Aan te raden?Combinatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Aan te raden?Combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:59

Heb even jouw tekst geëpibreerd.

ikke schreef:
Degenen die daadwerkelijk begrepen hebben wat Pareli bedoelt....kunnen zonder etiketje.

En dát is het en gelijk wat ik tegen de afsplitsing van dit forumdeel had en heb.

HC

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:58

En dan zijn er nog de 99% loosers, zoals ik, met weinig talent en veel goede wil en die héél graag met dat etiketje rondlopen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:15

Funkie schreef:
En dan zijn er nog de 99% loosers, zoals ik, met weinig talent en veel goede wil en die héél graag met dat etiketje rondlopen!

Het is helemaal je eigen keuze om "looser" te (willen) zijn, net zo goed als het je eigen keuze is om het niet te zijn. En als jij blij wordt van een etiketje, ga dan vooral op jacht naar je etiketje. Er zijn ergere etiketjes dan PNH te bedenken Knipoog
Serieus, het is en blijft je eigen keuze hoe je in het leven staat en hoe veel je wilt leren. Het is niet aan anderen om te bepalen hoe ver jij moet gaan. Er zijn weinig mensen die zo ver gaan met hun studie over paarden en paardrijden als HC, dus het is geen schande om niet zo ver te gaan. Neemt niet weg dat het altijd goed is om naar "beter" te streven en verder te kijken dan het eigen straatje. Er is altijd meer en altijd beter.
Je hebt echt geen bergen talent nodig om verantwoord met je paard om te gaan, maar wel inzet en begeleiding. En bedenk dat mensen die wel talent hebben, nog steeds begeleiding willen en nodig hebben en daarmee weer hun kennis en kunde verbreden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:13

Waratje schreef:
Je hebt echt geen bergen talent nodig om verantwoord met je paard om te gaan, maar wel inzet en begeleiding.

Hé!!!! Heb jij het boek van Koning Duarte gelezen?! Dat is een juweel uit 1438 door een koning die samen met zijn vader en broers zijn koninkrijk daarwerkelijk in het zadel op de moren veroverde. Voor hem is 'de wíl' de crux. Zonder talent etc. erkent hij zal de ruiter niet briljant worden, maar een ieder zal met wíl mogelijkheden vinden om 'goed' te worden.
570 jaar oud en een zeldzaam boek omdat het zich exclusief op de ruiter zelf richt en zo actueel als de dag van vandaag.
Geweldig ook om te lezen dat zijn vader en hij in elk kasteel een houten 'paard' hadden staan om ook tijdens noodzakelijke regeer-werkzaamheden fysiek niet uit training te raken.... De inzet ja, de wíl.

De geschiedenis van dit boek is trouwens een roman op zich. Handgescheven door Dom Duarte zelf. Door zijn weduwe 'de trieste koningin' naar het koninkrijk Napels meegenomen. Een koninkrijk waar Franse aspiraties twee eeuwen om vochten met die van Catellaanse vorsten en nu ligt het boek al eeuwen als oorlogsbuit in het Louvre....
Dáár zou ik nu een filmscript over willen schrijven. Over de briljánte Dom Duarte en zijn boek, tegen de achtergrond van de iberische herovering op de moren, in de nasleep van de waanzinnige 14de eeuw, op de valreep van de renaissance.

HC

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:37

Huertecilla schreef:
Hé!!!! Heb jij het boek van Koning Duarte gelezen?!

*grinnik* Nee, niet gelezen. Kom op dit moment veel te weinig toe aan lezen, maar het klinkt als een boek om zeker in de gaten te houden als ik weer "leestijd" heb Knipoog

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:43

Reiten lernnt man nur durch Reiten....

Wat een mooi besluit zeg... als ik de Parelli-leer doorknabbeld krijg of eens zin heb in iets anders, dan ga ik dat boek zeker nog wel eens opzoeken.

Wel jammer dat de écht goede paardenliteratuur nooit zomaar in de ruitersportzaak in de rekken ligt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 09:45

Funkie schreef:
Wat een mooi besluit zeg... als ik de Parelli-leer doorknabbeld krijg of eens zin heb in iets anders, dan ga ik dat boek zeker nog wel eens opzoeken.

Een boek van Rolf Becher, het meesterwerk van Dom Duarte en de 'Caprilli Papers' zijn ontzettend nuttig bíj PNH. Het boek van Inge Teblick i.m.o. zelfs essentieel.
De inhoud van het gouden standaardwerk over de anatomisch correcte zit van de Schusdziarras is voor elke ruiter van belang doch ideaal gezien via het goede lesgeefmens.

Op het werk van caprilli na zijn al deze boeken onder je vingertoppen ter beschikking.

HC

p.s. leren doe je ook door vallen en opstaan en dat is heel toepasselijk ik dit geval Cool

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:10

HC heb je isbn nummers voor me? Gister heeft Arabesk het boek van Xenophon besteld, we zijn benieuwd Ja

Ik ben met je eens dat het boek van Inge Teblick veel beter is om mee te beginnen dan Parelli. Parelli is vooral een quick fix methode om paarden snel tot makkelijke robots te maken zodat de mens veilig kan rijden. Ik kan me toch niet helemaal vinden in zijn zienswijze (zie bijvoorbeeld in level 1 dvd 3 ofzo het paard dat 1 oog mist, daar gaan ze veel te ruw mee om!) Het is bij PNH toch al heel snel "KLATS BOEM BANG" en met die vier fases maak je hem eigenlijk gewoon bang. Een paard weet op een gegeven moment dat er na fase 1 uiteindelijk een fase 4 komt,dat wil hij voorkomen en reageert daarom op fase 1. Maar ja voor veel paarden is het al een verbetering t.ov. hun oude bestaan, waarbij ze uit de box gesleurd werden en de ruiters meteen beginnen te schreeuwen. (en die lange leadropes zijn veel handiger dan die stomme nederlandse halstertouwen waarbij je gedwongen wordt in het meest slechte gebied in de ruimte van het paard te lopen )

En bij monty roberts vind ik bijvoorbeeld de 'bok-stopper' ronduit schandalig....
Laatst bijgewerkt door arno8 op 30-06-07 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:12

Funkie schreef:
Wel jammer dat de écht goede paardenliteratuur nooit zomaar in de ruitersportzaak in de rekken ligt.

Tsja... daar liggen vooral boeken 'rijden met Anky' etc of 'longeren met lammert haanstra' die paarden bijzet met touwtjes waardoor ze bij elke stap in hun mond gerukt worden Boos!

Bij de Divoza ligt soms het boek van emiel voest, maar dan heb je het ongeveer wel gehad.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:59

arno8 schreef:
Ik ben met je eens dat het boek van Inge Teblick veel beter is om mee te beginnen dan Parelli. Parelli is vooral een quick fix methode om paarden snel tot makkelijke robots te maken zodat de mens veilig kan rijden. Ik kan me toch niet helemaal vinden in zijn zienswijze (zie bijvoorbeeld in level 1 dvd 3 ofzo het paard dat 1 oog mist, daar gaan ze veel te ruw mee om!) Het is bij PNH toch al heel snel "KLATS BOEM BANG" en met die vier fases maak je hem eigenlijk gewoon bang.

Is blijkbaar een enorm slecht dvdstukje, maar als je nou iets verder kijkt, bijv het nieuwe level 2 pakket.. er zit wel iets meer achter parelli Knipoog het is trouwens nooit de bedoeling dat je je paard bang maakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:12

arno8 schreef:
Ik ben met je eens dat het boek van Inge Teblick veel beter is om mee te beginnen dan Parelli.

Huh??? Verward Dat schrijf ik volgens mij niet.
Ik vind de aangeboden benadering in het boek van Teblick een noodzakelijk perspectief voor PNH, niet 'beter' en omgekeerd PNH een uitstekende methode als structuur bij het boek van Teblick. Ik zie ze als een heel geslaagd huwelijk van complementaire partners en bij beíden is kwaliteitsinstructie zinvol voor het verwerven van begríp.

Jouw mening over PNH deel ik ook verder in het geheel niet. '1 zwaluw maakt nog geen zomer' en een onelegante passage maakt nog geen slechte methode.
Verder denk ik dat jij (en Arabesk) de clou van het PNH welke op dit topic eerder ter sprake is gekomen, nog, niet helder hebt. Ikdenk dat jouw kritiek voortkomt uit incompleet begrip of het verwarren van emotie en inhoud.
Hint = R+ schoolvoorbeeld Teblick rijdt klassiek dressuur met bit en sporen Pling
Kijk, ik kies zelf voor maximaal gebruik van het gereedschap tussen mijn oren maar dat is vooral een persoonlijk doel en ik begrijp de logica (van Parelli, Teblick en vele anderen) m.b.t. gebruik van communicatiemiddelen helemaal en ben niet tegen noch voor. Ik ben ook niet tegen noch voor een zadel met of zonder boom. Denkens, krachtvoer, bandages, vul maar in.
Ik ben voor juist (niet-)gebruik door begrip en tegen misbruik door onbegrip Pling

Het boek van Xenophon is geen instructieboek noch 'nh' en het hinkt heel zwaar op twee diametraal verschillende gedachten/behoeftes. Je kan heel makkelijk citaten van beide zijden uit dit tweesnijdende zwaard reproduceren.
Verder is het grotendeels geen oorspronkelijk werk. Het is wel een historisch en heel interessant werk. Niet in het minst door de invloed ervan door de renaissance.
Helaas zijn de historische en hippische waarde ervan via de vroege renaissance uit het verband gerukt doordat het eeuwenlang het enige klassieke werk was dat vertaald beschikbaar was.
Dit laatste, het 'klassieke' is waarom Klassieke Dresssuur correct 'Klassiek' heet. De wereld van Xenophon is in de basis nl. cavallerie aan de teugel op een trens.

ISBN#s? Nee, niet nognógNÓG een keer. Die kan je makkelijk zelf uit je toetsenbord toveren.

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:42

arno8 schreef:
Funkie schreef:

Tsja... daar liggen vooral boeken 'rijden met Anky' etc of 'longeren met lammert haanstra' die paarden bijzet met touwtjes waardoor ze bij elke stap in hun mond gerukt worden Boos!

Bij de Divoza ligt soms het boek van emiel voest, maar dan heb je het ongeveer wel gehad.

Nou inderdaad! Het is echt dramatisch gesteld met de literatuur in de gemiddelde ruitersportzaak.
Daar sta ik ook vaak van te kijken. Ja
En Anky's en Haanstra's komen er bij mij echt niet in.

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:26

Ik heb Teblinck bezig gezien op de Nhdag in Herentals... Het was ronduit bedroevend!
Zo een 12-jarig houterig kind op een pracht van een bijeengetrokken dressuurknol... ze was totaal niet mee met de beweging, blokkeerde haar handen en je zag aan het knikken van haar hoofd dat ze vastzat in haar schouders, met als resultaat dat het paard ook nogal gespannen en houterig liep.
Geen vlot zicht dus...
Telkens het paard zich lichtjes los begon te laten werd hij stilgetrokken en er een snoepje in zijn mond gepropt?
De voorstelling begon met ong. 100 toeschouwers, na een kwartier liep 20% al grinnikend weg, en tegen het einde zat er nog maar een man of 10...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:18

Funkie schreef:
<knip>
De voorstelling begon met ong. 100 toeschouwers, na een kwartier liep 20% al grinnikend weg, en tegen het einde zat er nog maar een man of 10...

Lag dat aan de onwil/onkunde van het meisje of aan Inge.......?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:20

Nadya schreef:
En Anky's en Haanstra's komen er bij mij echt niet in.

Ik heb een aardig stapel met dergelijke boeken en vorig jaar het bedroevende anky-boek van de KWPN gekocht. Dat is echter heel inzichtelijk mbt de motivatie en denkwijze daar. Zó inzichtelijk dat ik Nancy Nicholson ook een exemplaar gestuurd heb.
Ik heb nu een stúk beter inzicht waarom een daarin opgegroeid ruiter/lesgeefmens geen biet kán begrijpen van wat de 'paardgerichte' sector bezighoudt, want dat zijn ze zelf ook in hun perceptie.

Verder zijn er in de Klassieke/FEI-sector ook heel goede inhoudelijke boeken waar volgens mij íeder ruiter iets tot veel uit kan leren.
Ik heb een paar écht goede hoofdstroomboeken en ook heb ik een paar boeken met zeg 200 paginas waarin er bijvoorbeeld slechts één alinea een toegevoegde waarde heeft voor mij. Als er daardoor een muntje valt is dat boek een goede investering geweest. Al is het maar één schets!
Zo heb ik via een antiquarisch boekenfanaat een hele verzámeling echt oude boeken voor een paar tientjes. Het meeste ruikt van een afstandje al naar de waarde van de inhoud Haha!
Ik heb uit het totaal echter meer begripsvergrotende informatie gehaald dan de meeste 2-, 3-daagse symposia voor goúdgeld te bieden hebben.
Het is trouwens bijzónder amusant om via de oude boekjes te zien waar sommige rare verhalen of herhaald overgenomen tekeningen vandáán komen. Dat verhoogt je rijvaardigheid niet nee, maar bijvoorbeeld keurig en inhoudelijk onderbouwde uitgelegde informatie over het wanneer en waarom dan van bandages (en niet) is wel begripsverhogend mbt 'welzijn'. Dat boek was voor mij alleen daardoor al een veelvoud waard van de ervoor betaalde ene gúlden.

Oh, dit kan natuurlijk net zo goed in positieve als in negatieve zin zijn. Je leert ook van slechte voorbeelden en een voor míj heel concreet voorbeeld is de combinatie boek + video van Richard Hinrichs. Daar is niets 'weerstandsloos' aan te ontdekken doch wel bijna elke valkuil. Voor mij heel waardevol.
Ben inmiddels alweer een aardig poosje bezig met twee cavaleriehandboeken van de mamelukken. Bit en sporen met oorlog als doel. Toch heb ik er al aardig wat zaken uitgehaald die positief zijn voor mijn begrip over rijden en rijvaardigheid. De ene was een gift, de ander 10 euro.

De moraal van dit lange boekenverhaal is dat een boek zelden écht pulp is.

'Ja maar, ik heb geen tíjd....' Wel, het veelgebruikte argument tegen reizen per openbaar vervoer is dat het tijd kost. Dat klopt gedeeltelijk. Het levert namelijk ook veel leestijd op Knipoog

HC

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:46

ikke schreef:
Funkie schreef:
<knip>

Lag dat aan de onwil/onkunde van het meisje of aan Inge.......?

Er was veel goede wil! Ik denk dat het meer onkunde was. Ik kwam eigenlijk pas een half uur na het begin binnen, en zag juist het de eerste combinatie van de demonstratie buitenrijden. ik hoorde van een vriendin die er wel vanaf het begin zat dat dat echt helemaal absurd was: een kind van een jaar of 6 met een dik knollig ponietje dat wat aanmodderde op de volte. Telkens de pony iets deed wat gewenst was, kreeg het een ferme trek in de mond (het kind trok de teugels zowat achter haar oren) gevolgd door een snoepje. Resultaat was dat na de derde keer het diertje niet meer vooruit te krijgen was.. De commentaar erbij was dat het ponietje nog niet attent was op de hulpen, en men via deze methode meer aandacht probeerde te krijgen.

Maar ik wil er nogmaals bijvertellen dat ik die eerste demonstratie niet gezien heb. Ik zag ze enkel buitenrijden, maar eigenlijk was de tweede demonstratie al genoeg om een besluit op te vormen.
Ik ben echt speciaal uit oprechte interesse gaan kijken naar de clickertraining olv Tebblinck, maar dat was toch na een tiental minuten al zwaar bekoeld.

@Huertecilla: ik ga ook met de tram en de bus naar mijn werk... om dezelfde reden! Liever met een boekje op de bus dan met stress in de file!

En nu ga ik mijn belastingsaangifte invullen... het is weer eens wat anders!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:28

Ik heb 'klikkeren' als wonderfenomeen opgegeven al 10 jaar voor het in de paardenwereld de kop opstak. Het middel ontaart bijna gelijk tot doel op zich en omdat in het land der blinden één oog nu eenmaal koning is, waren (en zijn) lesgeefmensen met begrip zeldzaam als kippentanden.

Het klikkeren is een vorm van operante conditionering m.b.v. positief belonen. Één invulling van één aanleermanier met één leermotivatie. Één piepklein specifiek stukje gereedschap. Niet meer niet minder.
Hoewel het een prima stuk gereedschap is, is het geen wondermiddel en bij paarden al helemaal niet.

De grote toegevoegde waarde van het boek van Teblick is dat het de waarde van R+, positief belonen, goed uitlegt. Exact dát deel van leermotivatie wat Parelli laat liggen omdat PNH vooral op R- stoelt.
Parelli werkt met letterlijk wijken voor druk terwijl het toevoegen van positief belonen daar 'naarwijken' van kan maken, het op cue van 'druk' náár de beloning gaan.

Een goed methode omvat (voor het paard) logische, heldere en eenduidige communicatiesignalen.
Een goede leermethode maakt zo effectief mogelijk gebruik van verschillende leermanieren en alle leermotieven om de bedoeling van de signalen duidelijk te maken en het paard te motiveren de aangegeven actie uit te voeren.

Onafhankelijk van het etiket is alle dresseren manipuleren.

hc

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:46

Daar geef ik je gelijk in!

Het is wel zo dat bij PNH het de bedoeling is dat je zoveel mogelijk dingen kan bereiken door een fase 1, wat een heel lichte hulp is en alzo het paard leert naar de beloning te gaan. Bijvoorbeeld je ogen afwenden, of hem een tijdje laten grazen ofzo.
Als je teveel een hogere fase gebruikt betekent dat dat je niet genoeg rekening hebt gehouden met wat je paard wil/durft/aankan. Dat heet 'setting things up for success'. Die fases zijn heel gemakkelijk te gebruiken als intimidatie... wat bij elke L1student wel eens gebeurt. Hoe beter je wordt, hoe meer je situaties aanbiedt waarop je paard al bij een lichte vraag met plezier wil/durft/kan antwoorden.
Het is de bedoeling dat het spelen is met je paard, niet werken. Je fases zijn een manier om je communicatie duidelijker te maken, niet om iets af te dwingen.

Royale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:15

Ik snap niet wat het probleem zou zijn als je het wèl doet. Het werkt uiteindelijk allemaal hetzelfde Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:52

Royale schreef:
Ik snap niet wat het probleem zou zijn als je het wèl doet.

Dat is dan voor jou een uitdaging, begrip.

hc