Vee arts: "Boxrust" - Wel/niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Vee arts: "Boxrust" - Wel/niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:11

maar.. (en nu verwijt ik niemand, voor de duidelijkheid Knipoog ) hoe kan het dan dat er zoveel paarden compleet uit het lint gaan van in de stal staan?
Mijn paarden staan ook gewoon op stal en heel soms meer dan 24 uur als het weer te slecht is. Ik heb zowel een 2 jarige als een drukke arabier,maar die staan heel rustig in de stal. altijd..
Ik ben absoluut voor weidegang, de mijne staan in principe dag in dag uit minimaal 12 uur op de weide, of er moet echt tijdgebrek zijn of extreem slecht onweer wil ik ze binnenhouden
maar zelfs als ik ze moet binnenhouden zoals toen met ons rijpaard de blessure, dan blijven ze rustig op stal.
Hoe kan het dat de paarden van iedereen hier flippen en de mijne niet?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:35

als ik jou verhaal zo lees, staan ze dus met zijn tweeen binnen? dan zijn de meeste paarden hier denk ik ook rustiger. maar het probleem is dat als je paard binnen moet blijven vanwege een blessure de rest wel gewoon naar buiten gaat en je paard dus alleen binnen staat. en dan gaan ze zo uit hun dak.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:43

Lowara schreef:
maar.. (en nu verwijt ik niemand, voor de duidelijkheid Knipoog ) hoe kan het dan dat er zoveel paarden compleet uit het lint gaan van in de stal staan?
Mijn paarden staan ook gewoon op stal en heel soms meer dan 24 uur als het weer te slecht is. Ik heb zowel een 2 jarige als een drukke arabier,maar die staan heel rustig in de stal. altijd..
Ik ben absoluut voor weidegang, de mijne staan in principe dag in dag uit minimaal 12 uur op de weide, of er moet echt tijdgebrek zijn of extreem slecht onweer wil ik ze binnenhouden
maar zelfs als ik ze moet binnenhouden zoals toen met ons rijpaard de blessure, dan blijven ze rustig op stal.

omdat jouw paard misschien een heel ander karakter heeft dan de mijne???? noem maar een dwarstraat

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:35

en buiten het karakter om, ik het niet eens een raar idee vind, zeker niet als paarden het van jongs af aan gewend zijn lekker buiten te staan.

bij mijn paard ligt het aan bovenstaande en ik het vertik een paard zo lang op stal te laten staan en ze er dus nooit aan zal wennen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:11

maar.. ook alleen staan ze hier allemaal rustig. ik heb er 3, maar kan ze allemaal alleen op stal/in de weide achterlaten. Qua karakter, ik heb hier alles gehad, van rustige Tinker tot knettergekke arabier of KWPnér, maar nooit geen last gehad van flippende paarden.
op dit moment heb ik 4 dieren in de weide staan waarvan 1 elke nacht alleen achterblijft ( tijdelijk, andere pension dieren zijn weg nu). geen gehinnik of aan het rennen als die 3 van mij worden opgehaald voor de nacht, ze kijkt een keertje op als ze komen of weggaan en dat is het.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:21

Mijn pony is afgelopen vrijdag voor de tweede keer ingespoten. Ik mocht haar na de eerste keer inspuiten in beide hoefgewrichten gewoon op het land zetten. Echt ontzettend gek doet ze niet. Alles is goed gegaan.

Nu is ze afgelopen vrijdag weer ingespoten, nu in haar knie. Ik mocht al een stukje draven met haar nu ( peesblessure) maar moest nu, door het inspuiten even nog een week stappen. Ze staat nu niet meer op het land, ik kon haar daar niet goed stappen met haar pees. Maar nu op stal staat ze wel veel buiten in de paddock en stap ik lekker veel met haar. Mocht ook van de DA, mits ze lekker rustig deed.

Ik ben trouwens ook in Bodegraven geweest.

(Waar is hij trouwens ingespoten? Of heb ik er overheen gelezen)

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:36

Nou Jet ik zou hem echt niet 3 dagen op stal zetten. Daarna is het een bommetje ook al wandel je elke dag wel met hem aan de hand, dan gaat hij tekeer in de wei en dan hebben die 3 dagen rust geen zin gehad hoor.

Was met Tjitse ook zo, heb hem 2 weken op stal gehad 24/7 en alleen 20 min per dag wandelen. Steigeren, bokken, lostrekken enz.. en dan alsnog gek doen. Heb hem daarna gewoon weer hele dag in de paddock gezet, één keertje gek doen en daarna gewoon rustig. Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:18

Lowara schreef:

Omdat die van jou al murwm zijn van het op stal staan. Ze hebben zich overgeven.
dat heb ik toen ook gezien bij mijn paard die toen 4 weken op stal moest...op een gegeven moment geven ze zich over.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:37

Arabesk schreef:
bokken en rennen kunnen ze ook niet in een klein stukje weide en bovendien paarden die gewend zijn 24/7 buiten te staan zijn over het algemeen vooral druk bezig met.... grazen Cool

Lol, dat had je mijne toendertijd moeten vertellen toen ie met een knieverstuiking stond, ging op drie benen, bokkend en springend, op zijn stukje van 4x4.

Ontopic, over het inspuiten en boxrust: als ik me niet vergis, hang me er niet aan op, verslappen door de inspuiting de weke delen, met alle risicos van dien. Vandaar dat er boxrust voorgeschreven wordt omdat echt gecontroleerde beweging heel belangrijk is.

Paard van mn stalgenoot heeft het gehad, ingespoten in het hoefgewricht, stappen en paard begint te dribbelen en beetje te springen, hoefbeen gekanteld.

Dat kan dus het resultaat zijn van eerste paar dagen niet rustig aan doen.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:45

Miro moest 2 jaar geleden op stal blijven, mocht wel met hem stappen op het verharde maar hij mocht niet het land in. Hij had een kleine beschadiging aan zijn hoefbeen. Ik vond het zielig voor hem dat hij in zijn uppie binnen moest staan terwijl alle andere paarden buiten in het land liepen. Ik heb toen tegen de DA gezegd dat ik hem toch in het land ging zetten en dat het dan maar wat langer duurde voor hij genezen was. Ik heb liever een maandje meer een vrolijk paard op het land dan dat hij ongelukkig binnen staat te weven. Is allemaal goed gekomen Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:08

Over het inspuiten van gewrichten kan ik niet zo veel zeggen, geen verstand van.
Wat boxrust betreft...Vorig jaar is een veulen een hek ingelopen en had een wond aan zijn schouder waar een volwassen VA met zn hele hand inpaste. Is geopereerd en weer netjes aan elkaar geplakt. Vervolgens moest het beestje officieel drie weken boxrust hebben, dus de volledig gezonde moeder (veulen was 1.5 maand) ook. En dat midden in een hete zomer (gemiddeld 33 graden).
Toen hebben we, in samenspraak met de VA, een stuk voor de stal met lint afgezet, zodat ze iig even een frisse neus konden halen. Waar het om ging was dat het veulen geen gekke bewegingen zou maken. Na een week hebben we ze op een klein afgezet stukje land gezet en na nog een week mochten ze in de bak. Met drie weken was het veulen weer gezond verklaard door de VA en tegenwoordig (1 jaar later) zie je alleen nog maar een dun streepje lichtere vacht. Was de VA er niet mee eens geweest dan hadden we, denk ik, ook wel een soort tussenoplossing gezocht.
Ik ben in principe geen voorstander van boxrust, ik wil wel per geval weten waarom een paard boxrust zou moeten krijgen zodat je een oplossing kunt bedenken die het paard en zijn (geestelijke) gezondheid zo min mogelijk aantast.
Wat de kennis van VA en DA aangaat, tja... Een diploma zegt imo ook niet alles. Niet dat ze er geen verstand van hebben, wil ik ook niet zeggen, maar je blind staren om de 'helende vermogens' van VA lijkt me ook niet goed, gewoon een beetje kritisch blijven kijken.
Ik denk dat het verstandig is om altijd je eigen gevoel erbij te houden evenals het verstand dat je van je eigen dieren hebt en dat te bespreken met de VA als je het niet eens bent met de behandelmethodes of diagnoses.