Overtuig mij; Hackamore

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Re: Overtuig mij; Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:35

Die van mij is nog nooit in paniek geraakt, maar heeft gewoon af en toe zin om te sjezen. Mag niet altijd, dus wil ik wat dat betreft ook geen discussie aan hoeven gaan met hem.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:58

Die van mij raakt ook niet volledig in paniek, maar wil wel graag weglopen voor problemen, en dat is er grotendeels uit. maar soms heeft ze een mindere dag en dan is elke beweging die ik maak eng, opstappen gelijk weglopen etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:00

pmarena schreef:
Het maakt geen fluit uit waardoor een paard niet luisterd op de vraag om bvb. te stoppen.

Als je alleen een hamer hebt is elk probleem een spijker Knipoog

Dan kan je inderdaad beter met ´noodrem´blijven rijden. Maar goed dat schreef ik al.

hc

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:33

Ik ben ook iemand die het liefst met een parachute op de rug het vliegtuig in stapt , dus wat dat betreft Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:53

HC, rijd jij ook zonder autogordel?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:34

Speedster schreef:
HC, rijd jij ook zonder autogordel?

Vrij jij met condoom?

Overigens mis ik wat dit met de remmen van doen heeft.

Erg grappig dat onder natural de ´noodrem´ politiek correct is ROFL
Alle optomingen zonder noodrem zijn daarmee ineens ´onverantwoord´ Gestoord

De rem is de bereidheid van het paard om te stoppen. Een ´noodrem´ is een illusie.
Illusie: Een illusie is een schijnbare werkelijkheid of een onjuist idee van de werkelijkheid. Het beeld dat iemand van de werkelijkheid heeft is gebaseerd op diens waarnemingen via de zintuigen en verwerking van deze signalen in de hersenen.
Praat maar eens met iemand die ervaring op een daadwerkelijk geflipt paard heeft opgedaan: het is in míjn beleving correct en dus veiliger om ervan uit te gaan dat je geen ´noodrem´ hébt bij een paard.

Een motorvoertuig denkt niet zelf. Daar kan je een risico in zien of een voordeel.
Dat ´muntje´ zal best buiten het voorstellingsvermogen, buiten het pakket, van veel ruiters vallen.
Zoals ik al schreef is het een kwestie van begrip. Heb daar verder niets aan toe te voegen.

hc

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:10

Jij doet het alleen voorkomen, alsof het pas echt verantwoord is om naar buiten te gaan, als je het zo goed voor elkaar hebt dat je eigenlijk zonder optoming naar buiten zou kunnen. De enige rem is nl. de bereidheid van het paard om te stoppen. Ik zie niet in wat het verschil is tussen "ik rij met bit buiten, want zonder bit heb ik mijn paard onvoldoende onder controle, maar met bit gaat dat prima" en "ik rij met hack buiten, want met een touwhalster (om maar iets te noemen) heb ik mijn paard onvoldoende onder controle, maar met hack gaat dat prima". Waarom moet het ineens "all the way" als je bitloos wil en is een beetje extra controle "not done"?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 10:24

Dit is niet het doel van mijn topic aub verder via pb

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:35

Speedster schreef:
Jij doet het alleen voorkomen, alsof het pas echt verantwoord is om naar buiten te gaan, als je het zo goed voor elkaar hebt dat je eigenlijk zonder optoming naar buiten zou kunnen. ?

Nee hoor, dat is wat jij denkt te lezen. Dat is jouw bril waarmee jij mijn woorden kleurt.

Ik schrijf luid en duidelijk dat bewuste ongehoorzaamheid een heel ander punt is. Dat is de wereld tussen een echt welwíllend nageeflijk paard en paniek.

1. Wanneer paard en ruiter geen in stressituaties betrouwbare vertrouwensband hebben, is zonder optoming naar buiten gaan onverantwoord.
2. In geval van paniek bestaat er geen noodrem. Als de ruiter een realistisch risico hierop inschat is naar buiten gaan onverantwoord.

Hiertussen ligt de wéreld van vaardigheid en begrip waarbij de ruiter met meer of minder ´druk´van R- en P+ kan werken.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:38

Karoliefje_ schreef:
Dit is niet het doel van mijn topic aub verder via pb

Het spijt me maar daaraam, aan gratis privé onderricht geven, heb ik geen behoefte.

In het openbaar kunnen meer mensen meelezen en dat doe ik dan graag.

Ik haak dus wel af Doei!
Lees mijn site maar.

hc

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:27

Nog even geheel ontopic.

De werking lijkt me voldoende uitgelegd.
Ik heb er 1 voor buiten zodat ze onderweg, bij een lange rit makkelijk gras kan eten. Ik heb sinds kort ook een crosslink (bitloos) hoofdstel. Die gebruik ik nu nog voor een jong paard, maar ook daar reageert ze wel goed op. Denk dat ik ook verder ga met de crosslink dadelijk.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:34

Interessant topic!! Ik heb een bitloze optoming van de ruitershop en ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik er van vind en of een andere optoming beter bij ons zou passen. In de bak reageert mijn paard prima, hij reageert beter op helemaal geen teugelcontact en alleen neckreining en beenhulp dan op een bit. Hij rijdt zelfs fijner met alleen een halstertouw om de nek dan met een bitloos hoofdstel. Maar buiten is hij toch wat sneller afgeleid en heeft hij een duidelijke eigen mening waardoor ik er nog een beetje huiverig voor ben om een heel eind met hem alleen naar buiten te gaan met mijn bitloze hoofdstel.

Ik ben het deels met HC eens dat een noodrem een illusie is, als een paard gaat, gaat hij en dan kan niks hem meer stoppen. Echter, denk ik wel dat àls je wat te vertellen wil hebben, je meer te vertellen hebt met een scharenbit, een hack of een stang dan met een superzacht dubbelgebroken bitje. Of het wenselijk ik om allerlei 'hulp'middelen op en om je paard te hangen is een andere discussie.

Ik denk dat het ook meer tussen onze oren zit (vandaar dat ik nog niet lang naar buiten durf met mijn bitloze hoofdstel) dan dat wat voor optoming dan ook enigszins nut heeft als een paard écht in paniek is. Wij hebben graag het idee meer te vertellen te hebben terwijl als puntje bij paaltje komt, geen enkele optoming een paard kan stoppen als het echt in paniek is. Maar dat geveinsde gevoel van veiligheid maakt wel dat we ons zekerder voelen, dat overbrengen op ons paard en er daardoor wellicht minder snel een spannende situatie ontstaat.

Ik woon in een omgeving waar je aardig wat wegen over moet steken en waar je behoorlijk wat dingen tegenkomt die vreemd zijn voor een paard (vuilstortplaatsen, viaducten, snelwegen, melkwagens etc etc) waardoor ik niet zo snel bitloos naar buiten ga. Ik heb laatst wel een hele tijd zonder zadel buiten gereden (wegens omstandigheden) wat ik al een hele overwinning vond, oefening baart kunst.

Ik weet dat mijn paard af en toe wat kan drammen en daar werken we ook samen aan. Dat neemt echter niet weg dat ik wél gewoon buiten rijd omdat hij het anders helemaal nooit leert, zij het dan niet zonder bit. En tot het moment dat wij zo ver zijn dat we elkaar volledig vertrouwen en we ons allebei veilig genoeg voelen om zonder bit of zadel of wat dan ook naar buiten te gaan, neem ik het 'zekere' voor het onzekere.

Ik ben het overigens wel met Pmarena eens dat paarden onvoorspelbaar zijn en daar bedoel ik niet mee dat je niet kan voorzien of 'lezen' hoe een paard gaat reageren, daar bedoel ik meer mee dat je de situatie in een dergelijk geval niet altijd direct weer onder controle hebt. Er kunnen ALTIJD en bij IEDEREEN situaties ontstaan waardoor je nét even te laat reageert of nét even anders dan je had moeten doen, of dat je paard nét de andere kant op springt dan jij berekend had waardoor er een gevaarlijke situatie kan ontstaan. Ben jij zelfverzekerd genoeg om iedere situatie de baas denken te kunnen zijn zonder bit, zadel of whatever, chapeau!! Ik voel me dat nóg niet en dus neem ik geen risico net als Pmarena.

Dit was wel ERG offtopic geloof ik...sorry Haha! . Ik ben overigens wel erg geïnteresserd in verschillende optomingen. Ik ben altijd op zoek naar het perfectioneren van de omstandigheden waarin ik met mijn paard omga en daar horen optomingen uiteraard ook bij.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 19:12

Elk paard is onvoorspelbaar, maar weet zeker dat als ik vandaag op mn ruintje van 3 met neckring had gereden dat ik eraf had gelegen, er zat een vogel in de boom en eerst dacht ik van laatmaar gaan, dus hij bokken springen. op goed moment ging het maar door en hem stil gezet. reed met een zacht bitje maar zonder dat had hij toch wel even wat gekker gedaan

Een rem bestaat niet, je paard moet je vertrouwen. Dat is absoluut de basis! Maar ik ken mijn paarden goed genoeg om te weten wat ze wel en niet nodig hebben Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:04

Karoliefje_ schreef:
reed met een zacht bitje maar zonder dat had hij toch wel even wat gekker gedaan

Dit is iets wat je dènkt, maar niet weet. Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:40

Voor mij is het gewoon heel simpel , puur uit ervaring....

Als een paard iets echt eng vindt dan zijn er 2 dingen die hij kan doen :

- wegvluchten
- aan de grond genageld staan kijken

Heb je er 1 van de laatste categorie dan heb je mazzel , dat zit er dan van nature al in dat je daarmee wat dat betreft veilig op pad kunt.

Heb je er 1 die van nature direct wegvlucht (zoals Rena) , dan kun je zo'n dier leren om zich anders te gaan gedragen. Je kan het dier stoerder en zelfverzekerder maken en leren om niet direct weg te vluchten maar eerst even te kijken en te peilen of het ECHT wel zo eng is. Dat doe je dus met vertrouwen en teamwork met je paard. Bij Rena was dat heel mooi te zien dat ze het ook in haar vrije tijd toe ging passen (rillend en zwetend en wel) om TOCH eerst even te kijken en af te wachten of het wel nodig was om te vluchten. Dat was echt super toen ik dat voor het eerst zag , dan is zo'n dier echt gegroeid ! OK dan!

Dus altijd als ze iets echt eng vindt (dus niet de normale speel-schrikjes waar veel ruiters al iebelig van worden) dan heeft ze het vertrouwen op mij dat ze blijft staan , kijkt , en dan ziet dat er niks aan de hand is. Nemen we er gewoon even een half minuutje voor om even te snuffelen aan het enge zo echt ziet dat het okee is. Waarna ze weer "gegroeid" is en het de volgende keer weer met meer vertrouwen gaat , enz.

Dus dat zit echt wel goed.

Maar er zijn gewoon momenten , eens in het jaar ofzo , dat er iets is dat teveel voor haar moeilijke elementen heeft schijnbaar , waardoor ze spontaan in 1 klap weer terug is in haar oer-instinct van direct willen vluchten. Het nadenken is dan gewoonweg uitgeschakeld van de pure adrenalinestoot die ze dan krijgt. Rena is dan in 1 seconde "weg" , er staat alleen nog een oerpaardje die los is van de rest van de wereld en haar verstand.

Kun je in die ene seconde voordat ze in doodsangst op de vlucht is , nu een duidelijke rem erop zetten , dan bereikt dat rem-gevoel haar nog.

Een vraag hoort ze niet , nadenken is uitgeschakeld , maar een duidelijke rem (tegenhouden op de neus) dat komt nog net wel door. Waardoor je weer contact krijgt met haar verstand , ze nog net even niet wegrent , er zijn inmiddels een paar secondes voorbij , de adrenaline vlucht-reactie wordt een pietsje minder sterk , ze is nog steeds op de plek en kan dus ook seconde voor seconde ZIEN dat er niks erg gebeurd.....en al met al ben je door je duidelijke rem dan gewoon gered.

Daardoor win je net die eerste paar seconden van de paniek waardoor je het geheel weer onder controle krijgt omdat de adrenaline oplost ofzo terwijl het verstand weer scherper wordt.

En ze dus inziet dat er eigenlijk niks engs is , het baasje het niet eng vindt , enz.

Ze weet het wel en het vertrouwen is er , maar het staat of valt in zo'n ultieme paniek-situatie nu net met een paar secondes en een goede rem. Die dus geen pijn doet maar wel heel duidelijk is.

Vergelijk het met iemand waarmee je zo'n goede band hebt dat je elkaar maar hoeft aan te kijken om elkaar helemaal te begrijpen zonder woorden. Maar als diegene door iets raars even in gedachten is , is het fijn als je even scherp met je vingers kunt knippen om de aandacht weer terug te krijgen.

Het is echt geen bewering van mij dat het zo werkt , maar gewoon puur de realiteit uit de praktijk.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:34

Karoliefje_ schreef:
Kunnen Bokkers mij overtuigen van de hackamore,

- Hoe werkt het
- Hoe ga je er mee om
- Wat vinden jullie een reden om de Hackamore te gebruiken

etc.

Barst los Haha!

ik wil je niet overtuigen om een hackamore overtuigen! ik vind dit zonde dat dit ontworpen is. het is ver even slecht als met bit. Ik zou kiezen voor een andere bitloze optoming! volledig ijzerloos dan. Die werken even goed en zijn veel paardnatuurlijker. ikzelf rij met een sidepull! Is trouwens ook heel goed.
een hackamore heeft een veersysteem! echt zeer slecht...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 23:47

oooh ja, verschrikkelijk slécht!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:17

heb vandaag bij horse en passie gekeken voor bitloze optomingen, en denk dat ik toch een hackamore neem Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:47

Volgens de test op PN zou het beter zijn om bij een stalhalster de teugels onderaan vast te maken. Echter als ik dat doe, trekt het halster scheef, dus ik heb de teugels gewoon aan de zijkanten.

Het stalhalster is gek genoeg de beste bitloze optoming tot nu toe voor mijn paard Haha!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:04

Ik heb een hackamore "ingebouwd" in een stalhalster. Werkt voor ons super.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:38

Waratje schreef:
Welke versie hack je gebruikt maakt behoorlijk uit. De "gewone" hack, dus met korte scharen en een leren neusband vind ik persoonlijk veel te instabiel en te onrustig. De afgebeelde hack heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me goed te kunnen werken en dan heb je nog de duitse hack die als neusstuk een beklede "fietsenketting" heeft en een iets andere schaarwerking als de engelse hack. Die duitse ziet er vreselijk heftig uit, dat is hij in zekere zin ook, maar hij ligt stabiel bij het paard en geeft daardoor weer rust. Als je er vanaf blijft is er niets aan de hand, als je eraan komt, kom je behoorlijk binnen, zowel op en om de neus als achter de oren. Mijn paard vind het een k-streek als ik hem omhang, want dan kan ze er echt niet omheen om gewoon te luisteren, dit doe ik dus ook alleen bij hoge uitzondering als discussies even niet aan de orde zijn. Clown

ik rijd al jaren met de duitse hack, maar dan wel met bont omwonden. deze hackemore is heel heftig, maar ook wel erg duidelijk, hangt rustig en heeft een stabiele ligging, het is een hele goede hackemore en sluit juist door de fietsketting perfect aan op de neus. doordat de scharen scharnieren kunnen ze niet naar boven klappen zoals met de gewone hack nog wel eens gebeurt. je moet er wel op letten dat hij nooit lager hangt dan twee vingers onder het jukbeen. dus als je de hackemore op het hoofd hebt kan je precies twee vingerbreedtes tussen de bovenkant vd neusriem en de onderkant van zijn jukbeen houden.
ik heb sinds een half jaar nu ook de afgebeelde hackemore van barefoot,deze heeft een minder heftige werking, maar stuurt wel directer dan de groete hack. ik ben er erg tevreden over.en hij is minder zwaar dan een touwhalster, maar geeft wel voledige controle over je paard.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:01

charlotvanre schreef:
Karoliefje_ schreef:
Kunnen Bokkers mij overtuigen van de hackamore,

- Hoe werkt het
- Hoe ga je er mee om
- Wat vinden jullie een reden om de Hackamore te gebruiken

etc.

Barst los Haha!

ik wil je niet overtuigen om een hackamore overtuigen! ik vind dit zonde dat dit ontworpen is. het is ver even slecht als met bit. Ik zou kiezen voor een andere bitloze optoming! volledig ijzerloos dan. Die werken even goed en zijn veel paardnatuurlijker. ikzelf rij met een sidepull! Is trouwens ook heel goed.
een hackamore heeft een veersysteem! echt zeer slecht...

hier wil ik graag een reactie op geven. ik rijd al ruim twintig jaar met hackemore, ik rijd ook wel op het halster of bosal, maar ik vind het niet prettig om teveel druk op mijn tuegels te moeten geven. als ik met een touwhalster gereden heb, dan zie ik dat de vacht op de neus licht ingedrukt is. (ik rijd altijd met lange teugel) van de enkele keren dat ik een ophouding maak om te remmen. met een goede hackemore, kan je een ophouding geven met je pinken, waardoor je veel subtieler kan reageren zonder druk uit te moeten oevenen op je teugels. voor veel paarden werkt dit heel erg prettig. het enige nadeel van de meeste hackemore's is dat ze niet zo presies sturen als een halster, omdat je veel meer nekraining toepast. aleen de hack van barefoot is wel heel duidelijk met zijn stuurhulpen, en is zelfs nog milder dan een touwhalster!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:37

Ik rij mijn paard ook met een hackamore. Zo'n engelse met korte scharen. Het was even vogelen om hem goed kwa maat te krijgen, maar uiteindelijk hangt hij goed, en blijft ook goed hangen.

Voor mijn paard met normaal hoofdstel Full heb ik een COB hoofdstel genomen, met een Full frontriem. Vervolgens de hack op de bovenkant zo ruim mogelijk gezet, en onder het kettinkje vervangen voor de onderkant van een aansnoersneusriem. Daar moesten wel wat gaatjes bij gemaakt worden, maar nu past hij uitstekend.

Mijn paard is veel ontspannender gaan lopen op de hack dan dat hij altijd met bit deed. Ik kan met veel kleinere aanwijzingen sturen, en hij let veel meer op wat ik aan van hem aan het vragen ben.

Naast de hack heb ik het monty halster geprobeert om mee te rijden, maar dat schuurde. Ook met een CRB gereden, maar daar raakte mijn paard (of ik, en daardoor hij) van in de war. (hoofd omhoog gooien zodra ik contact maakte).

Ik ben dus erg blij met de hackamore als optoming. Hij luistert er goed naar (op kleine signalen dus) en hij loopt veel meer ontspannen als dat hij met bit deed.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:59

Wij rijden allemaal met dit soort Natural Hackemore (zie foto) en ik zou niets anders meer willen. Het is duidelijk voor mijn paard, aangenaam en handig en gebruik.
Afbeelding
Afbeelding
sorry, hier kijkt mijn paardje raar, maar had juist water op haar gemorst Knipoog
Afbeelding
En hier ben ik wel raar gekleed, maar we hadden een spelletjesdag met showkes Tong uitsteken

Hopelijk zien jullie hier duidelijk wat het is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:11

mijn vorige pony reageerde (met periodes) erg geirriteerd op het bit.
ik heb de crb en de bosal geprobeerd, dat beviel beide bij het dressuurmatige werk niet.
een hack met korte scharen vond ik erg prettig om mee te rijden, zowel dressuurmatig als buiten (al vond ik klapperende scharen wel irritant, pony had er minder moeite mee).