Paard zonder bit beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard zonder bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:58

Daar ben ik te dom voor, dit is maar een simpel forum en ik hou het graag simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:00

Sorry Lique, maar dat is het hem nou, relaxed is hij nooit, idd alleen als ik ga stappen en in een bak rijden vind ik saai, doe ik bijna nooit. Springen doe ik omdat hij dat leuk vind en dat doe ik maar zelden, is oorspronkelijk een springpaard en om het leuk te houden voor hem doe ik wel eens een hindernisje. Maar alles moet altijd in een race tempo en dan verwacht ik dat bitloos nog een lange weg is en wellicht buiten niet zal lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:01

HC, hoe vaak ik niet zie staan dat mensen je verzoeken minder moeilijk te doen, toch doe je er nooit wat mee.
Ga dan een ander niet vernederen door te zeggen gebruik je hersens, ga een ander ook niet verplichten een woordenboek te gebruiken...omdat jij moeilijk schrijft Lachen
Jij wilt heel graag een soort van boodschap schrijven voor andere ruiters...doe het dan ook zo dat meer mensen er wat mee kunnen, berijk je vast veel meer Ja

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:08

IK zou dan zowizo geen touwhalster nemen. omdat ik er geen goede ervaringen mee heb. ik heb een halster van emiel voest en daar reageerd hij heel goed op.
Ik zal nooit meer met bit rijden omdat hij dan levens gevaarlijk is. dus daarom is bitlos voor ons beide de beste optie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:19

runningkawa schreef:
HC, hoe vaak ik niet zie staan dat mensen je verzoeken minder moeilijk te doen, toch doe je er nooit wat mee.

Ik deel belangenloos een stuk van mijn kennis en ervaring uit míjn wereld en beleving. Als jíj er wat van wíl leren, doe jíj er maar moeite voor.
Verder zijn er verschillende lezers die mijn vorm juist waarderen: een diamant haalt haar schittering uit de verschillende facetten. Pling

Take It Or Leave It.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:38

keuze is voor veel bokkers snel gemaakt, ook voor mij.
Ik kom ook wel aan mijn kennis zonder iemand die duur moet doen met woorden Lachen

Ook voor jou teake it or leave it....veel mensen die dus niets met jou kennis doen....
Zul je dan ook niet belangrijk vinden neem ik aan Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:52

Offtopic:
Runningkawa, niet zo arrogant he, hij deelt notabene belangeloos zijn grenzeloze kennis met ons, wij onwetende zieltjes... ROFL
Heb het al eens eerder gezegd, op zo'n manier WIL niemand van je 'leren' HC (terwijl je genoeg goede dingen te vertellen hebt, binnen mijn referentiekader dan...). Doe ajb niet je best zo onderwijzend over te komen Lijst, dat stoot af.

Ontopic:
Ik heb zelf 2 bitloze hoofdstellen, een van Emiel Voest en een van Monty Roberts, maar over de laatste ben ik niet zo enorm te spreken. Maar toch zorgt ook die voor meer ontspanning dan mijn hoofdstel MET bit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:15

Huertecilla schreef:
Pardon?

Ik gebruik heel normaal ABN en ben Jip noch Janneke Haha!
Gebruik je hersens of een woordenboek maar Pling

hc

nee je gebruikt geen ABN. ABN is spreektaal, en die gebruik jij zeker niet. Er zit nogal n verschil tussen het schrijven van een grondwet en een jip en janneke boek.

Je komt vrij belerend over, ipv als iemand die er waarde aan hecht dat zijn stukken tekst gelezen worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:16

Bonita_Bon schreef:
Ontopic:
Ik heb zelf 2 bitloze hoofdstellen, een van Emiel Voest en een van Monty Roberts, maar over de laatste ben ik niet zo enorm te spreken. Maar toch zorgt ook die voor meer ontspanning dan mijn hoofdstel MET bit.

Dan vraag ik me toch af of dat ligt aan het verschijnsel bit, of dat het aan iets anders ligt, bijvoorbeeld hoe jij er mee omgaat of gewoon een model dat je paard niet lekker ligt. Ook op gebied van bitten is er veel verschil en wat voor het ene paard prettig is, is helemaal niet prettig voor de volgende.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:20

Vjestagirl schreef:
nee je gebruikt geen ABN. ABN is spreektaal, en die gebruik jij zeker niet. Er zit nogal n verschil tussen het schrijven van een grondwet en een jip en janneke boek.

Correctie: ABN is niet spreektaal, maar grammaticaal correct Nederlands. Iets wat steeds minder mensen lijken te beheersen, helaas. Spreektaal is vaak vervuild Nederlands. En geloof me, juridische stukken zijn vele malen slechter leesbaar dan de epistels van HC. Duivel

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:25

Met of zonder bit... maakt in feite weinig uit, als je gewoon rijdt, en niet ment (dan zou ik kiezen voor bit omdat de hulpen duidelijker doorkomen).

Maaruhm, even off topic, zullen we HC gewoon met rust laten? Hoe je het ook brengt, info is info, het is een publiek forum, dus iedereen mag informatie plaatsen hoe ze willen, en iedereen is vrij om het te lezen, of juist niet.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:40

Ik ben hier toch niet op juridische stukken te lezen? Of iets wat ernaar neigt? HC wil koste wat kost dat iedereen leest wat hij zegt en neemt het mensen kwalijk als iets verkeerd geinterpreteerd word, maar wat wil je?
Ik kan hem prima volgen, maar ik vind het grootheidswaan. In een iets simpelere vorm spreek je meer mensen aan en voorkom je misverstanden. Toch? En niet iedereen is even intelligent, consider that!

En om verder in te gaan op Waratje. Ik ben capabel genoeg met teugels in mijn handen, dat durf ik met zekerheid te stellen.
Verschillende bitten geprobeerd, heb een myler bitje wat helemaal top is. En rij wedstrijden met een enkel gebroken, niets aan de hand bustrens, en mijn paard loopt er prima mee. Maar alsnog is mijn paard een tikkeltje meer ontspannen zonder 'iets' in zijn mond. En daar kan ik me heel veel bij voorstellen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:57

runningkawa schreef:
Ook voor jou teake it or leave it....veel mensen die dus niets met jou kennis doen....
Zul je dan ook niet belangrijk vinden neem ik aan Lachen

Ik schrijf heel bewust voor de krenten in de pap. De rest van de ruiterij wordt al voldoende bediend.

De intolerantie naar wat ik schrijf en mijn Bokt´karakter´ is illustrerend voor de nivellering op een laag basisniveau van de NL ruiterij. Dat is bepaald geen goede referentie.
Ik maak feitelijk een compliment naar de krenten in de pap door daarvoor te schrijven.

Het is te absurd voor woorden dat dit verdedigd moet worden en ik besteed die woorden er dus verder niet aan.

hc

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:03

kom op zeg, ik kan als 17 jarige dom sponsje de teksten van hc prima volgen, dan moet het voor jullie toch ook te doen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:05

Hoe goed je kunt lezen of schrijven heeft niets te maken met hoe je omgang en het rijden van je paarden is.
De oude boertjes vroeger daar konden wij vaak veel van leren, maar denk maar niet dat die moeilijke teksten hadden...maar wel begrip en gevoel naar de paarden.

@BB

Een enkel gebroken bit is voor heel veel paarden geen fijn bit.
Ik heb er ook 1 maar die is al ruim 10 jaar net meer uit de kast geweest Lachen

Als ik dat bij Bijv. Kawa inhang gaat hij in protest.
Of wel achter het bit en maar ook wel er vol tegen in..idd geen ontspanning

Wat hij met dubbelgebroken of ongebroken weer wel heeft Lachen
Daar is geen verschil in ontspanning met bitloos

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:10

Citaat:
Hoe goed je kunt lezen of schrijven heeft niets te maken met hoe je omgang en het rijden van je paarden is.
De oude boertjes vroeger daar konden wij vaak veel van leren, maar denk maar niet dat die moeilijke teksten hadden...maar wel begrip en gevoel naar de paarden.

wat dus niet wil zeggen dat iemand die het wat anders verwoord geen kennis heeft om door te geven. Over die boertjes gesproken, ben er benieuwd wat voor nuttigs die te melden hebben... Voor zo ver ik weet gebruikte die alleen hun nuchtere verstand, iets dat mensen vandaag de dag ook nog prima voor hun zelf kunnen. En geloof me, er zijn vroeger een hoop mistanden geweest rond de paarden, niet slecht bedoel maar gewoon simpel een gebrek aan kennis en het niet open staan voor andere meningen. Eigenlijk de zelfde fout die jij momenteel begaat RK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:18

Visconti...fijn dat jij die teksten kunt lezen...ik kan dat echt niet.
Zit ik echt 10 min op.
Sorry, noem me maar dom. Maar voor mij is bokt ontspanning geen nederlandse les
Je ziet bijv ook in mijn teksten dat ik bijv wel eens duer schrijf ipv deur, dat zie ik ook niet.
En zulke woorden die HC staan idd niet in mijn vocabulair.
Wil hij zijn kennis, waarvan ik overtuigd ben dat hij die heeft, graag delen zodat mensen er wat van opsteken is het imo aan hem dat te doen.
Zoniet moet hij niet gaan mierenneuken over woorden of zeggen dat ze zijn tekst niet goed gelezen hebben.

Tuurlijk waren er boertjes die er niet veel van bakte.
Maar de echte paardenboertjes...ik heb er veel van geleerd Ja (maar die zijn ondertussen 90 en dood)
Die nuchtere en natuurlijke kijk die moeten er nu veel leren via Voest ed. Toen leerde je dat van die mensen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:05

runningkawa schreef:
En zulke woorden die HC staan idd niet in mijn vocabulair`

Dan zou je die woordenschat kunnen uitbreiden door een woordenboek te pakken.
Dat vraagt alleen de wil om je te ontwikkelen. Dat ligt alleen en uitsluitend bij jou. Waar geen wil is, is geen weg. Het is dus zinloos te proberen die weg te wijzen. Ik gebruik daarom mijn eigen woorden.

Of wat ik hier met de paarden doe ´goed´ is, is een subjectief verhaal.
Wat wij doén, zie mijn site, is voor mij een bevestiging dat de ontwikkelingsweg die ik samen met mijn paarden bewandel naar nieuwe kennishorizons voor óns geen fundamenteel verkeerde is.

Doe er je voordeel mee, of niet Haha!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:19

Niet,

want wil ik je site lezen ben ik een maand bezig...samen met mij ook andere die hier wat over opmerkte...jammer van al je werk daarin, vind je niet?

En ik kom op bokt om over paarden wat te leren...ik ging wel naar Nederlandsetaal.nl als ik daar wat over wilde leren...daar mag jij wel verschil in zien Lachen
Als je zo slim bent als je jezelf voor wilt doen, zul je het verschil tussen een paarden site en een taal site wel begrijpen Lachen

Maar goed, ga hier verder niet meer over door, is te offtopic.
Je hebt gelezen dat er meer mensen zijn die het jammer van jou berichten vinden...en dat heb je door de jaren heen vaker gelezen...aan jou wat jij daar mee gaat doen Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:41

Zijn aanpassingsvermogen 0% Vast ook iets om trots op te zijn. Ik zou zo zeggen: Pfoei!

Dubbelgebroken trens ligt in mijn kast, de juiste maat, de juiste dikte maar ze pakt hem minder goed aan dan de enkel gebroken trens, en zoals ik al zei; ze doet het prima MET bit, alleen beter zonder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:45

Wat is de juiste dikte? (niet dat ik je op wil praten met bit te gaan rijden hoor)
Veel mensen hebben een te dik bit, omdat men vroeger steeds riep, dik is beter....klopt...tot op bepaalde hoogte Ja
En heb je al ongebroken geprobeerd...heel fijn bit voor kleine mondjes of een laag gehemelte, of paarden die gewiebel in de mond niet fijn vinden Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:46

Mijn paard is veel relaxter zonder bit,een bit vind ik onnatuurlijk.Als het niet lukt om zonder bit te rijden zal je toch een andere rijstijl moeten ontwikkelen.Zonder bit rijden is anders dan met bit rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:52

wat is er anders?
Persoonlijk merk ik geen verschil Lachen

Als er wel verschil is rijd imo iemand verkeerd met het bit...op een manier zoals het eigenlijk niet bedoeld is Lachen

Eerst komen zithulpen, dan beenhulpen, dan teugel hulpen....
Daardoor is dat laatste zo klein omdat je eerst de rest al hebt gehad, dat het niet veel meer maakt wat je hebt..bit of niet Lachen

Maar goed..mijn idee ervan Lachen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:56

@RK

Ik merk wel degelijk verschil.
mijn paard is gevaarlijk met bit in . dan hoef ik nog nieteens de teugels op maat te maken. daarom is bitloos het best voor beide

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:57

Veel mensen rijden op het bit zeg maar, en als dan dat bit weg is hebben ze ook minder vertrouwen in zichzelf en het paard.