[AR] achenbach, went het echt? ;)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: achenbach, went het echt? ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:08

Janine_L schreef:
daniella74 schreef:
Ik gebruik weer een oude springteugel met lege shampoo flesjes aan touwtjes, slof was te lang of kamer is te smal ligt er aan hoe je het bekijkt Haha! . Als zweep gebruik ik een overleden dressuurzweep. Heeft iemand tips hoe je een 2span-toestel bouwt, zit te klooien met de gewichtjes en heb maar 2 greepjes op de kast.

Tweespan toestel is niet nodig hoor.
Met tweespan rijden heb je ook gewoon 2 leidsels net als met 1 paard. Vork
Dus je hoeft niet te klooien met greepjes op je kast. Haha!

Ik had duidelijker moeten zijn
Zat meer met die gewichtjes te tutten, dacht vier gewichtjes want twee monden. Dus ook acht gewichtjes voor vier monden bij vierspan maar dat is op zijn vroegst pas in 2012 Haha! .

Ariannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:38

Ik kan bijna niet anders dan via achenbach mennen. Als ik wel eens met een marathonwedstrijd mee doen of een vaardigheidsparcour rijd dan krijg ik altijd de tip om op zn 'jan boeren fluitjes ' te rijden want dan zou je sneller kunnen wenden, maar het lukt me dan niet achenbach los te laten. dus het komt vast wel goed met dat wenne

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:00

Snel wenden heeft niets met je techniek van sturen te maken, zeker Achenbach zorgt niet voor een 'vertraging' in je sturen. Dit is alleen langzamer als je de techniek niet onder de knie hebt, en moet nadenken over wat je doet.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:14

Toen ik 200 jaar geleden leerde mennen Knipoog heb ik het eerst gekeerd met een mentoestel zoals hier beschreven. Pas toen het daar foutloos ging, mochten we achter het peerd. Ik heb het er ook vastgebakken in zitten, alleen voor meerspan niet (meer dan twee want 1 0f 2 maakt niet uit), dan men ik anders. de leidsels van de voorpaarden bovenlangs en van de achterpaarden onderlangs. Dat bevalt mij het beste. Ik kan dus een klavertje 3 of 4-span niet vanuit een blok mennen. Dat zou ik eerst moeten leren. Misschien ga ik dat ooit nog wel eens doen. Maar verder is het gemakkelijk te leren en doe ik het ook gedachtenloos...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:21

Wij hebben voor het KB regelmatig op het toestel in de kantine zitten klooien, daarna achter een pony zonder kar aan gerent en daarna pas vanaf de bok. Je zag meteen wie thuis iets aan de kast had hangen en wie niet en ook wie er wel of niet ohz rijdt. Overigens waren er op KB mensen die met het examen nog niet fatsoenlijk een hoofdstel in konden doen, als het op stal al niet lukt hoe moet het dan ooit als er onderweg iets echt misgaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:23

Het valt mij ook op dat er veel mensen zijn die gaan mennen die van huis uit verder niks met paarden hebben. Ik was er eigenlijk altijd van uit gegaan dat je ging mennen óf omdat je vader/opa dat deed, óf omdat je al onder het zadel reed en iets anders wilde of moest met je paard. Maar er zijn dus echte 'groentjes' die om één of andere reden een paard voor de wagen 'iets aparts' vinden en dan voor het koetsiersbewijs gaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:32

Ibbel schreef:
Het valt mij ook op dat er veel mensen zijn die gaan mennen die van huis uit verder niks met paarden hebben. Ik was er eigenlijk altijd van uit gegaan dat je ging mennen óf omdat je vader/opa dat deed, óf omdat je al onder het zadel reed en iets anders wilde of moest met je paard. Maar er zijn dus echte 'groentjes' die om één of andere reden een paard voor de wagen 'iets aparts' vinden en dan voor het koetsiersbewijs gaan.

Puur voor de heb.
Ze hebben al gegolft enz...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:10

Ibbel schreef:

Een van de redenen dat wij bij 'het bekende mensportcentrum op de Veluwe' gestopt zijn met de groepslessen. Als wij na een uur rijden (of langer door de files) met onze eigen aanspanning met een grote bus en trailer aankwamen, zaten de mensen die met een huuraanspanning reden al lekker aan de bar en stond het parkeerterrein al vol. Jij kon je paard op straat gaan lossen, terwijl zij alleen een petje bij zich hadden.

En dan moest je eens proberen een volte te rijden, er waren er echt bij die dwars door staken en niet door hadden wat figuren waren ... laat staan er rekening mee hielden. De goede niet te na gesproken hoor, maar dit modeverschijnsel was voor mij in elk geval reden om af te haken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:52

Helaas is de paardensport in het algemeen bijzonder populair, dressuur ziet er redelijk ingewikkeld uit om te leren, springen vraagt een hoop lef en als je eigenlijk ook nog een tikje bang bent voor paarden en er niet op durft te gaan zitten dat kom je als snel uit bij aangespannen rijden. Je hoeft niet je evenwicht te leren houden, alleen een of ander stuursysteem leren (Achenbach) je kan er niet afvallen en het lijkt een beetje op autorijden dus het is superveilig denkt men. Tijdens het KB waren er mensen bij wie ik ECHT NIET op de kar ging zitten. In de randstad zijn dergelijke mensen alleen meestal vrij snel uitgereden omdat mennen hier niet echt leeft en je of voor veel geld moet privelessen met een gehuurde aanspanning (wat ik doe) of zelf het hele spul moet kopen.

Ik weet ook niet of het beter is dat nu het examen verplicht in Achenbach gereden moet worden en al helemaal niet als je totaal niets van paarden weet verder. Boerenfluitjes met een zachte hand is tenslotte beter dan handen van beton met Achenbach.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:58

Maar het is in alle gevallen nog steeds beter om mensen een systeem aan te leren, dan te zeggen; 'Joh, zolang je je leidsels maar vasthoudt, vind ik het prima.' En die harde handen, tsja, daar kan een instructeur tijdens een mencursusje weinig aan veranderen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:33

Waarschijnlijk is dit op "eigen verantwoording" terug te voeren en kan een instructeur idd in zo'n cursus van pakweg 8x een haf uurtje groepsgewijs mennen weinig veranderen. Je kan alleen hopen dat mensen blijven lessen.