Hoe moet je een paard RUSTIG longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vroli1

Re: Hoe moet je een paard RUSTIG longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:44

je kan ook de zweep onder de longeerlijn door voor zijn hoofd wijzen .. Vork

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 12:04

Ik heb haar gister gelongeerd, het ging wel goed maar ik bleef achter haar, ze ging snel lopen, ik haar gerust stellen met hoohoo en beetje zoutzak gaan staan, maar dan draait ze opeens om en staat ze voor mijn neus... als ik haar weer aandrijf springt ze weg en gaat ze weer hard lopen...

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:09

Ze heeft gelijk... je moet tonen dat ze daar moet blijven. Als je dat niet duidelijk aantoont met je hand en arm, dan zou ik ook naar u komen, want je bent niet duidelijk.
Zoals ik al eerder zij, laat haar eerst wennen aan zwiepende touwen enzo, want volgens mij heeft ze toch nog wat schrik van die zweep als ze er zo vandoor rent...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:33

Is er eigenlijk een beetje begeleiding in de buurt als je met de pony bezig bent?
Sorry dat ik het zeg, maar je komt op mij nogal onhandig over...

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 16:00

marijke1234 schreef:
Ze heeft gelijk... je moet tonen dat ze daar moet blijven. Als je dat niet duidelijk aantoont met je hand en arm, dan zou ik ook naar u komen, want je bent niet duidelijk.
Zoals ik al eerder zij, laat haar eerst wennen aan zwiepende touwen enzo, want volgens mij heeft ze toch nog wat schrik van die zweep als ze er zo vandoor rent...

Ik longeer niet met zweep, ik kan haar met touw aanraken als die zwiept, ze is er niet bang voor, maar je ziet aan haar dat ze er geen zin in heeft en dan gaat ze zo doen....

Margreet: Als ik longeer is er wel begeleiding, het is ook niet mijn eerste keer dat ik longeer, ik longeer altijd de paarden die niet zijn ingereden dus ervaring heb ik wel.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:57

nou, als dat maar goed gaat dan....

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 19:13

hoezo dat? Nouja de komende tijd helpt iemand mij met longeren...

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:54

WiskyBokjes schreef:
Ik heb haar gister gelongeerd, het ging wel goed maar ik bleef achter haar, ze ging snel lopen, ik haar gerust stellen met hoohoo en beetje zoutzak gaan staan, maar dan draait ze opeens om en staat ze voor mijn neus... als ik haar weer aandrijf springt ze weg en gaat ze weer hard lopen...
Dan werkt het dus wel! Nu is het een kwestie van je hulpen reduceren/verfijnen. Het kan zijn dat deze (zware) hulp wel nodig is, omdat je pony op een lichtere hulp niet reageert. Dan begin je hiermee, maar houd je je pony heel goed in de gaten (zonder haar in de ogen te kijken) en op het moment dat je enige reactie waarneemt, maak je je hulp kleiner, door bijvoorbeeld wat rechter op te gaan staan.
Je kan ook "remmen" door steeds heel kort spanning aan te nemen op de longeerlijn: spanning-ontspanning-spanning etc.
Denk er ook aan je aandrijfhulp heel klein te houden, want hier reageert ze blijkbaar heel fel op. Rechtop gaan staan en jezelf groot maken, haar in haar oog kijken kan al genoeg zijn.
En misschien is een zweep erbij toch geen verkeerd idee. Met een zweep erbij kun je nu eenmaal meer hulpen geven dan zonder. Houd deze zweep dan met de punt naar achteren gericht. De zweep houd je dus achter je en niet voor je. En houd de bewegingen met de zweep bij het oppakken bijvoorbeeld zo klein mogelijk. Dan went ze er vanzelf aan. En eenmaal gewend, heb je dan weer meer hulp(middel)en tot je beschikking. Zo kun je een naar binnen vallend paard met de zweep naar buiten drijven.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:59

Ik vind het leuk om te lezen dat je wat met de tips uit dit topic doet! Je hebt kunnen merken dat je lichaamshouding erg belangrijk is. Nu ben je al een stap in de goede richting Lachen

zoals ik uit je verhaal op kan maken reageert ze heel fel op voorwaartse hulpen van jou. Deze kun je misschien proberen te minimaliseren zodat je echt een hele kleine hulp geeft om haar te laten lopen.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:01

Margreet schreef:
nou, als dat maar goed gaat dan....

Heb jij soms iets tegen TS??
Ik vind namenlijk niet dat je zoiets kunt zeggen terwijl je haar nog nooit in het echt hebt zien longeren.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 17:01

ik zal het gaan proberen Knipoog
hartstikek bedankt hé Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:09

Mijn paard was ook altijd 'bang' voor de zweep en snel opgefokt. Ze ging ook altijd alleen maar hard en nog harder. Ik heb toch gewoon stug de zweep er achter bij gehouden, maar er verder niks mee gdaan. Dus gewoon laag over de grond mee laten slepen, de eerste keren is dit eng, maar ze zal er snel genoeg aan wennen dat die zweep niet eng is.
Want je kan de zweep wel steeds weg houden bij dr maar als je hem dan eens nodig hebt, dan vind ze hem nog steeds eng! Dus kan je haar er gewoon beter aan laten wennen.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 21:30

Ik kan wel gewoon met de zweep over haar heen gaan, dat vind ze niet eng