[AR] Mennen met een shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mennen met een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:22

Ze kunnen ook bedoelen dat ze een keer in het tuig gelopen hebben. (net als zadelmak, heeft er alleen een zadel opgelegen)
Of er kan wel eens wat naars gebeurd zijn. Ik zou gewoon opnieuw beleren en kijken hoe het gaat.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:45

Daar ga ik ook vanuit, ik begin gewoon rustig met hem,net als met Jimmy. Eerst lekker aan de dubbele lijnen en dan als hij op straat goed gaat eens kijken wat hij met een karretje doet.

Vandaag ging het met Jimmy iets minder goed hij schrok van een hond en begn naar de hond te trappen, na even kalmeren liep hij wel weer rustig verder. Nu even een paar dagen rust en dan weer ervoor, ik ga wel lekker dubbele lijnen doen, maar even weer dat relaxe erin houden. Was wel balen gaat hij zogoed en dan door zo'n ...hond de schrik in de benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:25

Nouja, dat kan op de weg ook gebeuren, dus die ervaring heeft hij maar weer.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:28

Het was op de weg, aangezien de wei een modderpoel is ben ik gisteren ook meteen de weg op gegaanen vandaag dus ook, het ergste was dat het de hond van mijn vader was dus ik werd boos en nu voelt mijn vader zich heel schuldig. Hij had hem aan de riem maar te lang. Ik had vandaag geen oogkleppen om en de hond was schuin achter hem idioot op hem af aan het springen, dus heb ik meteen het kopstuk met oogkleppen in orde gemaakt en vanaf morgen oogkleppen op. Hij is er al aan gewend, maar om het schrikken wat te verminderen heb ik de laatste tijd bewust zonder geoefend en dat ging best goed. Dus vor de kar ook zonder begonnen. Maar op de weg toch minder handig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:54

idd goed oefenen en ze kunnen ook best zwaarder werk aan, maar net als elk ander paard, moeten ze daar dan wel naar getraind zijn / worden.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:36

als ik dus wil mennen met een shetlander, dat dat niet gewend is,
dus gewoon rustig opbouwen (natuurlijk eerst in de bak dubbele longe en stemcommando)
en daarna gewoon de weg op? asfalt uiteraard kan gewoon?

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:13

[***] schreef:
Ik heb een shet van 100 cm maar met mennen moet je toch echt wel op de verharde weg blijven anders wordt het voor haar zwaar, en ik heb een lichte tweewieler. Eigenlijk wil ik er een shet bij en dan een leuke kar zodat ik ook het bos eens in kan, met 1 pony maak je niet zulke lange ritten (ik niet dan)

Mennen met een shet gaat prima!
Ik heb mijn shet van 1m ook voor de wagen staan. Hij heeft de koetsentocht van 30km (4uur) meegesjouwd met de rest van de grote gelderlanders en kwpners en het ging prima. Hij moest een wagen met 4 wielen + 3 volwassenen en 2 kinderen trekken. Behoorlijk veel maar als je dan op de verharde weg blijft gaat het prima Lachen Maar als je op de wagen 2 volwassenen hebt kun je ook prima het bos in hoor!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:18

jesperlover schreef:
[***] schreef:
Ik heb een shet van 100 cm maar met mennen moet je toch echt wel op de verharde weg blijven anders wordt het voor haar zwaar, en ik heb een lichte tweewieler. Eigenlijk wil ik er een shet bij en dan een leuke kar zodat ik ook het bos eens in kan, met 1 pony maak je niet zulke lange ritten (ik niet dan)

Mennen met een shet gaat prima!Ik heb mijn shet van 1m ook voor de wagen staan. Hij heeft de koetsentocht van 30km (4uur) meegesjouwd met de rest van de grote gelderlanders en kwpners en het ging prima. Hij moest een wagen met 4 wielen + 3 volwassenen en 2 kinderen trekken. Behoorlijk veel maar als je dan op de verharde weg blijft gaat het prima Lachen Maar als je op de wagen 2 volwassenen hebt kun je ook prima het bos in hoor!

Helemaal mee eens! Mijn dochter heeft in 2005 de Eperpaardevierdaagse gereden met haar Shetlander (± 85 cm.) en die glorieus uitgereden. Ze was zelfs nog gefotografeerd en geïnterviewd door BIT. Het volgende jaar stond ze in de BIT met haar 'Dappere Dodo' Zo werd Juultje genoemd op de camping waar we stonden.
Moet er wel bij zeggen; zij weegt ± 60 kg en ze zat in haar eentje op de sulky. Tijdens de pauzes stond ie te slapen, want het was toch wel heel zwaar en toch was ie goed getraind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:22

jesperlover schreef:
Ik heb mijn shet van 1m ook voor de wagen staan. Hij heeft de koetsentocht van 30km (4uur) meegesjouwd met de rest van de grote gelderlanders en kwpners en het ging prima. Hij moest een wagen met 4 wielen + 3 volwassenen en 2 kinderen trekken. Behoorlijk veel maar als je dan op de verharde weg blijft gaat het prima Lachen Maar als je op de wagen 2 volwassenen hebt kun je ook prima het bos in hoor!

Ik vraag me toch af wat jullie voor bospaden hebben. Mijn shet voor de tweewieler en dan door het mulle zand is niet mijn idee van een leuk bosritje. Over de verharde weg kan ze makkelijk 1,5 uur voor de kar terwijl ze nauwelijks zweet en bijna de hele weg draaft.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:27

ligt ook aan de conditie van een shet en aan de aanleg, de een is sneller vermoeid dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:53

Daar gaat het volgens mij nieteens om, die van mij loopt rustig een strandrit van 3 uur onder het zadel, ook door mul zand, maar met een kar door hetzelfde zand trekt gewoon beroerd vind ik.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:40

misschien valt hem het trekken dan zwaarder dan het gewicht er bovenop.
Ik heb er eentje die met rijden niet moe te krijgen is en met de kar het na een half uur gehad heeft....

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:54

Onze shet is ook beleerd voor de kar.. die gaat zowel mee naar het bos als over de verharde weg. Gaat allemaal prima en ritjes van 2 uur is bij ons redelijk normaal (natuurlijk ging hier wél een goede training aan vooraf en lange conditieopbouw). Hij zweet niet ernstig en vind het prachtig tot op het eind... en eigenlijk wil hij dan nóg een keer.
Ik ben dus van mening dat een shet dat best kan....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:06

Janne: misschien ligt het wel aan je wagen.... dat kan natuurlijk ook nog, éne wagen is zwaarder dan de ander.

Mijn merrie, zou, net als jesperlover's pony, ook meerijden met de koetsentocht (zou haar 2e keer worden)

Ik zou dan de rit van 30 km. rijden, maar ook nog eens heen en terug naar het startterrein (paar dorpen verderop), we zouden dan niet met de trailer gaan.

Heenweg is 15 km, terugweg is 15 km. + tocht van 30 km. dan kom je op maarliefst 60 km. voor een enkelspan shet voor een vierwielige wagen in één dag!

Heel veel ja, maar dat heeft ze vorig jaar prima gelopen Lachen

Helaas moest ik op het laatste moment de koetsentocht afzeggen ivm. blessure.

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:45

[***]: wij hebben hier dan wel harde zandpaden, niet van dat strandzand. Het is wel grotendeels blubber in de winter, dus behoorlijk trekken. Maar het ligt ook aan je wielen die je onder de sulky hebt. Spaakwielen graven veel meer in het zand als zegmaar 'normale' brede banden..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:45

[***] schreef:
Daar gaat het volgens mij nieteens om, die van mij loopt rustig een strandrit van 3 uur onder het zadel, ook door mul zand, maar met een kar door hetzelfde zand trekt gewoon beroerd vind ik.

Heeft trouwens ook te maken met krachttraining. Ik train wel eens bewust door hele zware modder-zandwegen. Ook met heuveltjes (ik rijd vaak langs het kanaal, vaak wel over het fietspad, en dat is nogal heuvelig aangelegd, sommige heuvels zijn best steil), mijn merrie gaat dan altijd uit zichzelf harder lopen in draf, dat maakt het omhoog gaan voor haar veel makkelijker. Vrij vaak mag dat van mij prima, en 'crossen' we zo de heuvel op.

Toch laat ik haar ook regelmatig in stap die heuvel op lopen, dat is echt een stúk zwaarder. Je ziet dat ze dan zichtbaar meer moet trekken. Ze gaat er echt niet dood van, maar als je dit regelmatig doet, kan het ook goede ontwikkeling zijn voor de spieren, goede krachttraining dus Vork
Ook dmv. longeren aan dubbele longe etc. kun je er voor zorgen dat ze haar achterhand meer gaat gebruiken, wat weer gunstig is voor het trekken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:47

Jesperlover: maar spaakwielen lopen wel een stuk lichter Knipoog Een kar waar ik regelmatig mee heb gereden (zie profiel, zwarte wagen) heeft dus autobanden, nou joh, dát loopt pas zwaar. Mijn eigen houten wagen trek ik zo de wei uit (klein heuveltje op om de wei uit te komen), maar die zwarte wagen krijg ik echt niet in mijn uppie uit de wei... je merkt het ook aan mijn pony, die moest ook tijdens de marathon veel meer trekken.

Vorige week heb ik net een nieuwe wagen aangeschaft, zelfde model als de zwarte wagen uit mijn profiel (alleen dan iets luxer Lachen ) met spaakwielen Haha! Ziet er prachtig uit (veel minder lomp) en trekt een stuk makkelijker en lichter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:30

Mijn pony heeft heel veel conditie, ook wat betreft trekken. Ze gaat een paar keer in de week de strandovergangen over, loopt spring en dressuurles en 1 á 2 keer aan de dubbellonge, dus aan de pony ligt het niet, en aan de tweewieler ook niet, die weegt bijna niks en trekt heel licht. Bospaden zijn bij ons van duinzand en dus behoorlijk zwaar.
Ik vraag me wel af wat ik dan straks beter voor wielen kan nemen als ik dubbelspan ga. Mijn tweewieler heeft luchtbandjes met 'plat' profiel zeg maar, ik zie ook veel mensen met luchtbanden met dieper profiel, trekt dat lichter?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:47

Glad profiel glijd en heeft geen grip op de bodem. Je kan beter noppenprofiel hebben want dat heeft meer grip op de bodem en duwt de band als het ware vooruit.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:01

Nando heeft vandaag voor het eerst aan de dubbele lijnen gelopen en doet het heel erg goed dus wie weet hefet hij toch echt eerder al ervoor gelopen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:10

Blij voor je dat het zo goed gaat, sonjim. Oordeel echter niet te snel; er zijn ook zat mensen die dubbele lijnen, vooral bij shetten, gebruiken als soortement van 'trainingsmethode' omdat veel mensen niet meer in staat zijn om shetten ohz. te rijden...

het is niet per definitie zo dat pony's die goed lopen aan de dubbele longe of lange lijnen, ook echt voor de wagen hebben gestaan.

Ik zou in jouw geval het hele proces gewoon volgen Knipoog Ik ga straks ook weer een 'versneld beleerproces' doen met mijn merrie die al jaren voor de kar loopt, vanwege het ongeluk dat ik 2,5 week geleden heb gehad.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:12

Dat doe ik ook hij moet ook eerst een beetje conditie krijgen aangezien hij erg mager was en niet echt in de spieren zit. Ik heb wel het hele tuig erop gelegd en dat doet hem dus ook helemaal niks. Maar beter brustig aan opstarten dan te snel gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:16

Ik heb vorig jaar een gelderse merrie van 8 jaar gekocht, niet zadelmak en ook onbetuigd. Die liep zo aan de dubbele lijnen zonder enige rare reactie en zelfs met slepen kijkt ze niet op of om, maar ze is dus niet betuigd...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:18

Idd, goede beslissing ja Knipoog te snel gaan is nergens goed voor Lachen

En veel paarden/pony's geven ook niet zo veel om het tuig op zich, paarden die erg nuchter zijn of al een zadel gewend zijn, zullen vaak niet zo heel veel op zo'n tuig uit doen Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:21

Nou ja inprincipe is het vreemd als je een onbetuigd paard met tuig en karretje verkoopt, maar toch rustig opbouwen. Ik heb ook eerst de tandarts laten komen en de smid komt donderdag en volgende week komt de fysio en dan mag hij wat meer aan de slag. Hij houdt zijn rug namelijk vrij stijf en heeft lang stil gestaan aan zijn conditie te zien, vandaar ook de rust in de opbouw. Met Jimmy ben ik al een half jaar rustig bezig. Lekker het verkeer in aan de dubbele lijnen en naast de fiets. Flink heuveltjes wandelen in de hei, zodat hij conditie op kon bouwen. Die is nu in zo' n conditie dat 2 dagen niks doen zorgen voor een hete shet. Maar hij loopt dan ook makkelijk een uur.