Paard longeren voor het rijden!!!Slecht of niet????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Re: Paard longeren voor het rijden!!!Slecht of niet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:53

Je kunt hem niet longeren om moe te maken, omdat ze dan warm worden kunnen ze alleen maar pittig worden,,gehoord van een kennis.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:15

ik ben het niet met het bovenstaande eens, al zit er wel een kern van waarheid in. je kan een paard aan de lijn (net als onder het zadel) heel heet maken en dat kan dan een tegengesteld effect hebben van wat je eigenlijk wilde.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:27

Dat ligt eraan hoe je logeert. even aan de enkele lijn zetten doet meer kwaad dan goed. Je trekt dan zijn lijf in een onnatuurlijke houding. Met dubbele lijnen of passao heb je altijd begrensing aan de buitenkant

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:25

dan nodig ik je van harte uit om eens te komen kijken als ik noob longeer voor het rijden, aan de enkele longe.
ik denk dat je maar weinig paarden kan vinden die met hun neus volledig over de grond lopen, waarbij je deining ziet in het hele lijf (met name achter het zadel) en die zijn binnen-achterbeen netjes onder de massa zet en dus niet 'verbuigt' zoals jij hier stelt.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:50

Toen ik m'n paard net had, longeerde ik ook altijd voor dat ik ging rijden. Deed ik dat niet, dan liep ze constant onder me vandaan en wilde ze alleen maar rennen. Nu doet ze dat niet meer dus longeer ik ze niet meer voor het rijden.

Als ik geen tijd heb om te rijden, longeer ik haar. Eerder altijd met enkele longe. Sinds kort heb ik een pessoa en bijzet teugels. Dat ben ik nu aan het opbouwen.

Ik ben het er mee eens dat je paard zijn spieren e.d. onvolledig gebruikt als je met enkele lijn longeerd. Maar als je gericht iets wilt doen, bijv. zijn achterhand actief maken lijkt me dat ook niet haalbaar met enkele longe. Ik neem aan dat iedereen dit wel kan bedenken.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:47

Ik vind het zeker niet slecht nee! Als je van je paardje weet dat het jolig kan doen, dan kies je voor veiligheid. Lijkt mij alleen maar goed.
Bovendien, als je dat longeren overslaat dan stap je toch ook gewoon los. Het is in mijn ogen gewoon een vervaning van..

*Amen* Pling

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:00

Ik rijd op het moment 3 paarden. Een daarvan is een 15 jarige keurmerrie die 7 jaar niet meer onder het zadel is geweest. Dit omdat ze héél erg snel schrikt en héél snel over de rooie is.
Ik heb al ik-weet-niet-hoe-vaak de bak van alle kanten gezien toen ze weer eens schrok en er vandoor ging.

Voor het rijden longeer ik haar altijd dat ze alles kan zien in de bak. Ik begin altijd met achterin longeren omdat het daar altijd het 'engste' is. Dan loop ik er langzaam mee naar voren zodat ze de hele bak heeft gezien.
Ik longeer haar 20 minuten en rijd er 30 minuten op.
Ik probeer het longeren af te bouwen, maar ik zal haar (voor veiligheid van ruiter én paard) voor het rijden nog áltijd longeren. Hoe goed het ook gaat.
Ze schrikt áltijd, soms een paar keer niet, maar je moet er altijd op bedacht zijn dat ze wegsprint. En als ze schrikt, handen naar voren anders staat ze steil op haar achterbenen...

Voor mijn eigen veiligheid longeer ik haar eerst Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:10

pablo7 schreef:
Visconti schreef:
Longeren kan slecht zijn. Paarden die met één longe worden gelongeerd worden niet begrensd aan de achterhand waardoor dit uitzwaait en het paard zijn lichaam niet correct gebruikt. Als je het puur doet omdat je paard in het begin te wild is kun je hem ook gewoon even los gooien in de bak. Lachen

Mee eens. Maar even 10min. voor het rijden ga je er ook geen dubbele longe aan doen toch? Tong uitsteken

Ik vind gecontroleerd longeren (stap, draf en galop op commando) aan een enkele longe beter dan loslaten in de bak... Veel paarden maken dan veel gekkere bewegingen, rennen heen en weer met 180 graden draai aan het einde van de lange zijde om daarna weer terug te sprinten...

Ik longeer mijn paard op advies van een fysiotherapeut ook even voor het rijden in de bak (niet bijgezet) zodat de spieren alvast warm kunnen lopen en ze sneller los is. Dan stap ik niet direct op een koude rug, heeft ze al wat gedraafd en kon ze haar bovenlijn al mooi oprekken. Ik vind het wel fijn werken.

Als je paard te fris is, of zadeldwang heeft of wat voor reden dan ook dat je niet ontspannen op kunt stappen vind ik het niet verkeerd om eerst te longeren als je daardoor wel ontspannen kunt rijden... Daar zijn zowel ruiter als paard het meest bij gebaat.
Ongecontroleerd laten rondrennen en oneindig laten bokken is misschien niet de juiste manier. Goed aan het werk zetten zodat het op een veilig/gezonde manier de overtollige energie kwijt kan wel.

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:34

het is niet slecht voor hem of haar zijn ze gelijk warm gelopen en de conditie wordt beter

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:35

IK WEET NIET OF HET AL GEZEGT IS (ZOJA SORRY)
LONGEREN ZELF IS NIET SLECHT, HET LIOGT HEEL VEEL AAN HET PAARD OF HET VERSTANDIG IS OM HET VOOR HET RIJDEN TE DOEN.
IK HEB EEN PAARD GEHAD DIE ZICH HEEL STERK MAAKTE ONDER HET ZADEL ALS JE ZO'N PAARD EXTRA BEWEGING GEEFT VOOR HET RIJDEN DAN WORDEN ZE VEELAL VEEL STERKER EN DAT WIL JE JUIST NIET BEREIKEN.

JE ZOU HET DUS PER PAARD MOETEN BEKIJKEN, IK DOE HET ZELF NIET.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:56

Zonder Caps Lock aan kunnen we het verder ook allemaal prima lezen basisbrok....

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:22

Ik doe het weleens als een paard lang stil heeft gestaan of bij een jong paard. Dan kunnen ze ff hun gekkigheid kwijt.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:03

Ik moet zeggen dat als ik m'n bijrijdpaard van te voren even longeer dat het dan vertrouwder aanvoelt...
Op de 1 of andere manier issie dan toch iets rustiger, en ben ik zelf ook rustiger... Na mijn idee kan het dus niet verkeerd zijn. Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:03

Ik deed het toen ik mijn paard net had gekocht, omdat ik mijn paard toen nog niet zo goed kon. Het was wel handig, even de gekke bokkensprongen eruit en daarna had ik altijd een redelijk rustig paard met rijden.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:35

Ik heb mijn paardje ook net, en ik doe hem voor het rijden altijd even aan de longe. Dan kan die zich daar even aan uitleven. Daarna onder het zadel is die meesteal nog steeds een beetje onrustig, het is een hengst ( Vanaf Dinsdag een ruin ) maar daarna word hij wel meer ontspannender.

Ik vind het niet erg/zielig als je je paard even van tevoren aan de longe doet. Als je hem maar niet gelijk opfokt, eerst langzaam zijn spieren warm maken. Losgooien is idd ook een idee, het is maar net wat je fijn vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:06

Ik rijd jonge handelspony's en die longeren we altijd van te voren. Zodat het frisse eruit is en ze al een beetje los zijn voor we d'r op gaan. We bouwen dit wel af na een tijdje, dus steeds iets korter longeren en langer rijden, tot ze het niet meer zo spannend vinden.

Veronique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:26

ik vind longeren voor het rijden niet slecht
als je gewoon eventjes longeert en dan langer rijden
lijkt het me wel goed Ja

thummetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:26

ik vind het ook niet slecht voor je paard
een vriendin van mij moest altijd eerst longeren voor het rijden met een bijzetteugel (geloof ik) om haar beter aan de teugel te krijgen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:36

Bij mn vorige paardje, een haf, deed ik het soms, vooral swinters. Als ik hem dan van stal haalde keek hij af en toe heel raar uit zn ooggies, en reken maar dat ie dan eerst even aan de lijn ging! Dan liep hij een paar rondjes netjes om dan ineens een soort nhiiijiii te roepen en dan ging ie; rodeobok eerste klas! En die bokkesprongen daar zit ik niet echt op te wachten als ik er op zit...
Daarna was hij dan weer gewoon aanspreekbaar en kon ik er mee aan het werk. Of het nou goed is of niet, tja, maar het lijkt me ook niet goed als je een kwartier of langer aan het vechten ben met een paard.

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:42

Het paard wat ik nu rijd longeer ik niet voor het rijden, ook al is hij best fris op zijn tijd. Ik ken hem goed en daarom vind ik het niet echt nodig. Een jong paard of een paard dat ik nog niet zo goed ken of een paar dagen niet gereden heb longeer ik vaak wel eerst even. Dan is de meeste frissigheid eraf en kun je meteen serieus beginnen met rijden. En ik heb liever dat hij bokt met longeren dan met mij op zijn rug.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:51

ik longeer mijn paard ook voordat ik er op ga, omdat jij vooral in het begin net een bom is, en ik er al 2 keer lelijk af ben gevallen en dan graag wil voorkomen dat dat nog eens gebeurt. Als hij dan uit geraast is, stap ik er op en is hij gewoon veel makkelijk te rijden, en heb ik gelijk geen angsten meer.
Dus ik snap neit waarom het slecht zou zijn.

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:07

Bij sommige doe ik dit ook omdat ze dan de meeste energie kwijt zijn en nog even lekker kunnen bokken enz.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:12

Wij hebben een paard dat door rugklachten zijn spieren verkeerd is gaan gebruiken, daarom moet hij voor het rijden eerst gelongeerd worden. Hij kan dan door een lage hoofd/hals houding rustig zijn rugspieren opwarmen.

__Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:59

nee hoor, het is helemaal niet slecht voor je paard.
ook omdat je meld dat hij anders in protest gaat,
kan het zo zijn dat hij zich dan even kan uitleven.
dan heeft hij zich lekker uitgeleeft en kan jij daarna
lekker met hem aan het werk! Haha!

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:42

het verschilt heel erg per paard. Mijn jonge longeer ik eigenlijk altijd, behalve als ik bijvoorbeeld 3 dagen achter elkaar rijdt dan longeer ik de eerste 2 dagen en de 3e niet. Als je je paard een beejte kent dan weet je ook wel een beetje in watvoor bui hij is en wat je kunt verwachten. uiteindelijk wil ik het longeren er wel vanaf, het is niet handig als je op wedstrijd gaat, daar mag het niet en als ze het kennen dan maken ze er misbruik van als je het blijft doen.