Ex-renpaard omscholen tot dressuur/springpaard, onmogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ex-renpaard omscholen tot dressuur/springpaard, onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:38

hey meid laat je niet op de kast jagen.
je heb een goed gevoel bij het paardje paardje heeft wat ruimte nodig om alles weer te leren maar zo moelijk is het niet het beesje heeft snel genoeg in de gate dat je om hem geeft dan wil die der niet een eens met je vandoor laat die mensen toch banketstaaf met dit en dat kan niet.
ik heb me ook druk gemaakt met een en ander heb een heel leuk arabier gekocht maar ze is 16 altijd voor de fok gebruikt.
supper lief en ik heb het op mijn gemak gedaan en ze is nu 3 weken onder het zadel.
dus trek je eiegen plan en realiseer um.
veel suxxes duim voor je

lussiejjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:23

Laat ze maar zeuren !!
Ik zie veel ex-dravers die omgeschoold zijn.. kheb er zelf ook 1 en het gaat prima Haha! duss veel succes met je EV en laat ze wat zien !!:)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 15:25

lussiejjj schreef:
Laat ze maar zeuren !!
Ik zie veel ex-dravers die omgeschoold zijn.. kheb er zelf ook 1 en het gaat prima Haha! duss veel succes met je EV en laat ze wat zien !!:)

Ik heb inmiddels een AV gekocht (niet uit de rensport overigens), was dit topic al weer helemaal vergeten. Bloos

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:33

ik heb er ook 1 van de baan. Die heb ik als 4 jarige met een mentaal probleem gekocht.
Heb haar zelf omgeschoold en het is een heerljik paard om te rijden. Wel heb ik zo mijn moeilijkheden er mee gehad, soms lijkt ze net niet helemaal betrouwbaar.
Ik rijd ontzettend veel met haar buiten, omdat ik endurance met haar rij. In het begin wilde ze nooit hard, ik merkte echt niet dat ze op de baan gelopen had.
Nu wil ze wel eens hard en voorop, maar dat heeft niets met haar baan verleden te maken. Dat komt gewoon doordat ze nu wat volwassener is, meer ervaring heeft en heel goed weet wannneer we op (endurance) wedstrijd zijn.

Dressuren kan ze ook best, ik train haar gewoon dressuurmatig.
Een sprongetje maken doen we zo nu en dan ook, hangt maar net van het paard af of het aanleg heeft voor springen.

Veel SGW-ers zijn dol op volbloeden. Dat alleen al maakt toch duidelijk dat omscholen tot all round rijpaard heel goed kan.

Maar je hoeft natuurlijk niet meer overtuigd te worden, want dat ben je al. Laat maar eens weten als je EV er is en hoe het bevalt.

@redrumfox, ik had wel wat voor je geweten, maar je hebt nu ook een leuk paard. (ik wandel of fiets elke dag langs de wei met de hond)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:40

Ik heb er ook een en momenteel loopt die GE-WEL-DIG!
soms vervloek je hem, soms wil je er niets meer mee doen, ze kunnen geweldig met je voeten spelen maar! het zijn eerlijke beesten die niet snel iets vergeten, goed kunnen onthouden en het blijft een wonder om ermee te werken!
Hij was een sterrekijker, Hij liep tediep, Hij liep op de voorhand maar dat krijg je er vanzelf uit,als je ermee werkt net als ieder ander paard.
ze zijn wel net dat ietsje sneller opgefokt Haha!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:50

Ascot schreef:
Mijne kan op M niveau dressuren en ZZ Niveau springen! Cool

Wat ruik ik hier toch...... Rolleyes

TS; Gefeliciteerd met je aanwinst!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:42

oh haha, had ik toch even niet door dat redrumfox de TS was.

Hij is wel arabier, maar hij heeft weinig van een renpaard Knipoog
Veel plezier met hem!!

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:00

Er bestaat voor mij geen beter en liever paard dan een engelse volbloed.
Ik ben zin's januari 2007 aan mijn derde volbloed begonnen na in november vorig jaar mijn vorige vriendje te hebben moeten laten inslapen op de leeftijd van 30 jaar!
Eigenlijk verklaarde iedereen mij voor gek om, op mijn leeftijd (58), aan nog een volbloed te beginnen.
Ik rij al van kleinkind af aan op deze paarden en vindt het elke keer weer een uitdaging om een volbloed tot een perfect rijpaard om te bouwen. Na enig zoeken, in binnen en buitenland, in Nederland zijn niet echt veel volbloeds meer te vinden, vond ik in Belgie het paardje waar ik op viel. Een volbloed met een stamboom waar je U tegen zegt maar na zijn eerste koers in een hoek gegooid en op alleen suikerbieten gezet, dus broodmager, benen prima in orde en een mooie bouw. Na een bloedonderzoek, dat goed uitviel, gekocht en mee naar Nederland genomen. Nu 6 maanden later, met goed voer, vitamienen en de nodige training, is het een wereld paard van 5 jaar met een goed karakter en zeer leergierig, waar ik inmiddels al de nodige buitenritten op heb gemaakt zonder enig probleem. Zo zie je maar alles is mogelijk met dit soort paarden. Met geduld en veel aandacht kun je van een volbloed een perfect vriendje maken!

Haha! Haha! Haha! Clown

Liset_Diffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:34

Kan makelijk hoor! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 12:14

wij hadden ook een ex renpaard op de manege die gewoon meeliep met de lesen

Rufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:37

Ascot schreef:
Mijne kan op M niveau dressuren en ZZ Niveau springen! Cool

Ja , die van jou wel henriette Koe

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:58

Een vriendin van me uit Engeland koopt goedkope EV's op die uitgekoerst zijn. Ze schoolt ze om tot eventingpaarden.
We zijn op twee van hun naar buiten geweest en geloof me, ik heb heerlijk gereden. Vol gas door de velden heen, maar zo controleerbaar. Daarnaast veel balkjes werk en longeerwerk zodat ze leren wat ze allemaal nog meer met hun benen kunnen behalve heel hard rennen.

Volgende foto is mijn vriend op een EV die net 4 maanden uit de koers gehaald was. Lachen Het is 6 jarige ruin, 2 jaar in Duitsland gekoerst, twee jaar in Engeland (toen wassie nog heel duur) en nu niet goed genoeg meer en heel goedkoop op een veiling kunnen kopen.

Helaas geen foto's van het moment dat ik er op reed. Maar hij had al een lekker bekkie, en was goed te sturen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OROLZYRI.jpg

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 16:01

Symbeami schreef:
oh haha, had ik toch even niet door dat redrumfox de TS was.

Hij is wel arabier, maar hij heeft weinig van een renpaard Knipoog
Veel plezier met hem!!

Haha kan gebeuren he. Dankjewel, gaat zeker lukken! Lachen

RingoLoverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:28

mijn paard kon eerst niet galopperen en hij liep met zijn hoofd in de lucht,
nu rijdt ik ook dressuur met hem, en springen heb ik hem ook moeten leren maar dat gaat nu gelukkig ook steeds beter.
dus ik vind het onzin dat je met een draver niks in de spring of dressuur kan bereiken. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:35

IDD, dat kun je best met die dieren, alleen is de weg er naartoe langer maar daarom niet minder boeiend en leerzaam!

RingoLoverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:52

detour schreef:
IDD, dat kun je best met die dieren, alleen is de weg er naartoe langer maar daarom niet minder boeiend en leerzaam!

bij mij duurde het niet zo lang, ik heb er er iets van 3 maanden over gedaan om hem rustig te laten galopperen, en dat die ook rustiger ging draven enzo. en het wijken ging ook redelijk vlot.
nu proberen we hem passage, ja dat is wel heel moeilijk maarja de basis is er al gelukkig, Knipoog
en springen tjaa, dat ging ook wel redelijk snel, alleen toen ik van hem was gevallen durfde die een tijd lang niet meer maar met een maandje geduld en longeren over lage sprongetjes ging het steeds beter Haha!

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:25

een renpaard kan ook echt wel dresuur lopen hoor het duurd alleen wat langer

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:19

hoihoi

ik heb ook een draver en ben in januari begonnen met wedstrijden rijden in de B..
heb nu al 18 winstpunten en ook al een paar prijzen gewonnen.. ga na de winter starten in het L1..
we gaan ook springen en crossen... ben al aan het oefenen ze springt makkelijk over 1 meter..
echt dravers zijn supper....

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 00:28

Ik lees hier vaak dat men ook een draver heeft, volgens mij ging het om een ex-renpaard, dat is wel net even iets anders dan een draver, qua bouw en gangen. Gezien de titel is het misschien meer gewenst als er meer mensen reageren die een ex-renpaard hebben en minder die een draver hebben? Zelf ben ik ook meer benieuwd naar de renpaarden die omgeschoold worden aangezien ik er ook een heb gehad. Knipoog

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:16

Dat krijg je als je iets op een draf en rensportforum zet Lachen ... Mensen voelen zich toch een beetje verbonden Lachen ...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:50

Onmogelijk zou ik het niet noemen, moeilijk ja.
Ik ben nu twee jaar bezig met mijn renarabier en het valt me niet mee. We hebben nu ongeveer drie maanden dressuurles en het valt echt niet mee. Zijn veel dingen die steeds terug komen, te lange te vlotte galop(ook al voelt het heel langzaam is het nog te vlot voor een echte arbeidgalop). Ook al rij ik haar altijd op benen, heeft ze moeite met eenzijdige beenhulpen. Inbuigen van de hals heeft ze ook nog steeds wat moeite mee.
Maar we komen er wel, en ik denk dat de een meer aanleg heeft dan de ander, ik heb aardig wat volbloeds gereden over de tijd en de een doet alles heel makkelijk en de ander heeft er veel meer moeite mee.
Het is natuurlijk niet helemaal de aanleg en het fokdoel van een renpaard(hetzij volbloed het zij arabier) en het kost wat moeite om ze in het gareel te krijgen, maar het is zeker niet onmogelijk. Met goede begeleiding en veel doorzettingsvermogen en geduld is het echt voor elkaar te krijgen.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:33

Renpaarden kan je prima omscholen tot dressuur/springpaard. Mijn draver werd alleen een beetje erg heet bij parcourspringen, vandaar dat ik me meer op de dressuur ben gaan richten. Voordat ik hem verkocht heb ik nog provinciale kampioenschappen in het M1 met hem mogen rijden, en ik had genoeg wp om M2 te gaan starten. (Niet om op te scheppen Tong uitsteken maar hij liep bijna altijd wel in de prijzen)...

Het bewijs dat ze het écht wel kunnen:
Afbeelding M1 Selectie wedstrijd

Afbeelding L2

Afbeelding
Afbeelding de galop gaat soms een beetje snel...
Het heeft wel een tijdje geduurt (3 jaar) om het zo voor elkaar te krijgen, maar het was zeker de moeite waard!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:49

Oh nee het is absoluut niet onmogelijk. Ik rij nu een ex-draver hij heeft tot zijn 13e op de baan gelopen en doet het prima, hij bezit zelfs een (dravers)galopje.

Paar foto's voor het ide Knipoog

Dressuurmatig:
Afbeelding

Drafbaan:
Afbeelding

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:52

Mijn instructeur heeft in het verleden Intermediaire gereden met een voormalig renpaard. Dus het kan.

Ireen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:06

Ik heb 2 weken geleden ook een ex-renpaard gekocht van 3 jaar. hij heeft een maand geleden nog op de baan gelopen, maar was toch niet goed genoeg na een operatie aan cornage, daarom moest hij weg. Hij heeft gelukkig ook maar 6 wedstrijden gelopen. ik wil hem dressuurmatig gaan rijden. tot nu toe pikt hij alles heel goed op, hij gaat iedere dag vooruit. Heb er inmiddels al wel een keer naast gelegen omdat hij ineens een spurt nam en begon te bokken, maarja hij had de dag ervoor niet echt inspannend werk gedaan, dus hij was gewoon een beetje fris en reageerde op een pony die de hoek om liep. Kan gebeuren Haha! Ik merk de eerste 10 minuten wel dat hij er erg veel zin in heeft, maar als hij daar doorheen is kan ik gewoon met lange teugel rond hobbelen. En een keer wegschieten doet het braafste paard van stal ook heus wel eens dus trek je niets aan wat een ander er van zegt, jij moet gelukkig zijn met je paard en je paard met jou. een ander heeft daar niets mee te maken.