BitchyWitchy schreef:Ik begrijp één ding niet. Als dat natuurlijk bekappen zo geweldig is, en soms zelfs in een cursus van één dag te leren......Waarom duurt een opleiding voor "gewone" hoefsmid dan zo lang??? In Duitsland zelfs tot 10 jaar incl. verplichte stages???
Kom op..... Voordat je aan de hoeven van je paard gaat frunniken zul je je toch eerst moeten verdiepen in het bewegingapparaat van het paard, in de anatomie en in wat niet allemaal meer!!!! En dat leer je niet in een week hoor...
Ik begrijp nog iets anders niet..... Waarom ik hier eigenlijk reageer... Dit is al het weet ik veel hoeveelste topic hierover. De commentaren zijn altijd hetzelfde. Mensen die voor zijn met geweldige verhalen, mensen die het niet zien zitten en daarvoor uitkomen en vervolgens een lading stront over zich heen krijgen.....
Als leek zijnde kun je ook heel veel kennis vergaren, lang leve I-net.
Wanneer NB goed gebeurt, hoef je ook geen notie te nemen van de vele beengebreken en de behandeling ervan.
De kennis welke een prof op je paard loslaat, is slechts gestoeld op een momentopname in een meestal lange periode van pakweg 6 weken. De eigenaar daarentegen ziet zijn/haar paard elke dag.
Ik denk niet dat veel mensen snel denken, dat kan ik wel, anders zouden er veel meer eigenaren zelf bekappen.
Hoefverzorging is een must en hoe je het ook (laat uitvoeren), doe het met beleid. Dat beleid kun je beter voeren wanneer je zelf op de hoogte bent van zoveel mogelijk wat maar met hoefverzorging te maken heeft.
Is je keuze het aan een derde over te laten, ook goed.
. Helaas zijn goede vaak erg druk of zitten zelfs vol. Ben sinds anderhalf jaar overgestapt op natuurlijk bekappen, omdat ik toen niet meer tevreden was over mijn hoefsmid. De eerste natuurlijk bekapper zal ik aan niemand aanraden, mijn paard liep gevoelig, tenen te lang. Deze die ik nu heb ben ik zeer tevreden over, vond ook dat mijn paard niet goed bekapt was door de vorige, wist zelf te zeggen wie de eerste bekapper was, was meerdere paarden van hem tegengekomen. Ze komt om de 4 weken en de hoeven van mijn paard zijn nog nooit zo sterk en goed geweest. Krijg zelfs complimenten van stalgenootjes over hoe goed ze nu op haar hoeven staat. Ze loopt gewoon keihard over steentjes en grint. Ik hou ze bij door regelmatig met haar over het harde te stappen, ik vijl of bekap dus niets zelf, wil dit ook absoluut niet gaan doen. Ten eerste lijkt me dat vrij zwaar werk
, ten tweede en belangrijkste, vind dat te risicovol. Wil de hoeven niet verpesten en laat dus liever de bekapper wat vaker komen. Dit wil niet zeggen dat iedereen, die het wel zelf doet zijn paard's hoeven verpest, maar ik denk wel dat je goed moet weten waar je bezig mee bent.