Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tanja schreef:Joto schreef:De een vindt het slecht voor de benen want! het is bewezen.
Maar als ze in de wei een gekke bui hebben bokken en vliegen ze ook, en maken ze nog korte bochtjes vaker achter elkaar.
Brand los!
In de wei maken ze idd wel gekkere sprongen maar vergeet niet dat dit in vrijheid gebeurd, dat is heel wat anders dan aan een lijn gedwongen op 1 cirkel te moeten lopen. Je ziet een paard in de wei ook niet constant op dezelfde cirkel lopen dus eigenlijk vind ik dit een hele foute vergelijking.
Wat je zelf aangeeft, 10 minuten longeren 1x per maand dat vind ik weer geen probleem voor een 2.5 tot 3 jarige. Ik vind het belangrijk dat een paard jong een beetje basis kan leren, dan rust krijgt, tussendoor nog wat bevestigd wordt en na 3.5 pas voorzichtig verder gaat leren (en persoonlijk zou ik zelfs nog langer wachten met het echte werk)
anneliesdj schreef:er zou idd ook aangeleverd kunnen worden met 3,5 jaar ipv 2,5 maar dan moeten daar wel regels voor komen.
En ik heb niet gezegd dat het niet goed is om een jong paard te trainen, ik ben er juist een voorstander van.
Ik vind het alleen een slechte zaak dat die hengsten met 2 jaar spieren moeten kweken, met 2,5 jaar op de keuring komen en daarna meteen ook ingereden worden omdat ze gereden moeten zijn voor het verrichtingsonderzoek. Zo'n paard is dus vanaf zijn 2e jaar meteen flink aan de slag.
Ook een oplossing zou zijn om in de nazomer/herfst de hengsten te keuren die dan 3 jaar zijn, dus het jaar erop 4 worden.

, hahaha Annelies, dat is niet zo mooi. Hij luistert in ieder geval wel goed
Noah2006 schreef:, hahaha Annelies, dat is niet zo mooi. Hij luistert in ieder geval wel goed