[AR] Pony actiever voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saffier_tje

Re: Pony actiever voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:27

Ik heb dit ook gehad met mijn shetlander van 1.13. Marathonwagentje erachter van zo'n 90 kilo en niet vlot willen lopen. Verder heel gehoorzaam. Na consequente aanpak kan ik wel zeggen dat dit probleem vrijwel volledig achter ons ligt. De ene pony is de andere niet daar ben ik me van bewust.
Als we een buitenrondje deden en ik zette hem even net wat harder aan het werk op bijvoorbeeld een veldje d.m.v. voltes en veel overgangen te gaan rijden dan werd hij lekker actief en heet zodat hij de rest van het rondje heerlijk vlot doorliep. Ook afwisseling van stukje over de verharde weg en vervolgens een stuk door de berm hielp altijd goed. Of als er boompjes staan en de ondergrond het toelaat een stukje sla-ommen in draf of galop.
Aan het eind van de zomer had ik verder vaak het probleem dat er niet genoeg voedingsstoffen meer in het gras zaten. Wat muesli en haver deed in dit geval ook wonderen. Verder denk ik ook dat je moet ontdekken waar je een tik met de zweep moet geven, klinkt wel sneu maar ik heb wel de gevoelige plek van mijn pony weten te vinden, maar daarentegen hoef ik nu maar 2 keer een tik te geven in plaats van heel de weg door te tikken. Dit is bij die van mij iets onder zijn bil/overgang been.
We rijden ook regelmatig ritten met de menvereniging. Daar loopt hij de grootste paarden er inderdaad ook uit. Dit is dan weer het bekende macho-gedrag.
Tegenwoordig staat deze pony ook in tweespan. Houdt heel de weg wedstrijdjes met de andere pony en is bijna niet meer te stoppen. Ik hoop dat die van jou ook vooruit gaat. Weet hoe lastig het kan zijn! Veel succes!