Halsring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Re: Halsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:27

Ik stuur ook zo omdat het gewoon voor ons het beste werkt. Misschien was het in eerste instantie zelfs een beetje luiheid van mij Bloos. Dat hoger op de hals een signaal nog eens herhalen, daarvan heb ik ook gemerkt, dat dat goed werkt. Vooral voor de rem Haha!. Inmiddels reageert hij zo fijn op de halsring dat ik hem na een tijdje vaak over de knop van het zadel weghang (handig, zo'n westernzadel) en het zonder probeer te doen. Ik pak hem dan eigenlijk alleen als ondersteuning af en toe even op, om een beetje bij te helpen. Gaaf om te voelen dat je paard zo op je leert reageren. Lijkt wel gedachten lezen af en toe Haha!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:12

Dat is 't ook. Knipoog

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:16

Met mijn verzorgshetlander reed ik vaak zonder optoming en ook springen enzo, heerlijk Haha!

met 1 van de ijslanders heb ik ook meerdere keren gereden met halsring en zadel heerlijk Haha! zo mooi vind ik dat Lachen of gewoon met hoofdstel en zonder zadel. vind het prachtig om lekker zonder al die extra pruttel toch je rondje te kunnen rijden en samen lekker rijden Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 07:16

horssie schreef:
zonder al die extra pruttel
Haha! *lol*

Maar je hebt gelijk,ik zeg altijd: minder is meer. Pling

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:35

pmarena schreef:
Aan de andere kant is het misschien wel zo leuk om gewoon samen een fijne manier van rijden ermee te vinden die goed werkt voor ons.

Wellicht. Waarschijnlijker is dat je daarmee 'zondigt' tegen een basisprincipe (heb ik op 'optomingsloos' pag. 1 al uitgelegd).
Verder is er geen 'officiële' manier van cues geven. Wel is het nóg belangrijker dan altijd al dat je..., zie het Zen-Ritter hoofdstuk.

Nogmaals, als het niet in een breder plaatje past, je geen idee hebt wat je er eigenlijk mee wil bereiken en hoe je daar wil komen, kun je het beter laten.
Pluvinal had daar een erg treffend citaat over, over trainen/werken met of zonder vooropgezet doel.
Als het geen toegevoegde waarde heeft in de communicatie(vaardigheid) dan geeft het alleen maar verwarring en dát is geen valkuil maar een slangenkuil...

Veel plezier.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:42

Speedster schreef:
Lijkt wel gedachten lezen af en toe Haha!!

Dat is het reageren op je bewuste en onbewuste lichaamsbewegingen. Actie = -reactie en een samenspel van cues.
Als je los in evenwicht zit en je arm uitsteekt moet je íets, tegengestelds, doen om je evenwicht te herstellen. Dat gaat reflexmatig, onbewust maar is wel een reactiekracht = cue voor het paard.
Dit is een onwijs interessant onderwerp waar ik al een jaar of vier intensief bewust (toepasselijke woord) mee bezig ben.
Wát 'doe' je nu eigenlijk allemaal?! en hoe kan je ditzelfde bewúst doen op een eenduidige manier. Maw. hoe kan je actie en -reactie voor het paard coherent laten zijn als cue welke je met de actie wil geven...

HC

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 15:16

ik denk persoonlijk dat het voor iedereen een goed plan is om op zijn minst het een keer te proberen met de halsring, of hij nou een precies doel voor ogen heeft of niet. ik vind het een geweldige oplossing voor geweldloos en dwangloos rijden en ik vind dat iedereen dat moet kunnen doen, zonder grote voorwaarden. als je rijdt met een halsring ben je voor mij al een soort van held, iemand die de dierenwereld probeert te verbeteren. vooral doen dus!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:50

Canthar schreef:
ik denk persoonlijk dat het voor iedereen een goed plan is om op zijn minst het een keer te proberen met de halsring, ...

...en als het niet lukt heeft het paard een onwenste succeservaring en dat is stap 1. naar een geweldsspiraal.

Ik vind daarom dat het een erg slécht idee is om het 'een keer te proberen'. Verkijk je daarbij ook niet op 'de derde dag'.
Als je op een manier bezig bent met je paard dat het eigenlijk geen stap is, er geen 'proberen' meer bij komt kijken, dán kan het voor de ruiter zinvol zijn.

Positief belonend bezig zit tussen je oren en niet in de halsring. Als het muntje mbt positief communiceren bij de ruiter gevallen is, gaat de overgang naar halsring naadloos doch omdat het communicatie-míddel dan irrelevant geworden is, zijn bit of zweep dán ook geen dwangmiddelen en maakt het geen biet meer uit....

Begrip is de kritische succesfactor en daarvan is minder niet beter.

HC

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:52

Ik heb ook een paar keer met halsring gereden, en gaaf dat het was! Haha! Zo'n gaaf gevoel dat je met zoweinig, zoveel kunt doen! Ik rij overigens alleen in de bak, buiten vind ik het toch iets te riskant, soms word mijn vz-paard namelijk wat over-enthousiast... Tong uitsteken Maar echt heel gaaf!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:53

Huertecilla schreef:
Nogmaals, als het niet in een breder plaatje past, je geen idee hebt wat je er eigenlijk mee wil bereiken en hoe je daar wil komen, kun je het beter laten.
Pluvinal had daar een erg treffend citaat over, over trainen/werken met of zonder vooropgezet doel.
Als het geen toegevoegde waarde heeft in de communicatie(vaardigheid) dan geeft het alleen maar verwarring en dát is geen valkuil maar een slangenkuil...

Veel plezier.

HC

Dat je je doel misschien niet onderbouwd hebt met allerlei theorieeën, wil niet zeggen dat je geen doel hebt. Gewoon iets doen omdat het leuk is, en het dan proberen zo goed mogelijk te doen en er vooruitgang in te boeken, is voor mij best een heel acceptabel doel Haha!!

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 17:50

ja dat denk ik nou ook!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:10

Huertecilla schreef:
Ik vind daarom dat het een erg slécht idee is om het 'een keer te proberen'.

Ik vind ook dat je daar wat mee moet opletten. Je kan niet aan ieder paard zomaar iets vragen ('werk') met een halsring. En dat heeft gewoonlijk niet met het paard te maken, maar met de mensen die dat paard in zijn verleden gekend heeft. Ik kan met die van mij gerust zonder enig tuig bloot door de weide wandelen, no problemo, meneer is met vakantie dan.
De dag dat ik zoiets zonder verder na te denken probeer in de rijbak (of buiten) wordt ik gegrild. Hij heeft namelijk een hoop vooroordelen ten opzichte van mensen op zijn rug en 'werk' opgedaan, en komt daar maar erg moeilijk weer van los. Dus als je het met een halsring veilig wil houden moet je toch eerst wat inzicht in de persoonlijkheid van je paard opgedaan hebben, en die is mogelijk mee gevormd door negatieve ervaringen.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 21:39

zoiets vind ik geen reden om het niet te proberen! al heb je een moeilijk paard, teugels kunnen hem ook niet altijd tegenhouden en zijn misschien helemaal niet nodig...

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:29

m`n "probleem" paardje was met bit niet te houden , nerveus , angstig , maar sinds ik over gestapt ben naar een neck-rope , is hij zoveel veranderd ...lekker ontspannen , je hoort hem steeds kauwen ...genieten van de omgeving ...nu zijn we 2 jaar bezig om zo te rijden ...zoals door het drukke verkeer , bossen , af en toe sprongetje wagen , boogschieten noem maar op het kan ze gek niet zijn met ons Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:16

Canthar schreef:
zoiets vind ik geen reden om het niet te proberen! al heb je een moeilijk paard, teugels kunnen hem ook niet altijd tegenhouden en zijn misschien helemaal niet nodig...

Ik ook niet, ik zeg alleen dat je dat niet zonder ervaring op je eigen (of een vreemd) paard of op zijn minst niet zonder even na te denken moet doen Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:16

Bandida schreef:
Canthar schreef:

Ik ook niet, ik zeg alleen dat je dat niet zonder ervaring op je eigen (of een vreemd) paard of op zijn minst niet zonder even na te denken moet doen Knipoog

Het sleutelwooord = 'misschien'.
Een paard dat leert hoe sterk het is, is een risico. Een dergelijke voor ons verkeerde succeservaring is snel verankerd als leerervaring en dan helaas niet meer terug te draaien. Wanneer een stresservaring zich vordoet zal het paard waarschijnlijk weer op die ervaring terugvallen = gevaarlijk.
Goed paardmanschap = voorkómen van problemen.

Wanneer je overtuigd 'vriendelijk' wil paardrijden, dan is dat uiteraard erg prettig voor het paard (ook al is het hele paardrijden op zich een ethisch dilemma). Het is echter een ramp voor het paard als je dat gaat 'proberen' want een bewust ongehoorzaam paard gaat uiteindelijk in de worst. Uiteindelijk blijft een paard een dier van zeg 500 kilo en het is voor dat paard levensbedrijgend als je het aanleert hoe sterk het is. Bezint eer je begint.

Een halsring is een 'fluisterniveau' communicatiemiddel en als je geen gedegen begrip hebt van communiceren kun je beter eerst meer leren. De valkuilen zijn niet allemaal omkeerbaar. Wil je dat risico lopen? Wat als? Heb je een continuïteitsplan?

Als jij vínd dat 'proberen' goed is Canthar, dan is het niet mijn roeping je te overtuigen. Maak gebruik van de kennis die anderen bereid zijn met je te delen. Lees de topics erover, bezoek o.a. mijn site, volg de links. Ook al ga je alles anders doen en 'vind' je alles anders, dan nog geeft het je perspectief = diepgang.
Twee zeer nuttige bronnen voor ruiters die 'vriendelijk' willen rijden is de ongelooflijke paardenkennis van J.S.Rarey en de Zen-Ritter site.
De crux is jouw paard te leren wíllen wat jij wil en dan is het hulpmiddel waarmee je aangeeft wat jij wil irrelevant.

HC

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:21

Ik ga binnenkort ook maar eens kijken voor een halsring. Ben heel benieuwd hoe het rijdt Haha!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:54

Dat je niet zomaar out-of-the-blue ineens met een halsring moet gaan rijden, daar ben ik het mee eens. De kans bestaat immers dat het niet zo heel goed gaat. Wil je een overgangsfase inbouwen en daarmee wat meer zekerheid over hoe je paard mogelijk op een halsring reageert, begin dan te oefenen met neckreining. Werk daar eerst aan en stap pas over op een halsring als je paard op lichte druk tegen de hals (en natuurlijk je zit) te rijden is.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 11:27

goedzo, laat ieder gewoon zijn eigen gangetje gaan!

maar wat ik niet snap he, als je het niet een eerste keer "probeert" (dat schijnt hier tussen haakjes te moeten), hoe wil je dan ooit weten óf het een goed idee is? er zijn zat paarden die op een bit krankzinnig en op een neck-rope zachtaardig reageren. bij zo'n overstap valt een paard nou eenmaal niet altijd te voorspellen... en als het de verkeerde kant op gaat, moet jijzelf dat als eerste kunnen voelen en daar op een slimme en veilige manier mee om gaan. je kunt dan zelf kiezen of je het wilt doorzetten of terug naar het bit wilt. en heb ik ooit geschreven dat je gelijk in volle galop over de weg moet gaan racen met een halsring? natuurlijk kun je een overgangsfase inbouwen, waarom niet?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:41

Net een klein buitenritje gemaakt met halsring. Ging opzich best aardig Haha!

Ik heb mijn paard is laten wennen aan de neckrope, heb hem er wat mee gelongeerd en gekeken hoe hij er op reageerde. Dit deed hij zo goed dat ik geen minuut heb getwijfeld over hoe hij zou reageren. In de bak was het gewoon een kwestie van opstappen en wegrijden. Buitenrijden is wel iets ingewikkelder vind ik. Neem dan altijd een springzweep mee (niet om te slaan, maar als carrotstick en vliegenwegjager Clown ) En als hij rechtsomkeert wil maken kan ik hem blokken. Maar ik ga dus ook niet langs de weg ofzo, maak alleen maar kleine buitenritjes op paden waarvan ik weet dat ik toch nooit iemand langs komt Clown

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:42

Canthar schreef:
ja daar heb je volgens mij ook echt gelijk in, bispax, ik krijg vaak vrij geirriteerde blikken te zien... en als je dan langs de manege komt waar iedereen netjes in rijkleding en met geheel opgetuigd paard rondloopt kijken ze je aan alsof je een moordenaar bent, terwijl je toch eigenlijk andersom zou verwachten Tong uitsteken op dit moment hebben ze weer eens zo'n sneu concours bij ons, dus ik ga op zondagavond lekker eens op de springplaats rondrijden en showen met mijn halsringetje Haha! heerlijk is dat toch! maar goed, dat is mijn zicht op die dingen, ik ben nogal extreem wat dat betreft, dat moet ik toegeven Duivel

Ik lees net dat je zegt: laat iedereen lekker zijn gangetje gaan.

Maar uit dit stukje blijkt toch duidelijk dat je wel veroordeelt als mensen anders doen. Dan ben je net zo als mensen die jou bekijken alsof je een moordenaar bent (wat ik overigens me ook afvraag, want het kan ook gewoon verbazing zijn dat je ziet, het is maar net wat je wil zien en hoe je het interpreteert).
Waarom gaan showen bij de springplaats? Ik vind dat zulk kinderachtig gedrag, die bewijsdrang.
Laat iedereen toch. Overal heb je mensen die dingen doen, die jij zelf misschien niet zou doen. Maar let alleen op jezelf!

Voor de duidelijkheid: ik doe van alles: mennen, springen (alleen ter afwisseling), dressuurwedstrijden, maar ik rij ook zonder optoming (dus ook zonder halsring), ik gebruik mijn benen en leg mijn handen tegen de manenkam. En dit doe ik al 30 jaar...dus is niets nieuws. Dit is vroeger uit nood geboren, omdat ik op een pony mocht rijden van de buurman en die had geen tuigage. Mijn ouders hadden geen geld om het te kopen, dus reed ik zo rond en ging ik als 8 jarige ook al zo naar het bos. Een jaar later ging ik bij een handelsstal/fokkerij rijden op de welshpony's en toen moest ik zelfs wennen om op een zadel te rijden.
Ook veel zonder zadel. maar dus ook een M proefje met bit als ik wedstrijd heb, of daarvoor oefen.
En dat gaat allemaal prima samen. Dus waarom altijd zo in hokje duwen. En jezelf verheven voelen boven de mensen die anders rijden?
Als je mij tegen zou komen op wedstrijd, zou je dan ook direct je oordeel klaar hebben?

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 11:55

we hadden het hier even over de halsring, dat HC en anderen het er niet mee eens waren over wat ik zei over de manier van beginnen met een halsring. daar was "laat ieder gewoon zijn gangetje gaan" ook op gericht.

ik heb zelf vroeger ook veel engels gereden, met bitten en zwepen en bijzetteugels en ik veracht mezelf om wat ik toen deed. dus ik veracht ook mensen die dat nu doen. dus ja, ik vind het leuk om op een buitenrit eens langs de wedstrijden te rijden, om de reacties te zien! ik veroordeel geen mensen die het anders doen zoals jij zegt, ik veroordeel mensen die alleen op prestatie en lof uit zijn, zoals 99% van de manegeruiters hier. die geven hun paard na een mislukte wedstrijd af en zijn voor de rest van de week kwaad op hun dier.

heb nu even weinig tijd voor een langere reactie, die komt later wel

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:08

Canthar schreef:
we hadden het hier even over de halsring, dat HC en anderen het er niet mee eens waren over wat ik zei over de manier van beginnen met een halsring. daar was "laat ieder gewoon zijn gangetje gaan" ook op gericht.

ik heb zelf vroeger ook veel engels gereden, met bitten en zwepen en bijzetteugels en ik veracht mezelf om wat ik toen deed. dus ik veracht ook mensen die dat nu doen. dus ja, ik vind het leuk om op een buitenrit eens langs de wedstrijden te rijden, om de reacties te zien! ik veroordeel geen mensen die het anders doen zoals jij zegt, ik veroordeel mensen die alleen op prestatie en lof uit zijn, zoals 99% van de manegeruiters hier. die geven hun paard na een mislukte wedstrijd af en zijn voor de rest van de week kwaad op hun dier.

heb nu even weinig tijd voor een langere reactie, die komt later wel

Ik vind dat nogal negatief overkomen. Ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt. Je hebt een hekel aan mensen die zaken afdwingen bij paarden. Ik denk dat je dat bedoelt te zeggen. dat snap ik...dat heb ik ook.
Maar ik heb evengoed een hekel aan mensen die alles zó paardvriendelijk doen, dat de verhouding scheef komt te liggen en het paard dus over die mensen heenwalst (letterlijk en figuurlijk), om vervolgens het paard te vervloeken, het is zo'n rotknol, die moet weg en daarna de volgende weer te verwennen. Maar paardvriendelijk zijn ze! Ahum.... je snapt wel wat ik bedoel.
Kortom...je hebt overal mensen die zaken anders uitleggen en gebruiken dan ze bedoeld zijn. Daar zijn we het denk ik wel over eens.

En wat je zegt over mensen die op prestatie en lof uit zijn... het komt op mij over alsof jij dat ook bent...want je wilt je toch bewijzen door langs andere mensen te rijden om te laten zien wat jij met je paard kunt.... Of zie ik het nu heel verkeerd?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:58

Canthar schreef:
ik heb zelf vroeger ook veel engels gereden, met bitten en zwepen en bijzetteugels en ik veracht mezelf om wat ik toen deed. dus ik veracht ook mensen die dat nu doen.

Ik ben nooit aan paarden begonnen voor ik het ethisch verantwoord kon opzetten doch begrijp wel degelijk dat mensen niet weten wat ze niet weten, want dat geldt voor iedereen.
Ik wil ruiters die wel wíllen maar het 'hoe dan' niet zien ook eindeloos uitleggen om ze helpen het muntje te laten vallen. Uiteraard houdt het op als mensen te eigenwijs zijn en denken dat ze 'het' al weten. Er is namelijk altijd meer, altijd...
Verder begint het hele paardrijden met een egoïstoische keuze en is de rest een glijdende schaal.

Tot slot Canthar (en anderen) ben je niet alleen op de wereld. Naast de verantwoordelijkheid voor jouw paard dat je beter geen onomkeerbare ongewenste dingen aan kunt leren, heb je ook de vernatwoordelijkheid naar jouw omgeving. 'Proberen' houdt in dat je er vanuit gaat dat het heel wel mogelijk is dat het niet gaat. Fijn voor je omgeving.

hc

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:39

@ polly2: jij kunt het beter verwoorden dan ik, dat zie ik nu wel =P daardoor komen de dingen die ik schrijf denk ik vaak verkeerd over... en ik snap heel goed wat je bedoelt met mensen die "paardvriendelijk" zeggen te zijn en hun paard van alles beschuldigen (buren van ons hebben al drie keer in een jaar van paard gewisseld omdat ze "niet dat deden wat de bedoeling was").

ik dacht wel dat dat verkeerd over zou komen... ik ben zelf niet per se op prestatie of lof uit, ik probeer alleen over te brengen dat het ook anders kan, dat je een paard niet per se door middel van dwangmiddelen hoeft af te persen om met hem te kunnen werken.

@ huertecilla: het is duidelijk dat we het er niet over eens worden, dus ik belaat het hier maar bij. elkaar maar blijven afkatten op gedachtes heeft dan ook geen zin, loopt alleen op ruzie uit en daar heb ik geen behoefte aan. dus ik reageer ook niet meer op wat je verder schreef.