Vertutteling van paarden door natural vrouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: Vertutteling van paarden door natural vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:54

_angela_ schreef:
Vertuttelen wij natural vrouwen onze paarden??

Of zijn mannen net zo erg??

En hoe doen we dat??

euhm nee, ik bedoel meer de niet naturals zeg maar... de haren knippers, sokjes verwijderaars, setje meisjes, aankomende kapsters, stalbewoonsters etc. Vork Clown maar kennelijk zit er niet zoveel verschil in.

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:22

Tinkerloos schreef:
Ik snap wat je bedoeld Funkie,maar wat is moseying? Cool

Dat is als je van A naar B wil, je paard niet meeneemt in een rechte lijn, maar er rustig mee rondsnuffelt.
Een plekje gras hier, eventjes naar daar, zodat je paard rustig alles kan onderzoeken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:27

Nou,dan doe ik dat dus ook. Haha!

simbu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:36

Ik ook! Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:36

Ik ook. Knipoog

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:02

Ha! Tuttebellen! Go jij! Go jij!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:23

TTouch is bij ons deel van de fysieke opbouw en training als een deelvervanging van het wasritueel in de methode van Kikkuli. Bepaald geen knuffel-actie noch vrijblijvende actie maar zeer doelgericht.

Tijdens het rijden is er geen sprake van vrijblijvendheid en al helemaal niet naar goeddunken van graspol naar graspol keutelen.

Hier wordt verder wel HEEL veel geaaid, gekroeld etc. Voor de lol van beiden én rolbevestigend als deel van de doorlopende opvoeding.

Soms schenk ik veel aandacht aan het uiterlijk van alles. De uitstraling van wat ik doe, de indruk die het maakt, de perceptie van ánderen, is soms ERG belangrijk. Bijvoorbeeld als ik bewust op marktdag een rondje dorp doe. Ik peíns er daarbij echter niet over om de manen van hengstlief wat te 'fatsoeneren' ook al maakt dat het beeld nog net even fraaier. Geen klitten en dat is het.
Verder kan ik me normaal niet druk maken over stro op plantenresten in manen of staart zo lang het tijdens het rijden maar niet hindert.
De buitenkant van hoeven schoonmaken doe ik niet, zelfs niet voor ferias.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:40

Ttouch is idd doelgericht en valt bij mij desondanks toch onder de categorie 'tuttelen'.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:20

Tja, invlechten van manen is ook doelgericht (meer winstpunten) en ook dat valt onder tuttelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:41

JoviBan schreef:
Ttouch is idd doelgericht en valt bij mij desondanks toch onder de categorie 'tuttelen'.

Tis maar wat je definitie is. Bij mij hangt dat samen met functionaliteit.
Ik doe na ruggespraak met onze fiotherapeut een paar van de oefeningen en b.v. de belly lift en de staart manipulatie zijn regelrechte fysiotherapie.

'Tuttelen' is in míjn definitie manen vlechten, op lengte knippen, sokken knippen/kammen, hoeven vetten of lakken, met shampoo wassen etc. Dat wat een tut doet. Alle niet-functionele. Jep, het opbinden van de maantop bij boogschieten is functioneel.
Gedoe met bont'beschermers' valt bij mij ook onder getuttel. Idem boomloos tenzij daar een atlethische reden voor is. Idem bitloos als dat vanwege de mode daarvan is. Allemaal niet-functioneel nl.

Onder de streep echter is het hele paardrijden gebaseerd op de lol van de ruiter, dus leef je uit Go jij! Go jij! en een paard strikjes in de vlechten doen is veel minder schadelijk dan erop gaan zitten Pling

HC

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:23

Tja, zo kan ik ook een mooi verhaal opbouwen... Als een ANDER zijn paard overal lekker aan het aaien is, dan is dat maar getuttel. Maar als IK mijn paard aai, dan doe ik dat niet zomaar.... Nee, ik doe dat met het doel de doorbloeding te verbeteren. Tegelijkertijd ben ik mijn paard dan ook aan het desensibiliseren EN ik ben ook nog eens een band met mijn paard aan het opbouwen.... maar dat is natuurlijk alleen als IK mijn paard aai. Als een ander zijn paard aait, is het maar getuttel. Nou goed?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:44

*grinnik* Klinkt heel aardig zo, Arno, goed gevonden.
Weliswaar ben ik geen natural (weiger ieder ander hokje dan NVVR-lid), maar "tuttelen" doe ik met mijn merrie heel weinig, ze houdt er niet (meer) van (met dank aan een sukkel (m) die haar knuffelgehalte om zeep heeft geholpen), dus ik ben de routine van "tuttelen" ook kwijt. De twee jongens die we er ondertussen bijhebben zijn veel knuffeliger, eentje zelfs zo erg dat we hem Pennypony zijn gaan noemen Knipoog
Voor de rest vind ik dat het volwassen paarden zijn, die een hoop van hun eigen "problemen" kunnen oplossen, dus veel meer dan eens een wondje besmeren of afspoelen en een lekkere douchebeurt in de zomer "tuttel" ik niet. Handelingen zijn over het algemeen redelijk doelbewust en ik ga er niet vanuit dat ze van porselein zijn. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:05

arno8 schreef:
Tja, zo kan ik ook een mooi verhaal opbouwen...

Zoals ik al schreef Arno wordt hier veel geaaid en geknuffeld doch dat is niet hetzelfde als het gerichte TTouch.
Maakt verder niets uit want ermee 'tuttelen' of erop gaan zitten zijn beiden tegennatuurlijk en 'tuttelen' de minder schadelijke.

HC

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:33

arno8 schreef:
Tja, invlechten van manen is ook doelgericht (meer winstpunten) en ook dat valt onder tuttelen.

In de endurance doen we dat om tegen de warmte Pling Maar we maken dan ook geen knotjes, alleen vlechtjes Clown

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:17

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:

Zoals ik al schreef Arno wordt hier veel geaaid en geknuffeld doch dat is niet hetzelfde als het gerichte TTouch.
Maakt verder niets uit want ermee 'tuttelen' of erop gaan zitten zijn beiden tegennatuurlijk en 'tuttelen' de minder schadelijke.

HC

Je kunt niet in je eentje bepalen wat tegennatuurlijk is en wat niet. Ik voel toch een 'natuurlijke' behoefte om mijn paard te aaien. Ik zie dat hij er veel voldoening aan heeft en dat geeft mij ook een prettig gevoel. Niks onnatuurlijks aan, lijkt mij.

Of is het onnatuurlijk omdat ik 'roofdier' ben en paarden zou moeten eten? Ik heb net m'n tanden in de spiegel bekeken en het wordt toch lastig om daarmee een paardenkeel open te rijten. Ik ben ook niet zo'n atleet, dus ik denk ook niet dat ik ze zomaar te pakken krijg als ik er brullend opaf ren. De mens was helemaal niet zo'n jager als wel wordt beweerd. Vaak waren ze te lui om te jagen en kwam het vooral neer op verzamelen. Verder vind ik het heel natuurlijk als verschillende diersoorten samenwerken. Een vogel die de mond van een krokodil uitpikt, daar is toch ook niks onnatuurlijks aan? Of mag dat ook niet? Omdat het eigenlijk vijanden zijn?

TTouch zal vast wel ergens goed voor zijn, maar gewoon ondoordacht tuttelen is ook goed. Alleen niemand is al op het idee gekomen om er patent op aan te vragen, het in een flitsend boekje te zetten er flink veel geld uit te slepen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:54

arno8 schreef:
Verder vind ik het heel natuurlijk als verschillende diersoorten samenwerken. Een vogel die de mond van een krokodil uitpikt, daar is toch ook niks onnatuurlijks aan? Of mag dat ook niet? Omdat het eigenlijk vijanden zijn?

TTouch zal vast wel ergens goed voor zijn, maar gewoon ondoordacht tuttelen is ook goed. Alleen niemand is al op het idee gekomen om er patent op aan te vragen, het in een flitsend boekje te zetten er flink veel geld uit te slepen.

Symbiose heet dat Pling Dat is een samenwerkingsverband tussen 2 verschillende soorten waar (in dit geval) beide partijen voordeel aan hebben. Knipoog

http://nl.wikipedia.org/wiki/Symbiose

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:33

Ik tuttel ook....lekker toch af en toe.

Staartje wassen...maantjes wassen...voetjes krabben en een beetje hoefvocht erop. Vervolgens pleur ik het paard op de wei waar ie lekker in de prut gaat liggen rollen Haha! Haha!

Maar ach zo'n modder monster heeft toch ook wel weer wat. Haha! Knipoog

beessie gelukkig ik ook gelukkig Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:47

Huertecilla schreef:
Tis maar wat je definitie is.

Precies.
En voor mij valt alles wat ik met mijn paard doe naast het rijden en wandelingen maken, onder de categorie 'tuttelen'.
En ja, sommig 'getuttel' is ook doelgericht en functioneel, zoals Ttouch, masseren, stretchen, hoefverzorging, borstelen.
En nee, vlechtjes leggen, strikjes in doen, haren wegknippen en met shampoo wassen e.d. doe ik nièt.
Of ik dan volgens jou wel of niet 'tuttel', is me om het even. Tong uitsteken

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:09

Alle getuttel is functioneel, en zeker in de ogen van je paard. Het feit alleen al dat hij daar gewillig en ontspannen bij blijft staan bewijst dat. Als er voor hem geen 'win' in zat ging hij wel ergens anders naartoe (of in geval van touw laten blijken liever ergens anders te willen zijn).
Idem voor ons natuurlijk, als we er ons zelf niet zo goed van zouden gaan voelen deden we het niet. Dus zelfs roze strikjes knopen in de manen van een paard wat daar graag wil voor blijven staan is doelgericht, functioneel en in het voordeel van beiden, afzonderlijk, en voor de relatie tussen de twee Lachen

Overigens is tuttelen met of zonder strikjes, shampoo of schaar, en met of zonder 'nut' (zoals hoeven kappen of borstelen) allemaal gelijk voor het paard. Allemaal vanuit het paard gezien niet-noodzakelijk maar meestal wel gewenst fysiek contact met de baas.

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:30

Huertecilla schreef:
Ik doe na ruggespraak met onze fiotherapeut een paar van de oefeningen en b.v. de belly lift en de staart manipulatie zijn regelrechte fysiotherapie.
ruggespraak?

Idem boomloos tenzij daar een atlethische reden voor is. Idem bitloos als dat vanwege de mode daarvan is. Allemaal niet-functioneel nl.
Go jij! Go jij!
HC

Ik ken niet genoeg over je horsemanship om echt nuttige commentaar te kunnen geven, maar het lijkt mij alsof je alles vanuit een 'functionele manier' benadert... Dat is heel doelgericht bezig zijn met je paard, maar kan ook fantasieloos zijn... Met je paard bezig zijn kan meer zijn dan alleen aangeleerde technieken toepassen.
Maar dat is zo mijn gedacht na je laatste berichtjes gelezen te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:40

Bandida, je hebt helemaal gelijk! Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:57

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:

HC

Hoezo tegennatuurlijk?
Als ik een paard kroel, probeer ik vrij hardhandig te imiteren wat paarden met elkaar doen met de tanden. Vaak krijg ik een soortgelijke reactie van het paard terug.
En (waarschijnlijk net als een ander paard) doe ik dat uit eigenbelang. k vind het gewoon zo gezellig met zo'n paardje..

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 02:07

Bandida schreef:
Alle getuttel is functioneel, en zeker in de ogen van je paard. Het feit alleen al dat hij daar gewillig en ontspannen bij blijft staan bewijst dat. Als er voor hem geen 'win' in zat ging hij wel ergens anders naartoe (of in geval van touw laten blijken liever ergens anders te willen zijn).
Idem voor ons natuurlijk, als we er ons zelf niet zo goed van zouden gaan voelen deden we het niet. Dus zelfs roze strikjes knopen in de manen van een paard wat daar graag wil voor blijven staan is doelgericht, functioneel en in het voordeel van beiden, afzonderlijk, en voor de relatie tussen de twee Lachen

Overigens is tuttelen met of zonder strikjes, shampoo of schaar, en met of zonder 'nut' (zoals hoeven kappen of borstelen) allemaal gelijk voor het paard. Allemaal vanuit het paard gezien niet-noodzakelijk maar meestal wel gewenst fysiek contact met de baas.

En nu kunnen we lekker misbruik maken van het feit dat ze nu jeuk hebben! Geen grotere beloning na een training dan hardhandig met je nagels eens over z;'n hele lijf harken.... En zeker een 'winwin' situatie: hij blijft wel staan hoor!
Wat hem betreft mag ik uren doorgaan Knipoog)

Doei!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 02:08

JoviBan schreef:
Huertecilla schreef:
Tis maar wat je definitie is.

Precies.
En voor mij valt alles wat ik met mijn paard doe naast het rijden en wandelingen maken, onder de categorie 'tuttelen'.
En ja, sommig 'getuttel' is ook doelgericht en functioneel, zoals Ttouch, masseren, stretchen, hoefverzorging, borstelen.
En nee, vlechtjes leggen, strikjes in doen, haren wegknippen en met shampoo wassen e.d. doe ik nièt.
Of ik dan volgens jou wel of niet 'tuttel', is me om het even. Tong uitsteken

Lekker bezig zijn met je paard.... maar om dat nu Tuttelen te noemen???

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 02:09

He Joviban... heb je de grashark behandeling al eens geprobeerd Tong uitsteken
Doorslaand sukses hier! Ze komen er zelf om vragen.... en daarna zie je zo'n gestreept lijf in de wei lopen, helemaal gelukkig!