Hoelang longeer jij altijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Re: Hoelang longeer jij altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:11

Hooguit een half uurtje, dan hebben zowel mijn paard als ik het wel weer gezien...

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:12

half uurtje tot drie kwartier
en dat zo'n 1 tot 2 keer in de week.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:13

ik longeer helemaal nooit!
Ten eerste heb ik er zelf een bloedhekel aan.
Ten tweede kan ik hem beter onder zadel trainen dan aan de lijn, voel hem veel beter aan dan...
Ten derde.. als ik een half uur moet longeren kan ik er net zo goed een half uur op gaan zitten.

Hij gaat wel af en toe los in de longeerbak en dan jaag ik hem een half uurtje op... nou ja, de eerste paar minuutjes, de rest holt hij zelf vrolijk bokkend rond...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:15

Hooguit 15 minuten denk ik (hou de tijd nooit bij)

Ik gebruik het longeren alleen om even de spieren te ontspannen en bij de jonge voor de stemhulpen/gehoorzaamheid. Vooral bij de laatste niet te lang, ze moet (nog) geen conditie kweken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:16

Ik ongeveer een half uurtje(hangt er beetje vanaf hoe het gaat), dan aan de dubbele longe zonder verdere hulpteugels. Hoevaak hangt er wat van af. Zoieso altijd wel 1x in de week. Dan veel van hand veranderen. Als ik dan klaar ben laat ik dr altijd even helemaal los nog even uitdraven/rennen. Daarna gaan we buiten aan de hand nog even een blokje om uitstappen.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:21

ik longeer ongeveer 20 minuten, en zeker van die 20 minuten doe ik 10 minuten warming-up. als ik klaar ben met longeren ga ik ernaast uit wandelen

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:25

Cyn_Sil schreef:
Hoi,

Ik heb meedere keren gehoord dat je niet langer dan 30min mag longeren? Is dat waar?

Hoevaak longeren jullie eigenlijk per week of . . .? En hoelang per keer?

Ik longeer die van mij twee keer in de week een uur aan de dubbele longe. (Ook rechtuit enzo, dus niet constant voltes) Ik zou niet weten waarom het slecht zou zijn.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:37

en mijn longeersessies zijn goed opgebouwd...

Ik beginmet lang en laag werk (na het instappen) in stap draf en galop, en dan vaak wisselen van hand, Later hogerin (opgericht) en dan veel tempowisselingen en van hand wisselen (in draf en gelop). Ik denk dat het ook wel aan het niveau van het paard ligt.

mopje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:17

daar hebben jullie helemaal gelijk in met een jong paar rustig opbouwen en ik heb een jong paard maar ze snapt me helemaal niet als ik er wil longeren dus ja dan weet ik het verder ook niet meer

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:32

mopje19 schreef:
daar hebben jullie helemaal gelijk in met een jong paar rustig opbouwen en ik heb een jong paard maar ze snapt me helemaal niet als ik er wil longeren dus ja dan weet ik het verder ook niet meer

Duidelijk tegen haar praten, doe je dat tegen háár wel ??? Want ik snap je ook nauwelijks...

mopje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:35

rijoyco schreef:
mopje19 schreef:

Duidelijk tegen haar praten, doe je dat tegen háár wel ??? Want ik snap je ook nauwelijks...

hoe bedoel je je begript me niet ja laat ook maar ben wel duidelijk denk

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:38

Misschien hoofdletters en interpunctie gebruiken in je getypte tekst? Dat is voor ons duidelijk met lezen.

Als het je met jong paard niet lukt, zoek er dan iemand bij die je helpt.
Evt. kan die eerst longeren, zodat het paard het leert en daarna kan hij/zij jou het leren.
Of diegene loopt met het paard mee aan de longe en maakt hem zo duidelijk wat de bedoeling is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:39

1 á 2 x per week, de ene keer alleen aan het halster en de andere keer met de dubbele longe.
Alleen aan het halster ongeveer 20 minuten en met de dubbele longe ongeveer 30 minuten.
Aan de dubbele longe is het ook rechte stukken en niet alleen maar voltes links of rechts om. Veel tempo wisselingen en ook achterwaarts.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:01

meestal 1 keer per week hooguit 20 min met pasoa Lachen

Bodin_Tom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:55

meestal een kwartier want ik doe het nog niet zo lang en ik bouw het rustig op
ik doe het meestal een keer per week
het is wel een uitkomst al je door omstandigheden maar een halfuurtje tijd hebt en je wil je trouwe viervoeter toch de beweging geven die hij/zij nodig heeft
we zijn nu bezig met het halthouden daar heb je best veel geduld voor nodig Haha!
nou succes
xx

ANNEMARIEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:03

Ik longeer meestal 30 minuten.Lachen

Fairplay91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:36

ik longeer meestal een minut of 15 maar ik bouw het nu op mijn paard heeft nog nooit gelongeerd dus nu ga ik het hem leren hij doet het al prima over een maand kan ik 30 min longeren

POKERFACE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:10

20 minuten.
elke kant 10 minuutjes.
dan hebben we 't allebei wel weer gehad. Knipoog

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:31

Ik kon de afgelopen 3 weken alleen maar longeren dus heb onwijs veel afgewisselt
met elastiek pessoa balkjes noem het maar op
minimaal een half uur lag eraan wat ze er om had en hoe belastend dat is.

als ik gewoon aan het rijden ben longeer ik 1 keer in de week met pessoa of iets dergelijks en verder op haar vrije dag los longeren voor de beweging werkt prima zo Haha! OK dan!

mopje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:35

nou is eindelijk gelukt om te longeren en longerrr bijna elke dag een halfuurtje is lang zat vooorr een paard wie het nog niet begrijpt dus ja

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:31

Als ik longeer doe ik dat ook niet langer dan 30 min.
Ik longeer meestal zonder lijnen, niet voor werk dus maar ontspannende beweging, dit dan ook in een afgezet deel. Als ik longeer met lijn dan probeer ik niet alleen op de cirkel te blijven maar ook wat rechte lijnen enz. te pakken, ik heb een paard wat een grondige hekel heeft aan rondjes lopen dus ik wissel zoveel mogelijk af Haha!

Ik vind iedere dag 30 min. best veel. Ligt er natuurlijk aan hoe je longeert maar longeren is behoorlijk intensief, ik zou dat dus niet iedere dag doen.

mopje19, zoals rijoyco ook al zegt, als je hoofdletters gebruikt, punten en komma's dan zijn je reacties wellicht wat beter te begrijpen, zou je daar misschien wat op kunnen gaan letten?

Adala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:57

Als ik longeer doe ik dat vaak voor het rijden. Zo'n 10-20 min, dan is ze wat rustiger geworden en ook lekker warm gelopen.
Door hoefbevangenheid en complicaties heeft ze een hele tijd niet kunnen lopen, haar conditie is nu nul en ze krijgt nog snel last van haar been, dan longeer ik dus korter.

cantecleer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:43

Ik longeer meestal een uur, ik vind het raar dat mensen maar 30 minuten longeren. Ik ga ervan uit dat je op beide handen 10 minuten moet instappen, dan zit je dus al aan 20 minuten. Verder longeer ik zonder bijzet etc en op de duur wordt ze echt wel vanzelf nagevelijk. Ook longeer ik niet continue op de volte, ik laat haar gereld stukken recht uit lopen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:51

als de paarden de hele dag buiten lopen longeren we de paarden die net zadelmak zijn meestal ongeveer twee maal 5 min om hun ij kwijt te raken, mogen ze even dollen en spelen, daarna stappen we er op om misschien wel 10 of 20 min er op te zitten (meestal stappen en wendingen rijden) longeren allen doen we meestal 1 of 2 keer in de week, dan ongeveer een half uur beide zijden even lang liefst met de tijd er bij, om ene kant niet te sterker te maken dan de andere kant, of even los gooien met de groep waar ze mee los lopen. En rustig laten lopen stap draf en galop, weten ze gelijk wat sociaal lopen is.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:52

Kwartier links om
Kwartier rechtom
Ik hou namelijk altijd de tijd bij!