Monty Roberts, wie kent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annemariev

Re: Monty Roberts, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:24

Jongens... Er is niemand de beste... Niemand die alles weet. Monty is de eerste om je dat te vertellen. Iedereen praat over respect naar paarden en ik denk dat het belangrijk is dat we ook respect naar elkaar moeten opbrengen.

Monty is degene die mij geleerd heeft dat ik naar iedereen moest gaan kijken als ik wat wilde leren van paarden. En hem vertellen wat ik geleerd had. En ik hoefde niet aan te komen met wat is slecht vond.

Misschien is het een goed idee dat wij, in plaats van elkaar te bevechten en te vertellen wat jij (persoonlijk) niet goed vind, ons wat respectvoller naar elkaar opstellen. Geen goeroe vorming. En misschien is de ene wel goed in dit, en de ander in dat. En die waardering is er tussen mij en mijn collega's in Nederland meer en meer, en dat komt de paarden alleen maar ten goede. Al het jouw ding niet is, prima. Ga doen wat bij jou past en wat jij prettig vind. Top!

En ben je het absoluut niet met monty eens en ben jij een van de fervente strijders tegen zijn werkwijze? Hij komt dit jaar nog 2 keer naar Nederland. Laten we organiseren dat jullie hem ontmoeten en vertellen wat je dwars zit. En geef hem de kans om uit te leggen wat zijn mening is. En respecteer dan dat er verschillende meningen kunenn zijn. Sterker nog, dat maakt het leven interessant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:26

annemariev schreef:
En ben je het absoluut niet met monty eens en ben jij een van de fervente strijders tegen zijn werkwijze? Hij komt dit jaar nog 2 keer naar Nederland. Laten we organiseren dat jullie hem ontmoeten en vertellen wat je dwars zit. En geef hem de kans om uit te leggen wat zijn mening is. En respecteer dan dat er verschillende meningen kunenn zijn. Sterker nog, dat maakt het leven interessant

En dan ben ik waarschijnlijk ook flink wat geld armer om naar een show van Monty te gaan?

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:30

Tja, tegen zoveel negatieviteit is het moeilijk strijden...

Nee hoor. Als jij met hem wilt praten, krijg je van mij kaartjes. Maak je geen zorgen. Ik gebruik dit niet als marketing, kaartverkoop loopt toch al uitstekend. Waarschijnlijk weet je daarbij niet dat het geld dat over is na het betalen van een hele dure hal naar Join Up INternational gaat, een Non Profit organisatie. JU International sponsort educatie, en op het moment is Monty bezig met een aantal scholen in achterstandswijken in de buurt van San Fransisco.

Is de website onderaan je berichten van jou? Ik heb net even gekeken. Mooie foto's, complimenten!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:49

WildWings schreef:
Zo, dat kan ook ietsje minder hoor.
Het is niet meer dan logisch dat mensen gewoon 2 kanten van een methode horen te weten, en aangezien de TS de methode van nog maar 1 kant heeft leren kennen, laat Cassidy dus de andere kant zien. Pas als je alle kanten ergesn van weet kan je tenslotte zeggen of iets je eigen methode is of niet, dus het is juist verstandig dat ze dit doet..

Ik zeg toch niets verkeerd?
Ik word er alleen een beetje moe van dat in bijna elk topic over Monty, Cassidy weer komt met het Sticky over de join-up.
Iedereen moet weten waar hij of zij meebezig is, dat begrijp ik ook wel, maar ze hoeft niet altijd zo duidelijk naar voren te komen met haar Stickys en meningen over Monty.
Ondertussen weten we wel dat hij voor haar niet de beste methodes klaar heeft en dat Parelli haar wél ligt.

[EDIT] Ik bedoel hier overigens niet mee dat ik vind dat ze dan maar haar mond moet houden, voordat ik daar weer opmerkingen over krijg.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:17

Ik ben zelf al een tijd geinteresseert in paardvriendelijk omgaan met paarden. Heb de film gezien van Monty Roberts die een mustang temd, loslaat en dat ie weer bij hem komt (ik als emotutje janken natuurlijk). Ben erover gaan lezen (heb gelijk ook andere NH methodes bekeken) en gaf mij althans heel wat antwoorden. Toch bleef de Join Up me een beetje dwars zitten, idd dat wegsturen van een paard dat niets doet, das zielig.
Nou kwamen afgelopen jaar twee veulens (enter en twenter) weer thuis. We hebben ze op een gegeven moment weer bij de merries gezet, en wat gebeurde er? Juist, iets wat in mijn ogen heel erg op een join up leek. De jongens hadden niets misdaan en hadden zich netjes onderdanig opgesteld (de jongste heeft alleen maar staan 'klappertanden'), toch mochten ze niet bij de groep. Zo zielig...
Nu staan ze (als mams het goed vind) met zn allen van een pluk hooi te eten, als het slecht weer is staan de mannekes heel schattig achter mams te schuilen, dezelfde mams die ze eerst op duidelijke wijze te kennen had gegeven dat ze er niet bij hoorden.
En dan ga ik denken...Zou zo'n Join Up dan toch iets ' natuurlijks' zijn voor paarden? En dat het niet altijd zielig is? Natuurlijk heeft het een emotionele impact (wat al die kleine zich rot gevoeld hebben, 3 tegen 1) maar is dat dan niet ook de bedoeling ( bij paarden)? Dat ze leren wie het er voor het zeggen heeft? En dan denk ik dat een Monty (of een Annemarie) het nog liever doet dan dat paard van ons.
Schiet me net te binnen dat ik dat ook in het boek van Monty Robberts heb gelezen, dat hij dat bedacht heeft na het bestuderen van wilde paarden...Zou het dan niet gewoon een natuurlijke reactie van paarden onderling zijn? En dat wij mensen dat gewoon weer zielig vinden?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:29

annemariev schreef:
Jongens... Er is niemand de beste... Niemand die alles weet. Monty is de eerste om je dat te vertellen. Iedereen praat over respect naar paarden en ik denk dat het belangrijk is dat we ook respect naar elkaar moeten opbrengen.

Monty is degene die mij geleerd heeft dat ik naar iedereen moest gaan kijken als ik wat wilde leren van paarden. En hem vertellen wat ik geleerd had. En ik hoefde niet aan te komen met wat is slecht vond.

Misschien is het een goed idee dat wij, in plaats van elkaar te bevechten en te vertellen wat jij (persoonlijk) niet goed vind, ons wat respectvoller naar elkaar opstellen. Geen goeroe vorming. En misschien is de ene wel goed in dit, en de ander in dat. En die waardering is er tussen mij en mijn collega's in Nederland meer en meer, en dat komt de paarden alleen maar ten goede. Al het jouw ding niet is, prima. Ga doen wat bij jou past en wat jij prettig vind. Top!

dit bedoelde ik eigenlijk te zeggen in een eerder post..
Vind het ook goed dat je mensen wilt uitnodigen voor een gesprek met Monty..en dat hun met Monty zelf kunnen discusseren over het wel en niet....
Ik pas zelf geen Monty methodes toe omdat ik vind dat ik niet de juiste persoon ben omdat te doen..wel met begeleiding(die ik af en toe ook heb) van M. Smith( volgens mij moet je die kennen)
maar ook voor iemand(zoals ik) blijven er natuurlijk altijd vraagstukken over...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:42

Citaat:
Ik pas zelf geen Monty methodes toe omdat ik vind dat ik niet de juiste persoon ben omdat te doen..wel met begeleiding

Ligt daar niet het grootste probleem. dat niet iedereen denkt zoals Escardo? Mensen die het een keer gezien hebben en dan denken dat ze Monty II zijn? Dan kan het idd gevaarlijk worden of op zn minst slecht voor het paard, iig amusant voor toeschouwers, soms.
Dat is dan ook mijn kritiek op NH, namelijk clinics die je een keertje volgt en dat je dan fijn thuis je paard naar de kl.. kan werken. Ik denk zelf namelijk, na wat ik gezien heb, dat er vooral heel veel gevoel (voor paarden en de technieken) bij komt kijken, en dat gevoel krijg je niet na een clinic, maar na jaren werken met paarden. Nou wil ik niet zeggen dat alle clinics slecht zijn, maar net zoals bij bv. natuurlijk bekappen cursussen zijn er goeien en slechten, en helaas de slechten die het verpesten voor de goeien...

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:35

Je hebt helemaal gelijk. Daarom moeten mensen zich ook verdiepen en meer leren over het wezen paard. Welke methode je ook neemt, er zullen altijd mensen zijn die denken het helemaal te weten en de verkeerde dingen doen. Dat zie ik bij iedere methode. Maar het zou ook slecht zijn om niet te onderwijzen. Want dan is er helemaal geen verbetering voor de paarden. Ik heb laatst nog meegemaakt dat ik bij een paard kwam met een hoefsmidprobleem. De afspraak was 2 maanden daarvoor gemaakt en was in het zuiden. De eigenaresse vertelde me direct dat ze niet wilde dat ik met het paard ging werken, want er was ondertussen aleen andere MR instructrice gweest, die ook alle andere NH bewegingen kende. Het probleem was door haar benadering allen maar groter geworden. De zogenaamde instructrice vertelde regelmatig kontakt te hebben met Monty, heeft het been van het paard opgebonden aan de tralies vande stal (was helemaal verbogen) en vertelde dat dit de methode van MOnty was.... Daar kunnen wij niets tegen doen... gelukkig heb ik deze eigenaar kunnen overtuigen en kan het paard nu weer naar de hoefsmid.

Deze uitwassen gebeurt niet alleen door gebruik making van Monty's, of mijn naam. Ook die van andere trainers. En ja, zij zorgen voor een slechte naam.
Ik hoop dat steeds meer mensen zich gaan verdiepen in hoe het paard leert. Om vervolgens een beter leven te geven aan de paarden.

De naam M. Smith zegt mij niets, maar ik ben erg slecht in namen. En ja, er zijn mensen die Monty tijdens een demo zien en vervolgens op hun website zetten dat ze volledig getraind zijn door hem. Ook dat gebeurt bji de andere stromingen. Helaas kunnen wij daar niets anders aan doen dan de mensen vriendelijk te vragen het te verwijderen en tijdens demonstraties te laten zien hoe wij werken en waarom.

Het werkt ook de andere kant op. We hebben een aantal geweldige studenten, die super werk doen. En dat is ook dik genieten.

Groeten,

Annemarie

Je kunt ook niet onderwijzen. Maar dan heb je ook geweld.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:59

annemariev schreef:
Je hebt helemaal gelijk. Daarom moeten mensen zich ook verdiepen en meer leren over het wezen paard. Welke methode je ook neemt, er zullen altijd mensen zijn die denken het helemaal te weten en de verkeerde dingen doen. Dat zie ik bij iedere methode. Maar het zou ook slecht zijn om niet te onderwijzen. Want dan is er helemaal geen verbetering voor de paarden. Ik heb laatst nog meegemaakt dat ik bij een paard kwam met een hoefsmidprobleem. De afspraak was 2 maanden daarvoor gemaakt en was in het zuiden. De eigenaresse vertelde me direct dat ze niet wilde dat ik met het paard ging werken, want er was ondertussen aleen andere MR instructrice gweest, die ook alle andere NH bewegingen kende. Het probleem was door haar benadering allen maar groter geworden. De zogenaamde instructrice vertelde regelmatig kontakt te hebben met Monty, heeft het been van het paard opgebonden aan de tralies vande stal (was helemaal verbogen) en vertelde dat dit de methode van MOnty was.... Daar kunnen wij niets tegen doen... gelukkig heb ik deze eigenaar kunnen overtuigen en kan het paard nu weer naar de hoefsmid.

Deze uitwassen gebeurt niet alleen door gebruik making van Monty's, of mijn naam. Ook die van andere trainers. En ja, zij zorgen voor een slechte naam.
Ik hoop dat steeds meer mensen zich gaan verdiepen in hoe het paard leert. Om vervolgens een beter leven te geven aan de paarden.

De naam M. Smith zegt mij niets, maar ik ben erg slecht in namen. En ja, er zijn mensen die Monty tijdens een demo zien en vervolgens op hun website zetten dat ze volledig getraind zijn door hem. Ook dat gebeurt bji de andere stromingen. Helaas kunnen wij daar niets anders aan doen dan de mensen vriendelijk te vragen het te verwijderen en tijdens demonstraties te laten zien hoe wij werken en waarom.

Het werkt ook de andere kant op. We hebben een aantal geweldige studenten, die super werk doen. En dat is ook dik genieten.

Groeten,

Annemarie

Je kunt ook niet onderwijzen. Maar dan heb je ook geweld.

Ik heb je even een PM gestuurd met de uitleg wie M. Smith is...Knipoog.
Groetjes..

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:32

annemariev schreef:

Precies goed verwoord Annemarie. Respect voor elkaar is vaak ver te zoeken. Niet iedereen kan het ook met elkaar eens zijn maar is dat nou zo erg? lijkt me niet mensen zijn nou eenmaal verschillend en dat is maar goed ook, maar laat iemand wel in zijn waarde.
Als er een ontmoeting zou komen met mensen die fervente stijders zijn tegen zijn werkwijze zou ik die graag bijwonen. Dit omdat ik het zeer interessant vind om te horen wat Monty van een aantal beweringen vind en hoe hij tegen die beweringen aan kijkt. En hoe de mensen die nu fervente strijders van Monty zijn na zo'n gesprek erover denken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:09

annemariev schreef:
Welke methode je ook neemt, er zullen altijd mensen zijn die denken het helemaal te weten en de verkeerde dingen doen. Dat zie ik bij iedere methode.

En dat is dus wat ik tegen "methodes" heb. Knipoog Methodes leveren volgelingen, volgelingen snappen zelden de crux, maar doen het plaatje na van de Meester en dat gaat vaak goed en soms goed fout. En hoe je het ook wendt of keert, het paard is de dupe.
Ik kijk bij voorkeur naar een individu, zowel mens als paard, heb niet een vast benaderingspatroon. Sommige mensen en paarden stoten me af, die benader ik helemaal niet, bij anderen gaat het vanzelf en daar tussenin zit een heel scala aan mogelijkheden.
Gelukkig heb ik geen enkele ambitie om professioneel met paarden bezig te zijn, dus ik heb de vrijheid om te kiezen met welke paarden ik omga en hoe intensief ik dat doe. En ik heb de vrijheid om die begeleiding te kiezen die ik zinvol vind, onafhankelijk van welke methode dan ook. Tong uitsteken

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:43

Citaat:
Methodes leveren volgelingen, volgelingen snappen zelden de crux, maar doen het plaatje na van de Meester en dat gaat vaak goed en soms goed fout. En hoe je het ook wendt of keert, het paard is de dupe.

En das niet alleen met NH methodes, ik denk dat dat voor elke vorm van (paarden)sport wel opgaat. bv.Anky van Grunsven die diep en rond rijdt; mensen zien haar rijden en gaan dat thuis nadoen terwijl ze geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn of wat de filosofie achter die manier van rijden. Of gewoon de instructrice/teur thuis; als hij/zij zegt dat het zo moet dan moet het zo.

Citaat:
Ik kijk bij voorkeur naar een individu, zowel mens als paard, heb niet een vast benaderingspatroon. Sommige mensen en paarden stoten me af, die benader ik helemaal niet, bij anderen gaat het vanzelf en daar tussenin zit een heel scala aan mogelijkheden.

Denk dat dat toch wel de beste "methode" Knipoog is, het per individu bekijken wat ze nodig hebben. Dat en je eigen grenzen kennen samen met je ogen en je hart/hoofd/verstand openhouden voor wat anderen te zeggen hebben, kan denk ik nooit kwaad, ook niet voor het paard.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:37

Geen methode is ook een methode. En als een methode zou betekenen dat je niet creatief kunt zijn en alleen maar dat mag doen wat voorgeschreven is, dan is het volgens mij geen goede methode. Dus ga je zelf dingen aan elkaar koppelen, kan dat ook goed mis gaan. Voorbeelden genoeg! Het gaat dus om verstandig nadenken

Ieder paard heft een andere benadering nodig. net als ieder mens. Je moet alleen wel eerst willen en leren zien wat het paard je probeert te vertellen.

En ik zelf zeg altijd hetzelfde wat hier boven beschreven staat. Weet wat je kunt. Maar weet nog beter wat je niet kunt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 00:30

"The more I learn, the less I know". Is ook een van mijn credo's.

Helaas is het zo dat heel veel kinderen de demonstraties van MR bezoeken, en het zijn vooral de kinderen die denken het eenmaal geziene te kunnen imiteren ZONDER dat ze weten waar ze mee bezig zijn. En om daarmee antwoord te geven of mensen ( kinderen) het zelf mogen uitzoeken: in mijn ogen niet, als het paard er de dupe van wordt. Het gaat te vaak mis.

Het probleem met de Join Up is dat het door teveel mensen als DE methode Monty Roberts wordt beschouwd. Dat men niet verder kijkt dan Shy Boy, en de Join Up, misschien de Buckstopper, maar dan blijft het ook bij. Teveel mensen zien het lezen niet wat er door de betreffende personen op openbare demonstraties wordt gedaan. Ze kopen de video, ze kijken de BBC en ZDF documentaires, lezen het boek "De man die naar paarden luisterd" en kopen Shy Boy. En gaan uitsluitend zelf aan de gang. Niet goed voorbereid, zonder vermogen een paard te lezen...

Geen methode is ook een methode. Daar heb je idd gelijk in. En daarom adviseer ik ook om een methode te gebruiken. Om een methode te gebruiken die je in thuisstudie kunt gaan doen, met begeleiding. Niet alleen een demonstratie zien en zelf kunnen gaan aanmodderen, met het risico dat het goed fout gaat. Van stap 1 t/m het eind begeleiding, en gegarandeerd resultaat als je die methode volgt, met de mogelijkheid tot hulp als je het echt niet meer weet. En dat mis ik bij Roberts.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:11

Imo heb je niet perse een 'opleiding' nodig om een paard te leren 'lezen', sommige mensen (ik, zei de gek) leren dat door veel naar paarden te kijken en er mee bezig te zijn.
Gek als het misschien klinkt heb ik zelf door de omgang met katten (!) en de behoefte om ze te leren begrijpen, daardoor veel geleerd over die dieren, in het wild en thuis, en daardoor geleerd op een 'goede' manier met ze om te gaan. En dit heb ik in aangepaste vorm toegepast op paarden. Veel lezen (psychologie vh paard, hoe zijn ze in het wild, hoe zit een paard in elkaar, etc.), heel veel kijken, zowel op tv als in het echt, en proberen zoveel mogelijk met ze bezig te zijn, verzorgen rijden, maar ook gewoon in de bak/wei gaan staan en kijken wat ze doen of een beetje met ze spelen, kijken hoe ze reageren.
Ben ook niet gelijk zwaar gaan JU ofzo, eerst dingen waarvan ik zeker wist dat ik ze niet fout kon doen. Bij een onzeker paardje alles belonen wat ik van hem vroeg, braaf zeggen als een paardje netjes voetjes gaf, hele simpele dingen en dan maar kijken hoe ze reageren en eventueel je gedrag erop aanpassen. Heb ondertussen al weer heel veel meer geleerd, maar heb nog steeds dat als ik niet zeker weet hoe iets toe te passen ik het gewoon niet doe, dan maar geen paardenfluisteraar worden...
Misschien ben ik zelf wel zoiemand waar ik zo'n hekel aan heb, kan best ( heb immers ook geen vaste methode), maar als ik naar de paardjes kijk en hoe ze reageren, geloof ik niet dat ik echt fout bezig ben.

Confucius zei al zoiets: Wijs is hij die weet dat hij niets weet.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:45

Cassidy, ik ben het in heel veel dingen vaak met je eens. Maar er zijn van ieder methode genoeg voorbeelden waarbij kinderen en volwassenen niet de juiste uitvoering hebben bij hun paarden. Dat staat los van een methode. Ik heb mensen hun paarden zien slaan met attributen en boekjes van een methode. Mensen moeten dus zelf verstandig wordenn

Daarnaast denk ik dat je te weining weet over de opleiding die wij geven om er een goed beeld er van te hebben.
En inderdaad, je kunt zelf heel veel leren door goed te kijken, te luisteren en je te verdiepen. En vooral zelf te blijven denken. Niet zomaar klakkeloos iemand volgen. Zowel in positieve als in negatieve zin

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:02

Ik ben dit jaar óók naar Horse Event geweest. Eigenlijk alleen om Monty en Annemarie aan het werk te zien. Al veel had ik over de methode gelezen, gezien en mensen die claimde de methode te gebruiken aan het werk gezien. Het was niet mijn 'ding'. Des te meer reden om de 'meesters' zelf aan het werk te zien om een beter beeld te krijgen.

Ik heb het effect gezien van de JU op Leo, en de manier waarop er met zijn angst voor zo ongeveer alles omgegaan werd. Het had het gewenste effect. Het ging zonder fysiek of buitensporig mentaal geweld. Buitensporig; omdat ik van mening ben dat een Join up wel degelijk mentale stress met zich mee brengt op het moment van uitvoering. Speciaal als het paard in een afgesloten koraal staat met hordes publiek er omheen. Duizenden roofdierogen die op hem gericht zijn. Gefixeerd.

Maar het had effect, op een dergelijk snelle termijn dat in mijn ogen Leo meer profijt er van heeft gehad, dan last. Het was tenslotte zo dat na de Join up hij een leider had die voor zijn veiligheid zou zorgen. Dat is een groot geschenk aan een paard dat bang is.

Ik ben blij verast met de zachtheid waarmee Annemarie te werk gaat. Het is iets natuurlijks dat van haar uitstraalt dat ontwapend werkt. Erg mooi om te zien, Annemarie.

Toch heb ik vast gesteld dat de methode van Monty Roberts in hoofdlijnen niks voor mij is. Natuurlijk zijn er altijd wel dingen die je eruit kan pikken die wel aansluiten bij iets waar je je meer in thuis voelt. Voor mij was dat het gebruik van de schouders. Onbewust deed en onderwees ik dat al. Maar het was mooi om een bevestiging te krijgen dat ik niet de enige was die dat had opgemerkt Clown .

In ieder geval bedankt voor de lessen op Horse Event Annemarie!

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:00

Kijk, en dat is een reactie waar ik wat mee kan. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn. Maar juist het open kunnen kijken naar wat je van elkaar kunt leren maakt dat we uiteindelijk een betere omgeving verzorgen voor het paard. En er zijn meerdere wegen... Het is vaak ook jou als persoon die een duidelijke invloed heeft op wat je wel en niet het liefste doet. En dat uiteindelijk datgene wat bij jou past, ook het beste resultaat oplevert.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:29

Ook ik ben naar Horse Event geweest en ging ook eigenlijk speciaal om Monty en Annemarie aan het werk te zien nadat mijn interesse gewekt was door een informatie-avond van Petra Vlasblom van 2-moons. Ik moet zeggen dat ik met verbazing heb gekeken naar hoe Leo een zadel op kreeg en met Dan rondstapte, de schimmel die niet bestegen kon worden en als je er toevallig toch op zat, er niet meer af kon komen, die liep ook binnen een half uur met Dan op zijn rug rond en stond er zelfs bij te kijken alsof hij nooit anders gedaan had. En bij al deze clinics heb ik geen enkel teken van geweld of wat dan ook gezien. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze manier van met paarden omgaan mijn interesse heeft gewekt en ik hier zeker iets mee wil gaan doen.

Verder heb ik geen idee wat Parelli inhoudt, maar als hier een clinic van is, zou ik dat graag weten omdat ik ook deze manier van omgang met paarden zou willen leren kennen zodat ik zelf kan bepalen welke manier mij het meest aanspreekt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:33

Iedere eerste woensdag van de maand is er een demonstratie door de Nederlandse Parelli instructeur Eddy Modde op het trainingscentrum " Horsemans retreat" in Oostburg, aanvang 19.00h, toegang gratis.

http://www.parelli.nl/news.htm

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:38

Dank je wel Cassidy.
Waar ligt Oostburg? Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:39

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:42

Oeh dat is wel een heel eind weg voor mij, ben 2 en half uur onderweg volgens
de routeplanner. Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:46

Er is ook een Parelli Center in Lunteren, maar daar worden geen demonstraties gegeven, alleen cursussen. Ik weet niet of je daar gratis kunt kijken, en dan alle mogelijkheden te zien krijgt die dit programma je biedt.

Je kunt een gratis DVD aanvragen op de Parelli website. Zelf heb ik de video: One Day with Pat Parelli, waar je hem en zijn vrouw en studenten zelf aan het werk ziet, inclusief veel vermakelijke uitleg van Parelli zelf. video kost 30 Euro, en is te koop via http://www.parelli.ch . Kijk onder Outlet.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:51

Dank je wel voor de informatie Lachen