Juul schreef:aerdenhout1 schreef:Ik moet stiekum wel toegeven dat ik het een klein beetje met TS eens ben. En niet zozeer dat mijn paarden 24/7 buiten moeten, geen zadel of hoofdstel in mogen, maar meer dat tegen woordig iedere boeren PIEP maar een paard mag aanschaffen en het vervolgens als het eerste het beste voorwerp weer wegdoet, omdat hij of zij zo vervelend is.
Ik erger me meer aan het feit dat een paard voor veel mensen tegenwoordig als ding beschouwd word en niet meer als dier. De verzorging en behandeling van nu wijkt zoveel af van hoe paarden in het wild leven, en van hun eigen paardzijn..
Same here.
pmarena schreef:Je bent toch ook een dierenbeul als je je paard 23 uur per dag op stal houdt en behandelt alsof het een machientje is dat alleen bestaat voor jouw plezier ?
Ik zet het nu als een vraag , maar het antwoord weet ik wel hoor en zal voor iedereen met een beetje fatsoen hetzelfde zijn.
Ik zie mezelf niet in een hokje maar zal vast wel een "natural" zijn. Als men dat zo wil noemen als je je paard zoveel mogelijk vrijheid wil geven om gezond paard-gedrag te vertonen , nu ja het zij zo.
Ik vind persoonlijk wel dat de anti-"natural"-mensen veel extremer zitten te mekkeren. Die beginnen meteen over je paard op een onbewoonde prairie gooien / nooit meer berijden / beestje in de modder laten verkommeren en verwaarlozen.
Terwijl dat dus duidelijk niet is wat mensen met mijn instelling willen. Die willen juist dat hun paard het GOED heeft en naar de zin in het werk. Dus juist geen verkommeren en maar laten stikken ergens. En een respectvolle goede opvoeding. Geen gemep maar ook geen snoepjes of een paard doodaaien. Juist niet. Het hele idee is juist het nastreven van een geestelijk en lichamelijk gezond PAARD dat zijn werk met plezier doet.
En weidegang , beestje dat zich buiten goed kan vermaken de hele dag , respectvolle opvoeding , samen leuke dingen doen en liefst zo comfortabel mogelijk door bvb. bitloos te gaan rijden.
Dat is gewoon hoe een goede paarden eigenaar er tegenaan kijkt.
Amen.