Voor en nadelen over paard 24 uur op de wei?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Re: Voor en nadelen over paard 24 uur op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 20:53

ik ga eerst beginnen met halve dagen op de wei en dan kijken hoe het gaat, als het goed gaaat ga ik t opbouwen naar steeds iets langer en dan op de wei

wanneer merk je trouwens of je paard geschikt is voor 24/7 op de wei want er zijn toch paarden die daar niet (minder) goed tegen kunnen?

angie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:58

Ik vind het juist heerlijk dat me paard lekker buiten kan staan, alleen met die regen is het wat minder, ze worden wel wat dikker maar het is gewoon wel belangrijk dat ze voldoende beweging krijgen en wel uit het land komen Knipoog

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:14

Waratje schreef:
Bij ons staan de meeste paarden wel 24/7 buiten, maar 's nachts in een zandpaddock.

ben je dan niet bang voor zandkoliek?
en geef je ze 's nachts hooi bij?

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:18

Veel is al genoemd. De mijne staat sinds een half jaar 24/7 buiten en eindelijk kan ik haar gewicht beheersen. Toen ze hier kwam te staan was ze echt mega dik, echt veel te zwaar. Nu staat ze zelfs op gras en is wel wat voller geworden, maar het extreme heeft ze nog steeds niet. De beweging doet haar goed dus. En ook het contact met soortgenoten wat eerder erg beperkt was.

Ze is voor mij beter berijdbaar geworden, eerder was ik met rijden alleen bezig met tempobeheersing. Nu kan ik soms ook genieten van een drafje in normaal tempo, zonder dat ik bezig ben met tempobeheersing.

Nadeel is idd de blubber met veel regen. En de mijne kan niet goed tegen veel regen (koliek), dus heb een waterdichte deken op met slecht weer. En mocht er weer zon natte winter komen als afgelopen jaar dan gaat ze misschien voor even 's nachts naar binnen. Gelukkig hebben wij die mogelijkheid. Dus ik kijk het gewoon even aan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:40

fojoe schreef:
Waratje schreef:
Bij ons staan de meeste paarden wel 24/7 buiten, maar 's nachts in een zandpaddock.

ben je dan niet bang voor zandkoliek?
en geef je ze 's nachts hooi bij?

Nee op beide vragen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:57

staan die zich dan niet de hele nacht te vervelen?
ik heb ook een (kleine) zandpaddock, eentje waar hij vanuit de wei altijd in en uit kan, met een inloopstal. maar als ik hem een nachtje in de paddock laat, geef ik hem toch een netje hooi. ik ben bang dat hij anders de paar sprietjes gras die in de paddock groeien gaat oppeuzelen, mét het zand dat eraan hangt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:25

Ja, ze staan zich met z'n achten enorm te vervelen en gaan dus met elkaar spelen. Er groeit echt geen sprietje gras in, het zand is daarvoor te diep en door het lopen kiemt er gewoon niets.
Het alternatief is op stal zetten, waar ze zich nog meer vervelen en waar het bovendien in de zomer vrij warm is of op de wei, waar ze zichzelf een hoefbevangenheid kunnen vreten. Deze methode gaat al jaren goed op deze stal en ook onze paarden doen het er goed op.
En vergis je niet, een hooinetje is ook vrij snel leeg en dan staat je paard zich alsnog te vervelen. Bovendien heb je bij een hooinet het risico dat ze er met een hoef of zo in gaan hangen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:39

dus staan die van jou eigenlijk veiliger dan die zielepoot van mij met zijn hooinetje Knipoog
maar het lijkt me idd wel beter dan een hele nacht in de stal.
bij mij groeit er wel wat gras door het zand, vandaar mijn bezorgdheid.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:42

Dan geef je toch zo nu en dan een portie gekookt lijnzaad? Vinden de meeste paarden erg lekker en het voert eventueel opgehoopt zand uit de darmen af.
Tja, het scheelt in allerlei opzichten dat ze met een groepje op het zand staan, dan houden ze elkaar bezig en het zand los Knipoog

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:01

ik had al een tijd geleden lijnzaad gekocht, maar moest nog eens uitzoeken hoe het nu precies zit met dat koken enzo ...
roel heeft vandaag zijn eerste portie slobber met lijnzaad gekregen, en hij vond het blijkbaar wel lekker.
dat zetten we dus vanaf nu elke week op het menu Vingers aflikken

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:34

De paarden bij ons op stal staan in de winter overdag in paddocks, aangezien ze dan niet het land op mogen. Gaat al jaren prima! Geen hooi of wat dan ook, moet wel zeggen dat ze zich wel vervelen hoor in de paddocks. Ze staan s'avonds meestal te trappelen om naar binnen te mogen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:49

Voordelen:
ze kunnen eten wanneer ze willen
ze kunnen spelen wanneer ze willen
ze kunnen lopen wanneer ze willen
ze kunnen rennen wanneer ze willen
ze kunnen rollen wanneer ze willen
ze kunnen in de zon wanneer ze willen
ze kunnen in de schaduw wanneer ze willen

nadeel:
ik heb geen schuilstal, maar wel bomen en een hoge heg

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:58

Wat mij opvalt als ik kijk naar paarden die echt zomer en winter 24/7 in het land staan is dat ze minder snel echt overgewicht lijken te krijgen dan de paarden die 'slechts' 12 uur per dag ofzo in het land staan. Net alsof het eetgedrag zich stabiliseert als ze een tijdje lang het zelf uit mogen zoeken. Ik zie dit ook bij mensen die hun paarden 'overzetten' op onbeperkt ruwvoer eten ipv een paar afgewogen porties per dag. In het begin is de neiging tot overeten wel aanwezig.

Ze worden 's zomers wel iets zwaarder, maar dat is om de winter door te komen. (In de winter vallen ze alleen moeilijk af als ze fanatiek worden bijgevoerd, want oh ze vallen af. Knipoog )

In de zomer blijft het langer licht en ben je zelf misschien ook wat actiever om meer te rijden, door ze voldoende beweging te geven hou je het gewicht ook onder controle. Lachen

Het is ook afhankelijk van de ondergrond (en de oppervlakte) of 24/7/365 mogelijk is. Hier in Groningen sta je op zeeklei en ik kan je vertellen dat dat heel lang modderig en nat blijft. Droogt het dan eingelijk op dan heb je een soort keihard 'maanlandschap' vol gaten. Daar zie je ze dus nooit meer op rennen. Lachen Ga je vanuit de stad iets naar het zuiden dan heb je al heel andere grond: die droogt op en het water blijft er niet op staan. In het ene gebied is het gemakkelijker dan het andere, maar voor mij betekent dat: een paard op 15 km van mijn huis ipv van 2 km.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:22

Voordelen:
Je paard loopt de hele dag,en eet tussendoor wat hij/zij nodig heeft.
(dus wordt niet te dik,omdat hij/zij steeds in beweging is)
Je paard is in betere conditie omdat hij/zij constante bewegings vrijheid heeft.
Je paard is minder gespannen/gestressed met rijden omdat overtollige energie al in de wei kwijt geraakt is.
Je paard heeft contact (lichamelijk) met andere paarden,de kuddegenoten.
Je paard (alleen de merries natuurlijk) Haha! zal waarschijnlijk regelmatiger hengstig worden omdat het ritme van dag en nacht,en zomer en winter duidelijker is in de open lucht.
Je paard heeft een gezondere hoef,omdat de benen constant in beweging zijn,en dus de doorbloeding van de hoef en de benen gestimuleerd wordt.
Je paard heeft minder kans op blesures omdat hij/zij al soepeler is omdat hij/zij constant op de wei staat.

Nadelen:
Als je een lager gelegen weide hebt is het in de winter vaak modder.
(ik heb daar gelukkig geen last van)

Er werd ergens als nadeel genoemt dat je een nat paard niet kan rijden,maar waarom eigenlijk niet?
(modder zal waarschijnlijk de reden zijn om niet te rijden)
Ik rij mijn paard wel als het geregend heeft,(of als het regend)zolang er geen modder op haar rug ligt.
Als ze nat is,en haar rug is schoon,dan zadel ik op.
Is ze nat en er ligt zand en modder op haar rug,dan rij ik niet.
(natte modder poets je namelijk niet uit,maar in de vacht..)
Verder kan ik zo geen nadelen bedenken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:17

Is er in Limburg niet een of andere ziekte die paarden alleen krijgen als ze dag en nacht in de wei staan?

(ben op zich wel een voorstander van 24/7 in de wei in de zomer)

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:24

in de zomer zou het zo kunnen, maar in de winter:

Nadelen:
Als je in de winter gaat rijden kun je je paard niet meteen de wei in doen, ze moeten eerst opdrogen. anders worden ze heel erg verkouden, en ze zitten dikker in het haar ( de meesten)
- In de winter, minder gras, meer modder, soms wei bevroren, onweer enz.

Voordelen in de winter heb ik niet=) Alleen in de zomer vind ik het wel lekker voor de paarden. Ik zou het niet doen, maar ik snap dat je het doet

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:36

PeruaansePas schreef:
Wat mij opvalt als ik kijk naar paarden die echt zomer en winter 24/7 in het land staan is dat ze minder snel echt overgewicht lijken te krijgen dan de paarden die 'slechts' 12 uur per dag ofzo in het land staan. Net alsof het eetgedrag zich stabiliseert als ze een tijdje lang het zelf uit mogen zoeken. Ik zie dit ook bij mensen die hun paarden 'overzetten' op onbeperkt ruwvoer eten ipv een paar afgewogen porties per dag. In het begin is de neiging tot overeten wel aanwezig.

Dat merk ik heel erg bij Macy. Toen ze hier van de winter kwam was het eten, eten, eten.
Nu eet ze lang niet de hele dag. Vaak staat ze gewoon wat om zich heen te kijken en neemt af en toe een klein hapje gras.
Ze is wel wat te dik, maar niet extreem.

Anouar eet wel het grootste deel van de dag, maar die heeft het ook echt nodig.

Als het heel warm is eten ze niet, dan staan ze in de schaduw te suffen. Zodra het dan 's avonds gaat afkoelen gaan ze weer eten

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:39

Pop schreef:
in de zomer zou het zo kunnen, maar in de winter:

Nadelen:
Als je in de winter gaat rijden kun je je paard niet meteen de wei in doen, ze moeten eerst opdrogen. anders worden ze heel erg verkouden, en ze zitten dikker in het haar ( de meesten)
- In de winter, minder gras, meer modder, soms wei bevroren, onweer enz.

Voordelen in de winter heb ik niet=) Alleen in de zomer vind ik het wel lekker voor de paarden. Ik zou het niet doen, maar ik snap dat je het doet

Volgens mij heb jij een aantal dingen niet helemaal begrepen.
Paarden worden niet ziek als je ze nat in de wei zet, als je een goede deken op doet en hier vroeg genoeg mee begint krijgen ze geen dikke vacht, een bevroren wei is helemaal niet erg voor paarden en zomers onweert het veel vaker dan 's winters

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:45

mentjuh schreef:
wanneer merk je trouwens of je paard geschikt is voor 24/7 op de wei want er zijn toch paarden die daar niet (minder) goed tegen kunnen?

Dat merk je snel genoeg aan bijvoorbeeld een sterke daling in gewicht die niet stabiliseert of rechtgetrokken wordt. Daarnaast kunnen er ook nog allerlei gedragsveranderingen komen.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:47

Mijn paarden staan 24-7 buiten en kunnen naar binnen als ze willen. Het is gebleken dat ze niet 24-7 in de wei kunnen. vorig jaar heb ik dat wel gedaan (wel eerst opgebouwd en niet van de een op de andere dag) omdat ik net was bevallen.
Dat heeft wel degelijk grote consequenties gehad. Mijn merrie kreeg enorme dikke benen en de hele spijsvertering was van slag.
Nu staan ze dus 2 keer daags een aantal uren in de wei en de rest in paddock.
's winters is de wei veel te nat en staan ze in de paddock met voldoende kuil

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:14

Anouar valt ook snel af, dus lichamelijk gezien zou hij misschien niet zo geschikt zijn voor dag en nacht buiten. Maar ik merk wel aan hem dat hij lekkerder in z'n vel zit.
Dat hij dan heel erg schommelt met z'n gewicht neem ik er maar bij. Ik vind het belangrijker dat hij lekker in z'n vel zit.
Dat afvallen proberen we op te lossen met dekens en voer (alleen mag Anouar het meeste voer niet hebben en wat hij wel mag hebben vind hij niet zo lekker, dus echt handig is het niet)

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:33

@Lenneke_:

Ik heb dit meegemaakt hoor.
Ik had les samen met een ander meisje die haar paard 24/7 op de wei had en als het koud was kwam ze niet naar les omdat haar paard niet het land weer op kon!!!
Het paard zweette dan, en ook al met dek op kunnen ze niet meteen in het land.
De deken word dan vochtig van het zweet, en later word dat weer koud en hebben ze het alsnog koud! Het werkt echt niet in de winter met lessen hoor! Tenminste als je intensief rijd!
De paarden moeten dan eerst op stal met bv. zweetdeken en dan pas de staldeken weer op!
Maarja ieder zijn eigen he!

Iemand hier in de buurt had het paard ook dag en nacht buiten alleen dat paard durfte in de winter niet te liggen, te koud te nat enz. paard dikke zere benen, wou niets meer, chagarijnig enz. Nu het paard snachts op stal komt, waar ze droog en warm kan liggen zijn alle klachten over en ziet het paard en 10x beter uit dan dat het dag en nacht buiten stond en dat was een haflinger!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 00:26

Warm is niet belangrijk, droog liggen wel. Dat kun je gemakkelijk bereiken door flink wat stro/hooi neer te leggen op een beschutte plek.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:04

Ik laat Anouar gewoon in z'n bloodje opdrogen en als hij dan droog is gaat de deken weer op.
En ik rij ook echt wel intensief hoor

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:05

Nou, die mensen die geen dikke paarden krijgen van 24/7 gras die doen kennelijk iets anders dan ik Verward

Ik begrens ze expres met een draadje omdat ze anders ontploffen. Voorheen reed ik zomers inderdaad nog redelijk veel en ook vaker langere ritten / trektochten en toen kon ik het wel redelijk in de hand houden. Maar nu ik fors minder rij, dijen ze echt enorm uit! En dat is beslist niet alleen grasbuik, maar gewoon vette schouders en vetbulten op de kont.

In het najaar wordt dat wel wat minder, maar ze staan meestal tot half december op de wei met gras en zonder bijvoeding en dan worden ze echt niet veel dunner. Ik moet ze echt schraal zetten willen ze afvallen. En dat wil ik in dat seizoen niet omdat ik bang ben dat ze anders te slecht in hun vacht komen of ziek worden.