Spelen met je paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sybje

Re: Spelen met je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:02

Voor mij was het gewoon heel raar om te spelen met haar. Ik wil het wel heel graag maar kwam er met toeval achter. Zij vind het ook erg fijn om alle aandacht te hebben en ik merk ook echt dat het spelen en het grondwerk (voor mij lijkt het heel veeel op elkaar) onze band versterkt. Ik ben nu op zoek naar clinics en boeken over grondwerk om me in te verdiepen. 1 x in de twee weken les is leuk maar het is niet overdreven veel. DIt topic heb ik aangemaakt om de ervaringen van andere mensen te horen en daar van te leren. Heb ik een beetje je vraag beantwoord? Haha!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:35

ahaa...ja! Ik doe namelijk ook veel grondwerk. Ik kan ook nog niet rijden want hij is net 3 en wil nog een jaartje wachten. Maar tis een uitstekende tijd om juist idd een band op te bouwen. En met grondwerk is dat heel goed te doen. Ik wil eigelijk zoveel mogelijk varieren zodat het voor allebei leuk blijft...maar ook leerzaam! Zo ben ik nu weer met de trailer bezig..alles eromheen doen en natuurlijk ook leuk maken om erin te gaan. Maar straks wil ik ook weer meer gaan wandelen en enge dingen niet meer eng maken is ook erg leuk om te doen. Ook wil ik me meer verdiepen in gymnastiseren en vrijheidsdressuur proberen we ook. Dan doen we nog vooral veel grondwerk ala parelli. Dat is er leuk maar vooral ook handig!

Ik denk doordat ik probeer zoveel mogelijk bij hem te zijn, leuke dingen te doen, het goeie juist erg veel beloon, maar vooral gewoon veel bij hem ben het maakt dat onze band steeds sterker word!

Heb je al es op het NH forum gekeken? Misschien vind je wel mensen in de buurt die ook veel grondwerk doen of dingen die je zoekt. Is altijd wel gezellig om samen dingen te doen maar ook handig als je vragen hebt of tips kunt gebruiken en ook nog inspirerend!

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:04

ik had t over iemand die een workshop NH geeft , leiden en schrikparcour dingen etc , kan bij mij op stal... yaayy

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:30

Als jullie nog iemand zoeken in Enschede: ik woon daar voor de helft en geef ook regelmatig (groeps)lessen NH Lachen Stuur maar PB'tje, is goedkoper dan alle genoemde opties hier Knipoog

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:43

Ik vind niet heerlijker dan spelen met harry.
Nog liever ernaast dan erop.
Door de bak rennen samen, gek doen, pionnen op elkaars hoofd zetten en de mijne eraf duwen, gek doen, beetje vd-en, heeeeerlijk !
Echt een stukje harry-mandy tijd waarin hij volle aandacht krijgt en we echt lol hebben zonder aan verplichtingen of iets moeten te denken Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:31

ik speel heel veel met ze! mijn twee jongste beessies (NMPRS merrie en Welsh A jaarling) rennen graag als gekken al bokkend om me heen, stormen langs (ik ben uiteraard altijd te sloom om ze bij te houden oid...), dagen me uit, noem maar op. ze letten wel ALTIJD op, dat is van jongs af aan zo geweest, alsof ze het wéten. ze hebben me nog nooit geraakt, ook niet bijna geraakt, terwijl dat echt niet veel moeite hoeft te kosten als ik met ze bezig ben.
met mijn ruin doe ik meestal meer rustige spelletjes, maar soms wil ook hij uit zijn dak gaan en ook hij kan dan heerlijk rennen, steigeren doet hij ook snel maar nooit dicht bij me in de buurt.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:35

sybje schreef:
Een tijdje terug, het waaide wat, stond mijn dravertje in de losgooibak. Ik vond het sneu om niets met haar te doen dus ik bedacht me om te kijken hoe ze reageerde op mij in de losgooibak. Ik was eerst met haar gaan knuffelen en ze liep lief achter me aan. Toen ik begon te rennen en te springen deed ze me na en ze steigerde heel speels voor me toen ik ook gekke bewegingen maakte.

Ik ben op dit moment bezig met wat grondwerk maar dit is pas het begin.

Ik vroeg me af of jullie misschien ervaringen hebben met het spelen met je paard en hoe je duidelijk laat zien wat jou ruimte is. Is het ook duidelijk te zien of ze het gemeen bedoeld of dat het echt spelen is? Meningen graag!!! Haha! Ik ben super benieuwd!

als de dominantie verhouding tussen jou en je paard duidelijk is , is dit spel een heel leuk iets voor je paard. Op mijn site kan je ook een filmpje zien van mij in actie "veilig spelen". Ik kan er 100% op vertrouwen dat ze me niet over loopt of zal aanraken. In dat geval is het een heel leuk spel dat nog eens goed is voor de spiertjes ook (van mens en paard Knipoog)

Opletten wel met veulens, die menen het anders Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:40

ik heb vanmiddag nog lekker met mijn beessies lopen rennen, hihi! vooral Snatje, Welsh A jaarling vindt het geweldig! ik kan ze door mijn bovenlichaam in een bepaalde richting te draaien ook laten zien welke kant we opmoeten, ik loop er dan meestal naast, vaak met een hand over de manenkam/ schoft. als ik ervoor loop hoef ik niet bewust richting aan te geven, ze volgen dan zelf wel. Snatje gaat meestal niet echt uit zijn dak, in de zin van bokken etc., Flicka wel. als ik dan een schijnbeweging maak doet ze allemaal rare bokkesprongen maken en uitdagen voor nog een spel, echt heerlijk. en wel altijd supervoorzichtig, ze kijken altijd uit, en als ik de keren tel dat ze me hadden kúnnen raken als ze gewild hadden...

nee hoor, ik vind spelen met de paarden echt heerlijk, en goed voor mijn conditie ook nog, haha!

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:23

Ik heb een een voetbal van mn broertje in zijn wei gegooid, hij is er hartstikke zoet mee Lachen
Ik mag hem op zijn rug leggen, gooien, schoppen, rollen en samen er achteraan hollen is ook leuk...
Aanrader!!!

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:52

aa dat is echt super leuk.. ik moet dan nog niet proberen bij paarden op de manege,,. maar dat is ook een heel ander verhaal

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:53

Die van mij loopt overal achter me aan in de bak. Als ik ga rennen rent 'ie achter me aan enz enz (nee, ik heb hem nog niet lang en heb ook eigenlijk nog nooit grondwerk met hem gedaan, bij andere mensen doet hij het trouwens niet zo, dan loopt hij op een gegeven moment gewoon de andere kant weer op). Echt super lief. Lachen Hij is soms nog wel een beetje onstuimig (drie jaar hè Knipoog ), dus ik moet hem soms wel eventjes duidelijk maken dat ik daar toch echt sta en dat ik ook stuk kan. Vork Maar gewoon via duidelijke lichaamstaal snapt hij dat gelijk hoor, het is ook gewoon puur dat hij af en toe denkt dat ik íets verder weg ben dan dat ik daadwerkelijk ben. Koe

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:02

Ik speel ook dagelijks met King, hij vindt het helemaal geweldig Haha!
Ik heb zo'n jollybal wat hij oppakt met zijn mond en dan gooit ie hem in de lucht of gaat erop staan en ik gooi ook vaak de bal naar hem toe en dan rent hij erachteraan.

Of lekker opjagen .............vindt het helemaal geweldig, na ons speelkwartiertje gaan we heerlijk knuffelen Haha!

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:58

Ooohh.. dat is super

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:16

sybje schreef:
Een tijdje terug, het waaide wat, stond mijn dravertje in de losgooibak. Ik vond het sneu om niets met haar te doen dus ik bedacht me om te kijken hoe ze reageerde op mij in de losgooibak. Ik was eerst met haar gaan knuffelen en ze liep lief achter me aan. Toen ik begon te rennen en te springen deed ze me na en ze steigerde heel speels voor me toen ik ook gekke bewegingen maakte.

Ik ben op dit moment bezig met wat grondwerk maar dit is pas het begin.

Ik vroeg me af of jullie misschien ervaringen hebben met het spelen met je paard en hoe je duidelijk laat zien wat jou ruimte is. Is het ook duidelijk te zien of ze het gemeen bedoeld of dat het echt spelen is? Meningen graag!!! Haha! Ik ben super benieuwd!

paardje reageert op je lichaamstaal
als de dominantieverhoudingen correct zijn zal ze bij het reageren op je lichaamstaal jou nooit raken of te dichtbij komen
Doet ze dat wel, leg het spel stil, vergroot de afstand en negeer haar even
Zorg er voor dat ze uit je persoonlijke bubbel blijft
In de kudde wordt een onderdanig paard, 2 paardenlengtes, weggestuurd van het dominante paard
Dus stuur haar ongeveer 5 meter weg van je
Begin pas opnieuw als ze dat respecteert
Maar wellicht treed ze jouw persoonlijke bubbel niet binnen want anders had je je al bedreigd gevoeld en het geen spel gevonden Knipoog

veel plezier

sherrilyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:45

mijn hengst volgd overal waar ik ga in de bak doet hij wat ik doe hij komt zelfs naast me liggen als ik in de bak ga zitten en als k met hem bezig ben kunnen er 100 merries langs lopen maar hij blijft op mij gefucust zo leuk
somige mensen op stal vinden het helemala raar dat baris zo lief is en zo op mij gericht:D

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:28

Leuk topic,

Mijn pony is niet zo gek op ballen, staat me dan aan te kijken van doe niet zo idioot. maar als er nog meer leuke tips komen luister ik graag.

Wat ik wel heel belangrijk vind tijdens het spelen dat het altijd voor jou en je paard duidelijk is wat er bedoeld wordt. Als ik met mijn pony aan het spelen ben mag hij niet dichterbij mij komen dan ongeveer een meter, tenzij ik mijn hand uitsteek en hem naar me toe vraag, ook blijf ik bij hem vergenoeg weg tenzij zijn houding aangeeft dat het goed is (koppie laag, bv).
Als ik hem wil laten weten dat het goed is blijf ik ontspannen staan met mijn handen langs mijn lichaam. Het is voor hem dan heel duidelijk dat de wilde spelletjes over zijn en dat hij me dan kan vertrouwen dat ik hem niet wegstuur.
Werkt echt heel goed....

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:41

LOL, standaard speel ik met meneer Tong uitsteken
Hij volgt me echt overal en dan minder dan een meter ongeveer er tussen. Ik vind dit zelf wel iets te weinig, maar ik vind het eigenlijk wel leuk! Als ik ga rennen dan komt hij meestl in draf, maar als ik ver voor lig, dan komt ie wel in galop aan Haha! !

BTW: het is een mini Tong uitsteken

ReneetjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:20

Heei

Ik heb ook een Bereidpaardje die ook met haar baas samen aan parelli doet
nou doe ik dus ook soms met dr, en ik heb er veel plezier van, ze loopt altijd achter me aan en als ik zeg dat het niet mag dan blijft ze altijd keurig staan tot dat ik zeg dat ze weer mag lopen, dat soort kleine dingetjes kan ze met mij doen, de bazin van me haflinger merrie kan ook veel meer met dr, en soms kijk ik ernaar en dat is ook heel interessant om te zien Haha!

Kussies Renee

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:23

Ik speelde met me oude verzorgpony.
We deden een soort van tikkertje, ik rende naar haar, tikte haar, en ze kwam mij achterna. Zo konden we echt lang door gaan Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:09

Wat leuk om al die mooie verhalen te lezen !
Zie je wel dat meer mensen spelen en niet alleen serieus zijn met dit of dat. Ontspanning werkt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:23

Paardentango schreef:
Wat leuk om al die mooie verhalen te lezen !
Zie je wel dat meer mensen spelen en niet alleen serieus zijn met dit of dat. Ontspanning werkt.

jazeker! ik vind het plezier van mijn dieren het belangrijkst. ik ben heel serieus met ze, wat is goed voor ze en wat niet. dit gaat allemaal icm het plezier, mijn dieren moeten lol hebben anders voel ik me niet fijn bij wat ik doe.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:55

Mijn verzorgpaard is ook zo gek op spelen... Voor het longeren wil die eerst altijd even spelen, hij vind het altijd geweldig om zn kunstjes buigen enz te doen Tong uitsteken.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:43

ik zou zeggen gewoon doorspelen, maar wel even laten weten wat mag en niet mag. Het steigeren is heel makkelijk afgeleerd lijkt mij. En inderdaad met een bal of zo. Ik speel ook veel met mijn paard, super leuk is het.