Longeren jong paard? (2,5 (3) jaar)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Longeren jong paard? (2,5 (3) jaar)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:35

dat zijn ze toch nu ook niet als ze op de hk komen?
hij zou gewoon in de loop van de zomer kunnen gebeuren zodat het paard ggk is voor het jaar erop, dan worden de paarden ook op een latere leeftijd beoordeelt en dat komt de meesten alleen ten goede. Zoals ze nu beoordeelt worden zijn de meesten nog te jeugdig om zich goed te kunnen laten zien.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:52

Afgelopen winter (2006) hadden wij ook een hengstje voor de keuring, en die izjn we in september gaan trainen en volgens mij is hij er geen haar slechter door geworden! Zag er goed uit, goed in zn vel, wilde graag werken en werd niet overvraagd maar op een correcte manier getraind. En dit wil niet zeggen dat ie niet in de touwtjes liep want ja wel hij had én een bit in én een singel om én touwtjes eraan én hij doet het nu keurig onder het zadel! Terwijl onze merrietjes een Rhodium en een OO-Seven tot aan de merriekeuring alleen maar gelongeerd zijn met de touwtjes. De Rhodium is nu 2 maanden zadelmak en de OO-Seven nu 3 weken! Dus er wordt echt wel naar het paard gekeken, en oh ja, we maken ze nu ook klaar voor de VSN en Pavo-Cup en al dat soort dingen dus ze worden ook zeker getraind, en als ik goed naar ze kijk doen ze het alle 3 even goed en loopt er geen een achter in ontwikkeling of kampt er ook geen een met blessures!
@anneliesdj als jij in de zomer de hengsten wil hebben, lijkt je dit een goed idee met allerlei hengstige merries overal? en wanneer zou je graag de merries hebben dan? In de winter als ze allemaal drachtig staan? Áls er wat gedaan moet worden, dan moeten ze de hengsten met 3,5 jaar aanleveren en niet met 2,5 jaar!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:03

er zou idd ook aangeleverd kunnen worden met 3,5 jaar ipv 2,5 maar dan moeten daar wel regels voor komen.

En ik heb niet gezegd dat het niet goed is om een jong paard te trainen, ik ben er juist een voorstander van.
Ik vind het alleen een slechte zaak dat die hengsten met 2 jaar spieren moeten kweken, met 2,5 jaar op de keuring komen en daarna meteen ook ingereden worden omdat ze gereden moeten zijn voor het verrichtingsonderzoek. Zo'n paard is dus vanaf zijn 2e jaar meteen flink aan de slag.

Ook een oplossing zou zijn om in de nazomer/herfst de hengsten te keuren die dan 3 jaar zijn, dus het jaar erop 4 worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:23

Tanja schreef:
Joto schreef:
De een vindt het slecht voor de benen want! het is bewezen.
Maar als ze in de wei een gekke bui hebben bokken en vliegen ze ook, en maken ze nog korte bochtjes vaker achter elkaar.

Brand los!

In de wei maken ze idd wel gekkere sprongen maar vergeet niet dat dit in vrijheid gebeurd, dat is heel wat anders dan aan een lijn gedwongen op 1 cirkel te moeten lopen. Je ziet een paard in de wei ook niet constant op dezelfde cirkel lopen dus eigenlijk vind ik dit een hele foute vergelijking.

Wat je zelf aangeeft, 10 minuten longeren 1x per maand dat vind ik weer geen probleem voor een 2.5 tot 3 jarige. Ik vind het belangrijk dat een paard jong een beetje basis kan leren, dan rust krijgt, tussendoor nog wat bevestigd wordt en na 3.5 pas voorzichtig verder gaat leren (en persoonlijk zou ik zelfs nog langer wachten met het echte werk)

Inderdaad, in de wei maken ze ongedwongen ongeforceerde bewegingen!
Dat maakt ook het verschil.
ik vind 10 minuten ook niet erg hoor eenz in de zoveel tijd.
Mijn 2,5 jarige zou dat denk ik nu ook wel aankunnen.
Maar ik begin daar niet aan.
Waarom niet?
Simpel, als ze 2,5 zijn doe ik ze een paar keer los in de bak ik ga in het midden staan met een longeerzweep en laat m lopen en zeg daarbij ook de commando's van stap en draf.
Als ik dan ga longeren als ze 3 zijn hebben ze het vaak binnen 2 a 3 minuten helemaal goed door.

Waarom zou ik dan al zo vroeg beginnen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:25

anneliesdj schreef:
er zou idd ook aangeleverd kunnen worden met 3,5 jaar ipv 2,5 maar dan moeten daar wel regels voor komen.

En ik heb niet gezegd dat het niet goed is om een jong paard te trainen, ik ben er juist een voorstander van.
Ik vind het alleen een slechte zaak dat die hengsten met 2 jaar spieren moeten kweken, met 2,5 jaar op de keuring komen en daarna meteen ook ingereden worden omdat ze gereden moeten zijn voor het verrichtingsonderzoek. Zo'n paard is dus vanaf zijn 2e jaar meteen flink aan de slag.

Ook een oplossing zou zijn om in de nazomer/herfst de hengsten te keuren die dan 3 jaar zijn, dus het jaar erop 4 worden.

Dat zou ik ook helemaal niet erg vinden.
Vind de hengsten nu vaak nog zo puppy achtig...
En vaak als ik ze een jaar later weer zie zien ze er veel beter uit!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:27

ook mede daarom, veel hengsten krijgen als commentaar dat ze nog te jeugdig zijn. Dat lijkt me niet vreemd als je bedenkt dat ze pas 2,5 zijn als ze op de keuring komen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:44

Maar er is een verschil inderdaad tussen echt longeren (intensief trainen) en inderdaad het paard loslaten in de bak, wat Daantje zegt.
Ik ben ervoor om op 2,5 als te beginnen maar dan enkel het leren van de commando's en niet langer dan 10 minuten. De paarden zijn gewoon echt nog baby's en geven vanzelf aan wanneer de concentratie 'op' is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:06

Precies en om ervoor te zorgen dat ik een makkelijk en relaxt paard heb als ik hem wil inrijden begin ik dus meestal al op 2,5 jarige leeftijd.
Rustig longeren, bitje in, elastisch singeltje om, commando's leren enz maar ik doe er nog GEEN bijzet oid aan.
Overigens gaan bij mij de jonge paarden ook al af en toe mee als handpaard bij een buitenrit, mee naar de manege(ook al staan ze maar gewoon even vast op de poetsplaats), stukken wandelen enz.
En allemaal om het paard vertrouwd te maken met van alles en nog wat. Zodat hij niet als 3 jarige ineens voor het eerst een zadel op krijgt én in de trailer staat én in de manege komt én een auto ziet enz. Dat zijn veel te veel indrukken in veel te korte tijd, ik spreid het liever.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:16

ik heb nu een pony van 2 jaar en 3 maanden(bijna 4), en daar doe ik af en toe spelenderwijs 10 miuten stappen en draven in totaal, zodat hij al wel kent wat ho is enzo.
dat doe ik 1x in de 3/4 weken

pas als hij 3 is, begin ik er pas echt aan(longeren, zadeltje op)
wel krijg hij af en toe nu hoofdstelletje aan, als ik hem aan het poetsen ben, dat is ook ongeveer 1x in de maand

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:30

Overigens; stemcommando's zijn niet altijd even handig.
Ik heb een Arabier staan die liever lui is dan moe en zodra je hoo zegt gaat ie bijna letterlijk in de ankers.
Was ik laatst aan 't rijden(draven) en maakt ie een overwachtste beweging waardoor ik mijn evenwicht wat verloor, zegt iemand langs de bakrand meteen 'hoo', paard in de ankers, ik zat half op zijn nek...
Kan dus ook nadelen hebben.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:08

Nagelbijten / Gniffelen , hahaha Annelies, dat is niet zo mooi. Hij luistert in ieder geval wel goed Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:34

Noah2006 schreef:
Nagelbijten / Gniffelen , hahaha Annelies, dat is niet zo mooi. Hij luistert in ieder geval wel goed Haha!

Maar wel vervelend als mensen langs de bakrand zich er dan mee bemoeien, je zou maar op concours zijn en iemand vind dat je paard te hard loopt...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:08

Oh jee.. nou inderdaad daar moet je ook niet aan denken wat er dan gaat gebeuren, sta je mooi voor aap. Lachen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:27

hahah neej dat komt niet goed