ervaringen buiten zonder schuilstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: ervaringen buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:25

linda_walter schreef:
mijn shetlander heeft ook een schuilstal met hooi en lekker dik stro in de winter kan ze altijd naar binnen of naar buiten dat is idiaal Haha!
Maar dit topic gaat over paarden die buiten staan ZONDER schuilstal.. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:54

linda_walter schreef:
mijn shetlander heeft ook een schuilstal met hooi en lekker dik stro in de winter kan ze altijd naar binnen of naar buiten dat is idiaal Haha!

Ach, de mijne had ooit een schuilstal en stond daar nooit in. Clown Haha!
Dit topic gaat idd over weidegang zonder schuilstal. Tong uitsteken

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 00:27

Het ligt eraan, mijn fjord had dat ik hem kocht ook 2,5 jaar ofzo geen stal gehad. Maar de wei waarin hij stond was wel aan 3 kanten met bomen beschut. Hij stond dus niet vol in de wind/zon ed. Nu staat hij 24/7 op het weiland en helaas met warme dagen geen schaduw. In een paar andere groepen waar wel wat bomen staan maken ze veelvuldig gebruik van de schaduw. Hierbij moet ik wel zeggen dat het echt paard afhankelijk is, het ene paard staat een hele tijd in de schaduw en de andere vrolijk in de zon. Maar volledig zonder iets, geen bomen of andere beschutting dat zou ik toch echt niet doen voor het jaar rond.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:07

Als ik zie hoe graag mijn paard gebruikt maakt van de stal op dazenrijke dagen, dan komt die van mij nooit ergens te staan zonder een schuilstal.

Schuilstal wordt inderdaad niet gebruikt als het regent of waait. Wel vaak 's nachts en als er dus veel dazen zijn (dan helpt schuilen onder een boom ook niet).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:14

Even een stipje, ik heb mijn paarden ook buiten maar zonder schuilstal. Zal dit zo gaan bijlezen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:47

Mijn paarden staan buiten, zonder schuilstal.
In de winter staan ze wel in een wei met een rij bomen, maar daar komt de wind meestal niet vandaan Clown ze staan er ook bijna nooit onder hoor. ook niet in de zomer om in de schaduw te kunnen staan.
volgens mij hebben ze er helemaal geen last van dat ze geen schuilstal hebben.
maakt niet uit wat voor weer het is, ze staan gewoon midden in de wei te eten !

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:05

mijn paarden hebben momenteel ook geen schuilstal wegens het verbod om deze neer te zetten vanuit de gemeente. Het vervelende is wel dat onze buurman vorig jaar de dierenbescherming op zijn dak had omdat de paarden geen beschutting tegen de zon hadden. Hij werd gesommeerd om ze binnen te zetten of voor beschutting te zorgen, anders zouden er maatregelen getroffen worden. Dus eigenlijk is nederland gewoon een beetje gek, van de gemeente mag het niet en van de db moet het. Ik heb een wei met schuilstal en de andere weien hebben bomen eromheen staan, waardoor er in ieder geval schaduw is. Dan kan het best zonder schuilstal in de zomer. In de winter heb ik dit nog niet uitgeprobeerd.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:09

Mijn verzorgpaarden staan in de zomer ook 24/7 buiten zonder schuilstal. Beschutting krijgen ze van de bomen. En kom op, in de natuur zullen paarden eerder onder bomen gaan schuilen, als die er al staan, dan in een schuilhokje. Echt natural is het niet zo'n hokje Knipoog Maar goed bij gedomesticeerde paarden moet je andere keuzes maken. Ik vind wel dat ze de mogelijkheid moeten hebben om een soort beschutting te zoeken, of dat nou bomen zijn of iets anders.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:46

Sonjim, maar iets makkelijks op en af te bouwen mag je toch wel neerzetten? Ik dacht namelijk dat je hier geen bouwvergunning voor nodig hebt.
(Ik kan het mis hebben hoor, maar ik ben er nu zelf ook mee bezig) Lachen

Ik wil mijn pony's ook dag en nacht buiten zetten in de wei, wel met schuilstal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:56

ik meld me ook maar even. Onze paarden staan nu zonder schuilstal. Die van mij had er eerst wel eentje, maar ging er toch nooit instaan Clown.

Als overgang kan het wel fijn zijn, de 1e winter nog met een schuilstal om een nog dikkere vacht te kweken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:36

Misschien dat iemand mij hier een tip kan geven.
Een van onze pony's is nu 15/ 16 jaar, hebben wij ruim 13 a 14 jaar. Elke winter wordt ze wat mager (ze is moeilijk dik(ker) te krijgen, niets aan de hand verder) Haar wintervacht is niet zoals bij mijn andere 2 lekker dik (als in: als ik mijn hand op de vacht leg, verdwijnt mijn hand in de vacht).

Ze staat nu wel dag en nacht buiten en vroeger is dit ook zo gegaan. Maar als zij van de winter ook dag en nacht buiten blijft, zou de overgang dan te groot zijn? Of moet ik er met haar helemaal niet aan beginnen? Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:39

die van mij staat dag en nacht buiten en heeft een grote notenboom die wind en regen opvangt Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:06

Hoe zit het met het liggen op de natte grond? Ik heb ook geen schuilstal maar wil de paarden deze winter zoveel mogelijk buiten houden. Er staan een aantal flinke bomen waaronder ze schuilen kunnen, maar de grond wordt natuurlijk wel erg nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:14

Je kunt hooi en/of stro op de grond leggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:14

Jeddah, de mijne ligt gewoon op natte grond, hoor. Het boeit hem echt niet. Toevallig ga ik in oktober/november verhuizen naar een plekje met een schuilstal en dan zal ik wel weer merken of 'ie er in gaat staan/liggen of niet. Vroeger deed hij het niet in elk geval (toen stond hij ook op een plek met een schuilstal).

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:15

Hooi en stro wordt ook nat in de regen. Verward Knipoog Een dat gaat vreselijk vies worden en schimmelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:23

Jeddah, dat het nat wordt in de regen, is waar. Knipoog Je legt het er ook niet voor langere tijd neer, maar bijv. 2 x daags schoon en droog hooi neerleggen.
Dan heb je dus ook geen last van 'vies en schimmelig'. Tenminsten, mijn paarden hadden afgelopen winter altijd een schone en droge slaapplek. Tijdens regen dan niet, maar dan gaan ze toch niet liggen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:26

Helaas is dat geen optie, dat wordt hier echt 1 grote bende... Ze staan namelijk ook op het zand, niet op de wei.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:45

Bij ons lopen de paarden nu nog 24/7 buiten en er is geen schuilstal. Wel zijn er een aantal bomen en struiken waar ze echt wel onder gaan staan als beschutting voor of zon of regen.
Als de paarden 's nachts weer op stal komen dan staan er veel alleen maar in de uitlooppaddock en gaan ze alleen de stal in om even languit te kunnen slapen.
Een aantal maanden geleden toen het stormde en hagelde heeft mijn paard wel helemaal zijn hoofd door het raam naar binnen gestoken om te schuilen. Clown
De paarden schuilen hier meer tegen de brandende zon dan tegen regen/hagel/sneeuw en wind.

Imo is een schuilstal niet echt nodig maar moeten paarden wel fatsoenlijke beschutting kunnen vinden in de wei in de vorm van bomen en/of struiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:48

Als je de paarden 24/7 buiten hebt vind ik wel dat ze een droog stuk moeten hebben.
Dus bijv een vrachtwagen zand laten komen en neer storten en er bijv bielzen omheen zetten zodat ze het niet meteen uit elkaar lopen.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:36

Mijn paarden staan 24/7 buiten zonder schuilstal en weinig beschutting.............heb wel vaak over nagedacht om een schuilstal te maken, maar als ik zie hoeveel moeite ik nodig hebt om ze op stal te krijgen bij super slecht/warm weer dan laat ik dat plan ook varen want ze zouden daar gewoon geen gebruik van maken.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:02

Maar als jullie je paarden ook in de winter in het weiland hebben staan, gaat het gras dan niet kapot? Met de natte winters in NL wordt het toch een grote modderpoel? Dat is ook de reden waarom mijn verzorgpaarden in de winter 's nachts naar binnen gaan en overdag in de bak. Om het weiland in conditie te houden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:04

die van mij hebben ruim 1,5 jaar een schuilstal gehad, maar stonden er alleen met zon in.

ze gaan beiden op de natte grond liggen. toos het liefst nog in een geul ofzo...het varken:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:47

MysticTinker schreef:
Officieel móet je een schuilstal hebben, anders kun je een boete verwachten Knipoog

Ik zou mijn paard niet graag zonder schuilstal buiten hebben. Hij gaat er regelmatig in staan, als het bijvoorbeeld érg heet is, of als het flink regent, dan merk ik dat hij toch liever binnen staat.

Bij ons mag er absoluut geen schuilstal neergezet worden, moeten! dan weggehaald worden, vind ik onbegrijpelijk hoor.

Ik lees dat de meesten wel een schuilstal hebben, maar dat die niet gebruikt worden door de paarden.

Nou is mijn bedoeling om mijn paard binnen nu en een jaar of 3 op een wei te kunnen zetten, ik wil nl een jong paard kopen en ik kan geen 2 keer pension betalen. Hoe zal het zijn voor een paard dat ong. 17 is en altijd alleen overdag buiten is geweest ineens weer en wind buiten zal zijn?

Een wei met schuilstal is hier niet te vinden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-07 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:47

Marieke_1 schreef:
Maar als jullie je paarden ook in de winter in het weiland hebben staan, gaat het gras dan niet kapot? Met de natte winters in NL wordt het toch een grote modderpoel? Dat is ook de reden waarom mijn verzorgpaarden in de winter 's nachts naar binnen gaan en overdag in de bak. Om het weiland in conditie te houden.

Bij ons 'offert' de staleigenaar een weiland op voor de winter, in het voorjaar gaan ze in een andere wei en kan deze weer bijkomen.
Bovendien is deze wei zo groot dat je bijna niet kunt zien dat ze er met z'n 30-en lopen.
Ze staan 's nachts wel in de groepsstal.