Wettelijke regelingen buitenpaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Wettelijke regelingen buitenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:05

Ben blij dat ze het weghalen.
Ik snap al niet waarom ze het er in de eerste plaats neergezet hebben..
Maar misschien hebben ze het licht gezien... Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:09

Het deed me denken aan dat stukje in Paardentips destijds.
Misschien dat een vrijwilligerster die voor de DB de website bijhoudt ofzo, dat zinvolle info vond. Tong uitsteken Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:11

JoviBan schreef:
Het deed me denken aan dat stukje in Paardentips destijds.
Misschien dat een vrijwilligerster die voor de DB de website bijhoudt ofzo, dat zinvolle info vond. Tong uitsteken Clown

... je paard heeft DUS een deken nodig"

Haha! Clown Gestoord

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:12

Valt me nog mee dat ze niet zeggen dat je ook moet beslaan,en veel krachtvoer moet geven..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 15:19

Rosita, goede actie!! En je mag 'mijn' topic best komen 'vervuilen, hoor....... Haha! Haha! Haha!
Jij wel....... Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 01:20

Ik vind die spelfouten nogal meevallen. Je leest wel ergere dingen hier op Bokt Lachen

Jammer dat ze schuilstallen niet verplicht stellen bij de wetgeving. Niet dat alle paarden er in gaan staan maar ze hebben dan wel de keuze. Gelukkig staat de mijne omringd door bomen en houtwallen en in de winter een regendeken.
Ik ben blij dat er een DB is die misstanden onderzoekt (vaak na tipgevers) en hoop dat deze organisatie nog lang mag bestaan.
Er wordt teveel met dieren aangemodderd door eigenaren die niet beseffen dat ze het eigenlijk niet aankunnen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 03:38

Nicolletje schreef:
JoviBan schreef:
Die ene zin (nu vetgedrukt) zou ik ook wel onderbouwd willen zien.
Hoezo kan het dier dan beter worden opgestald? En waarom?

Wij zitten op laaggelegen, drooggelegde veengrond.
De grondwaterstand wordt beheerd door het waterschap en ik heb begrepen dat deze hoger wordt gehouden in de winter vanwege de weidevogels.

Ik kan me er wel wat bij voorstellen, die paardenhoeven en de regen in combinatie met de klei-ondergrond maken het land stuk, en niet een beetje stuk, maar zo stuk dat ik er tot ongeveer de rand van mijn kaplaars in zak, het klei zuigt aan dus soms blijft je laars erin zitten Clown
Na een winter op zulke grond is de hele wei stuk.
Als ze dan geen plek hebben om heen te gaan, want dit weidegezicht mag niet aangetast worden door bomen of schuilstallen, plus dat je niet zomaar zand op deze veengrond mag storten, dan is dat volgens mij niet echt heel goed voor je paarden.

Plus het probleem wat mijn paard altijd krijgt op het lage stuk land..
MOK, zijn voeten zijn dan echt 24 uur nat..
Je kan een paard niet 24/7 op laag gelgen natte grond houden!
Ik vind dat niet dier vriendelijk..

En ja je kan dan zeggen is op stal wel diervriendelijk? in de urine en veel binnen?
Nee, maar dat is ook niet de oplossing.
Stal met overdag weidegang is dan de oplossing..
En een net verzorgde stal.
Mijn paard staat nooit in de urine.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:00

flicka schreef:
Ik vind die spelfouten nogal meevallen. Je leest wel ergere dingen hier op Bokt Lachen

Dat is misschien wel zo, maar de berichten zijn dan ook geen officiele communicatie van een instantie die toch wel geacht wordt redelijk professioneel op te kunnen treden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 09:09

flicka schreef:

Jammer dat ze schuilstallen niet verplicht stellen bij de wetgeving. Niet dat alle paarden er in gaan staan maar ze hebben dan wel de keuze. Gelukkig staat de mijne omringd door bomen en houtwallen en in de winter een regendeken.
Ik ben blij dat er een DB is die misstanden onderzoekt (vaak na tipgevers) en hoop dat deze organisatie nog lang mag bestaan.
Er wordt teveel met dieren aangemodderd door eigenaren die niet beseffen dat ze het eigenlijk niet aankunnen.

Natuurlijk ben ik ook blij dat de DB misstanden onderzoekt. Natuurlijk zou het fijn zijn als er de mogelijkheid zou bestaan om altijd een schuilstal te hebben (al zou het in mijn geval voor mijn paard niet veel zin hebben Haha! ), maar op veel plaatsen mag dat nou eenmaal niet (op de grond waar die van mij op staat bijvoorbeeld). Als het verplicht zou zijn, zou dat dus betekenen dat ik die van mij op stal zou moeten houden in de wintermaanden. Want hier in de buurt zijn vrijwel geen weilanden met schuilstal. En dan zou mijn paard heel erg ongelukkig worden, want hij is buiten het gelukkigst. Hij heeft bomen, zeer veel struiken en bij veel regen een regendeken. En een enorm gebied waarin 'ie kan lopen, grazen, spelen met de hele kudde. Buitjes kan 'ie trouwens prima hebben en zo vaak regent het niet 24 uur achter elkaar. Dus zijn regendeken hebben we een keer of 3 a 4 uit de kast gehaald in het afgelopen seizoen.

Mijn vraag aan de DB ging over de vraag of er regels zouden gaan veranderen m.b.t. de situatie van mijn eigen paard. Ik heb ze uitgelegd dat die van mij doorongelukkig wordt op stal. En dat een schuilstal geen optie is (buiten het feit dat 'ie vroeger wel op een plek stond met schuilstal, maar er niet in ging staan Clown ).

En de spelfouten, tja.... Ik vind voor zo'n instantie zo'n slechte tekst naar buiten brengen een behoorlijke aanfluiting. Maar goed, ik heb zelf jarenlang persberichten en PR gedaan, dus dan zal ik wel een stuk kritischer zijn. Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:11

Je begrijpt wat er bedoelt wordt, toch? Het is niet de mooiste brief, maar ik heb het gevoel dat sommige mensen hier een stok zoeken om de DB mee te slaan...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 09:12

Daantjuh, mijn paard staat op veengrond. Kan behoorlijk nat zijn 's winters. Hij heeft nog nooit mok gehad en zijn voetjes zijn kerngezond. Mok kan meerdere oorzaken hebben (van binnenuit komen). Bij ons hebben de buitenpaarden nooit mok. We hebben wel twee paarden op stal staan, die regelmatig mok hebben trouwens. En hun stal wordt echt wel uitgemest.

Niet elk paard wil 's nachts binnen staan. Die van mij zeker niet en de rest van de kudde zijn ook echte buitenpaarden.
Zolang er bomen, struiken en enorm veel ruimte is op het land, staan ze prima. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 09:16

Yvonnelind schreef:
Je begrijpt wat er bedoelt wordt, toch? Het is niet de mooiste brief, maar ik heb het gevoel dat sommige mensen hier een stok zoeken om de DB mee te slaan...

Nou, ik niet, maar ik snap niet helemaal hoe deze vrouw mij zogenaamd helemaal begreep en dan twee weken later zo'n mailtje gaat sturen. Waaruit duidelijk blijkt dat ze de strekking van mijn vraag en mijn situatie niet begrepen heeft.
Ik maakte me juist zorgen over dat mijn paard in de toekomst OF op een andere plek moest gaan staan OF opgestald moest worden. Als je ziet waar hij staat (zo'n mooi, groot gebied) en hoe hecht de kudde inmiddels is, dan wil je gewoon het beste voor je paard. En dat is in mijn geval daar waar hij nu is, tussen zijn vriendjes in alle vrijheid. En daar ging het me om. Niet om de DB in het algemeen af te kraken. Maar zo'n tekst is wel heel erg voor zo'n instantie. Als ik op zo'n PR afdeling zou zitten, zou ik me doodschamen voor dit soort antwoorden/publicaties. Dat wel. Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:19

daantjuhhh schreef:
Plus het probleem wat mijn paard altijd krijgt op het lage stuk land..
MOK, zijn voeten zijn dan echt 24 uur nat..
Je kan een paard niet 24/7 op laag gelgen natte grond houden!
Ik vind dat niet dier vriendelijk..

.

niet diervriendelijk oké, ik vind het geen probleem zolang er maar een stukje wei is waar er geen hele plassen/modderploelen staan, maar mok ontstaat niet doordat een paard op natte ondergrond staat, mok komt 9/10 van binnenuit.

Yvonnelind schreef:

dat idee heb ik totaal niet in dit topic, ik vind juist dat er zeer nette reacties geplaatst worden. het is een professionele opganisatie neem ik aan, in ieder geval zou ík dat wel uit willen stralen als DB, dan vind ik een dit geen nette reactie terug, maar een mail die 'effe' snel in elkaar geflanst is en waarvan de schrijver totaal niet gelezen heeft wat Nadya nu eigenlijk wilde vragen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:55

Mijn weiland was te nat geworden en toen moest mijn paard op stal. Hij stond nog geen week op stal en jawel: MOK

Boos!

Terwijl hij al die tijd in de nattigheid geen problemen had (#$*($&

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 10:03

Bij ons vroegen een hoop meiden of ik niet bang was dat Sam mok krijgt als hij zo buiten zou blijven de hele winter (hij heeft ook nog eens twee witte achtervoetjes).
De winter is nu voorbij en nee, hoor, Sam heeft geen mok. Maar een paar paarden die wel 's winters binnen staan hebben elk jaar mok. Is dat dan toeval? Clown

Ik heb ook een vriendin die haar paard overdag wel veel buiten heeft, die helaas wel mok heeft, hoor. Maar zij zegt ook dat het van binnenuit komt bij haar paard. En ze baalt dat 'ie dan even niet op het land kan staan, maar echt 'droog' moet staan van de DA (dus op stal).