schapenvacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:15

lanoline! dank je hc, idd!
mijn touwhalster heb ik een tijd terug gekregen, heb geen idee waar 'ie gekocht is. het is een fijn ding in ieder geval:)

@annebe: ik ga het een poosje proberen met een longeer singel, mocht dat niet werken, ga ik er singelstoten aan laten zetten bij een zadelmaker

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:57

_rosita_ schreef:
lanoline! dank je hc, idd!

Betekent letterlijk 'wol-olie' Pling

Citaat:
mijn touwhalster heb ik een tijd terug gekregen, heb geen idee waar 'ie gekocht is. het is een fijn ding in ieder geval:)

Het is ook alweer 3 jaar geleden dat ik er 50 voor Kim geknoopt heb (en nog meer voor anderen) en dat touw komt me na bijna een kilometer ervan bekend voor Knipoog

Ben inmiddels ook alweer door een kilometer wit-bruin heen. Zelf gebruik ik ze eigenlijk niet meer. De spreekwoordelijke uitzondering bevestigt de regel.
Huilen dat ik blijkbaar ook de uitzondering ben die de voor het paard zo goede lanoline-kant op het paard legt.

HC

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:38

Ik ben ook bezig een schaap te verbouwen (oke, de vacht) tot een barepad look a like iets.
Hij is nogal groot, en zowel ik als mn paard zijn dat niet. Daarom zat ik er erover te denken om er een stuk af te knippen, en dubbel eronder te doen. Zodat zowel mijn paard, als mijn kont, de schaapzeide krijgen. Wel nog iets ertussen, sowieso omdat dat waarschijnlijk steviger is.
Want bij degene die de singelstoten direct door het schaap heen hebben laten stikken, scheurt je schaap niet? Kan dat die krachten wel aan?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:42

Als je alleen aan de onderkant singelstoten maakt, zal je schaap geheid scheuren.

Daarom heeft de leerbewerker het over het gehele schaap gestikt.
Afbeelding

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:56

annebe schreef:
Daarom heeft de leerbewerker het over het gehele schaap gestikt.

Bedoel je er dwars doorheen, of over de gehele oppervlakte van het schaap?

Crum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:59

Op marktplaats vind je ze voor 50 euro Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:33

EbbyT schreef:
..., scheurt je schaap niet? Kan dat die krachten wel aan?

Wel, niet.

Eigenlijk kan je er beter helemaal niet in stikken en anders alleen grof en verspringend opdat er geen scheurlijn ontstaat.

Een barebackpad is, net als vachtzijde boven, ruíter- en niet paardgericht noch paardvriendelijk.

Paardgericht is een lamsvacht als sjabrak onder een zadel met daarop passende ruitergewichtverdelende panelen.

Als je voor het óóg wat wil, stik dan de buitenrand van het sjabrak om. Of mik een groot fluffie over dit alles met vervolgens een oversingel om alles op de plek te houden.
Dit laatste was gebruik bij huzaren, de paardrijdende ijdeltuiten bij uitstek. Die hadden een stabiel paneelzadel met paardenhaar gevulde linnen kussens op een gróóót zweetdek. Over zadel en alles ging dan een schaap, beer of wat-dan-ook waarna een oversingel voor extra stabiliteit en veiligheid zorgde. De vacht ging meestal zelfs over de zadelrol achter de cantle.
Anno nu kun je dit zadel plus overtrek van zwart of wit schaap bij de Royal Horse Guards, The Household Cavalry nog zien.

Onder de streep is het zinvol om je te blijven bedenken dat rijden met alleen een vacht en dan nog met de huidzijde op het paard niet paardvriendelijk is en minstens zo 'penny' is als bandages in kleur van je dekje...

hc

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 17:48

daar ben ik het toch niet geheel mee eens hc.
ik rij ( nee, dat zeg ik verkeerd... ik stap door het bos) nu op haar blote rug. dit is voor mij zeer vervelend omdat mijn broek nat wordt en er haartjes in mijn benen prikken/irriteren en voor haar omdat wanneer ik verschuif/verzit ik door mijn rijbroek haar haren niet op de plek laat. dit is op te lossen door er 'iets' op te leggen. heb er al veel op gehad en dit leek mij de meest geschikte oplossing.
uiteraard besef ik me heel goed dat hier geen sprake is van drukverdeling.
van bandages ben ik ervan overtuigd dat dat een hoop ellende kan geven wanneer ze voor de sier gebruikt worden, problemen met een schaap op deze manier verwacht ik niet.
en ach... ben ik toch nog ergens Penny mee Duivel

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:58

Ik zit er over te denken om van een schapenvacht een shabrack te gaan maken. Al dat kunstof spul bevalt niet zo goed, en ik had nog een bontje liggen en de zweetopname is daar gewoon vele malen beter. (of in iedergeval de afvoer daarvan). Jammer genoeg zijn alle bontjes in de winkel zeer onpraktisch voor mijn paard. (die sierranden bij de schoft zijn niet bepaald geschikt voor een paard met een hoge schoft) Kun je eigenlijk gewoon in een vacht knippen?

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:24

Maar als het niet paardvriendelijk is om de huidzijde op je paard te leggen, moet je dan twee schapen op elkaar leggen om zelf ook fijn te zitten, of zit dat leer gewoon lekker? (want als je zelf niet lekker zit, wordt je paard daar ook niet blij van).

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:12

Maar als je nou een singel aan een stuk bont gaat zetten, dan trekt de hele boel toch vast over de rug als je die singel vastdoet?
Dat lijkt me echt niet prettig voor je paard.

Ik ben het met HC eens, wat is er mis met een goed passend zadel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:54

Visconti schreef:
Ik zit er over te denken om van een schapenvacht een shabrack te gaan maken. Al dat kunstof spul bevalt niet zo goed, en ik had nog een bontje liggen en de zweetopname is daar gewoon vele malen beter. (of in iedergeval de afvoer daarvan). Jammer genoeg zijn alle bontjes in de winkel zeer onpraktisch voor mijn paard. (die sierranden bij de schoft zijn niet bepaald geschikt voor een paard met een hoge schoft) Kun je eigenlijk gewoon in een vacht knippen?

Ja je kan er zonder probleem in knippen. Je moet alleen scherp hoeken vermijden omdat die kunnen dus zullen inscheuren.

Ja, als jij zelf ook op een vaggie wil zitten is twee vaggies de oplossing. Ideaal met gewichtsverdelende panelen ertussen = vaggie op het paard - zadel - vaggie op het zadel Knipoog

Overigens is de 'noodzaak' van een vaggie tussen zitting van het zadel en zitvlak een kwestie va pasvorm en ruitervaardigheid.
Een laagje kwaliteitsvulspul tussen zadelpanelen en paard is een noodzaak. Lam is ideaal doch helaas in de praktijk niet duurzaam. Dat is waarom men in de loop der eeuwen van vacht op haargevuld linnen overgegaan is.
Ik heb een drukpiek afvlakkende leren dek met lamsvoering (en open rugnaad) gemaakt ter afwisseling van de CorrecTOR(s)+viltsok (met open rugnaad) en dit dek is het beste wat ik heb en kan bedenken. Het is echter niet wasbaar en ook met gedisciplineerd uitborstelen is tov zeg vilt de levensduur relatief kort.
Een mogelijkheid is het wassen van het paard voor een rit doch dat is de wereld omkeren want met dat waswater gooi je de natuurlijk vachtbescherming van paardlief zelf ook weg...

Trouwens Visconti, 'vochtopname' is niet gewenst, vochtáfvoer is de crux. Er zijn verschillende makkelijk te onderhouden kunstvilten die hier in uitblinken en die gebruik ik zelf op onze paarden. Reken maar dat dit bij zware bergritten bij zomaar 40 graden in de schaduw getest is Haha!
Ik kom nét binnen van een nachtrit. Is nú nog 25 graden met een door de >10 graden afkoeling gestegen luchtvochtigheid. Paardje staat nu nog even wat te eten onder een kunstviltje en gaat strakjes afgezogen de wei in.

Er zijn wel degelijk kunststoffen die beter zijn in waarvoor ze bedoeld zijn dan wat de natuur ontwikkeld heeft. Moderne 'supervezels' hebben zelfs een natuurlijk wetmatigheid mbt volumegewicht en sterkte volledig omver gegooid. Het vervelende is dat er doorgaans een prijs in de vorm van een niet altijd acceptabel nadeel tegenover staat maar bij zadeldekjes is dat oplosbaar.
Ik ben zoals je weet bijna religieus moeder aarde aanbidder doch heb voldoende realiteitszin om sokken van moderne kunstvezel (met katoen) in mijn rijlaarzen te dragen i.p.v. geitenwol terwijl we daar een kudde van hebben lopen Knipoog

hc

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 06:50

Rieja schreef:
Ik ben het met HC eens, wat is er mis met een goed passend zadel.

niet om het één of ander, maar dat is ook de discussie niet hier.
met een goed passend zadel is niets mis, maar het gaat hier om een schaap waarmee ik zónder zadel buiten wil rijden.

voordat dit topic weer een goed zadel/slecht zadel/zonder zadel topic gaat worden Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 07:08

Dan zou ik dus ook kiezen voor het schaap op het paard,en de huid op je eigen billen.
Of je slaat hem dubbel,en dan heb je vacht aan beide kanten.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 07:48

Inderdaad en dan kun je als je hem dubbel slaat de singel in de vouw zeg maar doen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 08:00

ik ga eens rustig kijken hoe ik het hebben wil, het schaap is in the pocket:P dus hoe en wat verder moet ik even kijken wat het prettigst is.

het schaap dubbelvouw is echt geen optie, dan is ie veeeeeel te klein. Toos heeft echt een megarug

Royale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:17

_rosita_ schreef:
wauw! dat is nog eens een koopje... ik heb een ontzettende PIEEEP hekel aan rommelmarkten, zal mn ma er eens heensturen, die vind het leuk:D

ik heb even in je profiel gekeken en dat is precies wat ik bedoel! gewoon, lekker groot en volgens mij zit het heerlijk!

Hah! we zitten in hetzelfde schuitje, maar ik heb bij de rommelmarkt ook weleens een goeie (nieuwe!) cap gehaald.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:02

Ik was laatst bij Ikea en toen heb ik ook even gekeken maar niks gekocht. Ik heb een bbp van schapenvacht van Voest en die bevalt eigenlijk ook wel goed Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:01

Ik heb gisteren een schapenvacht gekocht Haha! Echt een hele mooie vind ik persoonlijk. Zit momenteel in England en zag ze daar liggen voor 20 pond, echt mooie grote vacht alleen niet zo dik (geschoren volgens mij) maar dat was nou net precies wat ik zocht Tong uitsteken Dus heb hem maar gekocht.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:24

Hoeveel euro is 20 pond omgerekend?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:16

26,- Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 19:40

das niet duur! als je de prijzen hier ziet

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:03

Even een stipje! Nog even sparen en dan krijgt Clover ook zo,n stoere vacht!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:13

Ik heb net hopelijk een schapenvacht gekocht (heb gemaild dat ik er eentje wil enzo).
'K wil 'm, met de vachtkant op het paard, onder mijn zadel gaan gebruiken (een heel lang panelenzadel, dus geen een dekje lag er lekker onder, allemaal te kort).
Nu vraag ik me af of die vacht snel lelijk wordt?
Of ik nog wat moet wegscheren voor de ruggegraat?
Wat voor kleur de huid heeft van een bruinvachtig schaap?
Hoe ik de vacht kan wassen zonder dat het zijn functie verliest?

Euhm ja, misschien kan iemand mijn vragen beantwoorden Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:19

Shetfan schreef:
Nu vraag ik me af of die vacht snel lelijk wordt?
Of ik nog wat moet wegscheren voor de ruggegraat?
Wat voor kleur de huid heeft van een bruinvachtig schaap?
Hoe ik de vacht kan wassen zonder dat het zijn functie verliest?

- Ja

- Nee

- Vergelijkbaar, een tint lichter, als de haarkleur

- Eígenlijk alleen in lauwig water zonder zeep uitspoelen. Een piezel wasmiddel voor fijne wol is een compromis tussen vuil niet uitwassen en lanoline wegwassen. Er is speciaal wasmiddel doch dat is en duur en ook een compromis.

hc