[AR] steigeren voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:51

josie schreef:
Uiteraard ben je wel in de buurt, dus niet in huis gaan zitten of zo iets, want dan zie en hoor je niets!
Het gaat er om dat je paardje leert stilstaan en niet dat er gelijk weg gereden wordt en ook niet dat het zijn of haar zin kan doordrijven. Want hij of zij kan wel te keer gaan, maar kot niet los en zal het uiteindelijk gaan opgeven en daarna zich overgeven en daarna is het niet meer nodig en kun je er heerlijk op uit.

Het werkt trouwens prima, al eens geprobeerd?

Als je dat niet gedaan hebt, dan graag er ook geen mening over hebben.
Daar komt nog bij dat niet iedereen b.v. in staat is zijn of haar paard in de buik te schoppen als deze omhoog gaat en dan ook nog eens op een 'juiste' wijze en 'goed' weet te raken.
Het e.e.a kan afhangen van je eigen reactie, de grootte van je dier, de omstandigheid e.d..

En wat je ook kiest, het resultaat hangt af van de combinatie van wat je kiest, je concequentheid, je paardje e.d..
Er is geen advies op maat te geven, maar wel ideeën, waar de eigenaar van het dier, die zijn of haar dier het beste kend, wat mee zou kunnen.

Hmm, oké, zo bekeken is mijn conclusie misschien inderdaad iets te voorbarig..... Misschien zal het in sommige situaties bij sommige pony's wel werken... Maar toch denk ik dat je het échte steigeren beter kan oplossen op de bok, tijdens het rijden zelf, en niet door puur je pony een uur vastknopen. Knipoog Misschien wel een goed idee om dribbelige, onrustige pony's éch stil te laten staan Knipoog

En ja, wat je zegt over de schop in de buik is natuurlijk wel waar; bovendien stond die dan niet voor de kar, maar had ik hem aan de hand mee. Ik kon precies mikken op het goede punt, dus dat ik geen schade aanricht, alleen maar beetje pijn en schrikreactie, zodat ze naar beneden komen. Ik schop ook echt niet zomaar bij steigeren, maar wat hij deed was dus echt steigeren en dan gericht aanvallen, met de benen maaien en naar je toe 'lopen' op twee achterste benen; nadat ik op die manier een keer ónder de pony ben beland, doordat zijn hoeven en benen op mijn schouders landden, ben ik toen maar af en toe een schop gaan uitdelen Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 09:49

Voor de kar laten staan helpt in mijn geval dus niet Lachen want dan blijft ze superbraaf staan, het is pas als ze al een tijdje voor de kar loopt.

Touw of iets om haar vast te zetten is misschien een idee voor de zekerheid..

En achteroverslaan kan niet, zorgt die riem onderlangs voor, ze kan wel op dr kont terecht komen, of op haar zij, of de kar dan omgaat weet ik niet, ben bang dat als het echt hard zou gaan wel kunnen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:53

Het hoeft niet eens hard te gaan om de kar om te laten kiepen Knipoog.
Bij mij ging het heeeeeeel slowmotion, hij hoeft maar net een stukje te draaien waardoor hij gaat kiepen dus wees daar wel bewust van.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 09:55

Ik heb een slangehals onder mijn kar, een tijdje terug ging ze zo snel achteruit dat ze aan de verkeerde kant van de kar uitkwam, dus bijna erachter ( weet niet of je het een beetje voor kunt stellen zo?). Maar de kar bleef met 4 wielen op de grond Lachen Wat dat betreft is het echt een hele fijne kar

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:59

Bij mij blijft hij bij achteruit ook gewoon op de grond maar ik bedoelde met het steigeren.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 10:01

Ze kan echt heel raar steigeren, maar de kar is nog altijd goed op de grond blijven staan. als ze echt zijwaarts zou vallen ligt hij waarschijnlijk wel om, maar hij kan een boel hebben gelukkig.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:22

Oke, maar zie het als een waarschuwing niet als iets waar je je voor moet verdedigen Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 10:54

haha, nee hoor, komt goed Knipoog Ik hou er ook zeker wel rekening mee, maar laat me even in de waan dat het niet zo snel gebeurd Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:11

Wat voor riem heb je er onderheen dan?
De buitensingel voorkomt echt niet het achterover slaan.

En als het gebeurt, spring dan meteen bovenop hem en ga hem op de kop zitten dat ie niet overeind kan komen. Je helper kan hem dan los maken. Pas dan mag hij weer op staan.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:16

als je alleen bent met mennen is een helper niet snel binnen handbereik...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:13

Dan moet je dus zorgen dat je die bij je hebt.
En wat is nu belangrijker; 6x mennen in de week of een pony die niet meer steigert.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:44

ik ga nooit alleen Knipoog, TS gaat alleen Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:45

Als je pony steigerd omdat hij voorwaarts wil, moet je haar vooral haar zin niet geven. Zodra ze bij mij dan omhoog komen, krijgen ze een flinke mep over de hals (als ik dit op hun kont doe, volgt er een enorme sprong naar voren, vanuit het steigeren). CONSEQUENT zijn! STEIGEREN MAG NIET!! laat haar maar net zo lang stil staan tot hij de strijd op geeft. ook al sta je daar een uur. als ze zich dan echt sterk maakt en door het bit heen wil lopen, mag je er best eens flink aan trekken. STAAN is STAAN. Ze heeft op dat moment gewoon geen respect voor het bit. Zodra ze zich normaal gedraagd stap je RUSTIG weg, zoniet, dan begin je weer overnieuw. het zelfde geld voor de draf. maakt ze zich sterk en gaat ze dribbelen: zet je haar weer stil. Dat stilstaan gaat haar dan gauw vervelen en dan is de lol van dat irritante gedrag er ook snel af.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:19

Ik had het zelfde probleem met mijn paard. Als hij ergens moest wachten en als hij daar geen zin in had, kwam hij omhoog. Metname als ik in gezelschap met andere paarden was.
Eerst werd ik boos en gaf hem een mep met de zweep. Steigeren mag niet, punt uit!!
Maar dan deed het volgende zich voor: Voorwaarts en zich niet meer laten sturen! Ik kan je vertellen dat dat nog meer problemen met zich meebrengt.
Ik heb vervolgens het steigeren genegeert. Boos worden hielp bij mij niet. Stoppen is steigeren, is paar stappen voorwaarts, is stoppen. (Natuurlijk daar oefenen waar zich geen enge toestanden voor kunnen doen, dus een hoop ruimte en zo min mogelijk verkeer) En zorgen dat je weer voorwaarts gaat, voordat hij begint te klieren. De afgelopen 2 winters heb ik menlessen genomen en dat heeft mij enorm geholpen.
Als ik in gezelschap ben van andere aanspanningen, zorg ik ervoor dat er tussen mij en mijn voorganger voldoende ruimte is, zodat bij eventueel omhoog komen, mijn paard niet in de wagen van de ander terecht komt en dat er ruimte is om even enkele meters te stappen.
Gelukkig wordt het door veel en vooral rustig oefenen steeds beter.
Oja, als ik in stop-situaties terecht kom, zorg ik er altijd voor dat mijn groom in de buurt is van het hoofd van mijn paard. Hij/zij pakt hem niet beet, maar als we zien dat spanning te hoog oploopt, wordt hij rustig toegesproken en geaaid. Eventueel wordt hij bij het hoofdstel gepakt.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:38

Steigeren is bij mij ook een probleem geweest in het begin. Pony wilde steeds zo graag vertrekken dat ze spontaan omhoog kwam. Boos worden hielp niet, want daar schoot ze he-le-maal van in de stress. Omdat ze al zo opgefokt was, wakkerde ik het vuurtje daardoor juist aan Vork
Dus zijn we gaan oefenen; groom met brokjes ernaast... ik opstappen en groom de pony met lekkers belonen (de truc; je lokt het hoofd op een rustige manier omlaag) pony vergeet te steigeren en snapt na een aantal keer ineens dat ze zonder steigeren een stuk sneller en relaxter mag vertrekken. Werkte erg goed bij haar.
Verder heb ik veel geoefend met halthouden op plekken waar het veilig was. Oefen eerst kort halthouden en bouw het vandaar uit naar langer.

En als extra opmerking; mennen zonder groom, helemaal in jouw geval, is gewoon onverantwoord. Ga alleen als je hulp hebt. Op die manier kun je je groom inschakelen wanneer er problemen ontstaan en heb je de minste kans om te verongelukken.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:28

elinax21 schreef:
Oke dankjewel, ik zet haar volgende week voor de sulky en dan ga ik dat eens goed oefenen. Maar hoe kan het dan dat ze vanuit een nette dressuurmatige houding zomaar wegspringt? Ik vind het gewoon zo jammer dat ze na een hele rit netjes heeft gelopen, maar zodra ze er geen zin meer in heeft zulke dingen gaat uithalen.

als ik het goed begrijp, dan gaat je pony stijgeren als ze halt moet houden als je onderweg naar huis bent. ik heb ook zo een pony gehad, voor haar was de ideale oplossing. straf; oftewel, omkeren en weer de andere kant oprijden weg van huis. elke keer als ze uit protest stijgert. weer een stukje verder weg van huis gaan. als ze dat eenmaal doorhebben zal ze maar wat graag braaf worden, omdat ze juist graag naar huis toe wilt. als het een beetje slimme pony is heeft ze het op deze manier snel afgeleerd. je hebt dan geen geweld nodig, en kan zonder verdere strijd wel duidelijk maken wat je van de situatie vind.
en als jij vind dat je met je pony alleen weg kan dan moet je dat ook zeker doen. ik rijd met een van mijn paarden ook heel vaak alleen aangespannen, maar met mijn andere paard kan dat absoluut niet. en die ene waar ik vaak aleen mee weg gaat houd er ook van om zo af en toe de meest bizarre dingen te doen, maar als het er op aan komt zal hij in elke bizarre situatie toch gewoon stil blijven staan om het evt probleem weer op te lossen.
zoiets weet je zelf goed genoeg.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:39

josie schreef:
Steigeren, tenzij je het hebt aangeleerd, is altijd een teken van verzet!

Dat hoor je dus niet toe te staan, daar zijn de meningen wel duidelijk over, maar hoe op te lossen?

Met de zweep, ja werkt bij de een wel, maar bij de ander niet; voorwaarts houden, ja kan een goede oplossing zijn, maar als je moet stoppenvoor b.v. ander verkeer werkt het weer niet.

Ik wil je aanraden: span je pony aan voor de kar en laat haar rustig een uur staan, ga zelf wat anders doen.
Zorg wel dat je pony veilig staat en niet los kan komen, ook niet kan gaan draaien, dus tussen 2 lijnen/kettingen, uiteraard met het halster over het hoofdstel heen. Pas naar je pony toe als ze echt rustig is geworden en op 3 benen is gaan staan.
Dit herhaal je ieder keer totdat het goed gaat. Daar kun je alsnog gaan mennen of haar uitspannen.
Uiteraard is de tijd afhankelijk van de onrust van jou dier.

Een andere oplossig is je pony onde reen deurpost plaatsen en daat vastzetten, gaat ze dan omhoog, dan komt ze met haar hoofd tegen de deur post aan en is het gelijk over, doen ze maar 1 x.
Klink niet echt diervriendelijk, maar is wel een oplossing.

Die van mij deed het ook, na een rit, tot 3 x toe omhoog, terwijl we klaar waren, zweep hielp niet, het laten staan wel.
Wees echter wel consequent, anders helpt niets!

Succes met je keuzen.

hoe groot moet die shetlander wel niet zijn als hij zijn kop zou moeten stoten tegen de deurpost Slapen

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:43

fransis schreef:
elinax21 schreef:
Oke dankjewel, ik zet haar volgende week voor de sulky en dan ga ik dat eens goed oefenen. Maar hoe kan het dan dat ze vanuit een nette dressuurmatige houding zomaar wegspringt? Ik vind het gewoon zo jammer dat ze na een hele rit netjes heeft gelopen, maar zodra ze er geen zin meer in heeft zulke dingen gaat uithalen.

als ik het goed begrijp, dan gaat je pony stijgeren als ze halt moet houden als je onderweg naar huis bent. ik heb ook zo een pony gehad, voor haar was de ideale oplossing. straf; oftewel, omkeren en weer de andere kant oprijden weg van huis. elke keer als ze uit protest stijgert. weer een stukje verder weg van huis gaan. als ze dat eenmaal doorhebben zal ze maar wat graag braaf worden, omdat ze juist graag naar huis toe wilt. als het een beetje slimme pony is heeft ze het op deze manier snel afgeleerd. je hebt dan geen geweld nodig, en kan zonder verdere strijd wel duidelijk maken wat je van de situatie vind.
en als jij vind dat je met je pony alleen weg kan dan moet je dat ook zeker doen. ik rijd met een van mijn paarden ook heel vaak alleen aangespannen, maar met mijn andere paard kan dat absoluut niet. en die ene waar ik vaak aleen mee weg gaat houd er ook van om zo af en toe de meest bizarre dingen te doen, maar als het er op aan komt zal hij in elke bizarre situatie toch gewoon stil blijven staan om het evt probleem weer op te lossen.
zoiets weet je zelf goed genoeg.

verder is stijgeren voor de sulky echt niet goed te keuren maar er kan ook niets gebeuren, de sulky volgt jou paardje, dus hij kan stijgeren tot hij een ons weegt, maar echte ongelukken hoef je niet te verwachten. met een vierwieler is het gevaarlijker, vooral als ze dan ook achterwaards zouden gaan, maar voor de sulky hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:12

Rustig blijven boven alles...wat omhoog gaat komt ook naar beneden. Tenminste dat zegt mijn koetsier altijd. Ik als groom heb ook een andere visie maar ... tot nog toe had ie gelijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:53

Dat klopt op zich wel, en vanuit dat principe gaan wij ook uit op wedstrijden, maar het zal toch niet de eerste keer zijn dat we het een en ander kapot hebben aan het tuig of dat de pony achterstevoren in de kar ligt. Wij hebben ook van die steigeraars. Thuis doen ze het niet, dat hebben we ze wel afgeleerd (met de zweep), maar op wedstrijd weten ze maar al te goed dat we de zweep niet een keer hard mogen gebruiken, dan hebben we meteen de afgevaardigde van de KNHS op ons dak.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:55

Die van mij heeft het van het weekend weer voor het eerst gedaan....het ging zo perfect, thuis losstaand ingespannen. We komen bijeen met de menvereniging, alles oke want de hele bups staat stil tot dat we vertrekken. Hij ziet 1 span de weg opdraaien en laadt zichzelf in een fractie van een seconde op, MEEEEEEE!!!

Mijne heeft dus verlatingsangst, dat speelt ook zeker mee maar fijn is het niet...

Verder met het rijden gaat het super, wat plakkerig op de voorganger maar nog redelijk te doen.

Tussenstop gehad en weer met het wegrijden als er 1 begint te rijden dan moet hij mee. Weer een brok temperament en angst in een. Pfff zo zonde, het is zo heerlijk.

Als we alleen op stap gaan hebben we dus nergens meer last van, hoop dat dit ook nog eens weg zag gaan door ervaring dat we echt wel overleven in ons uppie..