Natuurlijk rijden met Arabier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Re: Natuurlijk rijden met Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:50

Een paard voelt zich het aller prettigst als je hem in het wild laat lopen en met rust laat en met een groep soortgenoten zodat hij lekker de hele dag kan eten.
Het natuurlijk omgaan met paarden, tja omdat wij als mensen graag willen rijden en er met onze viervoeter op uit willen trekken kan je ze denk ik het beste houden door ze op een wei met andere paarden te zetten.
Denk ook wel dat het gezonder is voor een paard als je hem zo natuurlijk mogelijk houd.

Overigens mijn trainer rijd zijn arabieren (hengsten/ruinen) met alleen een strodraadje.
Gaat zelfs met zijn hengst bitloos op pad samen met een hengstige merrie ernaast.
Dus arabieren kunnen absoluut (natuurlijk) bereden worden.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:18

Inmiddels heb ik al een Arabier maar die is nog niet ingereden. Ik heb ook een kleine Welsh pony waar ik eigenlijk (voor het zicht) te groot voor ben daarom rij ik er niet meer zo vaak op. Ze is nu 11 en altijd met bit gereden. Soms als ik toch nog op haar zit rij ik bitloos. Dit gaat niet zo goed, ze reageerd bijna niet op de druk die ik geef en op mijn druk van het been reageerd ze ook bijna niet (komt misschien omdat ik als klein meisje mijn handen nog niet stil kon houden). Alleen als ik helemaal met haar alleen in de bak ben en ik rij zonder iets gaat het goed. Maar dan heb ik een (klein) zweepje in me hand die ik van me af hou als ze naar binnen gaat, hier reageerd ze goed op. Als er andere paarden in de bak zijn vliegt ze de hele bak door Haha!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:14

LilianR schreef:
Natuurlijk rijden bestaat niet, rijden is niet natuurlijk. Of je moet de natuurlijk bedoelen als Tinkerloos zegt: in de natuur; in de bossen. Knipoog

Aan de ene kant heb je gelijk. Klaus Ferdinand Hempfling heeft het in zijn boek natuurlijk paardrijden ook over.
Een paard is natuurlijk niet met zadel op zijn rug geboren. Paarden zijn natuurlijk en mensen van instinct ook. Dit is dus de enige manier om goed met je paard om te kunnen gaan, paarden kunnen immers geen nederlands en paarden afdwingen zoals je met engels rijden doet is ook geen goede manier. Als mens en paard een eenheid willen vormen moeten ze dus allebei doen wat ze van nature doen. De boeken natuurlijk paardrijden en paardenpersoonlijkheden ven Klaus Ferdinand Hempfling zijn erg interresant.
De website www.paardnatuurlijk is ook de moeite waard.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:57

laurahi schreef:
LilianR schreef:
Natuurlijk rijden bestaat niet, rijden is niet natuurlijk. Of je moet de natuurlijk bedoelen als Tinkerloos zegt: in de natuur; in de bossen. Knipoog

Aan de ene kant heb je gelijk. Klaus Ferdinand Hempfling heeft het in zijn boek natuurlijk paardrijden ook over.
Een paard is natuurlijk niet met zadel op zijn rug geboren. Paarden zijn natuurlijk en mensen van instinct ook. Dit is dus de enige manier om goed met je paard om te kunnen gaan, paarden kunnen immers geen nederlands en paarden afdwingen zoals je met engels rijden doet is ook geen goede manier. Als mens en paard een eenheid willen vormen moeten ze dus allebei doen wat ze van nature doen. De boeken natuurlijk paardrijden en paardenpersoonlijkheden ven Klaus Ferdinand Hempfling zijn erg interresant.
De website http://www.paardnatuurlijk is ook de moeite waard.

Sorry typ fout het is www.paardnatuurlijk.nl

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 12:04

Bedankt Haha!