ben het helemaal zat!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: ben het helemaal zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:22

Jij ik 'jij'?
Ik schreef sommigen van jullie Ja
Dus ik val jou niet aan hoor.

Ik ben een zogenaamde 'halve natural' of halve normal.. Maakt mij wat uit. Ik gebruik methoden uit de NH, mijn jongste wedstrijdpaard staat zomer en winter op de wei zonder deken (moet ik in de winter wel rekening mee houden als ik hem rij) en ik gebruik methoden uit westernsport/dressuur/alles wat ik verder in mijn situatie zinvol vindt.

De een maakt deze keus, de andere een andere. Maar het moet allemaal zo wij/hun.

we hebben over het geheel genomen allemaal het beste met ons paard voor. En topics als deze (dus de ts die het helemaal 'zat' is, dragen niet bij aan wederzijds begrip...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:27

Jaja.
Alle leuke teksten ten spijt ´fok´ ik met tegenzin en als onvermijdbaar ´bijproduct´ zo weinig mogelijk een veulen omdat er nauwelijks een baas te vinden is voor een paardgericht opgevoed veulen en al helemaal niemand daar intrinsieke meerwaarde in ziet.

Het spijt me maar ik uit ervaring ben zeer skeptisch tegenover ´natural´ en vind het allemaal gebakken lucht.

Bij míj is een eventingruiter die een vrije geest zoekt en deze met of zonder bit paardgericht wil crossen vele, véle malen meer welkom dan een touwhalstertrekkende zweepverketteraar wiens paard alleen maar een ander kunstje moet doen.

De ts gooit wat op en ik schiet erop door te stellen dat degeen die daadwerkelijk een paardgericht gefokt veulen zoékt zo zeldzaam is als kippenkiezen.

hc

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:35

heerlijke diskussie dit Haha!

mijn pony staat nu nog 24 uur op de wei ,ze komt in galop naar me toe,niet omdat ze mij zo lief vind[ denk ik]maar omdat ze weet dat ze mee naar stal mag om te eten Vork
ze heeft erge haast als we richting de stal gaan.
maar na een uurtje in de box gestaan te hebben en haar voer en hooi gegeven te hebben wil ze er maar al te graag weer uit richting de wei.

gelukkig heb ik een plek kunnen vinden waar ze overdag in de paddock of op de wei kan
en zelfs s`nachts blijft de box open en kan ze op de stenen uitloop staan.

hier heb ik jaren naar gezocht Ja en nu eindelijk gevonden.
deze plekken liggen helaas niet voor het oprapen.

mijn pony heeft 2 jr in de winter op stal gestaan zonder problemen,en vorig jaar ging het mis, ze trapte de stal verrot en daarbij ook haar benen.
ze is weken kreupel geweest vanwege bloedingen in haar hoeven door het maaien en trappen tegen de wand.
maar helaas was er geen oplossing voor, de wei was dicht!, de losgooibak is voor ons allemaal [ 28 paarden] en niemand houd rekening met een probleem van een ander.

ik ben ook voor een dagelijkse buitenstal,je paard voelt zich dan veel fijner [iig de mijne wel]

en ik veroordeel niemand, er staan bij mij op stal heel veel paarden altijd op stal,op hun dagelijkse rit na.
maar voor de mijne wilde ik wat anders.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:48

Ik heb twee paarden. De ene staat 24 u in een kudde. Lekker teddybeertje. Mn andere paard staat 's nachts binnen en ondanks dat ze een dikke vacht heeft loop ik tot mn grote spijt toch te zeulen met dekens. Niet omdat het mijn keuzes zijn, maar omdat mijn paard haar lichaam dat aangeeft. Toch vind ik mn paard dat 24 uur buiten staat minstens zo vrolijk als mn paard dat 's nachts binnen staat. De eerste komt meestal niet aangelopen als ik er ben, maar blijft lekker doorgrazen. Want zoals eerder gezegd een paard dat uit de wei vrolijk naar je toe komt is bedenkelijk. Er ligt dan vast in stal een lekker hapje te wachten, anders zouden ze jou als mens die van alles wil niet verkiezen boven soortgenoten en spelen.

Ik rij zowel met als zonder bit, maar in verkeerde handen kan alles kwaad. Ik vind de term natural ook een rare term. Niemand heeft hier zn paard in de bergen lopen en vraagt of het paard zin heeft om een mens te dragen. Want zeg nou zelf, een dier jou laten dragen is minstens zo verwerpelijk als een bit in een paardenmond stoppen.

Jammer dat dit soort discussies altijd zo zwart/wit gesteld worden. (overigens vind ik een paard dat 23 uur per dag op stal staat, schandalig). Ik denk dat het grote gedeelte van de mensen streeft naar een zo optimaal leven voor zijn/haar paard. Op welke manier je dan ook rijdt, de meeste mensen willen het beste voor hun beestje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:00

Musjes schreef:
Niemand heeft hier zn paard in de bergen lopen en vraagt of het paard zin heeft om een mens te dragen.

Nee? Knipoog

Ik heb er hier zes in een familiegroep op het land lopen. Als ik wil rijden roep ik en doorgaans is het enige ´probleem´ slechts dat éne paard wat ik die dag wil mee te nemen Haha!
Als die geen zin mocht hebben, welnu, een andere dan en als er door bijzondere weersomstandigheden een aparte stemming heerst, dan gaan we allleen wat spelen. Ook goed.

Vandaag wilde ik eigenlijk één merrie voorbereiden voor een raid dit weekeinde maar er wilde persé een ander ook mee. Die hebben samen lekker losgelopen in de paddock bij de stallen en ik heb ter leringh ende vermeack voor allen de varkens ook losgelaten. Zowel de paarden als de varkens zijn wederzijds heel geïnteresseerd. Ik ga morgen wel weer rijden Haha! Dit was ook leuk.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:06

Musjes schreef:
Want zoals eerder gezegd een paard dat uit de wei vrolijk naar je toe komt is bedenkelijk. Er ligt dan vast in stal een lekker hapje te wachten, anders zouden ze jou als mens die van alles wil niet verkiezen boven soortgenoten en spelen.

Je krijgt wat je beloont en het is een intelligentietest om uit te vinden wat een individueel paard méér beloont dan die familiegroep. Mijn hengst gaat zelfs als er merries in zijn harem hengstig zijn GRAAG mee; lekker op ´avontuur´ met de baas die leuke uitdagende dingen bedenkt Cool

Lees mijn site.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:09

Mijn paarden hebben ook 24 uur buiten gestaan met schuilstal.Maar nadat de grootste een longonsteking heeft gekregen en de paarden last hadden van mok die we niet konden behandellen.Staan ze op een pensionstalling waar ze alleen in de dag buiten gaan.tegen de tijd dat het donker word gaan ze binnen.Dus zomers staan ze lang buiten, s'winters korter.
Maar als het heel slecht weer is en het regent hard.Moet er soms iemand komen helpen om de dames buiten te zetten.Ze blijven in de opening van de stal staan en vertikken het een poot buiten te zetten.Met de oudste hebben we een compromi kunnen sluiten ,die krijgt een regendeken op.Dat was dan ook de gene met een longontsteking.De jongste die word nu pas beleerd en heeft geen dekens nodig.Hoewel het de gene is die het meest hekel aan water heeft.Of het nu water uit de kraan is of water uit de lucht.
Zij komt ook altijd in galop aan uit de groep vandaan om ons te begroeten.Snoep krijgt ze niet ,dus daar is het niet voor.Wel is ze dol op aandacht en een knuffel.Hoe penny mischiens ook,voor haar is dat genoeg.

Paarden horen niet 23/7 op stal.Zolang een paard gezond kan buiten blijven geniet dat mijn voorkeur.Maar ik ga ze niet ziek staan laten worden omdat het Natturlijk zou zijn.
Eerlijk is eerlijk,zelfs paarden op een grote wei leven niet in natuurlijke omstandig heden.Echte wilde kudde's leven in een zeer wisseld gebied met bergen ,rotsen ,bossen.Waar ze zich verplaatsen na de behoefte die ze voelen.Dat kunnen onze zogezegde natrul-paarden op hun weitje niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:33

Ik denk dat je "natural" houden zoals wij dat in Nederland als ideaal willen , moet zien als de vrijheid van het paard om te kiezen tussen verschillende mogelijkheden. Verschillende ondergronden , beetje een boeiend en "natuurlijk" weiland.

Als basis liefst 24 uur per dag buiten op de wei , met de vrije keuze van het paard om in de wei op het gras te gaan staan , of in de bak (paddock) , of op een bestraat erf met schuilplek tegen regen en vooral tegen de zon. Met bij gebrek aan gras op alle plekken ook onbeperkt hooi beschikbaar.

Zodat het dier echt zelf kan kiezen waar het wil staan.

Bvb. paard met longontsteking of mok vanwege in vies weer staan steeds (weet natuurlijk niet of dat hier het geval was hoor Lachen ) , als die dieren per-sé de bagger en regen in moeten de hele dag om hun kostje bij elkaar te scharrelen dan is het niet zo gek dat ze een beetje verpieteren. Kunnen ze droog onder een afdakje hooi knabbelen de hele dag dan hoeven ze die dingen alvast niet te krijgen. Gebeurd het ondanks droog erf en afdakje toch dan zul je idd. andere maatregelen moeten treffen.

In de situatie van HC kan ik me er sowieso wel wat bij voorstellen dat de hengst graag meegaat uit dat hitsige groepje weg , eindelijk even rust en mannen onder elkaar.... 24 uur een hele pluk van die opdringerige mutsen gaat na een paar wippies ook wel vervelen , hihi Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:45

Ik vind het zo ontzettend wisselend waarmee je een paard een plezier doet.

Voorbeeld: mijn merrie. Heeft op een stal gestaan waar ze de keuze had.. in de stal, in de enorme wei met bomen en een eigen zwemvijver. Zij koos zeker bij slecht weer en 's avonds voor binnen. Liefst als ze wakker was met het lijf binnen en het hoofd buiten. En voor ze gaat slapen verbouwt ze de hele stal. Het stro moet zo hoog mogelijk in één hoek gestapeld en de mest wordt zorgvuldig op één plek gedeponeerd. Liggen is met de achterkant op de stapel stro en met de hals in de (kennelijk lekker warme) mest.

Mijn jongste paard heeft diezelfde keus. Maar die staat met het raarste weer buiten. Dikke sneeuw, hagel, harde wind.. hij staat buiten. Alleen als het heel hard en lang doorregent gaat hij een keer naar binnen.

Ik heb er dus voor gekozen om op mijn nieuwe pensionstal de ene dag en nacht op een wei met ruime beschutting, in een groep buiten te zetten en de andere 's nachts binnen en overdag (ook in een groep buiten).

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:55

Ik ben dus zo'n dierenbeul die bij slecht weer haar fokmerrie binnen laat staan. Met een beetje geluk mag ze even in de binnenbak.
En mijn menpony mag maar een halve dag in het land. Wel met een dikke deken op want anders komt hij te lang in het haar.
Gelukkig scheer ik hem niet Clown
O ja, de reden dat hij niet de hele dag in het land loopt is......dat hij zich anders kapotvreet....hij is al eens aan 1 voetje hoefbevangen geweest.

Ik doe nu wel een beetje l ullig maar ik vind het altijd zo jammer dat er geroepen wordt dat er maar 1 weg is....
Net zoals er geroepen wordt dat die geiten-wollen-sokken-paardenmensen er geen verstand van hebben.
Er is namelijk ook nog een heel groot grijs gebied Vork

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:01

grappig dat je er zo over denkt

2 van onze paarden staan 4 tot 5 uur in de wei overdag
en 1 staat 2 uur per dag op de wei
allemaal worden ze elke dag gereden op 1 na want die kan het niet aan

wij hebben met ze allemaal geprobeerd om ze de hele dag op de wei te zetten, ging niet goed. ze werden shaggerijnig en keken nergens meer naar om behalve naar elkaar, je kon met de 1 niet meer rijden of de ander brak zijn stal af (dit is letterlijk gebeurd toen ik met de trailer bij een oefenparcour was) ze werden verknocht aan elkaar en het ging niet goed, ook is mijn ene paard, (die al heel mager was door omstandigheden) heel erg afgevallen en wat we hem ook gaven (hij kreeg de hele dag door eten) hij kwam maar niet aan

toen hebben we ze weer minder op de wei gezet, ze werden weer vrolijker nu kunnen we ook rustig met de 1 weg en blijft de ander ook rustig,
hij is weer goed aangekomen en is weer mooi op gewicht

voor onze paarden is het alleen maar beter dat ze meer op stal staan en ze krijgen ook genoeg hooi, we willen nog wel dat ze lekker ook op de wei tijd voor hunzelf hebben maar niet te veel want daar worden ze niet vrolijker van

ook rij ik mijn paard met bit en ik ruk niet het bit door zijn mond omdat hij maar rond moest.....

het ligt er dus net aan wat voor een paard je hebt

en ik vind dat je erg onredelijk bent tegenover de mensen die geen naturals zijn, die kunnen namelijk wel goed zijn voor paarden en er zijn ook tussenwegen niet de ene manier is goed en de andere slecht, er kunnen ook meer manieren zijn

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:11

Ik ben het met een klein stukje met je eens.

Mijn haflinger word s' ochtens gevoerd, en word s'middags rond 13.00 buiten gezet tot s'a vond iets voor het donker, dan gaat ze weer terug in haar stal. Mijn Shetlanders staan 24/7 in de wei cq paddock. Mijn shetlanders zijn nog te jong om beleerd te worden.

Maar op mijn haflinger rijd ik wel. Ze is een angst paard, maar weet goed hoever ze kan gaan. Ik heb haar vertrouwen en ze weet ook dat ze op mij kan vertrouwen. Dat ze nergens bang voor hoeft te zijn.
De laatste tijd ging het met rijden ook erg goed, maar mijn zadel werd gejat, en mijn haflinger werd kreupel. Vandaag een nieuw zadel gekocht, en natuurlijk ff uit proberen. Niet door gelijk op het paard te springen en te gaan rijden en een heel erg zware oefeningen te gaan doen, nee dit niet. Gewoon zadel erop. ff kijken of het zadel goed ligt. Ff erop. (paard had halster aan en stond vast, mijn vriend hield haar voor de zekerheid vast) Blijkt dat ik de beugel riem houder van het zadel (dat klipje) niet om hoog had gedaan zodat de beugelriem er niet af zou glijden. Dus ik stap op (zou je zien heb altijd heel trouw mijn cap op, nu niet) en de beugel riem glijd eraf. En ze begint me toch moeilijk te doen, te bokken en rare sprongen te maken. Ik val eraf. Sorry maar ik vond haar reactie wel heel erg overdreven, en ja dan krijgt ze van mij echt wel op dr kop dat ze niet moet denken dat ze dit mij vaker moet flikken. Ik ben erna gewoon weer erop gegaan. (zonder mijn cap want die ligt hier nog niet) en ze is gewoon rustig en niks meer aan de hand. Dus het had geholpen.

Ik denk ook dat als jij een veulen wil gaan kopen, en haar niet in de opfok wil zetten, dat je het nog erg zwaar gaat krijgen als je niet tegen je veulen op gaat treden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:23

sorry maar ik vind sommige reacties echt ongelovelig, getuigd weer hoe sommige mensen paarden verkeerd in kunnen schatten. (ga er maar niet inhoudelijk op in, denk dat het weinig zin heeft namelijk)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:51

Zoals Anya ook al zei, ook voor mij geldt dat de meeste mensen die ik ken, gewoon hun best doen en het beste willen voor hun paard. De één doet dat wat anders dan de ander. De ervaring heeft geleerd dat er niet één weg is, ieder paard is anders, iedere eigenaar heeft andere ambities (recreatie, wedstrijden, fokken, ...) en de omstandigheden (geld, tijd, woonomstandigheden) bepalen ook hoe je het uiteindelijk doet. Met respect voor elkaars ideeën kun je veel van elkaar leren.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:27

Mijn paarden (5 jarige merrie bereden, en 1,5 jarige ruin uiteraard niet bereden Knipoog ) staan de hele dag buiten, van een uur of 9 a 10, totdat het donker word.

Hoe vaak ik ook kom, mijn merrie hinnikt altijd naar me, en komt in draf naar voren rennen. (met hoeveel paarden ze ook staat, en hoeveel gras er ook staat in de wei) Mijn jaarling kiest er idd voor om bij de merrie te blijven, dus loopt er wat achteraan. Af en toe komt hij eens kijken of hij nog een aai kan bemachtigen.

's nachts gaan ze bij mij dus gewoon op stal en krijgen hooi. Mijn merrie weet dat, en ook dan komt ze naar voren racen omdat ze naar binnen mag.

Met de merrie maak ik toch een keer of 5 per week een buitenrit in de bergen van een uurtje of 2 gemiddeld.

Naar mijn idee zijn ze op deze manier zeer gelukkig.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 05:47

Visconti schreef:
sorry maar ik vind sommige reacties echt ongelovelig, getuigd weer hoe sommige mensen paarden verkeerd in kunnen schatten. (ga er maar niet inhoudelijk op in, denk dat het weinig zin heeft namelijk)

en jij schat alles goed in en een ander niet?
sorry moest hier even op reageren hoor.

als je niet uitlegd wat je bedoeld,komt dit nogal vreemd over

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:25

Juul schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik moet stiekum wel toegeven dat ik het een klein beetje met TS eens ben. En niet zozeer dat mijn paarden 24/7 buiten moeten, geen zadel of hoofdstel in mogen, maar meer dat tegen woordig iedere boeren PIEP maar een paard mag aanschaffen en het vervolgens als het eerste het beste voorwerp weer wegdoet, omdat hij of zij zo vervelend is.

Ik erger me meer aan het feit dat een paard voor veel mensen tegenwoordig als ding beschouwd word en niet meer als dier. De verzorging en behandeling van nu wijkt zoveel af van hoe paarden in het wild leven, en van hun eigen paardzijn..

Same here.

pmarena schreef:
Je bent toch ook een dierenbeul als je je paard 23 uur per dag op stal houdt en behandelt alsof het een machientje is dat alleen bestaat voor jouw plezier ?

Ik zet het nu als een vraag , maar het antwoord weet ik wel hoor en zal voor iedereen met een beetje fatsoen hetzelfde zijn.

Ik zie mezelf niet in een hokje maar zal vast wel een "natural" zijn. Als men dat zo wil noemen als je je paard zoveel mogelijk vrijheid wil geven om gezond paard-gedrag te vertonen , nu ja het zij zo.

Ik vind persoonlijk wel dat de anti-"natural"-mensen veel extremer zitten te mekkeren. Die beginnen meteen over je paard op een onbewoonde prairie gooien / nooit meer berijden / beestje in de modder laten verkommeren en verwaarlozen.

Terwijl dat dus duidelijk niet is wat mensen met mijn instelling willen. Die willen juist dat hun paard het GOED heeft en naar de zin in het werk. Dus juist geen verkommeren en maar laten stikken ergens. En een respectvolle goede opvoeding. Geen gemep maar ook geen snoepjes of een paard doodaaien. Juist niet. Het hele idee is juist het nastreven van een geestelijk en lichamelijk gezond PAARD dat zijn werk met plezier doet.

En weidegang , beestje dat zich buiten goed kan vermaken de hele dag , respectvolle opvoeding , samen leuke dingen doen en liefst zo comfortabel mogelijk door bvb. bitloos te gaan rijden.

Dat is gewoon hoe een goede paarden eigenaar er tegenaan kijkt.

Amen. Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:26

Musjes schreef:
Want zoals eerder gezegd een paard dat uit de wei vrolijk naar je toe komt is bedenkelijk. Er ligt dan vast in stal een lekker hapje te wachten

Citaat:
Mijn hengst gaat zelfs als er merries in zijn harem hengstig zijn GRAAG mee

De zoon van jouw hengst liet gisteren zijn nog volle emmer voer staan om heel overdreven te komen knuffelen. Op seconde één smelt mijn hart dan natuurlijk, maar bij seconde drie was ik al wild ongerust. Wat scheelt er??
Ik kan er toch ook niet laten om er wat anders achter te gaan zoeken als een spontane liefdesverklaring . Wil hij ergens aandacht voor? Pijn? bang? ongerust? of haalt hij iets uit wat ik niet door heb?
Maar ja, paard helemaal afgelopen, zijn twee vriendjes helemaal onderzocht, door de wei gelopen, en niets te vinden.. tja, misschien toch? Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:44

Visconti schreef:

Helemaal met je eens. Zit eerlijk gezegt met open mond sommige reacties te lezen.. Nagelbijten / Gniffelen

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:47

Ik zou tegen de Topicstarter zeggen Koop een hutje op de hei Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:03

Citaat:
Zit eerlijk gezegt met open mond sommige reacties te lezen.. Nagelbijten / Gniffelen

idem hier..

Citaat:
Ik zou tegen de Topicstarter zeggen Koop een hutje op de hei

Haha! Dat IS natuurlijk wel een oplossing.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:09

Moderatoropmerking:
oneliner verwijderd

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:20

wat een kort door de bocht topic!
Wil je je paard op een eerlijke manier houden? Wel begin met jezelf en stop met vooroordelen uitkramen! Ieder zijn ding!
Fijn dat de tunnelvisie van de topicstarter weggevallen is en ze ziet dat er ook andere wegen zijn die naar rome leiden! Maar om daarom die manègemensen te veroordelen vind ik wel wat straf! Ik ben zelf heel natural, hou mijn paard 24/7 op wei en ik laat haar natuurlijk bekappen, rij bitloos, maar daarom ga'k geen mensen veroordelen.

Je veroordeelt hun nu... Wat maakt jou beter dan hun?
Ieder zijn leerproces!

Verbeter de wereld, begin met jezelf!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:14

als je echt zo goed voor je paard en natural wil zijn zet je hem of haar lekker in een kudde en rij je er niet op.......
maar dat vinden we over het algemeen toch te leuk om te laten.

ik ben het ook niet met alles eens wat ik hier lees(zacht uitgedrukt)maar ieder doet het nu eenmaal op zijn of haar eigen manier en dat hebben we te respecteren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:33

Snoevie schreef:
als je echt zo goed voor je paard en natural wil zijn zet je hem of haar lekker in een kudde en rij je er niet op.......
maar dat vinden we over het algemeen toch te leuk om te laten.

Dan sluit je een compromis Pling

1. zet je paard in een familiegroep op een ruig stuk land
2. als je rijdt doe je dat zo paardgericht mogelijk
3. geniet er samen van ook al is het niet natuurlijk Haha!

Onder de streep is het geen récht om een dier te houden en te gebruiken voor jouw lol, maar levert het een verantwoordelijkheid op dat dit dier met een zo hoog mogelijk niveau van welzijn leeft.

Het ethisch verantwoord met een hobby-dier omgaan zou in de 21ste eeuw vanzelfsprekend moeten zijn. Wie dat niet doet, niet begrijpt of niet wil begrijpen of -accepteren moet zich gewoon schamen.
Wat de welzijnscriteria voor de diersoort paard zijn is geen vraag maar wetenschappelijk ruimschoots onderzocht en onderbouwd in de 20ste eeuw gedefinieerd.
Daar hoef je verder geen etiketen op de plakken, want DÍT is de kern en de rest is gewoon geneuzel.

hc