdwenen is ('wat is 'ie mooi zo'), maar ik vind hem in wintervacht eigenlijk veel aandoenlijker en stoerder. Nagelbijten / Gniffelen
Geef mij die teddyberenvacht maar, hoor. Vork

Vind ik ook. Haha! Vind hem zo lief eruit zien met die dikke zachte vacht. Haha! Veel leuker dan in zijn zomervacht. Clown

Mijn draver blijft deze winter voor het eerst 24/7 buiten en ook meteen zonder deken. Hij staat nu in een wei met veel gras en krijgt voor de nacht een halve baal hooi. Heb wel een goede ongevoerde regendeken voor als het echt dagen achter elkaar regent, gewoon voor de zekerheid. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:51

Nina_rex schreef:
Mijn draver heeft vroeger voordat ik hem kocht jarenlang 24/7 buiten gestaan zonder iets (deken, beslag, krachtvoer, stal...). Niet uit 'natural' overwegingen, maar omdat er gewoon 's winters niks mee gedaan werd en dit was het gemakkelijkste en goedkoopste. Clown Maar de pony's werden nooit ziek of wat dan ook. Wel zijn er in die periode 2 oudere pony's gestorven, dat had met wat meer zorg wellicht uitgesteld kunnen worden.

Maargoed, mijn paardje is dus echt geen bibberaar. Maar de laatste jaren wordt hij rillerig bij guur weer (regen, koude wind), vooral als er een plotselinge omslag is van heel warm naar heel guur weer (zoals vorig jaar begin augustus). Hij gaat bibberen, staat ineengedoken en krijgt stijve en pijnlijke rugspieren. Als ik niet oplet verkrampt hij helemaal. Misschien komt het door zijn leeftijd (tegen de 25), wie weet.
Dus... geen gezeur, ademend regendekentje erop en probleem opgelost. Pling Daar kun je heel moeilijk over doen maar daar heeft niemand iets aan. Knipoog

Je moet inderdaad ook naar de leeftijd van je paard kijken, hoor Ja . Mijn vriendin's paardje is alweer 35 jaar, heeft ook bijna haar hele leven lang buiten gestaan zonder deken, maar de laatste 10 jaar staat ze 's winters met deken op, hoor. Ze wordt niet geschoren, maar het beestje heeft het anders gewoon koud. Overigens gaat die oude merrie ook 's nachts op stal in de winter en ik begrijp dat heel goed. Ik vind dat je altijd naar het individuele paard moet kijken namelijk.

Mijn eigen 24/7 buitenpaard is jong, heeft een giga teddyvacht en kan wel wat hebben, maar ik laat hem ook niet dagenlang onbeschermd in de extreme regen staan. Er zijn wel struiken en bomen e.d. in het land, maar die bieden 's winters ook niet zo heel veel beschutting. Voor die dagen heb ik ook gewoon een ongevoerde regendeken liggen. Hij doet het er prima op en heel vaak komt het niet voor dat 'ie 'm draagt...... Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:39

Over vachtstructuur: wij hebben hier een pony met een teddyvacht waar je u tegen zegt, maar die staat als al in september bij de eerste regen te rammelen van de kou.
Wat het is? Weinig vet, te weinig dekharen?
Geen idee maar hij gaat wel binnen.

Mijn bloedmerrie krijgt van die harde, gevoelige rugspieren van de regen, hup deken op. Knipoog

Ik ben in principe voor buiten en zoveel mogelijk bloot, maar niet ten koste van het paard omdat de eigenaar nou eenmaal vindt dat ie daar best tegen kan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:40

eens even dit topic doorgelezen,
ik bedacht me vandaag net, als ik weer een pony zal hebben, dat het dan echt weer een buitenpony zonder dekens enzo gaat worden hoor!
ik mag het misschien niet zeggen.. maar ik vind dekens zo'n gedoe.
dekens worden nat en vies, de paarden kunnen niet meer lekker kroelen want de deken zit in de weg, en even poetsen betekend eerst de hele deken eraf halen enzo..
nee, doe mij maar een lekkere wintervacht, af en toe de hasrde borstel erover als pony droog is,en dan in de winter maar alleen stap buitenritjes maken, prima toch?
ik ben ook niet anders gewend, heb de eerdere pony's altijd buiten gehad en zonder deken..
en idd, hoeveel het ook regent, de huid blijft wel droog!
ik wen een pony dus veel liever aan zonder deken buitenstaan met wintervacht, dan dat er een deken op ligt, dag in dag uit, voor het geval dat.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:24

randalinpony schreef:
Over vachtstructuur: wij hebben hier een pony met een teddyvacht waar je u tegen zegt, maar die staat als al in september bij de eerste regen te rammelen van de kou.
Wat het is? Weinig vet, te weinig dekharen?

Als paarden ouder worden is de vacht wel dikker, maar meestal wel slechter waterdicht...
Of de regen komt op z'n huid omdat hij idd te weinig huidvet heeft, denk ik Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:28

Maanling schreef:
Laatst las ik in een dekentopic: ja, ik leg nu die en die deken op want ik vind het nu echt wel koud buiten!

Dan gaan mijn haren recht overeind staan… feit dat een mens het wat koud vindt wilt nog niet zeggen dat het koud is voor paarden. Werkelijk. Ik heb me met moeite kunnen inhouden om te reageren.

En weet je hoeveel mensen dat niet beseffen. Dat is gewoon schrikbarend

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:38

door een deken kunnen ze de haren ook niet rechtop houden, dus tegen de kou helpt het ook niet persé, dat kunnen ze zelf wel reguleren.
een deken zorgt alleen voor een minder dikke vacht, en dat ze droog blijven.. (aan de buitenkant, want droog blijven ze in de regen zelf ook wel, op de huid)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:50

Marigold schreef:
door een deken kunnen ze de haren ook niet rechtop houden, dus tegen de kou helpt het ook niet persé, dat kunnen ze zelf wel reguleren.
een deken zorgt alleen voor een minder dikke vacht, en dat ze droog blijven.. (aan de buitenkant, want droog blijven ze in de regen zelf ook wel, op de huid)

Nee, dat is niet de enige functie van een deken. Wij hebben drie paarden, een welsh cob van 5, een kwartje van 10 en een NewForest/arabiertype kruising van 20. De welsh cob heeft een vacht waar je geen deken oplegt, een hele dichte vacht met gladde dekharen, niet opvallend lang, maar het houdt kou en vooral ook water van de huid af. De kruising heeft altijd zonder deken kunnen doen, krijgt nu bij echt natte dagen en als ze na het werk nog in de wind of motregen naar buiten gaat een deken op. De vacht houdt water en kou niet meer goed van de huid af. Let wel, met 10 graden vorst en rustig weer loopt zij wel bloot buiten, die kou kan ze goed aan met haar vacht. Kwartje heeft een korte, maar goed uitziende wintervacht en blijkt koude rugspieren te krijgen zonder deken. We hebben het geprobeerd zonder deken, maar hij heeft er echt last van. Hij heeft nu permanent een deken op en is daar zeer tevreden mee. Drie paarden, die dus alledrie een eigen dekenbeleid nodig hebben. Let wel, het kwartje kenden we al een paar jaar voor we hem kochten en had altijd zonder deken gelopen, dus wij gingen ook uit van zonder deken bij hem. Dat het in de praktijk anders loopt, kun je het paard niet de dupe van laten worden. Ik zou ook liever zonder dekens doen, maar als de paarden het nodig hebben, dan krijgen ze gewoon een deken op. En bij aankoop van een paard zal de vacht nooit de bepalende factor zijn voor mij, dat is primair het karakter en daarna gezondheid en of die gezondheid met of zonder deken is, is niet bepalend voor mijn besluit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:57

Natuurlijk moet je gewoon altijd uitgaan van het beste voor het paard. Maar dit vereist wel dat er over de situatie nagedacht wordt. In bovenstaande reaktie blijkt dat elk paard zijn eigen 'beleid' nodig heeft en dat krijgen ze dan ook. Feit dat bij één van de paardjes het beleid moet zijn: fulltime deken maakt dan verder ook niet uit.

Maar in 99% van de gevallen wordt er helemaal niet nagedacht en hadden alle drie de paardjes gewoon klakkeloos een deken opgekregen 'want dat doet iedereen toch' en/of 'anders moet ik zoveel poetsen' en/of 'ik heb toch ook een winterjas aan want het is koud joh!'.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:01

Zeeuwtje68 schreef:
Maanling schreef:
Laatst las ik in een dekentopic: ja, ik leg nu die en die deken op want ik vind het nu echt wel koud buiten!

Dan gaan mijn haren recht overeind staan… feit dat een mens het wat koud vindt wilt nog niet zeggen dat het koud is voor paarden. Werkelijk. Ik heb me met moeite kunnen inhouden om te reageren.

Ik snap precies wat je bedoeld, een paard is niet gemaakt om een deken te dragen!

helaas heeft de arabier hier op stal het echt nodig...
Hij is voor dood afgeschrteven geweest na 2x droes en longonsteking, hij is weer opgelapt in een kliniek
En moét nu met een deken staan bij nat en waaierig weer.

En de eerste de beste die zegt dat dit niet klopt, mag hier zelf even komen kijken Lachen

dus het verhaal van '' een paard is niet gemaakt een deken te dragen'' klopt niet hélemaal

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:25

Jolliegirl schreef:
Hij is voor dood afgeschrteven geweest na 2x droes en longonsteking, hij is weer opgelapt in een kliniek

En de eerste de beste die zegt dat dit niet klopt, mag hier zelf even komen kijken Lachen

dus het verhaal van '' een paard is niet gemaakt een deken te dragen'' klopt niet hélemaal

Ach, het is maar hoe je het wilt bekijken. Als je het goed "natural" wilt doen, dan laat je een roedel wolven los in die wei en wordt zo'n paard opgeruimd. Maar dat wordt dan toch ook weer niet als optie gezien, gek hè? Extreme duivel

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:28

al zou ik dat bij een ander paard doen.. die worden ook opgegeten.
Ahoewel ik gok dat deze man erg hard zal vechten en trappen om zijn terrein te verdedigen, de schapen en honden vliegt hij ook aan.

het punt hier is 'm, als wij deze heer die momenteel zelfs niet helemaal goed is, zonder regendekje buiten zetten ( 0 grams) dat hij dan binnen no time aan het hoesten is, en een longonsteking te pakken heeft.

Wil je dit, als je dat simpel kan oplossen met een dekje? nee, de echte paardenvriend help een paard dan even een handje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:33

Jolliegirl schreef:

Je hebt het nu over een dier wat niet helemaal gezond en sterk is. Dat vind ik persoonlijk weer een heeeeeeel ander verhaal Knipoog . Net als met oudere paarden. Maar als ik zie dat er bij ons op stal pony's in de bloei van hun leven dik ingepakt staan, vind ik dat maar triest. Het valt me ook op dat die beestjes vaker ziek zijn dan de andere paarden, die zonder deken (en al helemaal degenen die het hele jaar door buiten) staan. Ja

Overigens ken ik ook gezonde Arabieren die het zonder deken prima doen op het land, hoor.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:34

Oke, op die manier, ik snap het Lachen
je hebt wel gelijk dat ze vatbaarder zijn (de jonge pony's met dek) omdat ze zichzelf niet warm hoeven te houden, en het dus ook niet doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:36

Jolliegirl schreef:
Ahoewel ik gok dat deze man erg hard zal vechten en trappen om zijn terrein te verdedigen, de schapen en honden vliegt hij ook aan.

het punt hier is 'm, als wij deze heer die momenteel zelfs niet helemaal goed is, zonder regendekje buiten zetten ( 0 grams) dat hij dan binnen no time aan het hoesten is, en een longonsteking te pakken heeft.

Wil je dit, als je dat simpel kan oplossen met een dekje? nee, de echte paardenvriend help een paard dan even een handje.

Tja, mij zul je er niet over horen, klinkt als een tierig ventje waar je nog veel plezier mee kunt hebben Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:38

Waratje schreef:
Ach, het is maar hoe je het wilt bekijken. Als je het goed "natural" wilt doen, dan laat je een roedel wolven los in die wei en wordt zo'n paard opgeruimd. Maar dat wordt dan toch ook weer niet als optie gezien, gek hè? Extreme duivel

Wat heeft een roedel wolven nou weer te maken met het feit dat sommige mensen hun paard zo natuurlijk mogelijk willen houden? Verward Daarbij denk ik dat in het wild de wolven vooral de zwakkere, kwetsbare dieren opeten. Of heb ik dat verkeerd? Ik word zo moe van dat eeuwige gezeur over het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden in ons land.Slapen

'Waarom zit je er dan op?' 'Waarom laat je geen roedel wolven los'.... Blablabla..... Rolleyes

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:41

Waratje schreef:
Jolliegirl schreef:

Tja, mij zul je er niet over horen, klinkt als een tierig ventje waar je nog veel plezier mee kunt hebben Haha!

Mwha. hij is met pensioen, en slijt zn daagjes n beetje nu.
we hopen dat hij van t zomer weer opknapt, hij vermagerde opeens sterk, en kom nog niet echt denderend weer aan.
Doe afentoe beetje rennen met hem door het land en borstelen, meer niet Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:42

Nadya schreef:
Waratje schreef:

Wat heeft een roedel wolven nou weer te maken met het feit dat sommige mensen hun paard zo natuurlijk mogelijk willen houden? Verward Daarbij denk ik dat in het wild de wolven vooral de zwakkere, kwetsbare dieren opeten. Of heb ik dat verkeerd? Ik word zo moe van dat eeuwige gezeur over het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden in ons land.Slapen

'Waarom zit je er dan op?' 'Waarom laat je geen roedel wolven los'.... Blablabla..... Rolleyes

Precies, lees nog even terug in welke context ik dat heb geschreven Frusty

Citaat:
Mwha. hij is met pensioen, en slijt zn daagjes n beetje nu.
we hopen dat hij van t zomer weer opknapt, hij vermagerde opeens sterk, en kom nog niet echt denderend weer aan.
Doe afentoe beetje rennen met hem door het land en borstelen, meer niet

Dat seniorenvoer van Subli deed het vorige winter erg goed bij een oud paard bij ons op stal, misschien een optie om te bekijken?
En ook al is hij met pensioen, kun je toch nog plezier van zo'n dier hebben?
Laatst bijgewerkt door Waratje op 30-11-07 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:44

Jolliegirl, bij ons staat een Arabier x New Forest die jarenlang buiten heeft gestaan zonder deken. Ze is inmiddels 35 jaar (bijna 36) en staat 's winters overdag buiten met dikke, waterdichte deken en 's nachts op stal (ook als het echt slecht weer is). Als het in de stal koud wordt, krijgt ze ook wat extra's om. Kijk, gezien haar leeftijd snap ik dat prima. Ondanks mijn 'natural' manier van denken. Ik heb daar dan ook geen problemen mee.

Overigens doe ik mijn buitenpaard bij extreme dagenlange regenval met storm e.d. 's winters ook een ongevoerde regendeken op, hoor. Kou kan 'ie prima hebben, buien ook, wind ook, maar die extreme buien met enorme kou, zoals soms voorkwam in de winter van 2006/2007, dan even een paar dagen een dekentje erop. Werkt prima zo.
Gelukkig komt dat minder voor dan je denkt en ligt die dure Bucas meer te vergaan in mijn zadelkast. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:45

Waratje, sorry, heb geen tijd om alles te lezen (ben tig dingen aan het doen en moet zo stoppen met bokken).
Bedoelde je het andersom dan? Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:46

Nadya schreef:
Jolliegirl, bij ons staat een Arabier x New Forest die jarenlang buiten heeft gestaan zonder deken. Ze is inmiddels 35 jaar (bijna 36) en staat 's winters overdag buiten met dikke, waterdichte deken en 's nachts op stal (ook als het echt slecht weer is). Als het in de stal koud wordt, krijgt ze ook wat extra's om. Kijk, gezien haar leeftijd snap ik dat prima. Ondanks mijn 'natural' manier van denken. Ik heb daar dan ook geen problemen mee.

Overigens doe ik mijn buitenpaard bij extreme dagenlange regenval met storm e.d. 's winters ook een ongevoerde regendeken op, hoor. Kou kan 'ie prima hebben, buien ook, wind ook, maar die extreme buien met enorme kou, zoals soms voorkwam in de winter van 2006/2007, dan even een paar dagen een dekentje erop. Werkt prima zo.
Gelukkig komt dat minder voor dan je denkt en ligt die dure Bucas meer te vergaan in mijn zadelkast. Haha!

Tof dat jij als natural er niet zo'n big problem van maakt, ik denk ook redelijk natural, maar doe vooral aan rangorde dingen enzo Lachen grondwerk.
Vind het jammer dat sommige naturals direct boos worden als je een zwak paard een deken omdoet
En dna niet bokt, maar mensen die ik IRL ken.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:49

Ik vind het genot om naar mijn paardjes te kijken terwijl ze in de regen staan. Die heerlijke wintervacht, die zo prachtig mooi is, regelt het zó goed! Echt toppie. Die 2 foto's op pagina 1: zó mooi. Dat systeem. Lovers

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:54

Jolliegirl, ik vind dat je ten alle tijde gewoon goed naar een paard moet kijken Lachen . Bij zieke, oudere en kwetsbare dieren is het gewoon een heel ander verhaal. In de natuur gaan de kwetsbare paarden vrij vroeg dood, ze halen die hoge leeftijden niet eens. Maar de meeste gedomesticeerde paarden met dekens hebben meer te maken met de mens erachter. Je zou eens moeten zien hoeveel pony'tjes/paarden bij ons nu 24/7 op stal staan met dekens. Helemaal ingepakt. Echt belachelijk.

Vorig jaar moest ik voor de winter steeds aanhoren hoe zielig die van mij wel niet was zonder deken (die van mij staat 24/7 buiten op dezelfde stalling). En 'oooooh, wat is 'ie toch vies' (als ik hem uit het land haalde). Tja, het is een paard. Clown Het zou hem wat hoe schoon/vies 'ie is. Clown Knipoog

Ik ben volgens de maatstaven op bokt een behoorlijk natural persoon, maar ik vind echt dat je naar het dier moet kijken. Dit oude beestje van bijna 36 is van een vriendin van mij. Bij mijn paard staat overigens ook een Shetlander van in de 30 in de kudde. Zonder deken. Ik ben benieuwd of zij de winter haalt, want ze is echt oud aan het worden en haar vacht ziet er beroerd uit. Helaas is ze niet van mij, want ik zou haar ook 's winters in de koude, natte nachten binnen zetten. Het is gewoon een ander verhaal met zo'n oud besje. Maar ja, da's mijn mening. Wie weet vallen daar weer naturals overheen en dat mogen ze, hoor. Haha! Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 30-11-07 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:56

ben het helemaal met bovenstaand eens hoor Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:59

Nadya schreef:
Waratje, sorry, heb geen tijd om alles te lezen (ben tig dingen aan het doen en moet zo stoppen met bokken).
Bedoelde je het andersom dan? Lachen

Om het even uit te spellen: als je zo'n paard hebt als dat arabiertje waar Jolliegirl het over heeft heb je drie opties. 1. een dekentje opleggen, is de simpelste methode waarbij je nog plezier hebt van het paard, 2. het zonder deken laten lopen en dus ziek laten worden en creperen, is niet echt paardvriendelijk, 3. het dier afmaken (al dan niet door die roedel wolven), want liever dood dan een onnatuurlijk dekentje op. Ik mag hopen dat ieder weldenkend mens optie 1 kiest, maar zoals sommige mensen strakke uitlatingen doen (met name op een andere site) zou het voor hen geen optie zijn en vraag ik me dus af wat hun keuze dan is en om heel eerlijk te zijn vrees ik dan voor optie 2.
Het was me al bekend dat jij niet zo star bent, dus je hoeft je niet aangesproken te voelen..... Tong uitsteken