JoviBan schreef:palousa_boy schreef:naar mijn idee komt al dat bitloos allemaal mee met pat parelli en al dat soort natural mensen.. heel leuk allemaal, maar heb je pat ooit bitloos zien mennen? ik niet.
Je haalt hier een aantal zaken door elkaar.
Bitloos heeft niks met Pat Parelli te maken en vice versa.
'Natural' heeft ook niks met Pat Parelli te maken en vice versa.
En bitloos heeft niks met 'natural' te maken en vice versa.
Bitloos heeft alles te maken met mensen die niet meer met een bit willen rijden of mennen, om wat voor reden dan ook. Je kun hen in een hokje willen duwen, maar dat gaat je niet lukken.
Sorry maar ook dit vind ik weer erg kort door de bocht..
In Nederland kom je altijd weer autos en andere medeweggebruikers tegen, het is jouw verantwoording om op dat moment je paard veilig tot stoppen te dwingen, hetzij met bit, hetzij met speciaal ontwikkeld menhoofdstel (met touwtjes achter oren langs, gekruisd onder de kaak zo over de neus naar de leidsels).
En mijn pony die na een aanvaring met betonnenpaal in de hindernis een enorme scheur in de tong had van het bijten daarop, komt nog steeds aagerend om mee op wedstrijd te mogen, en doet haar mond al open voor het bit.
Dus hoezo paardonvriendelijk, alls dat zo zou zijn zou geen paard zijn mond meer opendoen..