tamary schreef:Nadya schreef:Ik vraag me wel eens af wie dit soort onzinnige fabeltjes de wereld ingeholpen heeft. Zo vermoeiend.
TS; blijf lekker bitloos rijden en laat je buurman maar kletsen. Die mag zich eerst wel eens goed verdiepen in bitloze optomingen, voordat hij zulke onzin verkoopt.
Er bestaat ook zo'n fabeltje? over gebroken trensbitjes. Als je die te laag inhangt kan je de onderkaak breken. Iemand die iets meer daarover weet?
Ook niet waar. Een (enkel) gebroken trens heeft als groot bezwaar dat het een notenkrakerwerking heeft, en dat het scharnier in het verhemelte van het paard kan prikken, iets wat paarden over hel algemeen niet kunnen waarderen.
De onderkaak kan wel gebroken worden (de neusriem is in de eerste instantie uitgevonden om dat te voorkomen) maar om dat voor elkaar te krijgen moet je een stang hebben, met scharen, je kracht wordt namelijk enorm vergroot door de hefboomwerking (het principe kracht x arm).
Even een korte uitleg: zou je normaal gesproken een contact hebben van 200 gram, en de scharen zijn 5 cm, wordt je kracht dus 5 maal vergroot. Komt neer op een druk in de mond van het paard van 1 kilo (!) terwijl je voor je gevoel je paard op een pink kunt rijden.
Zou je dus een flinke ruk aan die stang geven, dan komen er idd een paar honderd kilo's druk in de mond van het paard (en dus op de onderkaak). Overigens is het niet de kaak zelf die breekt, die is namelijk veel te hard, dat red je met een vrachtwagen nog niet, maar het kopje van het kaakgewricht kan wel breken, die is veel kwetsbaarder.
Stel je geeft een ruk van 30 kilo (lijkt veel, maar dat is het niet, denk aan een noodstop) komen er 150 kilo op die onderkaak en als je geen neusriem zou gebruiken, op het kopje van van het kaakgewricht. Wat dan idd breekt.
Het is dus niet helemaal een fabel, maar het kan niet met een trensje. Het is net zoiets als het neusbotverhaal: in theorie zou het kunnen, maar er komt gigantisch veel kracht bij kijken.
Bij het neusbot is het zelfs nog moelijker: daar loopt de lijn van het bot gewoon door. Bij de kaak gat het om een heel klein deeltje van de kaak, wat niet in een rechte lijn loopt, het kopje maakt een hoek van ruwweg 80 graden met de kaak zelf. Het gaat dan om het kopje van de onderkaak, wat via een komgewricht en een hoop spieren vastzit aan de bovenkaak.
offtopic: Als je graag met Stang & trens zou willen rijden, en je hebt je emoties en je handen niet onder controle, en je kunt niet op een zeer licht contact rijden, is dit wel iets om over na te denken. Ik neem niet aan dat iemand die van zijn paard houdt dit soort gewichten in de paardenmond wil hebben.